Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.7.2013
Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.

Když se řekne GeForce 4 Ti 4200 nebo Voodoo 2, nejeden fanda počítačů se slzou v oku vzpomene na vynikající grafické karty, které ve své době kralovaly trhu. Pojďte s námi vzpomenout na ty nejpovedenější modely i celé modelové řady. Článek není jen pouhým výčtem, ale i shrnutím schopností karet a komentářem k dobové situaci na trhu.


Jen několik měsíců po Voodoo 3 na trh přichází grafická karta GeForce 256 od nVidie, jejíž jádro samotný výrobce označoval vůbec první GPU. Už tehdy byl totiž marketing firmy velmi aktivní a GPU (Graphics Porcessing Unit) definoval přesně na míru jádra NV10 jako a single-chip processor with integrated transform, lighting, triangle setup/clipping, and rendering engines that is capable of processing a minimum of 10 million polygons per second.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
nVidia GeForce 256 SDR (zdroj: vgamuseum.info)

Pokud upustíme od nadsázky, je nutné uznat, že GeForce 256 skutečně přinesla několik novinek. Vedle podpory rozhraní DirectX 7 to byla především hardwarová jednotka T&L, přesněji schopnost hardware akcelerace T&L podle specifikací DirectX 7. T&L (transform, clipping, and lighting) je technologie zpracování obrazu, při které je trojrozměrná scéna zpracovaná na dvojrozměrný snímek (transform), ve kterém se vykreslují jen viditelné objekty (clipping) a probíhá úprava barev na základě osvlětlení scény (lighting). Až doposud prováděl T&L procesor. Kvalita a komplexnost grafiky her však rostla rychleji než výkon tehdejších procesorů. To bylo důvodem, proč se hardwarová T&L jednotka začala integrovat do čipů grafických karet.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
S3 Savage 2000 v provedení Diamond Viper II (zdroj: moschella.tripod.com/)

nVidia GeForce 256 rozhodně nebyla první grafickou kartou, která by měla hardwarovou podporu T&L. Byla však první herní grafickou kartou, která ji měla skutečně funkční. Další, kdo se o podporu T&L snažil byla například společnost S3 se svou kartou Savage 2000. Implementace však skončila neúspěchem a podpora T&L byla z ovladačů karty záhy úplně odstraněna.

T&L však byla přínosem spíše do budoucna a u grafických karet v kombinaci s dobovými výkonnějšími procesory v prvních letech přínos až tak velký nebyl. Přesto udělal marketing nVidie z podpory T&L velkou přednost. Když jej tak kupříkladu neměly jinak velmi dobré grafické karty PowerVR Kyro a Kyro 2, proklamovala to nVidia jako velkou konkurenční nevýhodu. Nutno dodat, že to nebyla pravda.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
nVidia GeForce 256 DDR v provedení Asus V6800 (zdroj: vgamuseum.ru)

Vraťme se ale k GeForce 256. Ta byla kromě hardwarové T&L jednotky revoluční ještě z jednoho dalšího důvodu. Tím je implementace řadiče pamětí typu DDR. Rychlejší GeForce 256 s DDR pamětmi s frekvencí 300 MHz (paměti SDR běžely na 166 MHz) se objevily až čtyři měsíce po původní GeForce 256 (SDR), výrazné zvýšení paměťové propustnosti však pomohlo zvýšit výkon ve hrách až o několik desítek procent.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
nVidia Quadro v provedení SGI VPro VR3 (zdroj: Wikipedia.org)

Řada GeForce 256 je současně první, od které byly odvozeny profesionální grafické karty Quadro používané především v CAD systémech. Karty Quadro používají vždy stejná jádra jako herní grafické karty GeForce, mají však většinou více paměti (v případě prvního Quadra 64 MB, zatímco GeForce 256 měly dle verze 32-64 MB). Dále se liší ovladači, podporou a speciálními certifikacemi právě pro použití v CAD aplikacích.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
137 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 66.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.