Hlavní stránka Hardware Grafické karty Bazarové grafiky — HD 5770 a GTS 450 vs. současný lowend
Bazarové grafiky — HD 5770 a GTS 450 vs. současný lowend
autor: Tomáš Šulc , publikováno 30.7.2013
Bazarové grafiky — HD 5770 a GTS 450 vs. současný lowend

V diskusi pod recenzí Radeonu HD 7730 se objevila řada názorů, že raději než koupit novou lowendovou grafickou kartu, je lepší poohlédnout se po starších kartách z bazaru. Vzali jsme vás za slovo a sehnali GeForce GTS 450 a Radeon HD 5770, které shodně koupíte přibližně za 1500 Kč. Jsou lepší volbou než třeba zmíněný Radeon HD 7730?


Bazarové grafiky — HD 5770 a GTS 450 vs. současný lowend

Cílem dnešního článku bylo přispět do diskuse, která vznikla pod nedávnou recenzí Sapphire Radeonu HD 7730. V té několik čtenářů tvrdilo, že jednoznačně lepší volbou než koupě nové levné grafické karty za necelé dva tisíce, je koupě starší bazarové karty. Sehnal jsem proto starší GeForce GTS 450 od nVidie, AMD Radeon HD 5770 a otestoval je stejně, jako by šlo o nové karty.

Po stránce výkonu a především poměru cena/výkon jsou bazarové karty jednoznačně lepší volbou. Obě zmiňované karty seženete v bazaru za 1500-1600 Kč, přičemž jejich výkon je především u výkonnějšího Radeonu HD 5770 srovnatelný s grafikami o téměř tisíc korun dražší. Poměr cena/výkon hraje jednoznačně ve prospěch starších karet a je nejsilnějším argumentem, proč se pro koupi staršího modelu rozhodnout.

Bazarové grafiky — HD 5770 a GTS 450 vs. současný lowend

Výkon ale není jediným kritériem pro hodnocení grafických karet. Technologie se v posledních letech neměnily a dva až tři roky staré karty mohou nabídnout vše, co jejich moderní rivalové. Zde dopadl souboj remízou. Ve zbylých kategoriích však už starší karty ztrácí. Například dvou až třísetkorunový rozdíl v roční spotřebě počítače není vzhledem pořizovací ceně karet vůbec zanedbatelný. Při dvouletém provozu jde o třetinu kupní ceny karty. Stejně tak je rizikem jen dobíhající (pokud vůbec nějaká) záruka a rizika bazarového obchodování obecně, viz první kapitola.

Sečteno a podtrženo je koupě starší bazarové grafické karty místo nové kusu rozhodně zajímavou alternativou a při pořizování levných karet s cenou do tří tisíc korun se o ní vyplatí uvažovat. Výhodou nákupu bazarové karty je při stejné ceně výrazně vyšší výkon. Ten však v průběhu času částečně splatíte vyššími provozními náklady a potenciálně také chybějící zárukou. Je také dobré mít na paměti, že bazarové obchodování v sobě ukrývá vždy o něco větší riziko než nákup v osvědčeném internetovém obchodě. Říct, zda je obecně lepší jedno, či druhé, proto dle mého názoru není možné a záleží na individuálních preferencích každého zákazníka.



Tagy: graficke karty  bazar  nvidia  geforce  gts 450  amd  radeon  hd 5770  hd 6770  test  recenze  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.7.2013 05:45:58   194.48.241.xxx 666
1.500 za GTS450 nebo HD5770 by nedal ani největší šílenec. Za 1.500-1.600 lze pořídit již HD5850 a to už je zase trochu jiná liga

A to nemluvím o GTX570 v OC verzi se zárukou a v ceně cca 2.500-2.900
30.7.2013 08:08:56   194.160.30.xxx 160
tiez cumim ze co je to za cenu si spominam cca 2r do zadu som to kupoval pre kamosa do pc za asi 80-90e a to bola nova
30.7.2013 06:38:01   94.113.163.xxx 362
Usm82 napsal:
1.500 za GTS450 nebo HD5770 by nedal ani největší šílenec. Za 1.500-1.600 lze pořídit již HD5850 a to už je zase trochu jiná liga

A to nemluvím o GTX570 v OC verzi se zárukou a v ceně cca 2.500-2.900


Souhlasím. Já jsem si před rokem koupil v bazaru 5850 OC za 2tis. Jinak pokud srovnáte ještě se staršími grafy tak 4870ka je o cca 10% výkonější než tyto dvě. A v bazaru se dají sehnad stařičké 9800GTX (o asi 15% pomalejší) za 600kč. Prostě, kdysi každá nová generace byla minimálně o 50% výkonějšá. Dnes je to jen o spotřebě a "funkcích"
30.7.2013 07:41:53   77.75.72.xxx 1211
A to se v článku ještě vůbec neuvažuje SLI/CrossFire režim - pro toho kdo nehledí na spotřebu.
Takže 2x karta za cca 1500 bude podávat výkony ještě úplně jinde než současná karta za cca 3litry...
Zajímavý článek. Je vidět, že celý tenhle byznys je jen podojení (a co není, že?) zákazníka. 3 roky nic nového ale karty pořád novější/dražší...
30.7.2013 07:52:51   85.135.176.xxx 83
Pripájam sa k "chlapcom" hore, 1500 za 5770 či nedajbože GTS450 je hrozne veľa... sám som pred 8 mesiacmi predal GTX460 1GB za 80e/2000kč a to má karta výkonom takmer presne kopíruje HD7770... a teraz by som ju mohol streliť tak za vami udaných 1500kč/60e... ... a to by mala netaký pomer cena/výkon...
30.7.2013 10:19:38   91.237.168.xxx 150
Ono je tazko urcit, co ma kolko stat v bazare, su extremy, kedy mozes velmi dobre kupit ale su aj blazni, co predavaju za vyssiu cenu ako stala nova... momentalne na bazosi narychlo HD5770 je za 55,69,70 euro....
30.7.2013 08:42:04   77.92.212.xxx 77
A proto jsem rád, že ve svém "Novém" mám svou starou (2 roky) 5770, která opravdu stačí v kombinaci s i5 a 4GB RAM... Možná bych, ale zkusil koupit ještě jednu a zapojit do SLI, zajímal by mě nárust výkonu... i když nečekám žádný zázrak, ale za těch pár korun...
30.7.2013 08:45:17   95.105.250.xxx 194
Ja mam takmer cele PC z bazarových vecicicek. Ked clovek vie ako nakupovat a da si pozor, nevidim v tom problem. Kupovat grafiky za 300-400€ alebo procesory za 250€, no pre mna je to holy nezmysel. Najviac sa vyplati takto kupovat grafiky. Ved niekedy su to az smiesne peniaze. Naposledy som tak videl GTX570 za 100€/2600kc alebo nabusenu GTX580 DC2, skvele chladenie dokonca aj so zarukov za 140€/3600kc. Ked si chce niekto vyskladat PC na obcasne hranie tak nove by vyslo na 350€, z bazaru sa to da aj za 150€....
30.7.2013 10:56:37   15.195.185.xxx 46
... mno ! Dam jemne off topic jednu skusenost :
Mam HD6850 a mal som doma na skusku MSI GTX580 (frozr 2) za 140 €, bol to novy kus z reklamacie, takze aj so zarukou.
Nevravim ze to nebolo aj mojou skrinou ale MSI vetrak 4100 otacok, karta 91 C, spotreba o 150W vyssia, a performance dropy (zrejme CPU bottleneck Phenom II 965, ale moznoze aj GPU znizovala takty koli teplotam).
A vobec, vsetko v skrini malo zrazu vysoke teploty (predny (12) a zadny vetrak (9) + zdroj co vyfukuje von).
Dal som to prec a viac to nechcem vidiet. Keby som to kupoval z bazaru, nadseny by som veru nebol. A to som mal pred nV 5xx respekt. Uz nemam, aj ked mozno moze za to MSI.
30.7.2013 08:47:34   188.123.111.xxx 135
Autor celu tu diskusiu nepochopil. Tento test je z kaluze do blata. Nie je lepsie za menej penazi kupit rovnako vykonnu kartu ale za rovnake peniaze kupit vykonnejsiu bazarovku. Ved ked mam cc 80 Eur na grafiku mozem okrem novej kupit taku GTX 460 alebo ekvivalent ATI a som vykonom oproti 7730 v oblakoch.
2.8.2013 17:19:25   178.248.252.xxx 10
gtx 460 odpovídá HD6850 a tyhle karty s pořádným OC ještě zvládají střední až vysoké detaily ve fullHD;s cenou pod 2000,- a třeba ještě půl rokem záruky
30.7.2013 09:24:54   86.49.93.xxx 70
Do článku jsem pouze nakoukl, ale první co mě praštilo do očí jsou grafy a obrázky nastavení - ještě v metodice zmiňujete 1600x900, ale všechny obrázky nastavení jsou s FullHD...
30.7.2013 09:48:57   213.211.63.xxx 123
Tak pokud si někdo chce koupit radeon 7730 zhruba za 1800 kč, tak proč by měl uvažovat o bazarové grafice o pár set korun levnější?
Za 1800 kč se v bazaru dají sehnat karty jako GTX 650, radeon 7750 a jiné.
30.7.2013 10:03:51   178.17.1.xxx 18
Děkuji za článek. Ceny neřeším, ale hodně mi pomohl v rozhodování, jakou kartu koupit jako upgrade, když mám 4830 1 GB. Takže aby to mělo opravdu cenu, tak minimálně HD7790 či HD7850 a výše.
30.7.2013 12:11:32   88.103.146.xxx 31
A není to zajímavé že po vydání článku se na aukru objevili stejné karty od stejného prodejce .
31.7.2013 11:52:05   193.85.215.xxx 00
jj asi 3 ci 4 karty
30.7.2013 14:27:52   178.143.237.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.7.2013 16:14:47   87.179.105.xxx 43
Problemem u bazarovych karet budou vybehany, a brzo odchazejici vetraky. Vim o cem mluvim, ze ctyr bazarovek (3xRadeon 5xxx, 1xGTX260) odesly ctyri vetraky
Bazarova karta pak patrne znamena investici do noveho chladice, protoze samotny vetraky se tezko sezenou, nebo chvile prace s beznym vetrakem a epoxidem/dratem/gumickou.
2.8.2013 17:15:32   178.248.252.xxx 21
Za ušetřené peníze si koupíš accelero :-) a budeš to mít tišší než novou.
Na druhou stranu bys neřekl, jakou slevu dělají ulomené lopatky na stock chladiči, klidně i 1000,- dolů ve střední třídě
30.7.2013 18:58:20   83.240.16.xxx 213
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.7.2013 21:15:03   88.100.71.xxx 91
Tvoje A8-3870 podává stejný výkon jako HD5770? No tak to je teda síla.
30.7.2013 22:43:39   91.237.168.xxx 130
Chyba bude medzi tou TV a gaučom
2.8.2013 17:12:26   178.248.252.xxx 41
já jsem před půl rokem pořídil HD6950 s poškozeným fanem a zárukou jen u výrobce dle SN za 3000,- nasadil jsem vodníka, odemkl shadery na HD6970, obdoba dnešní HD7870
Když se podstoupí riziko, že se karta bez řádné záruky rozbije, může se to hodně vyplatit jako mně.
A to samé platí u CPU, bazarový 2700K @ 5,2GHz za 4500,- stačí jen sledovat nabídky. Kupovat nový HW se nevyplácí, když se bazar převzít osobně, vyzkoušet při převzetí, ověřit záruční list u obchodníka, zkontrolovat předchozí obchody prodejce.
6.8.2013 08:55:40   85.216.203.xxx 02
Ja som dlho fičal na bazárových počítačoch, ale vykašľal som sa na to, hlavne kvôli grafikám.
Od kamaráta som dostal zadara 2x GF8800GT s tým, že jedna odišla, robí artefakty. Samozrejme som to vyskúšal a jedna karta bola v čudu. Druhá odišla 3 mesiace po nej, začala robiť PRESNE TIE ISTÉ artefakty. Proste bezolovnatý cín v dnšenej dobe robí "zázraky".
Keďže hry veľmi nehrávam, presedlal som na dosku s AMD E350 APU, to je ideálny kompromis. Mafiu 2 to nejako núdzovo rozbehá, staršie hry bez problémov. Hlavne je to v jednom a je menšia šanca, že za 2 roky to odíde.
6.8.2013 12:16:32   31.30.0.xxx 20
Za 1500Kč se dá normálně koupit GTX460 s 256bit sběrnicí a 1GB RAM, zrovna 2měsíce zpátky jsem jednu takovou koupil. Jinak souhlasím, že nevýhodou by mohla být možná ta vyšší spotřeba, ale zrovna tyhle karty už na tom taky nebyly tak špatně a od vyšší střední třídy se to očekává.
13.8.2013 14:19:28   195.39.74.xxx 10
Za 1700 tu mám pořád v šufleti HD5870, jen jsem lenošnej vyřizovat něco s poštou. Za 1500 bych o dvě kategorie horší grafiku nekupoval...
13.8.2013 20:58:05   87.158.148.xxx 02
Mno, kto chce usetrit, budiz. Ale to, ze loziska ventilatoru su u stariny najskor pred smrtou (a zohnat kompatibilny-novy az to zacne hucat nebude vobec sranda), ze kondiky starnu, notabene spoje tepelnym namahanim a v neposlednej rade sa pre kartu uz nevyvijaju drivre (napriklad TressFX na Gtx580 vobec nefunguje (resp. je to slideshow), kym na porovnatelne vykonnych Kepleroch frci v pohode), to vsetko su ani nahodou nie zanedbatelne, no pritom nespomenute detaily. ;-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

62 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 27.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.