Hlavní stránka Hardware Grafické karty Intel vs. AMD – integrované grafiky v moderních hrách
Intel vs. AMD – integrované grafiky v moderních hrách
autor: Tomáš Šulc , publikováno 19.8.2013
Intel vs. AMD – integrované grafiky v moderních hrách

Integrované grafické karty zažívají v posledních letech prudký rozvoj. Propaguje je především AMD, které na svých APU založila celou platformu. Intel nezůstává pozadu a s každou novou generací procesorů zvyšuje i výkon svých IGP. Staly se integrované grafiky konečně použitelné a mohou nahradit samostatné levné karty s cenou do 2000 Kč?


AMD Radeon HD 8000D

Intel vs. AMD – integrované grafiky v moderních hrách
rozložení čipu Trinity a Richland se ničím významným neliší

Jak už bylo řečeno v minulé kapitole, aktuální generace APU od AMD nese označení Richland a vychází ze starší generace Trinity. S trochou nadsázky lze říct, že jde procesory modulární architektury Piledriver (řada AMD FX), ke kterým AMD přidalo grafické jádro. Podrobnosti o architektuře Trinity a Richland najdete ve starších článcích.

Grafické jádro je u obou generací APU shodně postavené na starší architektuře VLIW4, které AMD používalo u Radeonů řady HD 6900. Samozřejmostí je proto podpora všech technologií včetně DirectX 11. Výrazně se naopak liší počty výpočetních jednotek. Zatímco Radeony HD 6950 a 6970 používaly jádro Cayman s 24 SIMD výpočetními bloky, nejvýkonnější v procesoru integrovaný Radeon HD 8670D má jen šest SIMD bloků. Z toho vyplývá snížený počet unifikovaných shaderů na celkových 384 (z 1536 u HD 6970) a pouze 24 texturovacích jednotek.

Největším omezením je paměťový subsystém grafického čipu. Na rozdíl od diskrétních grafických karet nemá integrovaný grafický čip v procesoru svou vlastní paměť. Používá proto část operační paměti RAM, která však nemá tak velkou datovou propustnost. Z toho plyne i fakt, že výkon integrovaných grafických čipů (Intel i AMD) je silně ovlivněn frekvencí operačních pamětí. K znatelnému nárůstu výkonu ve hrách dochází i při použití velmi rychlých pamětí s frekvencí přes 2 GHz.

Intel vs. AMD – integrované grafiky v moderních hrách

AMD v současnosti nabízí hned tři typy integrovaného jádra. Nejvýkonnější je již zmiňovaný AMD Radeon HD 8670D. Ten disponuje zmiňovaným počtem 384 shaderů a 24 texturovacími jednotkami. Pracovní frekvence jádra je 844 MHz. Radeon HD 8670D najdete ve dvojici nejvýkonnějších čtyřjádrových procesorů AMD A10-6700 a A10-6800K, které shodně stojí okolo třech a půl tisíc korun s daní.

Prostřední integrované jádro nese označení Radeon HD 8570D. Shodně s výkonnějším sourozencem používá architekturu VLIW4, liší se jen počtem aktivních jednotek. Konkrétně má Radeon HD 8570D 256 aktivních shaderů a 16 texturovacích jednotek. Jeho jádro je taktované na rovných 800 MHz. Osazen je v dvojici čtyřjádrových procesorů A8-6500 a A8-660K, oba shodně stojí okolo 2750 Kč s daní.

Nejslabší integrované jádro AMD z řady Richland se jmenuje Radeon HD 8470D. Architektura je opět shodná s výkonnějšími modely, liší se jen počet 192 unifikovaných shaderů, 12 texturovacích jednotek a frekvence jádra 800 MHz. Toto jádro momentálně dostanete jen s dvoujádrovým procesorem A6-6400K, který se prodává za necelých 1800 Kč s daní.

Intel GMA HD 4000 a 4600

Intel vs. AMD – integrované grafiky v moderních hrách

Intel má, jak už bylo řečeno, ke grafickým jádrům integrovaných v procesorech poněkud odlišný přístup. Jen málo procesorů tohoto výrobce dnes nemá integrovaný grafický čip. Současně firma nastoupila s trendem postupného zvyšování plochy grafické části v poměru k „původnímu procesoru“ s každou novou generací. U nejnovější architektury Haswell tato plocha proti starší architektuře Ivy Bridge narostla téměř o třetinu.

Také Intel má v nabídce hned několik verzí integrovaných grafických jader, jen některé z nich se však nabízí v procesorech určených pro běžné osobní počítače. V případě nejnovější architektury Haswell tak běžně koupíte jen jádro Intel HD Graphics 4600, kterým jsou osazené všechny procesory řady Core i5. Jádro používá upravenou architekturu svých předchůdců s podporou DirectX 11(.1) a hlavním rozdílem je zvýšený počet výpočetních jednotek. Ty Intel nazývá Execution Units (EUs) a HD Graphics 4600 jich má rovných dvacet. Maximální frekvence se jádra se liší dle konkrétního modelu. U nejslabší verze i5-4570 je pouze 1150 MHz, u i7-4770K až 1250 MHz a u mobilního procesoru i7-4930MX až 1350 MHz. Paměť je stejně jako u integrovaných jader Radeon procesorů AMD sdílená z operační a výkon proto silně závisí na frekvenci.

Intel vs. AMD – integrované grafiky v moderních hrách

Kromě nejnovějšího jádra Intel HD Graphics 4600 jsem do testu zařadil také starší verzi HD Graphics 4000, která je spojena se stále prodávanými procesory generace Ivy Bridge. Už tato starší generace plně podporuje rozhraní DirectX 11 a používá podobnou architekturu. Jediným větším rozdílem je tak snížený počet výpočetních jednotek, HD Graphics 4000 jich má jen 16. Maximální frekvence grafického jádra se opět liší v závislosti na konkrétním modelu, u většiny běžných desktopových čtyřjádrových procesorů se pohybuje okolo 1150 MHz.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
65 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 30.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.