Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.7.2013
Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.

Když se řekne GeForce 4 Ti 4200 nebo Voodoo 2, nejeden fanda počítačů se slzou v oku vzpomene na vynikající grafické karty, které ve své době kralovaly trhu. Pojďte s námi vzpomenout na ty nejpovedenější modely i celé modelové řady. Článek není jen pouhým výčtem, ale i shrnutím schopností karet a komentářem k dobové situaci na trhu.


Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
3dfx Voodoo 2 v provedení Diamond Monster 3D II (zdroj: Wikipedia)

Na konci roku 1997 na trh přišla karta Riva 128 od nVidie, která se výkonem první generaci karet 3dfx Voodoo vyrovnala a v některých situacích je i překonala. 3dfx proto velmi rychle odpovědělo s novou generací karet. Voodoo 2 proti předchozí generaci přinesla dvoj až trojnásobně vyšší výkon, čímž si společnost opět zajistila pozici nejvýkonnější karty na trhu.

Čip karty Voodoo 2 obsahoval na rozdíl od předchůdce dvě texturovací jednotky. Novinkou byla také podpora SLI u všech karet. Díky použití nové 350nm výrobní technologie běželo jádro na 90 MHz (dle oficiálních specifikací zvládalo až 95 MHz), téměř na dvojnásobné frekvenci proti 50 MHz u první generaci Voodoo. Paměti EDO DRAM měly dle verze kapacitu 8-12 MB a běžely na 100 MHz. Díky tomu karta zvládala rozlišení až 800 × 600 px, v SLI zapojení pak i 1024 × 768 px (první Voodoo pracovala v rozlišení 640 × 480 px). Shodně s první generací Voodoo naopak kartě chyběl 2D grafický čip. V počítači tak kromě Voodoo 2 musela být ještě druhá grafická karta.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
3dfx Voodoo 2 v provedení Diamond Monster 3D II (zdroj: Techreport.com)

Pokud se podíváme na fyzický návrh karty Voodoo 2, stojí za povšimnutí hned několik věcí — SLI konektor umístěný na hřbetu karty u výstupů na monitor, chybějící chlazení a hned tři GPU. Chlazení nebylo u prvních 3D grafických karet nutné, jejich spotřeba ale postupně rostla. Zatímco u první generace karet Voodoo nebyly s odpadním teplem větší problémy, u Voodoo 2 se už objevovaly případy, kdy si uživatelé na horké čipy stěžovali.

Nejzajímavější jsou rozhodně tři velké čipy s logem 3dfx. Neznamená to však, že by snad karta Diamond Monster 3D II byla „Tri-SLI“ na jednom plošném spoji .Vyrobit čip jako celek by bylo příliš nákladné, 3dfx jej proto vyrábělo jako tři menší. Každý čip tak měl kupříkladu 64bitovou paměťovou sběrnici a celková šířka sběrnice byla 192 bitů. Dnes by podobné řešení už nebylo možné realizovat. Pracovní frekvence a požadavky na latence i rušení během téměř dvaceti let výrazně vzrostly a signálové cesty z jednoho čipu na druhý by byly příliš dlouhý (nemluvě o nesrovnatelně vyšší míře integrace a daleko větším počtu cest). I ve své době šlo ale o nezvyklé řešení. Konkurenční grafické karty jako nVidia Riva 128, ATI Rage Pro nebo Rendition Verite 2x00 byly podobně jako dnes jednočipové.

Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I.
Quantum 3D Mercury (zdroj: firingsquad.com)

Jak už bylo řečeno výše, karty Voodoo 2 plně podporovaly paralelní zapojení více pro zvýšení výkonu (SLI). Někteří vývojáři proto uváděli duální karty, které obsahovaly více karet na jednom plošném spoji. Do extrému tento systém dotáhla společnost Quantum 3D, která umožnila zapojení čtyř duálních karet do systému SLI. Výsledný celek tedy disponoval osmi grafickými čipsety Voodoo 2 a 96 MB grafické paměti.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
137 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 66.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.