SLI versus CrossFire — podrobné srovnání multi GPU |
autor: Tomáš Šulc , publikováno 22.4.2013 |
Ve světě herních grafických karet je jen málo kontroverznějších věcí než zapojení více karet v jednom počítači. Zatímco jedni považují SLI a CrossFire za zlo, kterému je nutné se vyhnout, druzí jej uznávají jako možnou cestu k dosažení maximálního výkonu. Jak je tomu doopravdy, jsme zjišťovali v obsáhlém srovnání založeném na měření latencí.
Jak je dobře patrné z naměřených výsledků, v drtivé většině her škáluje výkon ve hrách při zapojení více grafických karet současně výborně. Nárůst průměrných fps je často dvojnásobný. I při započítaném vlivu nulového škálování u hry Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City a mizerného škálování u ArmA II je průměrný nárůst výkonu u dvou karet nVidia GeForce GTX 680 zapojených do SLI 80 %, u dvou AMD Radeonů HD 7970 GHz Editition v CrossFire pak o pět procent menší.
Pokud se zaměříme na analýzu microstutteringu a rovnoměrné prodlevy při vykreslování, vedou si multi GPU zapojení výrazně hůře. Ve všech testovaných hrách je u systémů SLI i CrossFire vidět zvýšená nerovnoměrnost. U některých her jako je Hitman: Absolution nebo Max Payne 3 jsou rozdíly jen malé, většinou je tomu ale naopak. Existují i extrémní případy, jako je hra Tomb Raider, kdy framerate s dvojicí Radeonů zapojených do CrossFire sice teoreticky vzrostl z 33 na 42 fps, reálně však hra běžela pomaleji než s jednou kartou.
V průměru se s druhou grafickou kartou samozřejmě dočkáte nárůstu výkonu, reálný zisk ale samozřejmě není okolo 75-80 %. Konkrétně u dvojice karet GeForce GTX 680 v SLI se pohybuje okolo 50 %, v případě dvou Radeonů HD 7970 GHz Edition v CrossFire je pak o deset procent nižší. Ani to ale dle mého názoru nejsou vůbec špatné výsledky.
Jak ukázala provedená měření, systémy zapojení více grafických karet v jednom počítači SLI a CrossFire mají stále své mouchy. I nadále tak platí, že je daleko lepší volbou koupit jednu výkonnější grafickou kartu než dva slabší modely. Teoreticky s nimi sice budete mít vyšší výkon, obě technologie v průměru zvýší průměrné fps o vysokých 75-80 %, reálný nárůst však bude výrazně menší. Po započítání vlivu znatelně zvýšených nerovnoměrných prodlev mezi jednotlivými snímky vám SLI zvýší výkon ve hrách v průměru přibližně o polovinu, CrossFire pak o čtyřicet procent. SLI i CrossFire jsou tak vhodné hlavně pro zájemce o úplný highend, kteří už si jednu výkonnější kartu koupit nemohou. V současnosti to platí především o SLI zapojení karet nVidia GeForce GTX Titan, případně o SLI/CrossFire zapojení testovaných karet nVidia GeForce GTX 680 a AMD Radeon HD 7970 GHz Edition.
Dnešní test dále potvrdil již dříve zjištěnou skutečnost, že o něco rovnoměrnější framerate v současnosti podávají grafické karty nVidia GeForce. Zatímco čistě podle průměrných fps je Radeon HD 7970 GHz Edition proti GeForce GTX 680 rychlejší o téměř 20 %, po započtení vlivu nerovnoměrných latencí je rozdíl jen okolo tří až čtyř procent. I tak je ale Radeon stále znatelně výhodnější volbou, je totiž o nezanedbatelné dva tisíce levnější. Podobný souboj svedly multi GPU zapojení obou výrobců. Po započtení vlivu nerovnoměrnosti latencí sice o čtyři procenta zvítězila dvojice karet GeForce GTX 680, cenový rozdíl 20 ku 24 tisícům v neprospěch zelených však opět ukazuje na lepší poměr cena/výkon u dvojice karet AMD Radeon HD 7970 GHz Edition zapojených do CrossFire.
Poděkování
Za možnost použití programu FrapsCut děkuji jeho tvůrci Webwalker.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
CPU: i5 760 OC 4100MHz
32GB RAM DDR III
nVIDIA GTX660 2GB OC ASUS DirectCU II OC
Asus Sabertooth 55i 2x PCI-E 1x 16x 18x čili druhou pojede na poloviční rychlosti o tom vím.
Creative Fatality Champion 96kHZ 7.1
RAID 5 12x EARX 2TB, ADAPTEC low profile
Corsair 750W
24" asus 247h 2mb full hádé
Vyplatí se koupit druhou?
Ale nevyplatí se to.. SLI 660tek je dle mého názoru zbytečná věc..
Navíc pokud jedeš čistě Full HD (1920x1080/1200), tak to utáhne jedna karta celkem v pohodě. SLI nebo CrossFire se dle mne vyplatí až na eyefinity 3D surround (nebo jak se to u nVidie jmenuje).
Surround - NVIDIA
prekvapuje me ze i5 prvni generace podporuje max 16GB RAM ne ze by to nestacilo vetsine lidi ale rekneme procesor vysi stredni tridy vydany v Q3 2010 ma stejnou maximalni velikost ram jako mainstramove cpu vydane v Q4 2007?
To, ze dany processor je pekny postrech ;)
Kedze dany processor nepodporuje viac ako 16GB, tak ramdisk nam nepomoze ziskat zvysnych 16GB.
Mezi Eyefinity a surroundem měla být čárka.. =P Takhle to vypadá fakt divně.. =D Ale dík za info ohledně nVidie.. =)
Ale pokud vykon nestaci, ma smysl GK vymenit za vykonejsi.
Vím o čem mluvím sám jsem to otestoval a není na rychlost SSD. OS startuje do 15s jako blesk se spouští i aplikace
Za 2000-2500,-Kč máš krásnou 128čku a není co řešit
Podívej se do starších recenzí, někde to tam na 100% je.
No jo, ale to bylo uplně jiné SLI než to které se používá dnes
SLI a CF založené na AFR sází už od svého počátku na uživatelskou neznalost a ignoranci. Ano zvedne 3Dmakry a průměrná FPS, jestli se fakt zvedne plynulost recenzenti 8 let neřešili.. a najednou boom....
děkuji za zajímavý článek
Jinak fajn článek, určitě plus pro autora.
Pokud bychom meli být přesní, mělo by tam být z 21 na 42fps.
Mělo by tam být o osm.
Ale nevyplatí se to.. SLI 660tek je dle mého názoru zbytečná věc..
Navíc pokud jedeš čistě Full HD (1920x1080/1200), tak to utáhne jedna karta celkem v pohodě. SLI nebo CrossFire se dle mne vyplatí až na eyefinity 3D surround (nebo jak se to u nVidie jmenuje).
Původně jsem měl 8GB Pak jsem vyhrál v soutěži 4x8GB a narval tam všechno. Protože 2x8GB mi to nechtělo startovat tak jsem to prohodil a nic. Nakonec jsem tam narval všechno a v POSTu žádný error. Píšu všude, že tam mám 32GB RAM, ale reálně nevyužiju ani těch 16GB a provozovat 2x 8GB mi to u postu zamrzne a nic se s tím nedá dělat.
Krom toho brzo budu opgradovat tak se těch 32GB aspon využije na 100%