Asus V9560: nová "střední třída" - GeForceFX 5600 |
autor: Štěpánek Martin , publikováno 30.5.2003 |
Logika je zde jasná, bylo potřeba prosadit na trh nástupce velmi oblíbené karty GeForce Ti4 4200 a stejně jako ona sloužit pro práci a pro zábavu. Ta byla oblíbená i hojně rozšířená pro její velmi dobrý poměr cena/výkon. Tímto směrem je mířená i FX 5600.
GeForce FX 5600 (čip NV31) je odlehčenou verzí GeForce FX 5800 (NV30), tentokrát určenou pro hlavní část trhu.
Není žádným velkým tajemstvím, že výrobci grafických čipu nevydělávají nejvíce na nejvýkonnějších modelech, ale právě naopak na modelech nižších řad, tedy na těch levějších avšak masově prodávaných. Důvod je prostý, drahou a výkonnou kartu si koupí jen nadšenec nebo profesionál. Tak či onak není jich moc v porovnání s ostatními, kterým stačí něco trochu lepšího než "obyčejná karta", která bude umět zobrazit texty a tabulky.
Na trhu jsou dvě varianty:
-
NVIDIA GeForce FX 5600 Ultra. Karta založená na čipu NV31. Jádro pracuje na frekvenci 350MHz stejně tak i paměti (700 efektivně). Čip podporuje 128bit DDR SDRAM paměťovou sběrnici. FX5600 Ultra by měla sloužit jako nástupce karet GeForce Ti. Z rodiny karet FX jsou na trhu ještě výkonnější karty FX 5800 a 5900, ale jejich cena se již pohybuje v jiné cenové dimenzi.
-
NVIDIA GeForce FX 5600. Stejně jako Ultra verze je i tato postavena na čipu NV31, ale liší se nižšími frekvencemi jádra a pamětí. stejná je i podpora 128bit DDR SDRAM paměťové sběrnice.
Ale teprve čas ukáže, jak se karty GeForce FX 5600 prosadí na poli, na kterém do současné doby dominovaly karty Radeon 9500 a GeForce Ti4200-8x.
Podívejme se na základní parametry grafického čipu:
NVIDIA GeForce FX 5600 - NV31 - |
GeForce4 Ti 4200 |
RADEON 9700 Pro |
GeForce FX 5800 Ultra |
NVIDIA GeForce FX 5200 / 5200 Ultra - NV34 - | |
Výrobní technologie | 0,13 mikron |
0,15 mikron |
0,15 mikron |
0,13 mikron |
0,15 mikron |
Počet tranzistorů | 75 miliónů |
67 miliónů |
110 miliónů |
125 miliónů |
47 milionů |
Frekvence čipu | 325 MHz |
300MHz |
325MHz |
500MHz |
250 MHz |
Řadič pamětí |
128bit DDR SDRAM |
128bit DDR SDRAM |
256bit DDR SDRAM |
128bit DDR II SDRAM |
128bit DDR SDRAM |
Frekvence pamětí |
300MHz DDR |
325MHz DDR |
310MHz DDR |
500MHz DDR |
200MHz DDR |
Teoretická propustnost |
10,9 GB/s |
9,9 GB/s |
18,9 GB/s |
15,2GB/s |
6,4GB/s |
Max. velikost pamětí |
128MB |
128MB |
256MB |
256MB |
256 MB |
AGP sběrnice |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
Pixel pipeline - Pixel shadery | |||||
Pixel pipeline | 4 |
4 |
8 |
8 [1] |
2 |
Text. jednotky na pipeline | 2 |
2 |
1 |
1 [1] |
2 |
Max. počet textur při multitext. |
8 |
4 |
8 |
8 |
8 |
Typy filtrování |
bi-linear |
bi-linear |
bi-linear |
bi-linear |
bi-linear anisotropic tri-linear tri-linear + anisotropic |
Max. úroveň anis. filtrování |
8 |
8 |
16 |
8 |
8 |
Verze Pixel shaderů |
v. 2.0+ |
v. 1.3 |
v. 2.0 |
v. 2.0+ |
v. 2.0 [6] |
Větvení, subrutiny, opakování |
ne |
ne |
ne |
ne |
ne |
Max. textur na shader |
16 |
4 |
16 |
16 |
|
Max. počet shader instrukcí |
1024 |
4 |
32 |
1024 |
|
Max. počet arit. instrukcí |
1024 |
8 |
64 (+64) [2] |
1024 |
|
Max. počet instrukcí na shader |
1024 [2] |
12 |
96 (+64) [2] |
1024 [2] |
|
Formáty dat [4] |
Celá čísla |
Celá čísla |
Celá čísla |
Celá čísla |
Celá čísla 16bit FP 32bit FP |
Vertex pipelines - vertex shaders | |||||
Vertex pipeline |
3 |
2 |
4 |
3 |
|
Verze Vertex shaderů |
v. 2.0 |
v. 1.1 |
v. 2.0 |
v. 2.0+ |
v. 2.0 [6] |
Větvení, subrutiny, opakování |
dynamické |
ne |
statické |
dynamické |
|
Max. počet shader instrukcí |
256 |
128 |
256 |
256 |
|
Max. počet inst. s opakováním |
65536 |
128 |
65536 |
65536 |
|
Formáty dat |
32bit FP |
32bit FP |
32bit FP |
32bit FP |
32bit FP |
Vyhlazování hran - FSAA - Anti-Aliasing | |||||
Metody FSAA |
Ordered grid |
Ordered grid |
Rotated grid |
Ordered grid |
Supersampling, Odered grid multi-sampling (OGSS, OGMS) |
Počet samlpů |
2x (OGSS, OGMS), |
2x (OGSS, OGMS), |
2, 4, 6 |
2x (OGSS, OGMS), |
2 (OGSS, OGMS), Quincunx, 4 (OGSS, OGMS, OGSS+OGMS jen in Direct3D) |
Technologie zrychlující/zlepšující propustnost či práci s pamětí | |||||
Hidden Surfaces Removal [5] |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Komprese Frame-bufferu |
ano |
ne |
ano |
ano |
ne |
Komprese Z-bufferu |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Vysvětlivky:
-
GeForce FX postrádá klasické pixel pipeline. Architektura je řešena tak, že je zde sada ALU, sada texturovacích jednotek a dalších elementů, které jsou nutné k vytvoření scény. Teoreticky jde tyto jednotky softwarově nastavit tak, aby se chovaly tak jako 8 pipeline po jedné text. jednotce nebo 4 pipeline po dvou text. jednotkách či 2 pipeline po čtyř text. jednotkách. Vše záleží na tom jak se to naprogramuje. NV30 má oproti R300 flexibilnější architekturu.
-
R300 podporuje max. 96 skalárních a 64 vektorových instrukcí. Celkem 160 instrukcí.
NV30 je univerzálnější můžete použít klidně 1023 skalárních a 1 vektorovou instrukci a naopak. -
Constant a Temporary registry mohou ukládat jak 16bit a 32bit data. Při ukládání 16bit dat se počet registrů zdvojnásobí, protože 16bit data v NV30 architektuře zabírají jen 50 % místa.
-
GeForce FX počítá s dvěmi formáty barevných dat: 16bit a 32bit. Počítání s 16bity je dvakrát rychlejší než s 32bit. Výsledná kvalita je nižší. Nejnovější drivery 43.45 používají v 3Dmarku 03 jen 16-bit data a tím si karta znatelně výkonnostně přilepšuje.
R300 interně počítá s 24-bit barevnou hloubkou, kterou pak rozšiřuje na 32bit nebo redukuje na 16-bit. -
Hidden Surface
-
Karty s čipem NV34 splňují pouze minimální podmínky pro karty s podporou DirectX 9
Z tabulky je vidět, že rozdíl je především v počtu pipeline. Většina ostatních technologií je u karet NV30 a NV31 stejná.
CineFX Shading
Zcela přepracované programovatelné jádro nFiniteFX 3.0, které bylo díky možnostem fotorealistické grafiky prezentováno pod značkou CineFX engine, je asi tou pravou cestou, kterou se bude vývoj grafiky ubírat, i když k reálnému renderování grafiky, na které nebude poznat rozdíl mezi skutečností a počítanou grafikou má stále CineFX hodně daleko. Pokud jsem se před několika lety podivoval nad demonstračním demem Chameleona, který prezentoval možnosti GeForce3 a nFiniteFX (Pixel a Vertex Shadery první generace), po shlédnutí demonstračního dema s vílou a dema rozbouřené mořské hladiny , prezentující DirectX9.0 a CineFX technologii musím uznat, že rendering grafiky pokročil o pořádný kus.
Díky pixel a vertex shaderům nebudou nyní složité procesy a instrukce zatěžovat CPU a všechny tyto výpočty budou prováděny grafickým čipem. NV31 dokáže v reálném čase provádět stovky instrukcí a další generace GPU dosáhne k tisícům. Architektura NV30 (a od ní odvozená NV31) ale již nyní slibuje lepší specifikace než přináší DirectX 9. Zde je několik čísel pro porovnání:
Vertex Shader 2.0 bude podporovat maximálně 1024 instrukcí, zatímco NV30 celých 65536! Statických instrukcí obsahuje specifikace DX9 256 a NV30 čtyřnásobek (tedy 1024). Dočasných registrů má DX9 12 a NV30 16, maximální počet cyklů vychází 4 ku 64 ve prospěch NV30. Nad rámec specifikací DX9 bude NV30 podporovat dynamické řízení toku.
Pixel Shader 2.0 také výrazně zaostává za nVidia NV30. Počet texturovým map je stejný (16), ale maximální počet texturových instrukcí je u DX9 32 a u čipu NV30 dokonce 1024, barevných instrukcí pak 64 proti 1024. DirectX 9 podporuje nejvíce 4 závislé textury, ale NV30 nekonečno. A posledním parametrem je datová přesnost, kterou poskytuje DX9 96-bit FP, zatímco NV30 128-bit FP.
High-Performance, High-Precision, 3D Rendering Engine
8 pixelů zpracovaných za jeden takt
128-bit výpočty, po celé délce pipeline
Podpora 128-bit,64-bit výpočtů v plovoucí čárce a 32-bit výpočty celých čísel
až 8 textur zpracovaných při multi-texturingu
Podpora sRGB formátu textur
DirectX a DXTC1-5, S3TC komprese textur
Na první pohled se karta od Asusu layoutem od referenčního modelu nVidie příliš neliší. Liší se detaily. Tím je zajisté pěkný chladič, který má měděný pasiv. Dále to jsou pasivní chladiče na pamětech, kde je nutné zmínit zajímavý detail. Karta sice má pamětí na obou stranách, ale pasivy jsou pouze na horní straně, takže ve výsledku mají pasivy pouze zkrášlující efekt a nejde tudíž o užitečnou věc.
Jelikož je karta vybavena 2x DVI výstupy, jsou dodávány redukce, které umožňují i připojení normálních CRT monitorů.
Zde je obrázek bez chladiče. Mezi jádrem a chladičem byla bílá silikonová pasta. Mrzí mě jen absence montážních děr vedle jádra, které by umožňovaly přidělání vodního chladiče bez nutnosti lepení.
![]() |
![]() |
Jádrem grafické karty je tento čip | Datasheet |
Stepping jádra je A1 | Device operation & Timing Diagram |
Taktovací frekvence procesoru je 325MHz, frekvence pamětí je podle datasheetu firmy Samsung 300MHz (600MHz efektivně).
Pro další vstupy a výstupy je použit tento kabel, na jehož konec lze připojit: S-Video In, Composite In, S-Video Out a Composite Out. To v kombinaci dodávaným video editačním softwarem znatelně rozšiřuje možnosti této karty.
Přibalená CD
|
SmartDoctor 2
Své kvality firma Asus předvedla i na přiložených utilitách. Jednou z nich byl SmartDoctor 2.
SmartDoctor monitoruje teploty pamětí a jádra, případně reguluje otáčky větráčku a mění frekvence. Při změně otáček je na výběr ze 3 možností: Highest, Median, a variabilní RPM. Při použití na maximální otáčky je karta velmi hlučná (jako přistávající Boeing), ale vše se změní už při nastavení Median. Mě se nejvíce osvědčila možnost plynulé regulace podle teploty. Při běžné práci se teplota jádra i pamětí pohybovala okolo 38°C, při delším hraní se pak zvýšila na 45°C. Při maximálních frekvencí, které lze s pomocí této utility dosáhnout, tedy 350/330MHz se teplota jádra a pamětí pohybovala okolo 48°C, ale při této teplotě se již automaticky zapínaly maximální otáčky.
Ovladače
Rozhodl jsem se pro testy použít starší ovladače 43.45. Tato verze již umožňuje stejné nastavení jako v současnosti aktuální 44.03, a nebylo u nich potvrzené cheatování. Výsledky testů proto mohou být nižší než u jiných ovladačů. Tento rozdíl se nejvíce projeví v benchmarku 3DMark.
Na obrázku si také povšimněte volby Quality, tato možnost ovlivňuje výslednou kvalitu obrazu a tím i dosažené skóre.
- Application - nejlepší kvalita
- Quality - poměr kvalita/výkon
- Perfomance - maximální výkon
Stejně jako dražší bratříček GeForce FX5800 i GeForce FX5600 podporuje 16x FSAA (počítá se tedy max. šestnáct vzorků na jeden pixel). Ovšem nedokáži si představit jak by hra běžela při 16x FSAA, proto je asi jedno, jestli je možno použit 16x FSAA nebo jen 4x.
Možnost nastavení Anisotropního filtrování je u celé rodiny stejná. Maximem je 8x.
{mospagebreak title=Kvalita zobrazení při použití FSAA}Hodně často se setkávám v diskusních fórech s názorem, že kvalita celo-obrazového Anti-Aliasingu je na kartách z řady Radeon lepší, než ta u konkurenční nVidie. Obrázky jsou ze hry Serious Sam: The Second Encounter. Jsou pořízeny při rozlišení 1024x768x32bit a nastavení kvality na maximum.
Zde je jasná ukázka kvality FSAA u karty GeForceFX 5600. Rozdíl mezi FSAA 2x a bez FSAA je velmi zřetelný, ale rozdíl mezi 2x a 4x FSAA již tak velký není. Nejlépe je vidět na horní hraně levé části zdi.
Následující řádky jsou podloženy pouze subjektivním dojmem: kvalita se od dob GeForce Ti4200 velmi zlepšila, ale i tak musím potvrdit, že nedosahuje kvalit konkurenčních Radeonů. Mohl jsem porovnat kvalitu zobrazení Radeona 9800Pro a GeForceFX 5600 a rozdíl je především na LCD panelu patrný. I když vím, že se jedná o jiné cenové relace.
Testovací sestava
Testovací Hardware:
|
Software:
|
Grafické karty:
Karty pro srovnání:
|
3DMark 2001
Známý test grafických karet postavený na DirectX 8. Použití 3D Marku se zdálo lepší než jeho novějšího bratříčka, který ani firma Futuremark nedoporučuje pro straší karty. Použitím 3D Marku03 by testování nekladlo stejné nároky na všechny karty, karty jako GeForce Ti4200 a Ti4600 by byli v nevýhodě.
R9700Pro | R9700 | R9500Pro | R9500 | GFFX 5800U | GFFX 5800 | GF4Ti 4600 | GF4Ti 4200 | GFFX 5200 | GFFX 5600 | |
Celkové skóre | 13665 | 12756 | 11889 | 10177 | 13732 | 13236 | 12232 | 10642 | 7666 | 10789 |
Car Chase Low | 175,2 | 159,2 | 154,9 | 131,3 | 183,7 | 183 | 173 | 164,7 | 105,5 | 159,7 |
Car Chase High | 59,3 | 57,8 | 63,6 | 59 | 57,6 | 57,3 | 56,7 | 54,3 | 48,3 | 56,1 |
Dragothic Low | 265,3 | 244,7 | 204,1 | 167,2 | 250,4 | 240,4 | 227,1 | 174,1 | 120,6 | 171,5 |
Dragothic High | 142,7 | 131,3 | 123,4 | 97,6 | 138,6 | 134,9 | 123 | 102 | 66,4 | 109,6 |
Lobby Low | 182,5 | 175,5 | 173,7 | 156,7 | 176 | 176 | 167,4 | 155,3 | 126,7 | 153,4 |
Lobby High | 78,3 | 75 | 77,5 | 74,8 | 76,5 | 76,1 | 74,8 | 72,2 | 60,6 | 73,1 |
Nature | 92,6 | 84 | 62,6 | 49,9 | 109,2 | 93,5 | 75,8 | 54,2 | 31,6 | 61,3 |
Z tabulky je jasné, jak malý je rozdíl mezi novou GeForce FX 5600 a její předchůdkyni, GeForce Ti4200. Rozdíl získáme až při hraní ve vyšších rozlišení a s maximálními detaily. Bohužel v porovnání s kartou Radeon 9500 Pro karta stále ztrácí, byť jen 10%.
V následujících tabulkách hodnoty označené červeně znamenají ztrátu.
Dragothic Low Detail, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
Pří použití Antialiasingu se začíná projevovat síla karty.
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl | 67,2 | -37% | +2% | +52% | +17% |
Nature, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
V testu nature karta překonává i GeForce Ti4600.
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl | 18,6 | -57% | -7% | +33% | -20% |
3DMark 03
Zařazení testu 3DMark 03, je vzhledem k testování karty s podporou DirectX 9, celkem logické. Zde se otestují především nové vlastnosti, které tuto kartu odlišují od svých předchůdců GeForce 4 Ti.
Celkové skóre; 1024x768x32bit
Zatím co v testu 3DMark 2001 jsou výsledky karet GeForceFX 5600 a GeForce Ti4200 téměř stejné, zde se výrazněji projevuje implementace DirectX 9.
Mother Nature 1024x768x32bit
Test Mother Nature z balíku 3DMark je jeden z nejtěžších testů. Zde se karty bez podpory DirectX 9 neobejdou. To je také jasně vidět z grafu. Testovaná karta sice test zvládla, výsledné skóre je ovšem celkem špatné. Téměř poloviční skóre oproti Radeonu 9500Pro je zahanbující.
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl celkové skóre | 2583 | -61% | -45% | +34% | -2% |
Rozdíl Mother nature | 11,8 | 0 | 0 | +93% | +54% |
Unreal Tournament 2003
Tvůrci naštěstí vytvořili velice user-friendly systém pro testování. Máme na výběr mezi jednoduchým spuštěním benchmark.exe a vybráním rozlišení, dále trošku namáhavějším vytvořením dávkového souboru pro otestování konkrétní mapy. Zvolil jsem první možnost, aby nevznikaly dohady o nastavení v ut2003.ini souboru a správném výběru mapy.
Flyby
1024x768

1280x1024

1600x1200

Z grafů můžeme vyvodit stejný závěr jako v případe 3D Marku, tedy výkonnost karty se projevuje až při vyšším rozlišení a maximálních detailech.
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl 1024/768 | 108 | +1% | +25% | +58% | +52% |
Rozdíl 1280/1024 | 75 | -4% | +23% | +70% | +66% |
Rozdíl 1600/1200 | 18,6 | -58% | -7% | +33% | +20% |
Botmatch
1024x768

1280x1024

1600x1200

GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl 1024/768 | 61 | 0% | +2% | +3% | 0% |
Rozdíl 1280/1024 | 54,2 | -2% | +9% | +12% | -2% |
Rozdíl 1600/1200 | 48,7 | -25% | +3% | +15% | -34% |
Code Creatures
Velice náročný benchmark, který požaduje 128MB grafické paměti ke korektnímu běhu. Karty se 128MB paměti zde dosahují téměř dvojnásobné výsledky oproti svým 64MB verzím. Ještě podotknu, že benchmark je výborným testem stability přetaktovaných pamětí na grafické kartě.
1024x768
1280x1024
1600x1200
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl 1024/768 | 24,9 | +6% | +18% | +23% | -46% |
Rozdíl 1280/1024 | 19,8 | -9% | +17% | +19% | -55% |
Rozdíl 1600/1200 | 17,6 | -22% | +6% | +3% | -34% |
Code Creatures, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl | 13,8 | -40% | -9% | +4% | -84% |
Return to Castle Wolfenstein
V testu ze hry Return to the castle of Wolfenstein dominují především grafické karty ATI. Jedná se sice o starší hru, ale i tak ve vysokém rozlišení dokáže prověřit výkon grafické karty.
1024x768
1280x1024
1600x1200
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl 1024/768 | 107,6 | +1% | +4% | +5% | -0,5% |
Rozdíl 1280/1024 | 92,3 | -3% | +18% | +20% | -6% |
Rozdíl 1600/1200 | 74,4 | -16% | +20% | +21% | -19% |
Wolfenstein, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
GeForceFX 5600 | GeForce Ti 4200 | GeForce Ti4600 | Radeon 9500Pro | Radeon 9500 | |
Rozdíl | 91,6 | -27% | -26% | +15% | -83% |
Serious Sam: The Second Encounter
Tento test patří do kategorie testů OpenGL a využívá Extreme Quality skript. Vybral jsem test za použití mapy Valley.
Hodnocení
-
Průměrná ztráta ve všech testech na kartu ATI Radeon 9500 Pro činí 23%.
-
Při přímém srovnání GeForce FX 5600 s grafickou kartou GeForce Ti4200 jsou testy velmi vyrovnané, větší rozdíly jsou až při použití testů, které využívají DirectX 9 a vysoké rozlišení. To stejné platí při zapnutém Anti-Aliasingu.
-
Náskok, který karta získala v porovnání s Radeonem 9500 se pohybuje okolo 20%.
Nová karta z rodiny FX je jistě zajímavou volbou. Ale nelze od ní očekávat nějak výrazný nárůst výkonu oproti starší Ti4200. Ale i tak jde o velmi zajímavou grafickou kartu, která přináší DirectX 9 do mainstreamu, kde si jistě najde své příznivce. To také zajisté pomůže masivnějšímu rozšíření nových her s implementací DirectX 9.
Mezi velmi dobré vlastnosti karty patří možnost přetaktování, přibalený software a další dodatečné příslušenství. Plná hra začíná být v tomto segmentu samozřejmostí, ale čtyři plné hry, dvě demo CD, DVD přehrávač a pár dalších CD je již nadstandard.
Pro kutily:
Karta nemá stejně umístěné otvory pro připevnění chladiče jako GeForce Ti4200. Může proto být trochu složitější přidělávání vodního chladiče. Pokud ho i tak budete chtít, nezbývá než jej přilepit.
Kvalita obrazu - 2D / 3D:
Kvalita obrazu patří, po zkušenostech s dřívějšími Ti4200 k tomu lepšímu. Karta poskytuje i ve vysokých rozlišeních překvapivě kvalitní obraz. Bude sice záležet na značce (a použitých výstupních filtrech), zdá se však, že majitele velkých monitorů a LCDček tyto karty nebudou rozhodně trápit. Zajímavé je použití dvou DVI konektorů namísto klasické kombinace DVI a D-SUB VGA.
Jen bych si dovolil menší poznámku, doporučil bych verzi Ultra. U té se výkonnostní nárůst pohybuje kolem 20% (podle sestavy) za to podle mě stoji...
Porovnání ceny a bodů v 3DMark 2001:
GeForce FX 5600 | GeForce FX 5200 | Radeon 9500 | Radeon 9500 Pro | GeForce Ti4200 | |
Kč / bod | 0,60 | 0,33 | 0,42 | 0,47 | 0,35 |
Z tabulky jasně vyplývá horší poměr cena/výkon než má například GeForce Ti4200, i když je nutné přihlédnout na velké množství přibalených věcí, které zvedají cenu. Zajisté se tedy setkáme s kartami jiných výrobců, které budou levnější, ale bez té bohaté softwarové výbavy a doplňků, které činní Asus Asusem.
Klady:
kompatibilní s DirectX 9 | |
relativně tichá | |
2x DVI výstup | |
přibalený software | |
pasivní chlazení pamětí | |
dobrá možnost přetaktování |
Zápory:
slabší výkon v porovnání s Radeonem 9500Pro | |
slabý poměr cena/výkon | |
cena, testovaná verze Video Suite stojí 7100kč s DPH |
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
ta bych si radsi koupil R9500PRO za stejny prachy a taktoval ho na vykon pobliz 9700
tahle karta pujde tezko pretaktovat na 450MHZ jako by to odpovidalo k vykonu GFX5800
Nvidia nas krmi peknejma blafama - od doby kdy ATI zacala pouzivat catalist ma vyborny karty (akorat ta podpora Xfree je dost mala)
Prislusenstvi a doplnky jsou vsak na jedincku.
R400 bude az na prelomu 3 a 4 ctvrtleti nabo ke konci roku...
btw... pisete to i ve vasich bleskovkach..
Technické parametry:
NVIDIA GeForce FX 5600 čip
256MB DDR SDRAM (3.6ns)
8x AGP
325MHz taktovací frekvence jádra GPU
550MHz taktovací frekvence pamětí (DDR)
Výkon 1.3GTex/s
Aplikační rozhraní Microsoft DirectX 9.0 a OpenGL 1.4
Rozlišení až 2048x1536 na LCD nebo VGA monitorech
Rozlišení až 1024x768 pro TV-out
TV-out (S-Video)
DVI konektor
je to zkopirovany z CC
ATI vydá R400 papírově do čtyř měsíc. A v prodeji bude do vánoc. Podle informací partnerů ATI je tape out (sampling/první silicon) R400 stanoven na červenec 2003
Jinak velice pekna recenze.
*Náskok, který karta získala v porovnání s Radeonem 9500 se pohybuje okolo 20%.
// Tak náskok nebo ztráta? *24*
Jinak si myslím, že tahle karta se za ty prachy nevyplatí ani omylem.
Zdar a sílu! :o)
S novými ovladači je poměr cena výkon mnohem příznivější (a navíc se tato karta dá sehnat bez výbavy běžně o 10% levněji, než udáváte).
Závěr je úplně fantastický - v úvodu píšete, že je to náhrada GF4200 a v závěru zvýrazníte, že záporem je slabší výkon v porovnání s Radeonem 9500Pro - s čím teda tu kartu porovnáváte? Z nabízených řad se logicky dá porovnávat FX5600 s R9500/9600 nebo FX5600Ultra s R9500/9600Pro.
vyssi sem nikde nenasel
snad ti to pomuze "o)))
Ferko
Core : 380Mhz
Memory : 650 Mhz
3D MArk 2001 skore 1024x768x32 : 12558 3D Marks
(Celkovo lepsie nez Radeon 9500Pro takmer zhoda s Radeoon 9700)
Detaily testu : http://service.futuremark.com/servlet/In dex?pageid=/orb/projectdetails&projectType=6&projectId=6557566
NVIDIA v nových ovládačoch podvádza a dosahuje zlepšenie výkonu iba na úkor zhoršenia kvality zobrazenia, nezobrazuje niektoré detaily scény. Autori hry sa natrápia, aky tam dostali dokonalé detaily a NVIDIA im to aj tak nakoniec z obrazu povyhadzuje a rozmaže. Keď na to nemám a neviem vyrobiť kartu, tak si to čestne priznám a nebudem podvádzať.
Tim nechci rict ze by se mi to nelibilo..ATI fandim a R400 snizi cenu R300 a jeho klonu, coj je pro me (a nejen pro me) jen dobre
A myslim ze pretaktovany R9500Pro by byl zase vykonnjesi...
Jádro: 343
Memory: 320
xp 1700@2000
3D Mark 01: 12136
3D Mark 03: 4167
O tom jsem ale psat nechtel, chtel jsem se jen pozastavit nad tvym vyrokem "Autori hry sa natrápia, aky tam dostali dokonalé detaily a NVIDIA im to aj tak nakoniec z obrazu povyhadzuje a rozmaže. Keď na to nemám a neviem vyrobiť kartu, tak si to čestne priznám a nebudem podvádzať.", 3DMark 2003 neni hra, je to synteticky benchmark, pokud mluvis o hrach, tak taky uved, ve ktere hre nVidia podvadi a ochuzuje hrace o detaily, o kterych tak pises, protoze jinak je tpo lez...
Celkove souhlasim s tim, ze:
- se mely pouzit opravdu nejnovejsi certifikovane ovladace 44.03 (autor uvadi, ze nejnovejsi jsou 43.45, coz neni pravda)
- mely by se srovnavat ve vyhodnoceni karty, ktere proti sobe smeruji tzn. Pro ver. Ultra a "normal" vers. "normal"
- karta se da sehnat za podstatne lepsi cenu (toto je ASUS a VIVO)
- nema smysl do ni jit, kdyz mate GF4200
- lepsi volba je dnes R9500 a R9500Pro, ale jen dnes, s prichodem mene vykonne R9600 tomu uz tak nebude, takze pokud chcete kupovat kartu dnes, poohlednete se po R9500, ale lepe 9500Pro
- jeste k tomu 3DMarku, v tomto testu je pouzit 3DMark 2001, ve kterem pokud vim nikdo nepodvadel, narozdil od 3DMarku 2003
"Rozhodl jsem se pro testy použít starší ovladače 43.45. Tato verze již umožňuje stejné nastavení jako v současnosti aktuální 44.03, a nebylo u nich potvrzené cheatování. Výsledky testů proto mohou být nižší než u jiných ovladačů. Tento rozdíl se nejvíce projeví v benchmarku 3DMark."
a
"Do momentu než se vyjasní situace okolo podvodu v testech pomocí ovladačů, budu nadále používat tento ovladač, tedy verzi 43.45."
A čo sa týka cheatovania ATI, to sa priznalo len k tomu, že prehodilo poradie inštrukcii, aby sa lepšie využili možnosti ATi kariet. ATI karty zobrazujú v teste na rozdiel od NVIDIE všetko. A to je sakra veľký rozdiel!!! Takže v prípade ATI sa o cheatovaní nedá hovoriť, ako sa zhodujú autori na webe.
Ty ten rozdiel nevidíš? Takže v prípade ATI, ako sa zhodli odborníci na webe sa nedá o cheatovaní hovoriť.
2. S DirectX 8 sa da dosiahnut dobry pomer cena/vykon
BTW v DirectX 9 je vsak slaba, pretaktovana nedosiahne ani vysledky Radeon 9500 PRO bez taktovania, v niektorych testoch ani Radeo 9500. Ma nizky 3DMark 03(nieco cez 3000). Battle of Proxicon, ci Troll's Lair sa nebude dat hrat na 1024/768/32.
(CPU AMD 2142MHz,FSB 204 Mhz,VGA Core 380Mhz,VGA Mem 650Mhz)
Vykon FX5600 -12%
Cena FX5600 -21%
Moj zaver z testovania : Testoval som komplet s nVidia, t.j. MB, VGA, Audio. MB je vcelku dobra (ABIT NF7-S), VGA je slabsia v porovnani s ATI Radeon.
Zostava je navrhnuta aj tak na DB system, nie VGA.
Teda najdolezitejsie boli disky, co ma tato MB velmi dobre:
2 x S-ATA80GB, 160GB v RAID 0 :
Sisoft Sandra 2003 - file system benchmark : 53131.
Aha, takže detonátory jsou lepší, protože zvedají výkon za cenu ztráty kvality obrazu nebo jiného cheatování??? To radši budu mít míň fps, ale obraz tak jak se patří a ne bez některých detailů nebo úplně rozpadlý(např 3DM03 při pohybu kamerou mimo předpokládanou trasu na D44.03).
Čo sa týka DVD, na ATI karte by Ti to šlo v pohode s prehrávačom ATI DVD. Ten totiž využíva na dekompresiu primošpeciálne funkcie ATI kariet, čím výrazne odľahčí procesor.
Vieš, pri MAfii u ATI treba zapnúť orezávanie textúr, je to v Setup menu hry. Toť vsjo. Je to tam napísané hezky česky. ALe keď niekto nevie čítať, tak holt tomu nepomôžeš.
To uvodni video v Mafii nejde ve WinXP proto, nebot to jsou prvni Windows, kde neni standardne obsazen videokodek Indeo a musis si ho doinstalovat sam, je dokonce primo na jednom z CDcek Mafie. Takze si prosim ty Tve radoby problemy s NV strc za kloubouk, chytraku...
Tak mě to připadá, že pan autor je silně proti NVIDII, škodolibě srovnávat FX 5600 s R 9500 Pro. To nezná také FX 5600 Ultra ?
Ono vůbec všichni redaktoři jsou nyní proti NVIDII, jestli je v tom ten podvod s ovladačema ?
Vždyť FX karty jsou konstruovány pro DX 9, kda také mají lepší výsledky jak v DX 8 /proti starším kartám/.
To můžeme FX karty srovnávat v 3D Mark 99 a zjistíme, že naše GF2 MX jsou výkonově stejné a můžeme vytrubovat do světa, že všechny nové karty jsou na nic.
Ale zamysleme se.
Vždyť se podvádí a lže všude, bohužel tato společnost je přímo založena na podvodech a lžích.
Vidíme to každodenně kolem sebe.
Tam, kde vládnou peníze, to jinak ani nejde. Každý chce urvat maximum z celosvětového balíku peněz a jakým-koliv způsobem.
Dělají to všichni, politiky počínaje, posledním malým živnostníčkem konče.
Mějte se.
Spis bych se v pripade DVD staral o takove "detaily", jako je bezproblemovy DMA na DVD mechanice apod. :-)
Tzn. DVD s MPEG2 dekódující kartou a přehrávačem toto využívajícím ano, DivX ne.
Ma poznamka se tykala druhe casto Robovy odpovedi o DVD.
Nicméně souhlasím, že 3DM03 je jen syntetickým testem, ale odpovídal jsem na zvednutí výkonu v Det.44.03. Kromě 3DM03 se výkon v jiných aplikacích/hrách nezvedl (pokud se nepletu) tak rapidně.
Ehm, to, že interně počítá ve 24-bit je známá věc před nikým neskrývaná a je to vlastnost karty, takže to není podvádění. Pokud máte takový zrak a poznáte na obraze, že je interně počítáno s 24-bit, pak máte pádný argument proč nV. Já osobně takový zrak abych to poznal nemám. A pokud máte tak kvalitní zrak, tak ATI zase má kvalitnější obraz, tak stejně nevím, co je pro člověka s kvalitním zrakem lepší.
Nereagoval jsem na Jáju (s jeho přízpěvkem souhlasím a nemám k němu co dodat).
A co myslíš, že jsem psal ve svém původním příspěvku.
Zamysli se nad sebou - tvoje příspěvky mají nulovou informační hodnotu.
Nereagoval jsem na Jáju (s jeho přízpěvkem souhlasím a nemám k němu co dodat).
Zaujimalo by ma, ci ostatne karty, ktore su uvedene pre porovnanie, boli testovane na tej istej zostave.
Dakujem.
http://www.overclocking.cz/4um/viewtopic.php?t=23573
Jsou směšní jeden jak druhej. Měli přiznat chyby a říct že je napraví a né dělat, že je to vlastně jen nedorozumění a obracet vlastní slova.