Hlavní stránka Hardware Grafické karty GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?
GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?
autor: Pavel Urbánek , publikováno 15.5.2014
GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?

V-Sync, fps, obnovovací frekvence, triple buffering nebo i G-Sync a Lightboost – řada technologií, které jsou různě provázány. Každý se alespoň s některými setkal, víme však, jak fungují? Máte příležitost nahlédnout do problematiky hlouběji a třeba i zjistit, že můžete své PC nastavit lépe! Dnes se podíváme na ty základní, které umí každé PC.


Monitory pracují na neměnné frekvenci. Jejich vykreslování je svázáno dlouhou historií CRT obrazovek. Současně uživatel zadává vstupy v nepravidelných intervalech, nebo jen přehrává obsah na nesynchronní frekvenci. Co teď? Grafická karta, která se musí se vším tímto vypořádat, plní těžkou roli jakéhosi organizátora. Má několik nástrojů, jak produkci obrazu sladit s obnovováním monitoru.

GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?

Demonstrace typického problému: tearing je patrný ve spodní třetině obrazu, nejvíce na sloupech.

Vzniká řada problémů, které se jen stěží odstraňují nebo redukují. Nejznámnějším a nejpatrnějším nedostatkem asynchroního vykreslování je roztrhání obrazu. Tento problém řeší vertikální synchronizace. Aby pracovala korektně, je potřeba zavést jednu z technik bufferování. Uživatelé mají k dispozici obvykle double buffering, někdy mohou použít i triple buffering. Tak či tak tyto techniky přináší jiné neduhy, jmenovitě zpoždění, propady fps a časovou neplynulost.

Neexistuje řešení této situace. Nebo ano? V dalším článku na toto téma navážeme technologiemi jako je Adaptive V-Sync, fps lock a hlavně G-Sync a FreeSync. Poslední jmenované jsou totiž žhavé novinky, které mají potenciál vyřešit téměř všechny výše popsané problémy jednou pro vždy.

GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?

Je G-Sync řešením rozebíraných problémů jako je stutter, lag nebo tearing? To budeme analyzovat příště.

Možná se ptáte, proč jsme rozebírali tak podrobně technologie, které patrně neposkytují nejlepší řešení. Je to jednoduché. Pro objasnění novějších postupů, inovací a vychytávek se nám tyto znalosti budou nejen že hodit, ale někdy budou i nezbytné. Každopádně už nyní můžete s nabytými vědomostmi můžete nyní lépe vyladit svoje herní, přehrávací nebo i pracovní prostředí (ano i 3D profesionální nástroje občas vyžadují synchronizaci pro správné zobrazení).

GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?

Takto problémy synchronizace řeší G-Sync. Jeho fungování si podrobně vysvětlíme v příštím článku.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
122 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 56.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.