Hlavní stránka Hardware Grafické karty Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
autor: Tomáš Šulc , publikováno 18.4.2013
Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

Jak jsme vám před časem slíbili, přinášíme rozhovor s Davidem Koblížkem, PR společnosti nVidia pro střední a východní Evropu. Témat rozhovoru byla celá řada. Zeptal jsem se i na řadu kontroverzních věcí, jako je skomírající PhysX, nová herní konzole bez hardwaru nVidie nebo tolik neoblíbené a opět aktuální přeznačování grafických karet.


Program TWIMTBP

Program podpory her a jejich vývojářů The Way It's Meant To Be Played oslavil v minulém roce desetileté výročí. Co pro Nvidii tento program znamená a jaký je jeho přínos pro herní vývojáře a samotné hráče?
Grafické karty nejsou jen o samotném hardwaru. I sebelepší hardware je k ničemu, pokud pro něj není patřičné využití a nemá dobrou podporu. Program TWIMTBP slouží k tomu, že vývojářům jednak dáváme k dispozici náš hardware, technologie a také vlastní odborníky. Ti se samotnou implementací a kódingem přímo pomáhají, aby hra odpovídala technickým možnostem aktuálního hardwaru. V moskevské kanceláři máme pro tento druh spolupráce na dvě stě odborníků — programátorů se znalostmi počítačových her. Cílem je, aby hra odpovídala technickým možnostem aktuálního hardwaru. TWIMTBP však není jen o implementaci technologií jako je PhysX, ale také o zlepšení plynulosti běhu her na našich kartách.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

Často se uvádí, že Nvidia v rámci programu TWIMTB záměrně upravuje kód her tak, aby běžely hůře na grafických kartách AMD Radeon.
Nevím, jaké zdroje tuto informaci uvádí, jde o nepotvrzenou spekulaci.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
spekulace ohledně nVidií zaplaceného odstranění podpory DirectX 10.1 z Assassin's Creed dodnes nikdo nepotvrdil, ani nevyvrátil

Zatímco před několika lety měla TWIMTBP podporu téměř každá klíčová AAA hra, v posledních letech se karta obrací. Hitman: Absolution, Far Cry 3, Crysis 3, Bioshock: Infinite, Tomb Raider, všechny tyto hry oficiálně podporuje AMD. Z velkých her měl podporu Nvidie v poslední době snad jen Call of Duty: Black Ops II, Assassin's Creed III a Borderlands 2. Jak to, že má kdysi v této oblasti téměř neaktivní AMD najednou převahu?
Vezměme jako příklad Crysis 3. To, že je Crysis 3 de facto AMD titul neznamená, že se Nvidia nepodílela na vývoji této hry. Z mého pohledu je velký rozdíl mezi programy TWIMTPB a Gaming Evoved. Zatímco několik měsíců před vydáním her tráví množství našich lidí čas s vývojáři, sdílí zkušenosti s hardwarem a celkově na vývoji spolupracuje, AMD měsíc před uvedením hry oznámí, že Crysis 3 patří do jejich programu. Z mého pohledu je exkluzivita jednoduše koupená. Jde o možný způsob strategie a uznávám, že Crysis 3 je jeden z nejdůležitějších titulů. Pokud se však podíváme na výkon grafických karet v této hře, vedou si lépe modely GeForce…

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

Nvidia vlastní řadu proprietárních technnologií, které by ráda do počítačových her reálně prosadila. V poslední době je to třeba speciální režim vyhlazování TXAA, který kombinuje klasické a post processing vyhlazování a v některých případech nabízí skutečně o něco kvalitnější vyhlazení obrazu. Bohužel je nutná jeho implementace přímo do enginu hry a v současnosti jej z AAA her podporuje snad jen Assassin's Creed III a CoD: Black Ops II. Jaké chystané hry by jej měly podporovat a očekává Nvidia jeho větší rozšíření?
Pro Nvidii je TXAA důležitá technologie, která má přinést lepší zážitek z hraní. TXAA se proto ve spolupráci s vývojáři snažíme implementovat do herních enginů, jmenovat mohu například nový Unreal Engine 4. Osobně však žádný konkrétní seznam titulů s plánovanou podporou TXAA nemám. Souvisí to s tradicí nekomentovat ještě neuvedené produkty.

nVidia PhysX

Když Nvidia v roce 2008 odkoupila společnost Ageia kvůli technologii PhysX, měla s tímto fyzikálním enginem velké plány. Nestalo se tak a GPU akcelerovaný PhysX se nikdy masově neprosadil. Za poslední dva roky jen dvě velké hry s GPU PhysX — Borderlands 2 a Batman: Arkham City. Je tato technologie definitivně „mrtvá“?
I já sám jsem čekal větší počet titulů s GPU akcelerovaným PhysX. Je třeba si ovšem uvědomit, že implementace PhysX do hry je skutečně velmi náročná. Nedisponujeme tak velkým týmem lidí, abychom si mohli dovolit pracovat na větším množství titulů najednou. Na vině malého rozšíření jsou dost možná také konzole a problém, že většina PC her je z nich portovaná. Přesto dnes žijeme v době, které ve firmě říkáme renesance PC hraní. Lze očekávat, že letos a příští rok několik titulů s podporou GPU PhysX přibude.
Osobně bych rád viděl hry, ve kterých by fyzika měla reálný vliv na hratelnost. Možné to je, dema jako Fracture nebo Realistic Fur jsme viděli například při uvedení architektury Kepler. Očekávám spíše takové věci, než přehršle částicových efektů, plamenů a podobně. Za Nvidii však konkrétní data nemám.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

Že se GPU PhysX v posledních letech objeví v jediné AAA hře ročně je tedy podle vás zaviněné nedostatkem lidí? Tomu se mi skutečně nechce věřit. Nabízí se spíše vysvětlení, že o GPU PhysX mezi vývojáři her nebyl zájem. Když byla poprvé uvedena akcelerace PhysX přes GPU, zástupci nVidie prohlašovali, že bude vycházet jedna AAA hra s GPU PhysX měsíčně. Jak to dopadlo, víme všichni…
Z poslední doby je aktuální hned trojice her s podporou GPU PhysX. Pokud zahrnu i Borderlands 2, připočtěme Hawken a PlanetSide 2. Váš závěr je spekulativní, za vývojáře odpovědět neumím.

Pokud bychom šli do obecné roviny, běží PhysX na architektuře Cuda. I ta měla mít řadu přínosů pro běžné uživatele od aplikací akcelerujících převod videa až po hry se speciálními Cuda efekty. Vznikla jen jedna jediná — Just Cause 2 s akcelerovanou grafikou vody a efektem Bokeh Filter. Velmi se naopak Cudě daří v superpočítačích, jako nástroji pro výpočty, ve vědeckých oblastech a výzkumu. Hlavní směr zájmu už je tedy pouze v těchto oblastech?
Pokud se ve firmě bavíme o Cudě, je to většinou o výzkumných centrech, HPC, GPU výpočty atd. Z mého pohledu jde o řešení pro profesionální využití.

3D Vision

Další technologií je trojrozměrné hraní 3D Vision. Tomu se až doposud poměrně dařilo. V poslední době si ale hráči ztěžují na podporu nových her. Nvidií podporovaný Assassin's Creed III má rating Not Recommended, Hitman: Absolution Fair, Far Cry 3 rating vůbec nemá a dle hodnocení uživatelů je ve 3D nehratelný… Co se stalo?
Hitman a Far Cry jsou AMD Gaming Evolved tituly. Co se týče Assassin's Creed III, ten jsem osobně ve 3D Vision zkoušel hrát a narazil jsem na stíny, které byly pouze 2D. Po jejich vypnutí však hra běžela velmi dobře. Osobně mám pocit, že podpora 3D Vision neklesá, spíše naopak.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

U her, které patří do programu AMD Gaming Evolved nejste schopni zajistit podporu 3D Vision?
To se tak nedá úplně říct. Na jednu stranu nemáme přístup k vývojářům, na stranu druhou se na podpoře 3D Vision často pracuje i po vydání hry. Může se tak stát, že se kvalitní 3D Vision profil pro danou hru objeví až nějaký čas po jejím vydání.

Lze uvést nějaké příklady her z programu AMD Gaming Evolved, do kterých byla implementovaná podpora 3D Vision až dodatečně?
Takových her je víc. Zmíním Doom 3, Deus Ex Human Revolution, Dirt 3, vlastně i nejžhavější hra dneška — Crysis 3 má 3D Vision profil.

Všimnul jsem si, že z pultů tuzemských obchodů úplně zmizely 3D Vision brýle. Jeden kus brýlí zákazník dostane jen k monitoru.
Že z pultů obchodů zmizely kity brýlí s emitorem, je logické, protože všechny nové 3D Vision zařízení (notebooky, monitory atd.) mají emitor integrovaný v sobě a minimálně jedny brýle jako součást balení. Nvidia se dostala na závěr přechodové fáze, brýle vyrábějí a dodávají samotní výrobci 3D Vision kompatibilních zařízení. Protože se poptávka po samostatných brýlích z výše uvedených důvodů výrazně snížila, omezil se i počet distribučních kanálů. Prakticky to znamená, že brýle jsou v rámci evropského trhu dostupné u vybraných partnerů (např. Amazon nebo Alternate), kteří zboží bez problémů dodají i zákazníkům v našem regionu.

GeForce Experience

Jaké máte ohlasy na GeForce Experience a lze říct, kolik uživatelů jej v současnosti používá?
GeForce Experience se ukazuje jako velmi povedená aktivita. Před několika dny byla spuštěna ostrá verze 1.1 ale již v režimu otevřené bety bylo zapojeno více než milion uživatelů.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

·         Kolik her dnes GeForce Experience podporuje a jaké jsou podporované grafické karty?
Aktuální verze 1.1.0.0 podporuje 55 titulů a naší snahou je přidávat profily jak každé nové větší hry tak oblíbených starších her. Podporované jsou všechny desktopové i mobilní grafické karty architektury Fermi a novější, tj. od GeForce 400 dále.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
55 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.