Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.7.2013
Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.

V prvním díle přehledu nejvýznamnějších grafik historie jsme prošli karty od 3dfx Voodoo až pod GeForce 4 Ti. Na ty dnes navážeme a rozebereme například nejúspěšnější generaci grafik ATI — Radeony 9000. I nVidia však měla v posledních deseti letech výborné karty. Pamatujete ještě GeForce 6600 GT nebo 8800 GT?


První díl seriálu přinášející přehled nejvýznamnějších grafických karet do roku 2002 najdete zde.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
jádro ATI R300 (zdroj: vgamuseum.info)

V období grafických karet GeForce 2, 3 a 4 byla majoritním hráčem na trhu s grafickými kartami nVidia. Ačkoliv ATI kvalitu svých karet postupně zlepšovalo, zdálo se, že společnost bude vždy vyrábět jen alternativní grafické karty pro ty, kterým GeForce z nějakého důvodu nevyhovují. Jiná konkurence už na trhu nebyla. V červenci 2002 se to nečekaně změnilo a na pozici jedničky nastoupilo ATI se svou novou generací karet Radeon 9000. Důvodů úspěchu Radoenů 9000 bylo několik — rychlý vývoj nové generace karet, lepší než očekávaný výsledek a naopak zpoždění konkurenčních GeForce FX v kombinaci jejich velkými problémy (menší výkon, šílené provozní vlastnosti).

Základem Radeonů 9000 bylo zbrusu nové a na svou dobu nezvykle velké jádro R300. Šlo o první GPU, jehož počet tranzistorů překonal hranici 100 milionů (přesně 110). Proti předchozí generaci to byl téměř dvojnásobný nárůst při stejné 150nm výrobní technologii. Vzrostly přitom i frekvence jádra. Tohoto úspěchu se podařilo dosáhnout zapouzdřením čipu technologií flip chip, kdy je integrovaný obvod otočen vývody směrem dolů a k pouzdru je přilepen elektricky vodivým lepidlem nebo připájen. Při pouzdření technologií flip chip je možné od integrovaného obvodu lépe odvádět teplo než při kontaktování (vodivé propojení vývodů s pouzdrem je realizováno mikrodrátky).


zdroj: YouTube.con, Belpowerslave

R300 však neexceloval jen v použitých technologiích pro výrobu integrovaného obvodu, ale doslova ve všech oblastech. Samotná architektura čipu se od staršího Radeonu 8500 a konkurenční GeForce 4 výrazně lišila. Čip obsahoval osm pixel pipelines, každou s jednou texturovací jednotkou (TMU). Díky možnosti zacyklení však přesto mohla každá pixel pipeline během jednoho průchodu geometrie vykreslit až šestnáct textur. Ty mohly být libovolně kombinované 2D i 3D a s libovolným typem filtrování (bilinear, trilinear, anisotropic).

Další novinkou v architektuře R300 byla podpora výpočtů v plovoucí desetinné čárce (dosud byly grafické karty schopné provádět jen celočíselné výsledky) dle požadavků Shader model 2.0. Díky tomu byly Radeony řady 9000 (s výjimkou nejslabších modelů odvozených z Radeonu 8500) první grafické karty s plnou podporou rozhraní DirectX 9. Jak dobrou a na svoji dobu neuvěřitelně realistickou grafiku bylo možné s Radeony 9000 v reálném čase vykreslovat, dobře ukazuje technologické demo Rendering With Natural Light nad odstavcem.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
ATI Radeon 9700 Pro (zdroj: pcstats.com)

Další kategorií, kde Radeony 9000 excelovaly byl výkon. Osm pixel pipelinex, čtyři vertex pipeline, vysoké frekvence a 256bitová paměťová sběrnice zkrátka neměly konkurenci. Jako první se na trh dostal Radeon 9700 Pro. V nižších rozlišeních a bez použití vyhlazování hran byl výkonnostní náskok proti nejvýkonnější GeForce 4 Ti 4600 obvykle jen malý. Jakmile se však testovalo ve vysokých rozlišeních a se zapnutým vyhlazováním i anisotropním filtrováním, Radeon konkurenci doslova deklasoval.

Je zřejmé, že Radeon 9700 Pro nebyl nejlevnější. Cena se po uvedení pohybovala okolo čtrnácti tisíc korun s daní. Brzy však přišel běžný Radeon 9700, který se od verze Pro lišil jen mírně nižšími frekvencemi, jeho cena se pohybovala těsně pod desetitisícovou hranicí a na úroveň verze Pro jste jej dostali přetaktováním.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
test grafických karet ve hře Unreal Tournament 2003 v nastavení 1024 × 768 px, 4× AA z ledna 2003

Doslova hitem se ihned po uvedení staly též levnější verze Radeon 9500 a 9500 Pro. Měly sice jen poloviční paměťovou sběrnici a základní model 9500 jen čtyři pixel pipelines, výkon však byl přesto nad úrovní nejvýkonnější konkurenční karty — GeForce 4 Ti 4600 (později s přidáním podpory AGP 8× přejmenované na 4800). To vše při ceně šest tisíc za Radeon 9500 a necelých osm za Radeon 9500 Pro. I tyto karty navíc šlo poměrně snadno přetaktovat a jejich výkon zvýšit. Pro zkušené ladiče pak byla de facto předurčena speciální edice Radeonu 9500  256bitovou sběrnicí a plošným spojem shodným s verzí 9700 Pro. Pokud jste měli štěstí na kus, šlo kartu odemknout a tím z ní udělat plnohodnotný Radeon 9700 Pro (asi jako kdybyste dnes udělali z GeForce GTX 660 Titana).

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.
ATI Radeon 8500 v provedení Hercules 3D Prophet 9800 Pro

Úspěch Radeonů 9500 a 9700 byl obrovský, reakce konkurenční nVidie ze začátku téměř žádná. Když s téměř půlročním zpožděním přišly první GeForce FX, mělo už ATI připravenou odpověď — jádro R350. Oproti původnímu R300 mělo nové jádro zlepšenou správu paměti, práci s shader jednotkami, menší propady výkonu při zapnutí antialiasingu a samozřejmě vyšší takty. I druhá polovina životního cyklu karet tak byla jasně v roli ATI. V highendu kralovaly Radeony 9800, které neporazila ani později vydaná GeForce FX 5900 Ultra, ve střední třídě zase Radeony 9600 (Pro, XT). Zde však nutno dodat, že jm byla soupeřem GeForce FX 5700, pravděpodobně jediná použitelná a konkurenceschopná karta v tehdejším portfoliu nVidie.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
96 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 46.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.