Hlavní stránka Hardware Grafické karty GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?
GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?
autor: Pavel Urbánek , publikováno 15.5.2014
GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?

V-Sync, fps, obnovovací frekvence, triple buffering nebo i G-Sync a Lightboost – řada technologií, které jsou různě provázány. Každý se alespoň s některými setkal, víme však, jak fungují? Máte příležitost nahlédnout do problematiky hlouběji a třeba i zjistit, že můžete své PC nastavit lépe! Dnes se podíváme na ty základní, které umí každé PC.


Delay, lag, zpoždění – ať to pojmenujeme jakkoliv, tak se toho nezbavíme. Jaké je akceptovatelné zpoždění mezi akcí a výsledkem pro běžného uživatele? A jak se na to dívají hráči nebo opravdoví progameři? To jsou otázky, které je potřeba důkladně zvážit, než se rozhodneme pro implementaci řady bufferů a jiných vyhlazovacích technik na kritické cestě zpracování vstupů na výstupy. Každý buffer totiž zavádí další a další zpoždění a to se ve výsledku nepříjemně kumuluje až do fáze, kdy interakce se systémem připomíná tahovou strategii.

Single buffering je v tomto ohledu nejlepší – co se zapíše, to se vzápětí přečte, není zde téměř žádné zpoždění, respektive je pod úrovní doby vykreslení jedno snímku. Protože tento přímý přístup způsobuje porušení obrazu, tak se nepoužívá. Jeho rozšíření na double buffering je využité u řady zařízení a jeho podporu najdeme snad na všech PC. Zpoždění způsobené čekáním na obnovovací cyklus před vykreslením snímku při použití vertikální synchronizace je nutným zlem, které zajistí neporušený a jednotný obraz. Triple buffering přidává další zpoždění pomocí jednoho extra bufferu, odezva systému se tím pádem prodlužuje.

Otázkou je, zda je lepší mít plynulejší zobrazování dat, nebo nižší odezvu. Zde je to na volbě vhodného kompromisu. Velkou výhodou je, že toto nastavení je přístupné uživateli a je možné vypínat/zapínat triple buffering buď v ovladačích, utilitách nebo někdy i v aplikaci.

Stuttering

GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?

Snaha napasovat různé frekvence do sebe vede k nepřesvědčivým výsledkům.

Problémem sama pro sebe je pak udržet správně skutečný časový tok událostí, které se snažíme zobrazit. Pokud celý systém není řízen pravidelným a naplánovaným rozvrhem, tak dojde k nesouladu časového vzniku událostí s jejich zobrazením na monitor - (micro) stuttering, „cukání“. Ano, čtete správně, jedna z největších nevýhod vícečipových zapojení se týká i jednočipovek. Celý systém není plánovaný z pochopitelných důvodů, operační systémy jsou založené na událostmi řízené architektuře, kdy se začne něco provádět až v momentě, kdy přijde nějaký podnět, nikoli na bázi opakované kontroly stavu. Proti této ideologii je v kontrastu princip funkce monitoru, který má svůj rozvrh (obnovovací frekvenci) a nic měnit nebude. Výsledek je ten, že PC bude generovat snímky v poměrně rozumné časové shodě s tím, co dělá uživatel nebo co se děje v přehrávaném obsahu, ale monitor to prostě neakceptuje a běží na své nominální frekvenci.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
122 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 56.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.