Hrajeme plynule na slabších grafických kartách |
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.4.2013 |
Hrát při nejvyšším nastavení detailů by chtěl asi každý. Dostatečně výkonný hardware však má jen málokdo. Připravili jsme proto rozbor, ve kterém jsme na Radeonu HD 7770 a GeForce GTX 650 vyzkoušeli 18 nových her. Cíl byl přitom jasný — dosáhnout průměrných 40 a minimálních 30 fps při co nejmenším snížením kvality grafiky.
Smyslem dnešního článku bylo vyzkoušet, jak moc je nutné u moderních her snižovat detaily, pokud si je chcete plynule zahrát na slabých grafických kartách nižší střední třídy typu AMD Radeon HD 7770 nebo nVidia GeForce GTX 650 v kombinaci s relativně slabým dvoujádrovým procesorem řady Intel Core i3 a Full HD rozlišením. Jak je vidět z naměřených výsledků, jsou hry, u kterých detaily není nutné snižovat téměř vůbec (F1 2012, Serious Sam 3) a stejně tak jsou hry, které stanovaných průměrných čtyřicet snímků za sekundu neběžely ani po snížení všech detailů na úplné minimum (Alan Wake).
V průměru je nutné snížit detaily přibližně na střední. Mezi nastavení, která jsou téměř vždy nejvíce náročná na výkon, zatímco rozdíl v kvalitě grafiky není až tak velký, patří úroveň DirectX. V řadě her jako Max Payne 3, Hitman: Aboslution nebo Metro 2033 si v zápalu hraní vůbec nevšimnete, zda jsou některé objekty teselované, zatímco framerate může být třeba o třetinu vyšší. Stejně tak se vyplatí sledovat nastavení, která jsou pro danou hru specifická a mění speciální efekty. Patří sem GPU akcelerace PhysX, CUDA akcelerované efekty v Just Cause 2, technologie TreeFX pro vlasy v Tomb Raider a podobně. Po vypnutí o ně sice přijdete, jejich hardwarová náročnost je však většinou obrovská. Jen zřídkakdy má naopak smysl snižovat rozlišení textur. Výkon se většinou zvýší jen u karet, které mají méně než 1 GB grafické paměti. I u levných karet s cenou okolo dvou tisíc je přitom 1 GB grafické paměti de facto samozřejmostí.
Dále mám z dlouhodobého testování her zkušenosti (a měření pro tento článek to jen potvrdila), že při středním nastavení detailů je snížení kvality grafiky při běžném hraní téměř nepostřehnutelné, zatímco rozdíl ve výkonu je znát. Výjimkou nejsou ani případy, kdy ani rozdíly mezi grafikou při minimálním a maximálním nastavením detailů nejsou nijak závratné. Rozdíl ve výkonu se naproti tomu pohybuje v násobcích.
Poděkování
Za možnost použití programu FrapsCut děkuji jeho tvůrci Webwalker.
Děkuji internetovému obchodu Alfa.cz, který do testu zapůjčil grafické karty.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
V teste FarCry3 je vsak doporucene nastavenie LOW (podla screenshotu) a to aj napriek tomu, ze v rozbore hry sa pise
"Rozdílů při snížení nastavení textur jsem si nevšiml a nezměnil se ani framerate".
namesto toho ako recenzujete LEN tie vase high endove GPU ktore SKORO NIK NEKUPUJE ste mali napisat ..
Ja na mojej GT 555M 2GB hram us dva a pol roka plynule 720p !
- nastesti po posledni vlne slev zacina na 3k
Abych pravdu řekl tak v tom mám docela guláš a nevím jaký údaj je pro mne ještě přijatelný a který už ne .
Článek ve kterém byla nová metodika popsána není vhodný pro přeskakování (střídavé čtení) a pochopení grafů .
Chtělo by to jakési zobecnění typu : čím blíž nule tak je to plynulejší , čím menší rozptyl nahoru a dolů tak to má méně propadů atd . Tedy pokud je takové zobecnění a zlidštění možné .
Hodit čtenáře do vody ať se nějak doplácá k výsledkům nebo k vlastnímu názoru není nejlepším řešením a průměrný čtenář se bude zase jen orientovat průběhem FPS. Ovšem redakce bude IN protože používá novou metodiku , jenže plně srozumitelnou pro X málo procent čtenářů.
Na závěr bych poprosil všechny klikače palec dolů - aby vystoupili z anonymity a napsali mi zkráceně a polopatě jak na to .
Na to , abych se styděl přiznat ,že mi něco není jasné , jsem už velký kluk .
Navíc Shift 2 je samo o sobě celkem náročné na procesor.
Naopak je to prijemna zmena proti klasickym recenzim. Je videt, ze AMD zapracovalo na ovladacich a narozdil od drivejsiho srovnani HD7870 vs GTX660 je ted situace vyrovnaná.
Samozrejme je otazka, jak moc je mereni FRAPSem presny vzhledem je zpusobu zachytavani casu jednotlivych snimku. Ale tech par testu, kde se porovnavalo mereni FRAPSem a specialni zachytavaci kartou nejaky extremni rozdily neodhalilo. Rozhodne je to takhle lepsi, nez jen klasicky prumery. Tam se vselijaky propady ztrati a vypovidajici hodnota takovych cisel je slaba.
Takže já se můžu se svou HD 6670 jít pomalu zahrabat. :-D Ta dnes bude asi považovaná za Low-End, správně?
Naštěstí většinu her zvládá ještě na střední a podle HW nároků bych neměl rozjet jenom Crysis 3.
No tak jestli si takový detailista, že oželíš FPS ve hrách kvůli Wordu ve Full HD tak prosím...
Ja osobne take hraji radeji na nisi rozliseni nez je nativni LCD(u FPS trozku deformace interpolaci preziji, vetsinou si ani nevsimnu)
A "pracuji"(prohlizeni webu, studium teorie, pokusy s virtualizaci, pokusy s programovanim) ve FullHD. Je to x krat lepsi nez hrat nativne a "pracovat" v 1366x768
Takže já se můžu se svou HD 6670 jít pomalu zahrabat. :-D Ta dnes bude asi považovaná za Low-End, správně?
Naštěstí většinu her zvládá ještě na střední a podle HW nároků bych neměl rozjet jenom Crysis 3.
Tak jsem trochu přepískl. Zkusil jsem FRAPS a kolem 40FPS to mám jen, když hraji na nejnižší. MP3,BF3 apod. Asi to bude chtít novou grafiku.
Minimalne rok tu uz do vas pul diskusniho osazenstva huci ze by radi videli testy s kompama co maj doma a ne Core i1000000 taktly na 16THz s 512 GB RAM... a vy ste z cista jasna o neco pozdeji dostali genialni napad (z vasi hlavy samozrejme) ze to ta teda udelate...