Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.7.2013
Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.

Když se řekne GeForce 4 Ti 4200 nebo Voodoo 2, nejeden fanda počítačů se slzou v oku vzpomene na vynikající grafické karty, které ve své době kralovaly trhu. Pojďte s námi vzpomenout na ty nejpovedenější modely i celé modelové řady. Článek není jen pouhým výčtem, ale i shrnutím schopností karet a komentářem k dobové situaci na trhu.


Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
ATI 3D Rage z roku 1996 (zdroj: kastrioth.webs.com/)

Možná se ptáte, proč jsem se dosud téměř nezmínil o grafických kartách ATI. Není to tím, že by snad ATI v této době ještě neexistovalo, právě naopak. Společnost byla založena už v roce 1985 a ještě před příchodem prvních 3D akcelerátorů na trh uvedla celou řadu 2D grafických karet. V článku však vzpomínám na úspěšné 3D grafické akcelerátory své doby, což první 3D grafické karty od ATI rozhodně nebyly.

Podíváme-li se stručně do historie, byla první 3D grafikou od ATI 3D Rage. Karta však byla pomalá, chyběla ji řada základních technologií (například filtrace textur) a příliš jí nepomohl ani osazený 1-2 MB grafické paměti. Jejím nástupcem se stala ATI Rage II. Výkon ve 3D byl opět slabý, bonusem pro tehdejší zákazníky byl alespoň kvalitní 2D akcelerátor a podpora multimédii. Na tu se tehdy ATI zaměřovala skutečně výrazně. Vznikla tak karta zaměřená na přehrávání DVD (ATI Rage II+ DVD) nebo kombinace grafické karty a TV Tuneru (vůbec první ATI All-In-Wonder karta).

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
ATI Rage Pro z roku 1997 (zdroj: Wikipedia.org)

Další kartou v portfoliu ATI byla Rage Pro. Po stránce hardwaru šlo ve své době o konkurenceschopný čip, k neúspěchu jej ale odsoudily otřesné ovladače. Právě v této době (přibližně do roku 2000) mělo ATI skutečně tragickou kvalitu ovladačů, kterou firmě někteří vyčítají ještě dnes. V průběhu života Rage Pro se ovladače nicméně podařilo částečně vylepšit a výkon rázem narostl až o 40 %. ATI se společně s jejich vydáním snažilo pověst Rage Pro vylepšit přejmenováním karty na Rage Pro Turbo, zájem se ale přesto nezvýšil.

Nepříliš úspěšně dopadly ani další karty — Rage 128 GL měl ve srovnání s nVidia RIVA TNT a 3dfx Voodoo 2 slabý výkon, novější Rage 128 Pro na tom byl ve srovnání s dobovou konkurencí podobně. Obě karty navíc opět srážely velmi špatné ovladače.


technologické demo Radeon's Ark pro ATI Radeon

První skutečně konkurenceschopnější grafickou kartou ATI se stal Radeon (za začátku označovaný jako Radeon 256). Šlo o soupeře série GeForce 2 od nVidie. ATI tak podobně jako nVidia nabídla grafickou kartu s řadičem pamětí DDR, hardwarovou jednotkou T&L a plnou podporou rozhraní DirectX 7. Specialitou byla u Radeonu paměťová propustnost. Ta byla limitujícím prvkem většiny grafických karet včetně GeForce 2. Aby ji ATI odstranilo, rozhodlo se u Radeonu použít na svoji dobu nezvykle velkou 256bitovou paměťovou sběrnici a řadu dalších optimalizací (jádro a paměti taktované na stejné frekvenci, komprese některých dat proudících z GPU do paměti a naopak).

ATI s prvním Radeonem také výrazně inovovalo na poli technologií. Kuriózní je především podpora API Direct3D. Jak už jsem uvedl výše, Radeon plně podporoval rozhraní DirectX 7. Vývojáři však při návrhu čipu počítali i s podporou pro Pixel shader verze 1.0, který byl součástí tehdy připravovaného rozhraní DirectX 8. Na jeho vývoji se ale společně s Microsoftem podílela i nVidia. Předčasná podpora pixel shaderů se tak ATI vymstila, nVidia totiž do požadavků pro DirectX 8 prosadila mírně inovovanou verzi 1.1... Jak kvalitní grafiku by jinak byly schopní první Radeony realizovat ukazuje tehdejší technologické demo Radeon's Ark nad odstavcem.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
ATI Radeon DDR (zdroj: Wikipedia.org)

První generace Radeonů se prodávala v několika verzích. Nejvýkonnější byl Radeon DDR s 32-64 MB paměti (DDR). Výkonem byl především při použití 32bit barev téměř na úrovni GeForce 2 GTS. Jeho potenciál však především ze začátku srážely stále ještě slabší ovladače. Uprostřed byl kompromisní Radeon SDR a slabší segment (konkurenci pro GeForce 2 MX) zastupoval až příliš slabý Radeon VE (64bit sběrnice, bez T&L jednotky).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
137 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 66.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.