3D upgrade za rozumnou cenu |
autor: Souček Jiří , publikováno 29.7.2004 |
Je tomu již celkem dlouho, co jste se na našich stránkách naposledy setkali s nějakým rozsáhlejším testem porovnávajícím větší množství grafických karet. Tentokrát jsem pro vás připravil recenzi zaměřenou na devět grafických karet. Jakých? Požádali jsme několik větších českých prodejců o grafické karty, které mají rozumný poměr cena / výkon, popř. zaujmou svou cenou, nebo jsou z jiných důvodů oblíbené.
Testu se nakonec zúčastnilo celkem 9 "retail" modelů, z nichž 4 jsou osazeny grafickým procesorem společnosti nVidia a zbylých 5 nečekaně procesorem od ATi. Pojďmě se podívat, o jaké modely se jedná:
XFX - GeForce FX 5900XT |
GainWard PRO660TV GeForce FX 5200 |
Club3D GeForce FX 5700 VIVO |
Club3D GeForce FX 5900XT |
XFX GeForce FX 5900XT | |
Jádro | NV 31 | NV 36 | NV 35 | NV 35 |
Výrobní proces | 0.15 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC |
Počet transistorů | 80 milionů | 82 milionů | 130 milionu | 130 milionu |
Paměťová sběrnice | 64-bit DDR | 128-bit DDR (II) | 256-bit DDR | 256-bit DDR |
Kapacita paměti | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
Takt čipu | 250 MHz | 425 MHz | 390 MHz | 390 MHz |
Takt pamětí | 133 MHz (266 DDR) | 250 MHz (500 DDR) | 351 MHz (702 DDR) | 400 MHz (800 DDR) |
Paměťová propustnost | 2.13 GB/s | 8.00 GB/s | 22,46 GB/s | 25,60 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 500 Mpixel/s | 850 Mpixel/s | 1560 Mpixel/s | 1560 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1000 Mtexel/s | 1700 Mtexel/s | 3120 Mtexel/s | 3120 Mtexel/s |
Vertex Shader | 2 (FP-Array) | 3 (FP-Array) | 3 (FP-Array) | 3 (FP-Array) |
Maximální počet transformací Troj./s | 125M | 320M | 290M | 290M |
Počet Pixel Pipelines | 2 | 2 | 4 | 4 |
Počet text. jednotek na pipeline | 2 | 2 | 2 | 2 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
FSAA | MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
FSAA typy | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS |
Další parametry | TV-out, low-profile | VIVO, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI |
GeCube - Radeon 9200 |
GeCube Radeon 9200 / 9200 VIVO |
GeCube Radeon 9550 |
GeCube Radeon 9600XT |
Club 3D Radeon 9600XT Bravo | |
Jádro | RV 280 | RV 350 (RV 351) | RV 360 | RV 360 |
Výrobní proces | 0.15 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC lowK | 0.13 ľm TSMC |
Počet transistorů | 36 milionů | 75 milionů (?) | 75 milionů | 130 milionu |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 256-bit DDR |
Kapacita paměti | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
Takt čipu | 250 MHz | 250 MHz | 500 MHz | 500 (526 OD) MHz |
Takt pamětí | 200 MHz (400 DDR) | 196 MHz (392 DDR) | 250 MHz (500 DDR) | 338 MHz (676 DDR) |
Paměťová propustnost | 6.40 GB/s | 6.27 GB/s | 8,00 GB/s | 10,82 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1000 Mpixel/s | 1000 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s 2100 Mpixel/s (OD) |
Fill-rate (multi-texturing) | 1000 Mtexel/s | 1000 Mtexel/s | 2000 Mtexel/s | 2000 Mtexel/s 2100 Mpixel/s (OD) |
Vertex Shader | 1 | 2 | 2 | 2 |
Maximální počet transformací Troj./s | 40M | 125M | 250M | 250M (263M OD) |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 4 | 4 |
Počet text. jednotek na pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 1.1 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Pixel Shader verze | 1.4 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
DirectX | 8.1 | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
FSAA | SuperSampling | MultiSampling | MultiSampling | MultiSampling |
FSAA typy | Semi-Jittered | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x |
Další parametry | TV-out, DVI / VIVO, DVI |
TV-out, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI, OverDrive |
Popis jednotlivých karet
Situace na trhu se začíná stávat extrémně nepřehlednou. Že se nelze orientovat podle modelových řad (GeForce 4, GeForce FX atp.) jsme si už zvykli, ale poslední dobou se již nelze orientovat ani podle konkrétního značení karty a to i v případě, že karta odpovídá referenčnímu designu daného autorem grafických čipů. A tak se objevují modely, jako např. GeForce 4000, Radeon 9550, GeForce FX 5500 a podobné, které se svým číselným zařazením stále více diferencují od reálného výkonu. A to nepočítám ani výrobce, kteří si určují parametry hardwaru sami a vytvářejí tak vlastní specifické modely. Poslední dobou se také stále častěji objevuje nepříjemný zvyk, kdy výrobce uzná, že náklady na určitý typ karty jsou příliš vysoké a pro větší zisky sníží např. kvalitu použitých pamětí, zjednoduší design PCB, ale už se neobtěžuje změnit balení, případně název karty. A pokud si takovou kartu někdo koupí, nevychází z údivu.
Přejděme tedy k popisu jednotlivých karet a k systému jejich hodnocení.
Co vlastně budeme hodnotit:
poměr cena/výkon
kvalita obrazového výstupu
provedení karty (chlazení čipu/pamětí/hlučnost)
přetaktování
obsah balení
další možnosti karty
informace na obalu (sběrnice, kapacita paměti atp.)
Na jednotlivé položky bude kladen důraz zhruba v pořadí, v jakém byly vyjmenovány.
{mospagebreak title=Karty nVidia GeForce}GainWard Pro/660 TV - GeForce FX 5200 128MB DDR
Karta společnosti GainWard protentokrát zastupuje opravdu ten nejnižší low-end. Tomu přesně odpovídají použité paměťové moduly 6ns od společnosti Samsung. Ty běží na 133MHz (266MHz efektivně) a využívají 64-bitové sběrnice. Tomu samozřejmě odpovídá i výkon. Vše ale vyvažuje nízká cena. Výhodou karet společnosti GainWard je, že provedení je kvalitní v celém cenovém spektru, takže stále můžeme čekat něco víc.
Karta je balena v hezké malé krabici, na které bohužel informaci o použité 64-bitové sběrnici nenajdeme.
Samotná karta je poměrně malá ("low profile"), disponuje velkým (a více než dostačujícím) pasivním chladičem, o připojení k základní desce se postará AGP univerzální konektor s podporovanou rychlostí přenosu 8x. Karta je vybavena výstupy TV-out (cinch i SVHS).
V malém balení najdeme malou výbavu - instalační CD, manuál a výměnné čelíčko (bracket), které po přemontování umožní použít kartu i do specifických case.
GainWard FX 5200 | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 250 MHz |
Tak pamětí | 133 (266) MHz |
Paměťová sběrnice | 64-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | - |
Orientační cena s daní | 1720 Kč |
Club 3D - GeForce FX 5700 VIVO
GeForce FX pocházející od společnosti Club 3D zaujme prvkem VIVO, tedy rozhraním TV-out obohaceným o možnost vstupu analogového videa (TV-in) a jeho grabování (procesor Philips SAA7114H). Na tyto schopnosti se ale tentokrát příliš zaměřovat nebudeme.
Středně velká krabice nese informace o sběrnici, kapacitě paměti a konektorech karty.
Provedení karty je na velmi slušné úrovni. Zaujme chladič GPU, který je překryt ochrannou mřížkou (ta ale bohužel zvyšuje hlučnost). Paměťové moduly jsou osazeny pasivními chladiči. Standardně karta nabízí konektory D-SUB a DVI + speciální SVHS.
V balení najdeme slušnou výbavu: manuál, VIVO redukci (se zlacenými konektory), SVHS kabel, cinch (composite) kabel, redukci DVI - D-SUB, instalační CD a software pro přehrávání a tvorbu DVD. A nakonec ještě jedna plastická samolepka s logem Club3D.
Club 3D - FX 5700VIVO | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 425 MHz |
Tak pamětí | 250 (500) MHz |
Paměťová sběrnice | 128-bit |
Výstupy | D-SUB, DVI, SVHS |
Vstupy | video-in přes redukci |
Orientační cena s daní | 4535 Kč |
Club 3D - GeForce FX 5900XT
GeForce FX 5900XT patřila k nejoblíbenějším kartám nižšího hi-endu / vyššího mainstreamu. Od standardní FX 5900 se liší jen nepatrně nižším taktem GPU a výrazněji sníženou frekvencí pamětí. 256-bitová sběrnice ale zůstala zachována a to kartě přidává na oblíbenosti, neboť paměťová propustnost významně ovlivňuje rychlost při FSAA (MS).
Obal se prakticky neliší od FX 5700. Kromě taktovacích frekvencí najdeme opět všechny potřebné specifikace.
Karta je typicky větších rozměrů (prostor pro napájecí obvody), což ale při instalaci ještě nijak nevadí. Napájecí konektor najdeme umístěný na konci PCB. Paměťové moduly nesou pasivy, o správnou teplotu jádra se stará aktivní chladič s měděnými lamelami. Je však poměrně hlučný. Neschází ani typická trojice konektorů D-SUB, SVHS, DVI. Frekvence karty jsou identické s doporučenými hodnotami, tedy 390*350 (700 ef.) MHz.
Balení je tentokrát úspornější, obsahuje manuál, video-kabely s redukcí a opět samolepku.
Club3D - FX 5900XT | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 390 MHz |
Tak pamětí | 350 (700) MHz |
Paměťová sběrnice | 256-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | - |
Orientační cena s daní | 5920 Kč |
XFX - GeForce FX 5900XT
Druhá GeForce FX 5900XT pochází z továren společnosti XFX, kterou možná znáte spíše pod názvem Pine. Karta se fyzicky mnoho neliší od předchozí; i hlučnost chladiče je obdobná. Tedy chlazené paměti, výstupní konektory D-SUB, SVHS a DVI, konektor pro napájení.
Od varianty Club 3D se ale přece jen liší - paměťové moduly běží na 400MHz (800 MHz efektivně), což je hodnota vyšší, než je zvykem.
Balení je typické pro tuto společnost, krabice do písmene "X". Najdeme na něm všechny potřebné specifikace (sběrnice, kapacita paměti...) Kromě samotné karty obsahuje manuál a CD Games Collection - Ghost Recon - Commandos 3 a Moto GP. Samozřejmostí je manuál, DVI/D-SUB redukce a video kabely.
XFX - FX 5900XT | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 390 MHz |
Tak pamětí | 400 (800) MHz |
Paměťová sběrnice | 256-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | - |
Orientační cena s daní | 6805 Kč |
GeCube Radeon 9200
Typická "devěttisícdvoustovka" od společnosti GeCube figuruje v našem testu jako nejlevnější zástupce karet s jádrem Radeon. Čip RV 280 vychází z oblíbeného RV 250 (Radeon 9000) a liší se prakticky jen ve dvou bodech: podporuje AGP 8x (což na výkonu přidá maximálně tak 1-2% ve specifickém prostředí) a výroba tohoto čipu probíhala v továrnách UMC. ATi má zřejmě na skladech ještě větší množství těchto čipů, takže hodlá uvést "nový" Radeon 9250, který bude nabízet výrobcům karet poněkud širší možnosti (flexibilní PCB), ale výsledný výkon čekejme spíše nižší.
O sběrnici na menší krabici nenajdeme ani řádku, což je možná na škodu vzhledem k tomu, že je "plnohodnotná" 128-bitová.
Modré PCB díky univerzálnímu AGP portu podporujícímu specifikace AGP 2.0 i AGP 3.0 (3,3V, 1,5V i 0,8V) umožňuje připojení prakticky k jakékoli základní desce s AGP slotem. Jádro nese větší pasivní chladič, osazeny jsou 4ns paměti (hynix). Trojice D-Sub, SVHS, DVI nechybí ani zde.
Krom kabelu (s redukcí na cinch), manuálu a instalačního CD je přiloženo i medium se softwarem PowerDVD 5.
GeCube Radeon 9200 | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 250 MHz |
Tak pamětí | 200 (400) MHz |
Paměťová sběrnice | 128-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | - |
Orientační cena s daní | 2265 Kč |
GeCube Radeon 9200 VIVO
Společnost GeCube vyrábí Radeon 9200 i ve VIVO provedení.
Krabice se od předchozí liší prakticky jen rámečkem oznamujícím, že se jedná o "lepší" model.
Karta je postavena na stejném PCB, jako předchozí model osazen je navíc procesor Rage Theater, který se stará o video-in, konektory pro interní propojení se zvukovou kartou a namísto pasivního je použit aktivní chladič (připomínám že obě karty běží na stejných frekvencích 250*200MHz
I balení je o něco bohatší. Speciální VIVO kabel a software Power Director u předchozího modelu přítomny nebyly.
GeCube R9200 VIVO | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 250 MHz |
Tak pamětí | 200 (400) MHz |
Paměťová sběrnice | 128-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | video in přes redukci |
Orientační cena s daní | 2545 Kč |
GeCube Radeon 9550
Před několika měsíci se objevovaly zprávy o přicházejícím procesoru nazvaném RV351, jehož úkolem bude zastoupit nižší cenový segment. Měl to být původní RV350 (Radeon 9600) optimalizovaný pro nižší výrobní náklady určený pro spíše nižší taktování. Pak se situace celkem utišila. Když byl vydán Radeon 9550, bylo jasné, kam zmíněný VPU nakonec směřoval. 9550 měl být určen pouze pro levnější východní trhy, ale nakonec byl do prodeje uveden i v Evropě - jako konkurence pro GeForce FX 5500 (té se zřejmě dočkáte v nějaké z příštích recenzí). Pojďme se podívat na "nový" Radeon:
Rozměrná krabice s nápisem Platinum a Counter Strike - Limited Edition působí velmi lákavě, ale na opačné straně se dozvíme:
Nápisy CSCZ Game CD, Yager DVD game a Power DVD 5.0 jsou přelepeny, takže tento bundle nelze v balení čekat.
Jádro karty (taktované na 250MHz) chladí menší aktivní chladič, použity jsou 4ns paměťové moduly zn. hynix. Nechybí D-SUB, SVHS a DVI. AGP port odpovídá specifikaci AGP 3.0 (0,8/1,5V), což nevyhovuje nejstarším základním deskám s AGP, které podporují jen 3,3V napájení.
Balení obsahuje manuál, instalační CD, DVI - D-SUB redukci a video kabel.
GeCube Radeon 9550 | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 250 MHz |
Tak pamětí | 196 (392) MHz |
Paměťová sběrnice | 128-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | - |
Orientační cena s daní | 2350 Kč |
GeCube - Radeon 9600XT
Poslední kartu společnosti GeCube zastupuje třetí Radeon s "XT" příponou. V případě grafických karet ATi znamená XT vyšší frekvenci, popř. i možnost podpory technologie OverDrive, která dokáže jádro dynamicky taktovat podle jeho aktuální teploty.
Větší (a celkem povedený) retail - box nese samolepku "DirectX 9 Full version DVD game YAGER". O parametrech karty (sběrnice či takt) se ale nedozvíme - pouze, že karta nese 128MB DDR paměti.
Použité 4ns moduly Samsung běží na své nominální frekvenci (250MHz, tedy 500 efektivně). Jádro je chlazeno na pohled nevýrazným aktivním chladičem. Po zapojení ale chladič různobarevně a nepravidelně bliká, což první dojem fádnosti velmi rychle zažene.
Krom silného manuálu, instalačního CD, DVD softwaru, kabelu a DVI redukce tu máme i hru Yager - možná ji znáte, pokud ne jde zhruba o létání v bojovém vznášedle a plnění různých úkolů. Hra využívá Pixel Shaderů a její HW nároky nejsou nikterak převratné.
GeCube R 9600XT | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 500 MHz |
Tak pamětí | 250 (500) MHz |
Paměťová sběrnice | 128-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | - |
Orientační cena s daní | 4465 Kč |
3D Club - Radeon 9600XT Bravo Edition
Poslední kartou v našem testu je opět Radeon 9600XT, tentokrát ale v provedení společnosti Club 3D.
Z obalu se dozvíme o 128MB DDR paměti, výstupech a také, že existuje ještě varianta s VIVO nebo se 256MB paměti.
Červené PCB nese jádro s mohutným chladičem, který nese logo výrobce a překrývá i paměťové moduly. I moduly z druhé strany karty nesou pasivy. Krom toho je na kartě přítomen známý NTSC/PAL jumper, kterým se nastavuje příslušná TV norma pro TV-out (přednastavena správně).
V balení najdeme širší multimediálně zaměřenou výbavu: SVHS-cinch redukce, DVI/D-SUB redukce, SVHS kabel, cinch-cinch kabel, InterVideo WinCinema, WinDVD Creator2, WinRip2 a instalační CD s ovladači a DX.
Ještě jednou se ale vrátím k samotné kartě. Jako jedna z mála totiž podporuje technologii ATi OverDrive. Po její aktivaci se zvýšila taktovací frekvence jádra z 500MHz na 526MHz; tato hodnota se ani do 42°C nijak neměnila (neklesala). Protože se mi nepodařilo kartu na vyšší teplotu "zahřát", nemohu říct, jestli existuje ještě nějaká další hodnota mezi 500 a 526MHz. Během testů byl OD aktivován.
pro zobrazení celého okna klikněte
Kromě podpory OverDrive je tu ještě jedna zajímavost - taktovací frekvence pamětí je vyšší, než určuje ATi; blíží se 340MHz (přesně 338MHz).
Club 3D - R9600XT Bravo | |
Velikost paměti | 128 MB DDR |
Takt čipu | 500 MHz |
Tak pamětí | 338 (676) MHz |
Paměťová sběrnice | 128-bit |
Výstupy | D-SUB, cinch, SVHS |
Vstupy | - |
Orientační cena s daní | 5100 Kč |
Kvalita výstupu
Protože byl mezi devíti testovanými kartami v tomto aspektu opravdu výrazný rozdíl, rozhodl jsem se mu věnovat samostatnou kapitolku. Kvalita obrazového výstupu je ovlivněna několika faktory: RAMDACem (dnes už vlastně tolik ne, převodník je obvykle součástí jádra), konstrukcí PCB, kvalitou použitých komponent a způsobem připojení výstupních konektorů. To už závisí na výrobci karty, i když určité rozdíly mohou být i v jedné sérii karet (kvalita komponentů). Občas je možné se setkat s kartami, které mají D-SUB připojen přes plochý kabel; zde velmi záleží na kvalitě kabelu, často dochází k neostrostem či přítomnosti "duchů" (několikanásobné přesazení obrazu).
Kvalita výstupu testovaných karet, od nejlepší (po skupinách):
1. Club 3D - Radeon 9600XT Bravo
2. grafické karty GeCube (prakticky stejná kvalita u všech modelů)
3. GainWard 5200 (PRO/660 TV), Club 3D - 5700 VIVO
4. XFX 5900XT
5. Club 3D - 5900XT
Radeon 9600XT Bravo od společnosti Club 3D nabízí opravdu kvalitní obraz, výrazně ostřejší než u všech ostatních testovaných karet. Karty od výrobce GeCube mají všechny srovnatelně kvalitní obraz na velmi slušné úrovni; lze tedy čekat, že všechny modely tohoto výrobce by v tomto ohledu mohly být určitou zárukou. Další příčka už znamená trochu skok - v obraze už byly patrné určité lehké neostrosti, ale ještě nejde o nic neúnosného. Nepatrně hůře na tom byla 5900XT od XFX a druhý výraznější skok byla 5900XT od Club 3D, kde už byly neostrosti výraznější.
Kvalitu obrazu jsem posuzoval na textu a tabulkách při 1152*864@85Hz a 1280*1024@85Hz.
{mospagebreak title=Testovací sestava a syntetické testy}Přistupme k samotným testům. Probíhaly na naší známé testovací sestavě s procesorem AMD Athlon 64 3200:
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Čipset, MotherBoard | VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Pevný disk | Western Digital WD800JD |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP1 |
DirectX |
Microsoft DX9.0b |
Ovladače grafické karty |
nVidia ForceWare 61.40 |
Teoretické testy |
3Dmark03 patch 340 |
Herní testy |
Painkiller 1.2 |
Ještě než přejdeme k samotným testům bych rád okomentoval použité ovladače, aby nedošlo ke zbytečným diskuzím. Karty pro tento test mi přicházely již v době, kdy novější ovladače ještě nebyly k dispozici. Na těchto kartách navíc není mezi novějšími verzemi ovladačů prakticky výkonnostní rozdíl, změny se týkají hlavně nejnovějších řad (X800 a 6800).
Benchmarky a syntetické testy
Ještě jednu poznámku. Zvolil jsem tradiční značení (nVidia zeleně, ATi červeně), a protože se R9600XT objevil v testu 2x, značil jsem verzi od Club3D světleji (pro lepší přehlednost). Podobně 5900XT; verzi od XFX jsem značil naopak tmavozeleně...
3DMark 2001 SE
Verze | 3DMark 2001 SE, built 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvetlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
SHADERS:
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
![]() |
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz//ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Pixel Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001
Pixel Shader 2.0 - 3D Mark 2003
Vertex Shader 1.1 - MATROX SharkMark
![]() |
Verze | SharkMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 |
Nastavení | - |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr) |
Vertex Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Vertex Shader 2.0 - 3D Mark 2003
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo pamět grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
Aquamark 3
![]() |
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Aquamark standardně běží s AF 4x a některé verze ovladačů toho řádně zneužívají (použití méně kvalitního filtrování). Přistoupil jsem ke dvojímu měření, defaultní výsledky jsou barevně, s force AF 4x (quality) tmavě.
PowerVR D3D TempleMark
![]() |
Verze | D3D TempleMark |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe -benchmark |
PowerVR D3D FableMark
![]() |
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Soft Shadows (Stencil Buffer) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip |
Návod jak testovat | FableMark.exe -benchmark |
Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22
![]() |
Verze | D3D VillageMark 1.22 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22
![]() |
Verze | OGL VillageMark 1.22 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
Zatímco karty založené na GeForce FX podávají lepší výsledky v D3D, naopak Radeony nabízejí vyšší výkon pod OpenGL (samozřejmě to nelze zobecňovat :-)
OpenGL Stars
![]() |
Verze | OpenGL Stars |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (multitexturing), propustnost pamětí, lens flare, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear |
Stažení benchmarku | http://www.stars.benchmark.pl/ |
Návod jak testovat | Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen |
Fill Rate - SingleTexturing
Na závěr teoretických testů ještě srovnání teoretického a praktického fill rate.
Pozn: Club 3D - Radeon 9600XT běží s OD; teoretický fill rate tedy nelze určit, protože není možné s jistotou říci, na jaké frekvenci jádro běželo - odhadnout mohu 526MHz, což odpovídá 2104MTxl/s.
{mospagebreak title=Herní testy}Unreal Tournament 2003
Verze | UT2003 v2299 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | zde (Bench Em All, bm inferno) |
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Poznámka: při FSAA a AF docházelo na kartách s GPU GeForce FX k zobrazování značně poškozených textur (v UT03 tento problém nebyl, zřejmě ovladače).
Gun Metal
![]() |
Verze | Gun Metal Benchmark 2 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1, vertex shader 2.0, high polygon count, Cg, převod z Xbox |
Nastavení | Video - Screen Resolution: 1024x768, Screen Colors: 32bit, Anti-aliasing: 2x, Aspect Ratio: Normal Advanced - Terrain Detail: High, Draw Distance: High, Cloud Shadows: On, Sun Glare: On, Lens Flare: On |
Stažení benchmarku | http://download.guru3d.com/gunmetal/ |
Opět tentýž problém - žádná z grafických karet založených na R3xx/R4xx není schopna benchmark dokončit. Problém přetrvává v ovladačích 4.6 i 4.7, takže nezbývá než doufat, že s novými Catalysty bude už vše v pořádku.
Stencil test - X2: The Threat Rolling demo
![]() |
Verze | X2 Rolling Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | stencil shadows, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on |
Stažení benchmarku | http://www.egosoft.com |
Návod jak testovat | X2-demo.exe, další nastavení výše |
Oba stencil testy (X2 a FableMark) ukazují výhody GeForce FX, tedy velice efektivní práci se stencil bufferem. Radeony zde zaostávají.
Dungeon Siege
Verze | Dungeon Siege |
Rozhraní | DirectX 7 |
Heslovitý popis | T&L, HSR |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x |
Návod jak testovat | Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme |
Výsledek XFX 5900XT je velmi zajímavý - buďto nějaký významný rozdíl BIOSu, nebo vliv oněch 50/100MHz na pamětech - každopádně jsem zkusil vše přeměřit, výsledek ale zůstával stejný.
Painkiller - 1.2
![]() |
Verze | Painkiller 1.2 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!! |
Přestože jde o hru se známým logem nVidia, troufám si tvrdit, že jsou pro ni vhodnější karty od ATi. Radeon 9200 nepodporuje FSAA 4x v režimu Quality při rozlišení vyšším než 1024*768 a GeForce FX 5200 podávala ve vyšších rozlišeních naprosto nesmyslné výsledky neodpovídající reálné situaci.
Další věcí je verze používaná k testování: tedy 1.2. Přestože již vyšel patch 1.3, zůstal jsem u starší verze z jednoho prostého důvodu: opět (!!!) byl změněn průběh benchmarku a verze nejsou vzájemně srovnatelné. Zatím tedy počkám. Pokud každý další patch bude měnit průběh testu, zůstanu zřejmě u verze 1.2; jestli se naopak situace ustálí, přejdu na novější verzi.
FarCry 1.1
![]() |
Verze | FarCry 1.1 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Prozatím taktéž zůstávám u verze 1.1, stejně jako s verzí 1.0 byly problémy s kartami od nVidie, tak s 1.2 jsou obdobné potíže s kartami ATi. Dokud tedy nebude situace vyřešena (aby byl benchmark objektivní), zůstanu zřejmě u osvědčené 1.1.
Quake III Arena
Verze | Quake III Arena |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine :-), multi-texturing |
Nastavení | 1280x1024/1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, TC on |
Návod jak testovat | Pomocí Quake III bench - nastavení výše |
Quake III engine hojně využívá dvouvrstvý multi-texturing, na což se velmi dobře hodí architektura GeForceFX, která implementuje 2TMU na pipeline. Quaka zatím berte spíš jako dočasnou náhradu syntetického VulpineGL, jakmile najdu alternativu, QIII vyřadím.
Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
Tato kapitola myslím žádných dalších komentářů nepotřebuje. K přetaktování používám nejnovější verze softwaru PowerStrip, RivaTuner, ATi Tray Tools a nVHard Page (popř. další podobné utility).
Problémy byly se dvěma kartami: XFX 5900XT i při přetaktování o 5MHz již vykazovala chyby v obraze, takže se taktování nekonalo a s R9550 od GeCube si žádná z dostupných utilit nevěděla rady (osobně bych to tipoval na nějaký nový způsob uzamčení; na rozdíl od původního způsobu neklesne frekvence na pův. úroveň po přechodu do 3D, ale novou frekvencí se karta vůbec neřídí).
|
původní frekvence |
přetaktování |
GainWard - FX 5200 PRO/660 TV |
250 / 133 | 320 / 245 |
Club 3D - FX 5700 VIVO |
425 / 250 | 544 / 324 |
Club 3D - FX 5900XT | 390 / 351 | 463 / 379 |
XFX - 5900 XT | 390 / 400 | 390 / 400 |
GeCube - 9200 | 250 / 200 | 282 / 220 |
GeCube - 9200 VIVO | 250 / 200 | 273 / 221 |
GeCube - 9550 | 250 / 196 | 250 / 196 |
GeCube - 9600XT | 500 / 250 | 574 / 293 |
Club 3D - 9600XT Bravo | 500 / 338 | 576 / 398 |
Pro lepší přehlednost frekvence v procentech:
Průměrná hodnota:
Upřímně řečeno jsem ani nevěřil, že GainWard FX 5200 na těchto frekvencích skutečně běží. Paměti přetaktovatelné o téměř 85% se opravdu hned tak nevidí. V kombinaci se 128% jádra už je to takový malý vítěz této části testu :-). Věřím, že při vylepšeném chlazení, by bylo možné z karty dostat ještě více. Velmi dobře si také vede Club3D - FX5700 VIVO a solidní výsledky nabízejí i obě 9600XT; zvlášť mě překvapilo, že paměti na Club3D - 9600XT (už tak běžící na zvýšené frekvenci) jdou ještě taktovat. Naopak na variantě od GeCube mi bylo trošku líto nedosažitelných 300MHz (standardní frekvence), ale i tak byl výsledek dobrý.
a procentuální výkonnostní nárůst:
herní testy...
a opět přepočítaný nárůst:
FX 5700 a obě R9600XT zabírají nejvyšší pozice. (5200 podává opět prapodivné výsledky a zbylé dvě karty z výše uvedených příčin taktovat nelze).
{mospagebreak title=Poměr cena / výkon, závěr}Dostáváme se k nejdůležitější části dnešního testu a tím je výsledné spočtení poměru cena/výkon. Když jsem začal na testech této "devítky" pracovat a hodnotil jsem kvalitu obrazu a prováděl benchmarky, tipoval jsem si sám pro sebe, že vítězem by mohla být jedna z 9600XT. Když ale přišlo na přetaktování, začal jsem spíš věřit ve vítězství 5700. Poté, co jsem se dozvěděl ceny (jsou aktuální, včerejší :-) jsem se opět dostal na vážky.
Poslední z kritérií testu ale už mluví mnohem jasněji: Aktuální cena s daní vydělená sečteným framerate z herních testů (s vynecháním úletů, jako FX5200 u Painkillera atp.) nám dává jednoznačný poměr cena/výkon:
|
celkový framerate |
cena s daní ke 28.7.04 |
GainWard - FX 5200 PRO/660 TV |
316,3 | 1720 Kč |
Club 3D - FX 5700 VIVO |
945,9 | 4535 Kč |
Club 3D - FX 5900XT | 1486,7 | 5920 Kč |
XFX - 5900 XT | 1534,8 | 6805 Kč |
GeCube - 9200 | 525,3 | 2265 Kč |
GeCube - 9200 VIVO | 525,3 | 2545 Kč |
GeCube - 9550 | 767,7 | 2350 Kč |
GeCube - 9600XT | 1132,3 | 4465 Kč |
Club 3D - 9600XT Bravo | 1301,3 | 5100 Kč |
A závěrečný graf:
Čím méně (za framerate platíte), tím lépe. První místo v poměru cena/výkon obsadila 9550, v těsném závěsu se drží ruku v ruce obě 9600XT. 5700 nečekaně propadla (nějaký ten $ navíc za VIVO).
Závěr a jmenování vítěze
Abych dodržel řád, který jsem na začátku ustanovil, prošel jsem výsledky všech testů a rozhodl se nakonec pro Club 3D - Radeon 9600XT "Bravo". Ve všech typech testů se prakticky vždy držel v první trojici, což se žádné jiné kartě nepovedlo. Prakticky to znamená, že tato 9600XT karta nemá žádnou výraznou slabinu.
Udílím ocenění kartě Club 3D - Radeon 9600XT Bravo (500x338MHz/128bit) za solidní výkon, velmi dobrý poměr cena/výkon, vynikající kvalitu obrazového výstupu, možnosti přetaktování, nadstandardní taktovací frekvence a celkově kvalitní provedení.
Červenec 2004, 3D Club Radeon 9600XT Bravo
"Silver award za vynikající poměr cena/výkon"
Tím ale ještě nekončím. Každý má pro výběr karet jiná kritéria a přestože jsem se snažil vybrat vítěze, který je kvalitní po všech stránkách, může někdo preferovat jedno kritérium na úkor jiného. A pokud právě vy patříte do této skupiny, mám pro vás několik tipů:
- počítáte-li své peníze a chcete-li za ně dostat maximální výkon, doporučuji kartu GeCube Radeon 9550, která je v tomto ohledu nepřekonatelná. Výraznější slabinou je situace s přetaktováním, ale to se může změnit; obdobnou volbou by byla GeCube 9600XT (karty sice "osekané", ale na těch správných místech).
- jsou-li pro vás peníze na prvním místě, šetříte-li opravdu každou korunu a ve vašem stroji ještě "sedí" nějaká obstarožní karta typu TNT2 M64 / Vanta atp, pak bych mohl doporučit GainWard FX 5200. Je velmi levná, ale zpracování je ještě poměrně kvalitní. Její poměr cena výkon je ale slabé a na nové hry vhodná není - takže pokud můžete, zkuste si připlatit na nějakou lepší variantu.
- preferujete-li spíše výkon, pak mohu doporučit buďto 5900XT (ale asi ani jednu z testovaných verzí), popř. počkat na 8-pipelinové verze novinek X800 a 6800, které by při stále solidním výkonu mohly mít navíc vynikající poměr cena/výkon (+možnosti odemykání a taktování).
Tím jsem myslím téma dnešního článku vyčerpal a doufám, že jsem vám tímto průřezem usnadnil rozhodování (pokud právě kupujete grafickou kartu v tomto nižším cenovém segmentu).
Za zapůjčení karet Club 3D (Radeon 9600XT Bravo, GeForce FX 5700 VIVO, GeForce FX 5900XT) a GainWard (FX 5200 - PRO 660/TV) děkuji společnosti Libra Electronics.
Za zapůjčení karet GeCube (Radeon 9200 / VIVO, Radeon 9550, Radeon 9600XT) a XFX (GeForce FX 5900XT) děkuji společnosti Abacus.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Krom toho chybí vám tam citelně 9800Pro jelikož stojí stejně jako 5900, krom toho pokud chcete vítěze poměru cena výkon tak si myslím že vítězem je jednoznačně 9800Pro, jelikož nic horšího se již kupovat nevyplatí a něco lepšího taky ne(zatim) např 6800 a x800.
Takže docela článek o ničem , kolik že vám za to dali???:-))
PS: Jestli chcete doporucit, co nejlepsi grafarnu, zalezi na mnohem vetsim poctu aspektu nez je zde vzato v potaz. Jeden kolega vyse se zminil napriklad o rychlosti procesoru (prece nebudu cpat GF 5900 do Celera 300 a naopak).
dale uvadet byvaly hi-end od nVidie a neukazat byvaly hi-end od ATI (R9800) taky neni zrovna fer
Myslím, že ta věta měla být naopak. nVidia měla vždy lepší OpenGL než ATi, zatímco ATi se zaměřovala vždy hlavně na Direct3D
V uvodu je jasne napsano ze je clanek urceny pro ty kdo setri kazdou korunu... a ja znam spoustu lidi co maji porad GF2MX a chteli by neco lepsiho, ale nechteji dat vice jak 3.000 kc...
Jen jasna vytka smeruje k pouzitemu CPU... Urcite ten kdo ma A64 nebu kupovat kartu do 3.000. Test mel probihat na bartonu 2500+.
S čím ovšem souhlasím je to, že tu chybí R9800 ať už PRO nebo SE. To je podle mne chyba poměrně velká. Navíc 9800 SE jde v mnoha případech předělat na 9800XT což už je "hukot".
A poslední poznámečka. Možná by bylo lepší dělat normální legendu u všech grafů. a né jen se na jednom místě zmínit co která barva znamená. Ale přežít se to dá.
Jo a v jednom z grafů (už nevím kde) jsou špatně barvy. U některých ATI je zelená barva a u některých nV je červená. Teda aspoň myslím.. jsem to jenom rychle prolít O-)
To si radši ještě něco přidam a za dvojnásobek má neporovnatelnej výkon :-))
Takže malá rada chcete grafiku za 3000??? kašlete na to sežente prachy,pučte si, vydělejte si..lidi neblbněte za 3000 se tomu nedá ani nadávat že je to grafika.
Je fakt, že jste do nadpisu mohli doplnit: do x tisíc a uzpůsobit tomu výběr karet. Myslím že rozumná cena je tak max 5000 Kč, ikdyž možná si trochu připlatit není taky od věci ale pak tam chybí i zmiňovaná R9800Pro za 6500 Kč (v Alfě)
A HL2 nebo DOOM3 tu zaprve jeste nejsou a neni vubec jiste kdy budou a zadruhe klidne pockam par mesicu a pak koupim kartu, ktera je bez problemu utahne za 2000.
Hehe, asi budes s tim svym 2 roky starym shitem hnedle v pondeli moc nemile prekvapen. BTW v USA ve specialnich obchodech D3 vychazi prave dnes... oficialne v pondeli, HL2 ma nasledovat asi za tyden.
2) netestoval jsem modelové řady, ale konkrétní karty od konkrétních výrobců
3) tohle není test hi-endu, několika hi-end karet se dočkáte brzy
4) požádli jsme o zapůjčení karet, které mají výhodný poměr cena/výkon a samotný výběr nechali převážně na dodavatelích; pokud se podíváte na prodeje sestav (kterých se prodá nejvíce), zjistíte , že obdobné modely patří právě k těm nejprodávanějším, a proto je myslím na místě je otestovat a rozhodnout, který z nich je nejvhodnější/vejvýhodnější (nejvíce lidí opravdu kupuje VGA kolem 3-5 tisíc, zeptejte se klidně prodejců)
---
VRKI: Jak vidíš, opravdu je dost lidí, kteří si nemohou dovolit každý půlrok cpát 8-10 tisíc do grafické karty. Testované modelové řady (5200, 9550, 5700...) opravdu patří k nejprodávanějším a to je směrodatné.
---
Nezapomínej, že CPU třeba změní FPS každé jednotlivé karty, ale jejich výkonnostní poměr zůstává prakticky nezměněný )zvlášť pokud vezmu rozdíl mezi 2500 bartonem a 3200 64 -tam je prakticky rozdíl do dvou desítek %), tzn, že pokud teď vyšla 5200 např. o polovinu pomalejší než 9550 (příklad), vyšla by s bartonem také o polovinu pomalejší. Nebo mám příště pro 5200 použít Celeron, pro 9600 athlon XP a pro 5900xt P4? Aby se k sobě lépe hodily :-) ???
---
Nicméně osobně v použitém procesoru nevidím problém. Obrázek si člověk může udělat tak jako tak a vidí aspoň výkonový potenciál karet.
Jsou i lidi, kteří potřebují výkoný CPU a GK jim právě stačí již zmíněné slabší varianty. Navíc lidi, kteří kupují slabší GK nemají čsto moc peněz a často upgradují postupně. Teď koupí grafiku, časem CPU a velice často se pak setkávají "staré" grafiky s "novými" CPU (nebo naopak).
Mimoto by neměl být problém dohledat na netu starší testy kde se používaly procesory, které jsou dnes chápány jako slabší a kde je většina modelů GK obdobných. Stačí si jen dohledat aktuální ceny.
A k Tvojmu vyroku "To si radši ještě něco přidam a za dvojnásobek má neporovnatelnej výkon" : to sa da povedat o kazdom produkte, napr. ked mam prachy na Skodu Oktaviu a znamy mi povie: Ked das 2-nasobok budes mat neporovnatelne lepsie auto (Passat). Lenze rozdiel v cene je trochu velky nemyslis?
navyse vacsina ludi, ktorych poznam maju omnoho horsie karty a v pohode hraju. tak mne sa to celkom pozdava, takyto test
Sklad1:
Club-3D ATI 9800SE 128MB DDR 256BIT CRT+TV+DVI 3.943,-
Sklad2:
Sapphire Radeon 9800SE 128MB DDR, DVI/TV, retail 3.509,-
Sklad3:
Sapphire (ATI) Radeon 9800 SE, 128 MB DDR, DVI/TV, l.retail
Sklad4:
Sapphire Radeon 9800SE 128MB, TV-out, DVI-I 3.930,-
Sklad5:
ATI Radeon 9800SE 128MB DDR,DVI+TVout, AGP 3.884,-
Bohužel je pravda, že ty Sapphiry mají jen 128b sběrnici, ale i tak je to velice příjemná cena s možností odblokovat pipeline a výkonově kartu velice pozvednout.
http://www.sapphiretech.com/vga/9800se.asp
Club-3D však mají sběrnici 256bit a dají se ještě pořád sehnat (a doufám, že to ještě chvíli potrvá).. ;-)
Jinak 9800SE jsem našel v každém skladu, kde beru, ale možná je to náhoda.
BTW:far cry sa da nadherne zahrat na r9600 400/250 z bartonom 2500@3200. Ak sa mi nejaka hra paci tak je pre mna podstatne to ze netrha na nejakom klasickom rozsliseni (1204x76
Ale to uz je pre niektoryx nepoxopitelne ze DIABLO II je 10x lespia hra ako SACRED ktore ma 10x lepsiu grafiku....TU ide o hratelnost....
viz. http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQ0
Je sice fakt ze takovej framerate by mi nestacil, ale hromada lidi si hraje v 15 - 20 fps a nestezujou si (teda dokud nevidi jak to ma opravdu behat:-))
penez nemam nedostatek, ale koupil jsem si bulk R9200 za 1200+, Rage 128, mi vydrzela 4 roky, GF mi nesmi do baraku - kdo ma na ty rozmazany fonty koukat? Za usetrene penize kupte us bondy, ajeto.
to AUTOR: Ja nevyhazuju rocne 8-10 tisic za komp, v prumeru jsou to tak 4, takze nepatrim k tem vygumovancum, co hrajou pouze 60 a vic FPS v 1600X1200 na max.detaily
Škoda
15000 bodů ti nevytáhne ani Ge 44200Ti což je nejlepší karta lowendu!!!
Dik
Jinak článek se mi líbí, jen bych opravdu středně výkonné karty testoval na středně výkonných systémech...semlít to na Athlonu 64 3200 a s 2x512 DDR je tak trochu mimo mísu.
A tu cenu jsem vztahoval obecně na ceny karet. Já můžu mít nejlevněji Sapphire za těch 3.509,- v nákupu.. ale teď jsem si uvědomil, že se bavím o cenách bez DPH... Jestli proto třeba ty ceny nesedí :-D
--
Stavim pocitace nejaky patek a cca 80% zakazniku by neakceptovalo GK drazsi nez 3 tis bez DPH.
Kdyz jsem stavel na jare prvni workstation na Catiu s Hercules R9800XT - stala tahle karta 16 tis. Jasne, byl to "bezkonkurencni hukot" a melo to smysl.
Ale, ze bych od te doby tvrdil, ze jedine R9800XT a nic jineho, to bych byl pekny snob a idiot k tomu.
Vzdyt dobra polovina uzivatelu ma za 16 tis cele PC (no bez monitoru).
pri hre to mam pres FRAPS +- 70FPS
s GFX5700 256MB 425/500 necelejch 23000 bodů
Jdi se bodnout s P4 1,7 :o)))))))))))))))))))))))
Spíš mě zaujalo že tyhle dvě karty dávaj skoro stejnej výkon a přitom má fx víc jak o 100Mhz rychlejší gpu , fakt podivné , kdyby se vyráběla GF4 na těch frekvencích co jsou teď a měla 8 pipelines , tak možná převálcuje všechno i slavnej R9800 :o)
Měli jste to testovat na něčem přiměřeném, též s přijatelným poměrem cena/výkon (Athlon 2000+ a maximálně 512 MB paměti).
takymto sposobom je mozne pretaktovat kazdu 9550ku a ziskat tak az 70% narast vykonu pricom nehrozi poskodenie karty, pretoze je pouzity ten isty cip ako pri R9600 iba je znacne podtaktovany.
V dnesni dobe krom High-high-endovym kartam je PCI-E tak na dve veci. I to pritrouble AGP8x proti AGP4x neni zadne "super mega".
Jinak s tou 9800pro je pravda v tom, ze je asi nejvyhodnejsi.
Na druhou stranu 9600 a podobne jsou pro nekoho skutecne tezce v pohode (ano, nezapne si AA atd na max, ale svete div se...i HL2 napr na 5700 vypada dobre a da se hrat...mel se moznost srovnat s tou 5900XT, no...NO...za ty prachy, to "zlepseni" je jaksi chude... a Dooma zas nemam vydr hrat).
Cekam v pohode na "matrix"
Vykonnostne je jasne ze odpovedajuce je k tej mojej masine nieco od 9800/6800/X800 hore, no ta cena ide strasne dole.
Mna skor trapi ze nemam na tom mojom PC tie iste 64 bit aplikacie ako v praci.