Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.7.2013
Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.

V prvním díle přehledu nejvýznamnějších grafik historie jsme prošli karty od 3dfx Voodoo až pod GeForce 4 Ti. Na ty dnes navážeme a rozebereme například nejúspěšnější generaci grafik ATI — Radeony 9000. I nVidia však měla v posledních deseti letech výborné karty. Pamatujete ještě GeForce 6600 GT nebo 8800 GT?


Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
AMD Radeon HD 6870

Posledními grafickými kartami, které v článku zmíním, jsou dva zástupci minulé generace grafických karet AMD. Radeon HD 6870 byl v době vydání značně kontroverzní kartou. Postaven na stejné výrobní technologii i architektuře jako jeho předchůdce nabídnul jen několik drobných změn (vyšší efektivita čipu, lepší implementace DirectX 11, kvalitnější filtrace textur apod.), které hráči v praxi vesměs vůbec nepostřehli. Karta nepříjemně překvapila především svým výkonem, který byl někde mezi staršími Radeony HD 5850 a 5870. Když dorazily výkonnější Radeony HD 6900 a zákazníci se uklidnili z prvotního rozčarování, ukázal se HD 6870 (i jeho slabší sourozenec HD 6850) jako povedené karty. HD 6870 s čtyřtisícovou cenou sváděl souboj s GeForce GTX 560, o necelou tisícovku levnější HD 6850 zase se starší GTX 460.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
v popředí AMD Radeon HD 6950, za ním HD 6970

Radeon HD 6950 (a výkonnější sourozenec HD 6970) byli také tak trochu zvláštní. Na rozdíl od všech nižších modelů totiž používaly odlišnou architekturu. Největší změnou byl přechod z 5D architektury na 4D. Dále přibyla kontrola řízení spotřeby (PowerTune), vyšší výkon při teselaci, nový režim vyhlazování hran atd. Výkonem Radeon HD 6950 nijak bombastický nebyl, v průměru jen mírně překonal starší HD 5870. Jen necelé dva měsíce od uvedení se však objevily první alternativní verze s 1 GB paměti (původně měla karta 2 GB), která za cenu okolo šesti tisíc nabízela v drtivé většině případů shodný výkon.

Závěr

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
nVidia GeForce GTX Titan

Probírat v článku současné grafické karty by bylo nošením dříví do lesa. Článek proto zhodnocením dvou karet z minulé generace AMD Radeonů uzavírám. Ač jsem jej původně plánoval jako stručný přehled nejlepších grafických karet, nakonec z něj vzniknul poměrně podrobný článek rozebírající de facto všechny povedené karty a modelové řady historie. Pokud se na vývoj pokusím pohledět z globálního hlediska a srovnat první grafické karty 3dfx Voodoo s poledními generacemi karet nVidia a AMD, je jasně patrné, kam se vývoj za téměř let posunul. Místo grafických čipsetů s jedním milionem tranzistorů dnes v highendu figurují velká jádra s téměř deseti miliardami tranzistorů. Zatímco dříve karty nepotřebovaly ani malé pasivní chladiče, moderní grafiky vyžadují sofistikované dvouslotové chladiče využívající technologie heatpipe a vapor chamber.

Ty tam jsou však i doby, kdy téměř každá nová generace grafických karet přinášela velké nárůsty výkonu nebo alespoň nové a revoluční technologie. DirectX 11 bylo poprvé představeno s Radeony HD 5000 téměř před čtyřmi roky, pořádně se však neprosadilo dodnes. Stejně tak se už pravděpodobně nedočkáme nabídek na grafické karty s ohromujícím poměrem cena/výkon. Naposled k tomu měla příležitost nVidia s kartami architektury Kepler. Místo zajímavých cen však společnost karty prodávala za stejné ceny jako konkurence a raději výrazně zvýšila svoje zisky. Není přitom žádný důvod domnívat se, že by konkurenční AMD jednalo jinak.

Zdroje

Článek byl sestaven na základě informací z následujících zdrojů

— Moje vlastní paměť, dojmy a zkušenosti s dobovými grafickými kartami
— Starší recenze grafických karet na PCTuningu; série článků historie společností vyrábějících 3D čipy od Jiřího Součka (3dfx, ATI, nVidia)
— Recenze grafických karet v dobových vydáních časopisů PC World a GameStar



Tagy: graficke karty  historie  prehled  3dfx  nvidia  ati  amd  geforce  radeon  voodoo  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.7.2013 06:13:31   78.98.91.xxx 1437
Hned druha veta:"Ačkoliv ATI kvalitu svých karet postupně zlepšovalo, zdálo se, že společnost bude vždy vyrábět jen alternativní grafické karty pro ty, kterým GeForce z nějakého důvodu nevyhovují."
asi by som si k svojeje "alternativnej" grafike mal kupit nieco prave ze?
19.7.2013 13:14:26   62.209.192.xxx 82
koukam ze nechapes minuly cas u tebou citovane vety a nasledne ji prevadis do soucasnosti
15.7.2013 06:21:53   79.110.36.xxx 126
jen tak ze srandy to sem napíšu

je to 5 let co jsem si sestavil PC, jo GB 8800 GT OC.... nádhera co vše rozjela... po 2 letech za dobrou cenu jsem koupil vymazlenou 260 ve verzi s 216 SP a SOC. taktéž super. No a je tomu asi rok zpět, možná dýl co jsem za 2800 koupil sapphire radeon HD 5870. Jo to byla krása, i ten můj starý E8400 3,6 ghz jí celkem zvládal. No ale to co chci říct, ko**t jsem ji prodal a ted jedu na
GT 130 (9600 GS) a řeknu Vám, smutné to tu číst

P.S ale donutilo mi to už tolik nehrát Jinak pěkný článek. Kdyby náhodou někdo kartu jako 8800 GT chtěl vyhodit (myšelo prodat za pakatel) tak jí vezmu. (jsem ze Strakonic když tak
15.7.2013 18:44:40   88.100.71.xxx 50
GT 130 není vůbec podobná staré 9600GS. 9600GS byla totiž přejmenovaná 8800GS. Ta měla 2x tolik shaderů než GT 130. Máš v tom trochu bordel.
15.7.2013 07:22:26   78.45.200.xxx 311
jedinou tehdejší hrou s podporou DirectX 9.0c byl Splinter Cell: Chaos Theory (a kontroverzní update pro Far Cry 3). To asi bude omyl
15.7.2013 07:45:18   82.99.186.xxx 76
cekal jsem ze se tu rozepiste o te silenosti pojmenovani karet u nvidie v rade 8.

Protoze pojmenovat 8800 GTS (320/640) s 90nm a novejsi 8800GTS 512 (65nm) stejne bylo docela odvaznym krokem.

Nicmene nejaka zminka o 8800GTS 512 vychazejici z 8800 Ultra mi tu docela chybi. Sam jsem byl vlastnikem takove karty a pod vodou se dala nechutne taktovat. Nehlede na to ze jadro bylo potom vicemene shodne s 9800GTX a 9800GTX+ (ikdyz plus verze mela 55nm) a jeji ocesane verze v podobe 8800GT/9800GT/GTS250 byly na trhu jeste hodne dlouho po te.
15.7.2013 08:02:56   46.33.96.xxx 1018
Ty původní 8800 od nVidie, co si pamatuji, moc senzační nebyly. Ta novější, která se stala hitem, byl spíše podle mě z nouze cnost. Nicméně zároveň to byl krok hodně správným směrem.

Podle mě se v současnosti výkonostně nemají moc kam rozvíjet, vzhledem k 8 let starým konzolým s 9 let starými technologiemi, které udávají nároky a potřeby pro hraní her.

Tedy za těchto podmínek by si výrobci grafik podle mě měli konkurovat primárně cenou. Což by ale mělo platit tak nějak obecně. A to se neděje. Pochybuji, že si jen tak někdo v současnosti koupí grafickou kartu za 15 tisíc, když jí vlastně vůbec na nic nepotřebuje.

A nejhorší je, že nové konzole to nezmění, naopak do dvou let situaci ještě zhorší.
15.7.2013 08:24:01   178.72.245.xxx 43
Precti si clanek co tedkom vysel na PCTuningu ohledne konzoli. Nove konzole budou na architekture x86 takze se sjednoti prakticky s pocitacema a pokud se vyrobce hry neusmysli ze bude vyvijet hru primo pro platformu XBox720 tak se uz vyrobci nemusi konzolema omezovat. Nehlede uz tedkom existuje plno her na ktere clovek potrebuje HighEnd komp aby byla hratelna
15.7.2013 10:12:56   46.33.96.xxx 143
Jde o výkon samotného zařízení i o technologii, kterou umí používat. Proč si myslíš, že se directx10 ani directx11 do dnes nechytlo? Bylo to kvůli konzolím, které to nepodporovaly. Ano, na PC to výrobci posléze do hry implementovali, jenže to bylo spíše směšné, než opravdu využití. Výrobce grafických karet, lidi co by si je koupili tak nic netlačí k tomu, aby si pořídili novou grafiku, když jim ta 4 roky stará stačí.

Ano, existují hry, na které je potřebné lepší grafika, většinou je to ale kvli vymoženostem, které PC mají a které se konzolím nepovedlo omezit, jako je výrazně vyšší rozlišení, vyhlazování a podobně. I tak ale většinu her v pohodě spustíš i na max a ve fullHD i na starých PC, nebo levných PC.

Vývoj her se prostě zastavil v době před 6-8 roky. A současný vývoj jede pořád na stejné vlně. Od všech nových technologií, až po textury. Do PC se dají implementovat pozděj, pokud se výrobce obtěžuje je udělat, což je ovšem jen minimálně kdy, většinou spíše u technoligických dém, sloužícím k testování PC, než u skutečných her.

Přitom hry a výpočetní výkon PC, grafik a procesorů nejsou jen čistě o grafice jako takové. Je to také o možnostech hry, o tom, co dokáže zobrazit dynamicky a kolik toho dokáže zobrazit. "Optimalizace" grafiky na konzolích, aby bylo dosaženo "úžasné grafiky" spočívá v současnosti v tom, že osekávaní herní scénu a dělají jí tak, aby tam bylo co nejméně objektů, ještě míň dynamických objektů a ještě míň dynamických oběktů, které nějak reagují na hráče a na jeho akce. Ano, pokud budeš mít na obrazovce jednu postavu (jeden pohybující se objekt), který reaguje na hráče a zbytek budou otexturované jednoduché stěny, můžeš docílit "hezké grafiky" i na současných konzolích. Možná se ti tam podaří dát i dynamické stíny a osvětlení. Pokud by si chtěl udělat velkou scénu, kde bude mnoho objěktů, nemáš šanci. A už vůbec způsob, jakým je svět udělaný a jak je uděláno herní prostředí a vůbec fungování hry, je dáno napevno. Tedy konverzí na PC to nezměníš. Nemluvě o tom, že výrobci koverze dost flákají a výsledky bývají děsné.

O nových konzolích jsem samozřejmě četl, nicméně na tom podstatném se nezmění nic. Grafika a možnosti her jednorázově po 8 letech stoupnou. O trochu. Nicméně pak zase začnou klesat a ve srovnání s PC opět nebudou stíhat jak výkonem, tak technologicky. A vzhledem k tomu, že už nyní se nejedná o žádný zázrak, naopak jedná se o těžký podprůměr, bude ten propad výkonu mnohem rychlejší. Takže tak do tří let na tom budeme stejně, jako je to teď po 8 letech.

To, že jsou ty nové konzole jen převlečené PC na tom pak nic nezmění. Ano, budou jednoduší konverze, jenže výrobce bude pořád limitovaný výkonem a technologiemi nejslabší platformy. A jelikož se hry vyvíjí primárně pro konzole a až pak se převádí na PC, dost těžko se dá očekávat, že výrobce bude vše předělávat, aby využil i možnosti PC. Prostě to nechá, jak to je, vyrobí hru tak, aby pokud možno co nejvíce využívala výkon konzolí a jejich podporovaných technologií a na PC se vyprdne, protože by to bylo moc náročné a nákladné. Tedy do tak 5 let budou zvládat hry ve stejné grafice a nastavení jako konzole tablety. PC pak už budou úplně jinde a bude to jak srovnávat v současnosti mobilní telefon a PC. A nebo je druhá varianta, že PC úplně zaniknou a prostě se již dále nebudou vyvíjet, jelikož to nebude mít význam a nikdo to nebude kupovat, protože proč. Když jim za 5 roků bude s přehledem stačit 5 let starý PC (tedy PC se současnosti).
17.7.2013 13:35:30   83.240.16.xxx 00
v tom případě je výrazné plus, že next gen konzole jou postaveny na x86 architektuře
17.7.2013 13:56:58   83.240.16.xxx 00
pardon, reakce na jiný post... tady o ale nejde mazat ani přepisovat
15.7.2013 08:30:37   178.72.245.xxx 00
Precti si clanek co tedkom vysel na PCTuningu ohledne konzoli. Nove konzole budou na architekture x86 takze se sjednoti prakticky s pocitacema a pokud se vyrobce hry neusmysli ze bude vyvijet hru primo pro platformu XBox720 tak se uz vyrobci nemusi konzolema omezovat. Nehlede uz tedkom existuje plno her na ktere clovek potrebuje HighEnd komp aby byla hratelna
15.7.2013 09:56:37   109.69.210.xxx 133
Neměl jsem lepší grafiku než 8800GT.
15.7.2013 10:30:13   95.103.123.xxx 71
Dlho som čakal na druhý diel. Ešte som ho ani nezačal čítať, no viem že sa z neho veľmi veľa podozvedám. Študujem odbor Mechanik PC Sietí a všetko to "čo bolo" ma veľmi zaujíma a na tom môžem stavať svoje vedomosti. Veľmi ďakujem autorovi za to, koľko sa toho zo zdanlivo jednoduchého článku môžem naučiť.... Naozaj skvelá práca. koli_s
15.7.2013 10:36:29   90.177.168.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.7.2013 10:58:05   85.207.10.xxx 160
Sakra, byl jsem u toho od začátku :-)
15.7.2013 11:16:24   194.228.194.xxx 163
Zdravím fšechny,
s lecčím co tu padlo nelze než souhlasit a pro toho komu budu stát za vteřinu četby své postřehy:
1)GeForce4 MX400 - časy Age of cokoli a krásná nostalgie mladého života
2)GeForce FX5200 - strašná karta a to že jsem u ní odpálil větrák a poslal ji do koše ve mě zanechalo jen pocit radosti
3)Radeon 9800 PRO - parádní věc a dodnes šlape v kompu sestřenky :-)
4)GeForce 8800GT - krom autora článku i můj favorit na nej kartu...kdysi jsem kupoval 2 do SLI za 12.500,-Kč...jednu pořád mám a nějak se ji nehodnám pustit!
5)GeForce GTX570 - aktuální holka a s trochou péče si snad budem ještě chvilku věrní :-) (jasně že s TITANem bych obcoval raději :-) )

Ždibec z mých kusých zkušeností...a pochlubte se i vy :-)

Pěkný den!
19.7.2013 13:36:08   62.209.192.xxx 11
jj taky jsem byl vlastnikem 2x8800GT ve SLI ale mel jsem AMP! verzi od zotacu za 13500Kc
15.7.2013 11:17:30   178.143.239.xxx 62
Clanok hodnotim ako velmi dobre, slusnych 2+... Treba si ho este raz prejst a pozriet na chyby.. je tam napr. chyba s tym, ze FC3 dostala podpora Dx9c, to nie je pravda.. Bolo to Far Cry (1), dalsia chyba co som si vsimol, ide o preklep.. 7600GT nahradili 7600GT . Opravte si to.

Chybaju mi tam dalsie zasadne karty..
napr. tu nie je spomenuta uplne prestrelena exkluzivna 8800 GTX Ultra. Karta bola vyrazne vykonnejsia nez GTX ci 8800GTS. Taktiez vyznamny HD4890 a neskorsie vydany GTX275.
Taktiez tu nie je zmienka o dolezitych 2-cipovych kartach.. Akurat zo starej ery Riva a Voodoo.. Pre Nvidiu bola dost zasadna karta 7950 gx2.... Uz len jej struktura bola doslova unikatna...
Tiez mi chyba system tvorby SLI/CFX, kedze uz vo svojej dobe, to bola dost diskutovana tema...

Co sa mna tyka pod rukami ako prvu som mal V3 3000, spominam, ze znamy mal v tej dobe Rivu TNT2 a nahanali sme sa u koho ktora hra vyzera lepsie. Potom som rovno presedlal na kratku dobu na R9200 128bit/128MB, pricom znamy mal 4600Ti, vtedy som len na tie jeho FPS cumel. Nasledne som presiel cez R9800 Pro, ktoru som odomkol na verziu XT cez X1900XTX, X1950 Pro a X1900. Sranda je, ze v priebehu 6 mesiacov mi umreli obe - X1900XTX i 1900. Musim povedat, ze X1900XTX bol pan kral, ale X1950 Pro bola najlepsia, hlavne kvoli pomeru cene/vykon.. Takze este som zarobil, ked mi vratili peniaze potom co som tie karty vymenil za R1950 Pro. Tiez si spominam ako som chodil do klubu a tiez tam makali tieto karty a tiez 6600GT.
Nasledne aj ta R1950 Pro skapala.. Celkovo si myslim, ze celu R19xx ATI kvalitou nezvladlo.. Nebol som to len ja, komu tie karty umreli.. Boli jasne robene na hraniciach moznosti. Dalej som nebol ochotny investovat a kupil som iba
HD2600 Pro, avsak po uvedeni HD4870 u mna bola jasna volba, ktora fachci aj ked uz s problemami dodnes. Totiz zacala trpiet na problem s extremne vysokymi teplotami.. 120C+... Jadro sa umelo vnutri upiect. Obe HD48xx trpeli na problem s vysokymi teplotami ako jadra tak VRM. Dnes mam moznost od znameho kupit HD6950 s dual biosom a moznostou odomknut na HD6970. Osobne to ale vidim bud na GTX770, ktore je pre mna ale sklamanim alebo pockam na uvedenie HD89xx..
Kazdopadne, posledne 2r su pre mna ako AMD tak i nVidia sklamanim.. GK sa vobec nikdy nehrnu, iba rastie ich cena... vid. HD7970, 2 roky uplne High-end.
15.7.2013 11:29:04   62.209.224.xxx 40
Tomáš Šulc napsal:
Místo zajímavých cen však společnost karty prodávala za stejné ceny jako konkurence a raději výrazně zvýšila svoje zisky. Není přitom žádný důvod domnívat se, že by konkurenční AMD jednalo jinak..[/quote]

tak důvod by byl, protože už se tak i stalo, viz kapitola o HD4000

[quote=Tomáš Šulc]Zatímco cena GeForce GTX 280 se v době vydání (červen) pohybovala okolo dvanácti tisíc korun s daní, o měsíc mladší Radeon HD 4870 byl ke koupit za cenu lehce přes pět tisíc
15.7.2013 14:41:36   94.112.216.xxx 31
nVidia GeForce 7600 GT to byla moje 1. graficka laska , a musim rict ze jsem ji vubec nesetril a ze me za celou dobu jeji 6 lete existence nesklamala....
15.7.2013 16:43:18   194.228.164.xxx 01
cena uvedena v clanku / cca 8kkc v dobe uvedeni / byla pouze pro par prvnich stastlivcu....
kluk mel to stesti, objednaval v Alfe komplet novy herni stroj za cca 40kkc vc. monitoru, karta nebyla na webu skladem, ale k sestave ji dostal za cca 8.5kkc / naky safir /
BTW: dodnes jede absolutne spolehlive a da si rici i na OC, ale to uz neni vono, ten hluk je docela slusny....
15.7.2013 16:54:28   83.240.16.xxx 150
Článek názorně ukazuje, že přidávat se na stranu jednoho nebo druhého současného výrobce je nesmysl, neboť oba mají v historii dobé i špatné produkty a v sinusoidě se pěkněstřídají a doplňují.

Přes to to lidi stále dokola dělají...

btw. ATI HD 4890 je obstojné gpu na hraní i dneska.
15.7.2013 22:57:17   194.228.32.xxx 30
Jo, to nezmínění HD4890 je škoda, to je náhodou parádní karta
Tedy dneska už trochu víc papá, ale na takové to paření na LANce či starší hry super.

Případně na ní vrazit Artic Accelero Twin Turbo a je krásně tichá a přetočitelná ^.^
15.7.2013 19:00:43   89.102.116.xxx 11
hezké čtení, ale schází konkurence k 7600GT, která ji slušně porážela, ikdyž na konci její éry - x1650XT. I zde se o ní slušně psalo:
https://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/8362-asus_radeon_x1650xt-geforce_7600gt_killer?start=1

Já měl jen typ GS která byla bohužel s DDR2 pamětí, ale zase jako bonus byl SS2.
15.7.2013 22:14:59   86.46.241.xxx 10
A ted udelejte jeste 3 dil a to o budoucnosti GPU, kam to bude smerovat, uvahy, atd...
16.7.2013 11:38:35   86.46.250.xxx 00
Konecne jsem to nasel.
Tohle je ale opravdu extreme.
21.7.2013 19:21:53   109.202.86.xxx 00
Jo joo takovej radeon 9600xt s 256mb paměti to bylo tehdy dělo. Kamárád ji dostal rok po tom co já fx5500 (far cry na tom jelo dost slušně!) a čuměli sme jak je ten radeon výkonej na tu dobu i ve hře MoH pacific assault a to měl durona 1200mhz. Jináč Radeony x19x0 jsou podle mě legendy. Geforce 8800GT pro mě trošku zklamání, i když v té době co jsem měl 8600GTS jsem na ni zmlsaně pokukoval a vzal ji trochu pozdě (příchod radeonu 4850>ta karta zvládla crysis bez problémů). Vždycky jsem byl na straně zelených, ale po vyzkoušení radeonů zatím nemám důvod se vracet=D
22.7.2013 11:56:26   109.202.93.xxx 02
CageJ napsal:

Nasledne som presiel cez R9800 Pro, ktoru som odomkol na verziu XT cez X1900XTX, X1950 Pro a X1900. Sranda je, ze v priebehu 6 mesiacov mi umreli obe - X1900XTX i 1900. Musim povedat, ze X1900XTX bol pan kral, ale X1950 Pro bola najlepsia, hlavne kvoli pomeru cene/vykon.. Takze este som zarobil, ked mi vratili peniaze potom co som tie karty vymenil za R1950 Pro. Tiez si spominam ako som chodil do klubu a tiez tam makali tieto karty a tiez 6600GT.
Nasledne aj ta R1950 Pro skapala.. Celkovo si myslim, ze celu R19xx ATI kvalitou nezvladlo.. Nebol som to len ja, komu tie karty umreli.. Boli jasne robene na hraniciach moznosti. Dalej som nebol ochotny investovat a kupil som iba
HD2600 Pro, avsak po uvedeni HD4870 u mna bola jasna volba, ktora fachci aj ked uz s problemami dodnes. Totiz zacala trpiet na problem s extremne vysokymi teplotami.. 120C+... Jadro sa umelo vnutri upiect. Obe HD48xx trpeli na problem s vysokymi teplotami ako jadra tak VRM. Dnes mam moznost od znameho kupit HD6950 s dual biosom a moznostou odomknut na HD6970. Osobne to ale vidim bud na GTX770, ktore je pre mna ale sklamanim alebo pockam na uvedenie HD89xx..

Málo kdy se najde někdo, kdo by upekl všechno co mu přijde pod ruku. Zkus při svých odemykacích a jiných hrátkách zajistit kartě pořádné chlazení - dobře větranou čistou skříň. Nedoporučuju referenční chladiče. Výběr výrobce karty je stejně důležitý, jako výběr samotného typu. Mě nikdy nezklamaly karty od Saphire. Teď mám od nich HD7870, má parádní teploty a je tichoučká i při 100% zátěži.
22.7.2013 21:58:26   178.143.198.xxx 11
Mal som AC Twin Turbo II a skrinku mam teraz R4 Define od Fractalu..
Ironicky i na tom chladici umrel fen...

Sapphire mi umreli dve...

Mozno smola na kusy.
23.7.2013 08:41:42   109.107.210.xxx 01
to bude spíš rukama :-)
23.7.2013 08:45:34   109.107.210.xxx 10
i Sapphire se občas utne, pamatuju se na ultralevné HD4730, které měly dost špatně řešené chlazení (radiálně řezané plochy chladiče a nevhodně navržený ventilátor, což v kombinaci s prachem dělalo pěknou vrstvu neprostupného prachu a karty pak uhnívaly - měnil jsem snad 3 kusy). Ale to se jedná o levné modely, jinak mám se Sapphire, a to i "standardními" modely, dobré zkušenosti - ovšem karty netaktuju.
23.7.2013 08:47:44   109.107.210.xxx 20
Na poměry PCT je ten článek hodně objektivní, palec nahoru. Vše popsáno víceméně stejně jak si to pamatuju (bohužel si pamatuju taky "obrovské výlevy" :-))
23.7.2013 12:22:15   84.42.170.xxx 11
Objektivní vcelku je, ale legrační je, že stejně z něho je evidentní, že autor má jednu značku radši.

O NVidii autor zpravidla používá "mazlivý" výroky typu to nejlepší, co nvidia kdy vydala a podobně", které evidentně ukazují na autorův vřelý vztah k těmto kartám. :-)

Zatímco když např. 48x0 generace na dva roky opanovala trh, tak to autor suše odbyde konstatováním, že měli svůj cenový segment pro sebe. :-)

A to se tak nějak prolíná celým článkem. Ale oceňuju, že i přes subjektivní preference nvidie se autor snažil podat informace objektivně a i se to vcelku povedlo (
23.7.2013 13:01:19   89.176.19.xxx 00
Kdyz tedy starici vzpominaji... Imho nejlepsi herni kartou ATI co jsem mel byl 9700Pro (asi fruha nejlepsi vubec). Nejhorsi - X850XT-PE (za par mesicu prisla vyborna 7800GS s SM3). Nejlepsi misto z rad nvidie u mne patri GTX670, a to mozna nejlepsi karta vubec (v porovnani s 8800GTX, 260-216, 470, 9700Pro, 850XTPE, 7800GS, radeon 8500, TNT2...)
Diamond Monster TNT2 byla taky skvela, tenkrat prvni karta se skvelymi ovladaci. Obecne nejhorsi herni kartou vubec co jsem mel doma byla S3 Savage4 32MB, ty ovladace byly peklo na koleckach.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

96 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 46.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.