Hlavní stránka Hardware Grafické karty GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl
GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl
autor: Jan Buriánek , publikováno 23.3.2013
GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl

Poslední den konference GTC je standardně velmi odborný, konkrétní a zůstávají jen ti nejotrlejší zájemci o obor. V zásadě se věnuje detailům knihoven, programátorským fíglům, odborným aplikacím v CUDA výpočtech a samozřejmě zazní i poslední (a nejzajímavější) klíčová řeč. Ta se týkala vývoje aut a výpočtech při návrhu.


Poslední klíčovou řeč konference GTC v tomto roce pronesl Ralph V. Gilles. Tento automobilový designér je v současné době prezidentem a CEO SRT Brand and Motorsports a jeho návrhy jsou pro brandy jako je Chrysler nebo Fiat. Tento velmi charismatický řečník přinesl velmi aktuální téma: jak technologie ovlivňují výrobu současných aut.

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl

Hned úvodní teze byly velmi nosné a nelze než souhlasit, že auta představují v oblasti lidského života vzácné propojení umění (resp. kreativy), technologie a užitku. Skutečnost, že dělat designera aut je prakticky snové povolání bylo z řeči Ralpha patrné naprosto zřetelně. Prošel nejprve retrospektivu původního způsobu návrhu aut (zejména z pohledu designu) a pak již jasně ukázal současnost. Již žádné návrhy na papír (jeho mladší kolegové už odmítají cokoliv jiného než kreslení pomocí tabletu, papír je zavržen), vše pomocí počítače.

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl

Relativně nová je též možnost 3D tisku prakticky jakýchkoli rozměrů, tj. diskutuje se nad 3D vytištěnými prototypy detailů i celých karosérií v měřítku 1:1. Počítačový návrh podpořený virtuální realitou značně šetří počet nutných fyzických prototypů a právě zde se real-time 3D a CUDA výpočty značně uplatňují. Šetří se i na ověřování pomocí větrných tunelů. Údajně se už karosérie vytvořené v počítači podrobí jen simulaci ve virtuálním větrném tunelu a ověřování pravosti simulace probíhá až na prvním hotovém prototypu. Středobodem těchto úspor je pokročilá 3D technologie a věrnost simulace prototypu. Nově je možné daleko rychleji navrhovat varianty, barevnosti a ty ověřovat či prezentovat čistě počítačovými metodami.

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl

Gilles vše demonstroval na příkladu nasazení nového auta na trh v extrémně rychlém čase (time-to-market), tj. za jeden rok. K této události došlo po akvizici Fiatu, kdy do roku po spojení bylo vytvořeno sportovní auto založené na společném designu Fiatu a Chrysleru.

To nejdůležitější si však Gilles nechal na konec. V automobilovém průmyslu se objevil nový fenomén: počítačové monitory a obecně vnořená počítačová technologie aut. Nejmarkantněji se to na designu aut projevilo u zobrazovačů. Nová auta již nejsou osazována „měřidly“ a „budíky“, ale souvislými LCD panely, které zobrazují něco okolo 250 různých hodnot. Nové palubní desky se tak stávají předmětem grafického návrhu uživatelského rozhraní. Kreativci podobní těm, co navrhují aplikační uživatelské rozhraní pro hry nebo pro webové aplikace, dnes navrhují co nejkrásnější a nejoriginálnější grafické displeje. Výsledky jsou opravdu impresivní (v přednáškové místnosti bylo hned několik ukázek k nahlédnutí). Palubní desky dnes mohou mít různé barvy, měnitelné tvary, animace, plovoucí části apod.

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl

Možná se ptáte, jak to celé souvisí s GTC a nVidia. Vedle zmiňovaných nástrojů pro virtuální prototypy, které všechny vyžadují CUDA výpočty a akcelerovanou počítačovou 3D grafiku, jsou prakticky bezezbytku všechny poslední auta osazovány procesory TEGRA. Konkrétně vystavovaná auta (dokonce více značek – Chrysler, BMW, Audi, ...), měla ve svých zdařile vyhlížejících displejích zabudován procesor TEGRA 3 (zatím). Důvod je zřejmý: nízká spotřeba a velký výpočetní/zobrazovací výkon.

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl

nVidia je v tomto oboru, tj. „automobilový infotainment“ velmi aktivní, dokonce vytvořila svůj systém UI editor. Možnost editace vlastních „budíků“, změna „skinů“, pozicování, stínování, 3D objekty atd. To vše je ve výbavě tohoto „návrhářského“ a programátorského nástroje. nVidia zatím tento nástroj drží interně, ale není vyloučeno, že jej do budoucna uvolní pro vývojáře nebo dokonce pro šťastné majitele aut vybavených jejich „infotainmentem“, aby si každý mohl vytvořit svůj originální vzhled palubní desky. Asi si dokážete představit, jakou revoluci může takový nástroj představovat. Označení „Tunning“ pak může mít o něco rozšířenější význam. Mám jen obavu o případných možných„nehod“ vlivem špatně vytvořeného uživatelského UI (nějaká chyba) nebo třeba zlomyslně překresleného „budíku“... Možná postupně nastává dokonce možnost počítačových virů pro auta... Ale to asi předbíháme. Každopádně těmto vizím nahrává skutečnost, že Gilles ve své řeči několikrát zmínil nutnost ovládat auto pomocí telefonu, tabletu nebo speciálního dodávaného „rugged“ dotykového panelu. Tento požadavek už je v nových autech dokonce realizován (auto lze z iPhone startovat, rozsvěct aj. řídit zatím naštěstí nikoliv).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
19 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 7.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.