Hlavní stránka Hardware Grafické karty Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.4.2013
Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Hrát při nejvyšším nastavení detailů by chtěl asi každý. Dostatečně výkonný hardware však má jen málokdo. Připravili jsme proto rozbor, ve kterém jsme na Radeonu HD 7770 a GeForce GTX 650 vyzkoušeli 18 nových her. Cíl byl přitom jasný — dosáhnout průměrných 40 a minimálních 30 fps při co nejmenším snížením kvality grafiky.


Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Smyslem dnešního článku bylo vyzkoušet, jak moc je nutné u moderních her snižovat detaily, pokud si je chcete plynule zahrát na slabých grafických kartách nižší střední třídy typu AMD Radeon HD 7770 nebo nVidia GeForce GTX 650 v kombinaci s relativně slabým dvoujádrovým procesorem řady Intel Core i3 a Full HD rozlišením. Jak je vidět z naměřených výsledků, jsou hry, u kterých detaily není nutné snižovat téměř vůbec (F1 2012, Serious Sam 3) a stejně tak jsou hry, které stanovaných průměrných čtyřicet snímků za sekundu neběžely ani po snížení všech detailů na úplné minimum (Alan Wake).

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

V průměru je nutné snížit detaily přibližně na střední. Mezi nastavení, která jsou téměř vždy nejvíce náročná na výkon, zatímco rozdíl v kvalitě grafiky není až tak velký, patří úroveň DirectX. V řadě her jako Max Payne 3, Hitman: Aboslution nebo Metro 2033 si v zápalu hraní vůbec nevšimnete, zda jsou některé objekty teselované, zatímco framerate může být třeba o třetinu vyšší. Stejně tak se vyplatí sledovat nastavení, která jsou pro danou hru specifická a mění speciální efekty. Patří sem GPU akcelerace PhysX, CUDA akcelerované efekty v Just Cause 2, technologie TreeFX pro vlasy v Tomb Raider a podobně. Po vypnutí o ně sice přijdete, jejich hardwarová náročnost je však většinou obrovská. Jen zřídkakdy má naopak smysl snižovat rozlišení textur. Výkon se většinou zvýší jen u karet, které mají méně než 1 GB grafické paměti. I u levných karet s cenou okolo dvou tisíc  je přitom 1 GB grafické paměti de facto samozřejmostí.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Dále mám z dlouhodobého testování her zkušenosti (a měření pro tento článek to jen potvrdila), že při středním nastavení detailů je snížení kvality grafiky při běžném hraní téměř nepostřehnutelné, zatímco rozdíl ve výkonu je znát. Výjimkou nejsou ani případy, kdy ani rozdíly mezi grafikou při minimálním a maximálním nastavením detailů nejsou nijak závratné. Rozdíl ve výkonu se naproti tomu pohybuje v násobcích. 

Poděkování

Za možnost použití programu FrapsCut děkuji jeho tvůrci Webwalker.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Děkuji internetovému obchodu Alfa.cz, který do testu zapůjčil grafické karty.



Tagy: pocitacove  hry  plynule  snizeni detailu  full hd  jak nastavit  amd  radeon  hd 7770  nvidia  geforce  gtx 650  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.4.2013 05:36:44   85.163.94.xxx 112
O par riadkov vyssie v zhrnuti pisete, ze rozlisenie textur je vo vacsine pripadov mozne ponechat na HIGH.

V teste FarCry3 je vsak doporucene nastavenie LOW (podla screenshotu) a to aj napriek tomu, ze v rozbore hry sa pise
"Rozdílů při snížení nastavení textur jsem si nevšiml a nezměnil se ani framerate".
16.4.2013 20:47:32   92.40.253.xxx 71
No konecne poriadny clanok co tu us mal byt davno davno od zalozenia pctuning ..
namesto toho ako recenzujete LEN tie vase high endove GPU ktore SKORO NIK NEKUPUJE ste mali napisat ..
Ja na mojej GT 555M 2GB hram us dva a pol roka plynule 720p !
15.4.2013 05:41:15   188.123.111.xxx 463
No neviem ci je toto stastny clanok. Vedsina uzivatelov co ma obdobne PC bude na tieto grafi vyvalovat nechapavo oci.
15.4.2013 06:54:03   93.99.208.xxx 172
Jenom bych autorovi chtěl vytknout, že přepnutí hry na DX11 neznamená automaticky tesselaci a tedy vůbec ne propad výkonu. Snad jen u FarCry 3 jsem byl nucen přepnout na DX9 (s HD7770), protože jsem se nebyl schopný dostat na rozumná FPS. Už je to ale dlouho a nepamatuju si podrobnosti. Z jedné věty zmiňující se o tomto jsem došel k závěru, že se autor snaží DX11 ukázat jako nějaké zlo, což není.
15.4.2013 13:54:07   89.103.11.xxx 71
Zkus treba batman arkham city s dx9 a dx11 a uvidis jak vypada zlo xD
15.4.2013 15:46:17   90.179.49.xxx 100
HD5850 -> Metro 2033 => rozdil mezi DX11 a DX9 je propastny, a to stacilo v MAX grafice prepnout jen na DX9. A rozdil v grafice? V podstate zadny. DX11 je v soucastnych hrach neopodstatneny za sve propady vykonu. Jednoduse vyvojari neumi s tim dobre delat. Napraskat tesselaci na objekty co nejsou treba, (Crysis2) a pritom nepouzit skoro nikde spravne "displacement mapping"... (FarCry3, MaxPayne3 atd. atd.) Proc to zapinat? Jestli mi svetlo sviti verneji a o par odstinu mi muze byt u pr**le. Clovek chce videt rozdily, vysledky, ne "teorii". To mi pripomina slavny DX10, ktery ve hrach poradne pouzit nebyl. Napriklad kdo si vzpomene na CoD2, kdy si tam muzete prepnout mezi DX7 a DX9. Kazdeho koho sem znal, to donutilo si koupit grafiku (neco) jako 6600GT aby si to mohli zahrat. Crysis3 je krok spravnym smerem, ac tam taky nebylo vse pouzite v takove mire, jak bylo slibovane z TechDem.
15.4.2013 07:44:44   78.45.120.xxx 51
- spise to vypada, ze se to zacina posouvat uz spise k 650Ti
- nastesti po posledni vlne slev zacina na 3k
15.4.2013 07:49:29   94.113.196.xxx 344
vyobrazení výsledků by nebylo marné po nějaký čas uvádět i v nějaké zkrácené vysvětlivce co znamenají percentily , frametimes , Časy nad a jak se orientovat v celkové analýze .
Abych pravdu řekl tak v tom mám docela guláš a nevím jaký údaj je pro mne ještě přijatelný a který už ne .
Článek ve kterém byla nová metodika popsána není vhodný pro přeskakování (střídavé čtení) a pochopení grafů .
Chtělo by to jakési zobecnění typu : čím blíž nule tak je to plynulejší , čím menší rozptyl nahoru a dolů tak to má méně propadů atd . Tedy pokud je takové zobecnění a zlidštění možné .
Hodit čtenáře do vody ať se nějak doplácá k výsledkům nebo k vlastnímu názoru není nejlepším řešením a průměrný čtenář se bude zase jen orientovat průběhem FPS. Ovšem redakce bude IN protože používá novou metodiku , jenže plně srozumitelnou pro X málo procent čtenářů.
Na závěr bych poprosil všechny klikače palec dolů - aby vystoupili z anonymity a napsali mi zkráceně a polopatě jak na to .
Na to , abych se styděl přiznat ,že mi něco není jasné , jsem už velký kluk .
15.4.2013 08:57:06   94.113.245.xxx 132
Zkusím se s Tomášem domluvit, že by tam přidal nějaké zjednodušené vysvětlení. Pak ho může vkládat do každého článku, neměl by to být problém...
15.4.2013 09:19:08   83.240.16.xxx 55
Můj palec dolů byl překlik, pardon, jsem to ale trouba Souhlasím s vámi.
15.4.2013 08:13:25   82.117.159.xxx 717
Tak nevím, ale když mám jak je ve článku napsané průměrný stroj, tak nebudu hrát na Full HD. Takový monitor si koupím ke stroji o kterým vím, že to bez problému zvládne. Naměřené hodnoty v článku jsou hratelné, ale pokud to někomu nestačí, tak ať holt nehraje na Full HD.
15.4.2013 10:48:36   158.196.129.xxx 106
A zobrazování ostatních činností bude na nižším rozlišení, protože nemůžu hrát Alana Wakea ve full HD že? Já mám třeba mnohem horší stroj, než je zde uveden, a taky jsem si foupil 22" full HD a o nižším rozlišení jsem ani neuvažoval a rozhodně můžu říct že jsem neprohloupil.
15.4.2013 08:18:27   85.135.137.xxx 920
Ešte prednedávnom by som tomu neveril a hádal sa do krvi že to nieje tak, ale 40fps priemerne - byť aj po celý čas, NIEJE PLYNULOSŤ. Ná dosť hier to nestačí. 45-50fps je plynulosť, samozrejme ideálne 60. Stačí keď si na mojom PC - X4 965,GTX660 - pustím nie najnovšou NFS Shift 2 a pustím nahrávanie s frapsom. Na Monze mi to to hodí 40fps ale plynulé hranie to rozhodne nieje. Ano po 2-3 minútach to človek už neregistruje, dá sa povedať zvykne si ale stačí vypnúť nahrávanie, zo 40 ma razom hodí nad 70-80 a rozdiel je hneť jasný, v tej sekunde akoby som prešiel do iného sveta. To isté vidím aj u napr. GTA IV...
15.4.2013 09:38:39   195.113.173.xxx 55
Máš slabý procák... Já mám 3570K na 4,7 GHz a ikdyž zapnu Fraps, FPS se mi moc nesníží... maximálně tak o 10... A mám 660ku, jako ty na 1170/6750... Takže nevim jak ty, ale já se držím na stálých 60ti i při natáčení Frapsem...
15.4.2013 09:59:48   93.99.208.xxx 25
Souhlasim že to bude slabým procesorem. Navrch jde taky o to, kam to video ukládáte a v jakém FPS. Při nahrávání 60FPS ve FUllHD to dělá kolem 60-80MB uložených dat za sekundu a to je celkem hukot. Snížení FPS na 40 není nijak nepříjemné, zato občasné vypadávání nebo nárazové snížení zapřičiněné čekáním na disk je o dost horší.
Navíc Shift 2 je samo o sobě celkem náročné na procesor.
15.4.2013 10:48:23   89.248.248.xxx 513
Tady ale vubec nejde o nahravani a silu CPU, to je uvedeny jen jako priklad. A ja souhlasim, z meho pohledu je idealnich tak 100fps prumerne a minima nad 60. To uz se da mluvit o plynulym hrani.
15.4.2013 16:21:53   95.105.184.xxx 34
no neviem kazdy je asi inak narocny ale mne hry co maju minimalne tych 40 fps prijdu plynule..
15.4.2013 09:28:59   90.176.50.xxx 1214
Celý tenhle článek je špatně a je k ničemu :-/
15.4.2013 11:02:12   89.248.248.xxx 48
Ze ho ty nechapes jeste neznamena, ze je k nicemu.
Naopak je to prijemna zmena proti klasickym recenzim. Je videt, ze AMD zapracovalo na ovladacich a narozdil od drivejsiho srovnani HD7870 vs GTX660 je ted situace vyrovnaná.
Samozrejme je otazka, jak moc je mereni FRAPSem presny vzhledem je zpusobu zachytavani casu jednotlivych snimku. Ale tech par testu, kde se porovnavalo mereni FRAPSem a specialni zachytavaci kartou nejaky extremni rozdily neodhalilo. Rozhodne je to takhle lepsi, nez jen klasicky prumery. Tam se vselijaky propady ztrati a vypovidajici hodnota takovych cisel je slaba.
15.4.2013 09:58:38   37.188.233.xxx 77
Citace:
na slabých grafických kartách nižší střední třídy typu AMD Radeon HD 7770


Takže já se můžu se svou HD 6670 jít pomalu zahrabat. :-D Ta dnes bude asi považovaná za Low-End, správně?

Naštěstí většinu her zvládá ještě na střední a podle HW nároků bych neměl rozjet jenom Crysis 3.
15.4.2013 11:00:23   37.44.16.xxx 31
V závěru to opravte na TressFX
15.4.2013 12:52:47   82.117.159.xxx 116
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.4.2013 13:11:28   212.4.138.xxx 75
no nic mu nebrani hrat na nisi rozliseni...

Ja osobne take hraji radeji na nisi rozliseni nez je nativni LCD(u FPS trozku deformace interpolaci preziji, vetsinou si ani nevsimnu)

A "pracuji"(prohlizeni webu, studium teorie, pokusy s virtualizaci, pokusy s programovanim) ve FullHD. Je to x krat lepsi nez hrat nativne a "pracovat" v 1366x768
15.4.2013 14:50:40   90.180.75.xxx 10
pospisild napsal:
Citace:
na slabých grafických kartách nižší střední třídy typu AMD Radeon HD 7770


Takže já se můžu se svou HD 6670 jít pomalu zahrabat. :-D Ta dnes bude asi považovaná za Low-End, správně?

Naštěstí většinu her zvládá ještě na střední a podle HW nároků bych neměl rozjet jenom Crysis 3.


Tak jsem trochu přepískl. Zkusil jsem FRAPS a kolem 40FPS to mám jen, když hraji na nejnižší. MP3,BF3 apod. Asi to bude chtít novou grafiku.
16.4.2013 19:51:42   46.135.56.xxx 70
Jen sem docetl prvni kapitolu musel sem si odskocit do diskuse. Protoze veta "Vzniknul proto nápad na zajímavý článek" je v lepsim pripade k smichu. Jaky "vzniknul napad"?!

Minimalne rok tu uz do vas pul diskusniho osazenstva huci ze by radi videli testy s kompama co maj doma a ne Core i1000000 taktly na 16THz s 512 GB RAM... a vy ste z cista jasna o neco pozdeji dostali genialni napad (z vasi hlavy samozrejme) ze to ta teda udelate...
19.4.2013 08:39:44   94.113.46.xxx 40
Díky za článek. Tohle je super. Jak už bylo řečeno konečně článek, kde porovnáváte to, co má dost lidí doma. Mě trvalo dost dlouho, než jsem přišel na to, že mým problémem není grafická karta, ale procesor. Po výměně i3 za i5 jsem v dost hrách na dvojnásobku fps (s GTX 550ti, což není žádná sláva). Problémem u tohodle procesoru ale není jen nižší fps, ale hlavně vysoké latence, které narušují plynulost. Dělat testy jen na i7 je teda hodně zavádějící (hlavně proto, že doma to má menšina). Takže za mě jen tak dál.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

70 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.