Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.7.2013
Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.

V prvním díle přehledu nejvýznamnějších grafik historie jsme prošli karty od 3dfx Voodoo až pod GeForce 4 Ti. Na ty dnes navážeme a rozebereme například nejúspěšnější generaci grafik ATI — Radeony 9000. I nVidia však měla v posledních deseti letech výborné karty. Pamatujete ještě GeForce 6600 GT nebo 8800 GT?


Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II. Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
srovnání výpočtů náročných na pixel a vertex shadery na klasické (vlevo) a unifikované architektuře (vpravo)

Pokud bych měl vyjmenovat nejúspěšnější období v historii nVidie, hned vedle let 2000-2002 (GeForce 2, 3 a 4) by to byly roky 2006 a 2007. Tehdy totiž nVidia uvedla na trh svoje první grafické karty založené na unifikované architektuře. Zatímco v roce 2000 shadery v grafických kartách neexistovaly, v průběhu let se jejich význam  zvyšoval. S příchodem rozhraní DirectX 10 navíc bylo nutné do grafických karet implementovat podporu nového typu shaderů (geometry). Přišel tak čas na úplnou změnu architektury grafických karet — unifikaci. Místo konkrétních typů shaderů je jádro grafické karty vybaveno univerzálními jednotkami, které jsou schopné zpracovat všechny typy operací (tehdy pixel, vertex a geometry). Tyto jednotky (shadery) tvoří hlavní část čipu a vše ostatní je jim podřízeno. Na tomto konceptu jsou grafické karty založeny dodnes.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
unifikovaná architektura grafických karet GeForce 8000 (jádro G80)

Na obrázku nad odstavcem je schéma unifikované architektury. Zeleně jsou obarveny unifikované shadery, modře (hned pod nimi) texturovací jednotky, oranžově vyrovnávací paměti (cache) a modré bloky ve spodní části jsou ROPs. Unifikovaných shaderů bylo v jádře celkem 128, což se proti předchozí generaci (GeForce 7800/7900 měly 24 pixel a 8 vertex pipelines) může zdát jako obrovský rozdíl. Jednak však 128 unifikovaných shaderů nahrazovalo pixel, vertex a v DirectX 10 i geometry shadery, byly navíc schopny vykonávat jen skalární (jednosložkové) operace. Pixel shadery proti tomu uměly pracovat se čtyřmi složkami, k jeho nahrazení tedy byly potřeba hned čtyři unifikované shadery. Velkou výhodou unifikovaných shaderů v jádře G80 byl dále velmi vysoká pracovní frekvence nezávislá na zbytku GPU. Zatímco shadery GeForce 7900 běžely na základní frekvenci jádra (okolo 500 MHz), u GeForce 8800 to bylo násobně více (dle verze 1200-1500 MHz).

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
nVidia GeForce 8800 GTX

Unifikovaná architektura se ukázala jako nesmírně efektivní. nVidia současně výrazně zlepšila i ostatní parametry čipu. Počet texturovacích jednotek vzrostl na tehdy těžko uvěřitelných 64, počet ROP na 24 a paměťová sběrnice se zvětšila na rekordních 384 bitů. Výkon prvních dvou uvedených highendových karet GeForce 8800 GTX (silnější) a 8800 GTS (slabší) se ukázal jako obrovský a ve své době karty neměly žádnou konkurenci. Ta se v podobě ATI Radeonu HD 2900 XT objevila až přibližně o půl roku později. Šlo přitom o propadák. Karta zklamala jak výkonem, tak především šílenými provozními vlastnostmi.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
test grafických karet ve hře Serious Sam 2 z února 2007 (zdroj: PCTuning)

Zatímco ATI připravovala Radeon HD 2900 XT, vydala nVidia vynikající kartu do vyšší střední třídy — GeForce 8800 GTS 320 MB. Proti plnohodnotné GeForce 8800 GTS se karta lišila jen poloviční kapacitou paměti. Výkon karet tak byl ve většině případů shodný, zatímco cena 8800 GTS 320 MB se pohybovala okolo velmi slušných osmi až devíti tisíc korun s daní. Škoda jen, že v některých hrách se vzhledem k nezvyklé kapacitě objevily problémy se správou paměti a že levnější modely nebyly podobně dobré jako highend. Řada GeForce 8600 totiž byla jedním velkým zklamáním.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
nVidia GeForce 8800 GT

Další hit od nVidie přišel na podzim 2007. Tou dobou se na totiž na trh dostala GeForce 8800 GT postavená na jádře G92. Jádro G92 v zásadě odpovídalo jádru G80 vyráběném menší 65nm technologií (původní G80 používala 90nm proces), rozdíly byly jen v menší paměťové sběrnici (256 vs. 384 bitů) a menším počtu ROP jednotek (16 ku 24). Výkon měla GeForce 8800 GT někde mezi starší 8800 GTS a GTX. K tomu si připočtěte vynikající provozní vlastnosti, velký OC potenciál a především cenu, která se pohybovala okolo šesti tisíc. Tedy spíše se měla pohybovat. O karty byl totiž extrémní zájem. Jakmile se k nám nějaké kusy dostaly, okamžitě byly vyprodané. Z toho profitovali obchodníci, kteří 8800 GT ze začátku prodávali i za osm tisíc. GeForce 8800 GT se nebojím s plnou vážností označit za nejlepší kartu, jakou kdy nVidia vydala.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
test grafických karet ve hře Unreal Tournament III z října 2007 (zdroj: PCTuning)

Poslední kartou, kterou v souvislosti s řadou GeForce 8800 zmíním, je model 9600 GT .Karta je postavena na jádře G94, které vzniklo ořezáním většího jádra G92 (GeForce 8800 GT) přibližně na polovinu. Na trh se karta dostala přibližně půl roku po GeForce 8800 GT jakožto konkurence pro ATI Radeon HD 3850. S cenou okolo čtyř tisíc korun šlo o grafiku s výborným poměrem cena/výkon, který šel díky dobrému OC potenciálu ještě vylepšit. Nutno však dodat, že Radeon HD 3850 byl podobně dobrý soupeř.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
nVidia GeForce 9600 GT od různých výrobců (zdroj: bit-tech.net)



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
96 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 46.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.