Hlavní stránka Hardware Grafické karty Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.4.2013
Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Hrát při nejvyšším nastavení detailů by chtěl asi každý. Dostatečně výkonný hardware však má jen málokdo. Připravili jsme proto rozbor, ve kterém jsme na Radeonu HD 7770 a GeForce GTX 650 vyzkoušeli 18 nových her. Cíl byl přitom jasný — dosáhnout průměrných 40 a minimálních 30 fps při co nejmenším snížením kvality grafiky.


Testovací sestava

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Metodika testování

Jak už bylo řečeno v předchozí kapitole, cílem měření v každé hře bylo snížit detaily tak, aby daná hra běžela ve Full HD rozlišení plynule přes průměrných 40 fps, hodnota minimálních fps se držela nad třiceti snímky za sekundu a současně bylo zhoršení vizuální kvality hry vlivem snížených detailů co nejmenší. Pokud nebylo možné těchto výsledků dosáhnout, měřil jsem výkon při nejnižším nastavení všech detailů.

U výsledků měření z každé hry je uveden průběh fps. Pro zájemce jsou následně zveřejněny grafy s podrobnějším rozborem snímkové frekvence. Jde o průběh latencí při vykreslování jednotlivých snímků, časů nad, percentilu a celkové analýzy. Té je dle mého názoru vhodné věnovat největší pozornost. K hodnotě průměrné latence je totiž připočten vliv výrazně se měnících latencí mezi jednotlivými snímky. Celkový součet latencí (result score, převrácená hodnota fps) vyjadřuje to, jak plynule bude hra ve skutečnosti uživateli připadat.

Výkon jsem vždy měřil programem Fraps se zapnutým měřením frametimes. Naměřené průběhy jsem analyzoval v programu FrapsCut verze 1.0.4.1, ve kterém jsou vytvořeny všechny grafy v článku. Jde o vlastní software uživatele webwalker z PCTuning fóra, kterému tímto za poskytnutí programu velmi děkuji.

Testovací hry

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Anno 2070 — K měření výkon jsem vybral jednu z map v režimu volného stavění, kdy jsem na ostrově postavil základní osadu a následně jsem pomocí programu FRAPS měřil výkon při průletu kamerou nad celým ostrovem.

 

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

ArmA II: Operation Arrowhead — Výkon v náročném druhém pokračování Army s rozšířením Operation Arrowhead jsem měřil v zabudovaném benchmarku.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Assassin's Creed III — . K měření jsem vybral přístav v Bostonu poté, co do něj připlujete lodí. Výkon jsem pomocí programu Fraps měřil při přibližně minutové procházce po přístavu.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Battlefield 3 — Testoval jsem vlastním hraním druhé mise kampaně, kdy společně s dalšími vojáky bojujete ve městě na blízkém východě. Konkrétně jsem k testování zvolil lokaci, kdy máte za úkol zabít dva teroristy s RPG, kteří se ukrývají na balkóně domu před vámi. Scéna tak byla velmi náročná na výkon s množstvím střelby i výbuchů.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Crysis 2 — Měření probíhalo v první části hry, kde jsem si vybral jednu z náročnějších lokací ve válkou zničeném New Yorku, konkrétně přestřelku v parku. Začal jsem na střeše jedné z okolních budov, skočil do parku, který jsem prošel a postřílel čtyři protivníky. Celá testovací sekvence měla okolo minuty a půl, framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Crysis 3 — K měření jsem vybral lokaci na zarostlém nádraží, která je rozlehlá a současně díky děravé střeše plná nepřímého osvětlení. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps při přibližně minutovém průchodu po mapě.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

F1 2012 — Výkon jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem ovládaná formule jede jen okruh hlavního závodu.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Far Cry 3 — K měření jsem vybral úsek, kdy jdete dobýt první kemp. Výkon jsem měřil při rychlém proběhnutí kempu, měřený úsek byl přibližně minutu dlouhý. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Hitman: Absolution — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon při průletu kamery nad zaplněným čínským náměstím.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Just Cause 2 — Testuji jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Mafia II — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Serious Sam 3 — Výkon jsem měřil hraním přibližně dvouminutové části čtvrté mise kampaně.

 

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Sleeping Dogs — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon v několika různých typech prostředí při měnícím se počasí i denní době. Dle mých zkušeností se hrou je tento benchmark poměrně přesný a jeho výsledky odpovídají reálnému hraní.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Tom Clacy's Splinter Cell: Conviction — Stealth akci jsem testoval v jedné z prvních částí hry, kdy od agentky dostanete informace a s pistolí se plížíte okolo vojenského letadla.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
70 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.