Hlavní stránka Hardware Grafické karty GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie
GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie
autor: Jan Buriánek , publikováno 21.3.2013
Seznam kapitol
1. Elen Lieberman Aiden
2. Střípky z prezentací
3. Kozí příběh na GTC 2013!
4. Výstava partnerů
GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie

Třetí den konference GTC se vlastně vždy točí kolem aplikací GPU výpočtů a průmyslu. Po celý den se ukazují úspěchy dosahované v jednotlivých odvětvích pomocí technologie CUDA. Jednotlivé případové studie přednášené přímo špičkami v oboru jsou rozhodně cennou inspirací a podobná představení jsou více než zajímavá.


Další ze skupiny aplikací CUDA technologie a nVidia karet obecně jsou postprodukční studia. Mezi mnohými zaujala přednáška Weta Digital (Avatar, Pán prstenů aj.), kde bylo ukázáno, jak real-time 3D previzualizace scén pomáhá pro realizace nasvícení scén. Prakticky byl implementován jednoduchý 3D rendering systém založený na OpenGL. Podobný systém vytvořilo AAA studio pro svůj nedávno uvedený film Kozí příběh se sýrem. Právě prezentace této technologie nazvané FurryBall následovala po prezentaci Weta digital. Bylo zajímavé pozorovat, jak Weta Digital pečlivě sleduje přednášku Honzy Tománka a nepokrytě se zajímá o zakoupení licencí tohoto systému právě pro previzualizace...

GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie

U prezentace AAA studia se musíme jako patrioti zastavit. Jan Tománek se svým týmem totiž dokázal velmi unikátní věc: podařilo se mu naprogramovat nástroj pro rendering 3D film pomocí GPU, a celý projekt je nyní k dispozici jako vzorová studie. AAA studio se stalo jedinou firmou z Česka, která kdy na GTC vystoupila, a navíc byl příspěvek iniciován přímo od nVidie. Přednáška Jana Tománka evidentně náročnou audienci zaujala a dotazy směřovaly evidentně k akvizici systému. Skutečnost, že Kozí příběh se sýrem je naprosto první filmem na světě, který má kompletní stopáž, je stereoskopický a navíc kompletně celý renderovaný za pomocí GPU, zaujalo společnost nVidia natolik, že 30sekundovou ukázku zařadila i do svého nového promo videa.

GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie

Vedle Weta Digital měla velmi zajímavou přednášku společnost Pixar, která ukazovala své Open Source knihovny OpenSubdiv. Po takových knihovnách resp. formátech jako je OpenEXR Pixar, opět přináší mimořádně užitečný nástroj pro práci s aproximativními plochami Subdivision Surface. Použití těchto ploch šetří mnoho práce a času animátorům i designerům. Díky GPU je možné Subdivision Surface adaptivně teselovat v reálném čase a obecně lépe je interaktivně modifikovat či zobrazovat.

Podrobnosti o GRID VCA a Tegra 4

Třetí den též provázelo několik přednášek, které více podrobně probírají řešení nVidia GRID VCA a nový procesor Tegra 4. Shrňme jen, že GRID VCA je směřován do menších firem, které chtějí svou infrastukturu nahradit výkonnými sdílenými pracovními stanicemi a to bez nutnosti mít „IT“ oddělení. Prakticky nVidia prodává systém 1 superpočítače až 16 pracovních stanic, které mají předinstalovaný systém a prostředky pro práci klienta. Pravidelné roční poplatky se požadují tím, že nVidia poskytne zákazníkům osobní support a pravidelné aktualizace vlastností. Je to poprvé, co součástí řešení od nVidia je příslušný maintenance poplatek, ale vzhledem k uspořeným prostředkům za IT a také mimořádné možnosti vzdáleného přístupu prakticky odkudkoliv se to řadě zákazníků vyplatí. Praxe ukáže, jak moc bude takový model fungovat. Rozhodně je velmi dobře představitelné, že GRID VCA bude skvělé řešení pro menší designerské studio nebo postprodukci.

GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie

Ještě více podrobností bylo možné zjistit o procesoru Tegra 4, který má v sobě integrovaný systém výpočetní fotografie nazvaný Chiméra. Jedná se prakticky o architekturu, která kombinuje výkon CUDA jader pro výpočet a OpenGL pro zobrazení, to vše za podpory úsporných ARM procesorů. Prakticky vzato uživatel programuje jakýsi plugin, který není nepodobný zobrazovacímu shaderu. Pluginem může přímo řídit jak kameru, tak celý proces zpracování obrazu v reálném čase. Jako příklad užití bylo předvedeno dynamické vytváření HDR foto nebo videa v reálném čase (kamera sejme dva snímky s různou expozicí a výsledek je v reálném čase složen do HDR obrazu, který se zobrazí). Dalším příkladem je deBayerizace snímků nebo obecný tracking atd.

GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie

GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie

Možnosti, které mobilní aplikace díky Tegra 4 získají, jsou opravdu mimořádné. Vedle vylepšení fotografických a kamerových výsledků mobilních přístrojů se jistě objeví pokročilé metody zpracování obrazu typu rozpoznávání tváří, log, předmětů atd.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
20 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 9.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.