Hlavní stránka Hardware Grafické karty Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.4.2013
Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Hrát při nejvyšším nastavení detailů by chtěl asi každý. Dostatečně výkonný hardware však má jen málokdo. Připravili jsme proto rozbor, ve kterém jsme na Radeonu HD 7770 a GeForce GTX 650 vyzkoušeli 18 nových her. Cíl byl přitom jasný — dosáhnout průměrných 40 a minimálních 30 fps při co nejmenším snížením kvality grafiky.


Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
AMD Radeon HD 7970 GHz Edition je snem nejednoho hráče

Při pohledu na diskuse a čtenost recenzí výkonného hardwaru se může zdát, že karty této kategorie má ve svém počítači každý druhý a ten zbytek o jejich koupi minimálně vážně uvažuje. Jak ale víme z prodejních statistik, realita je zcela odlišná odlišná. Prodeje výkonných karet v segmentu od sedmi tisíc s daní výše tvoří jen zlomek z celkového počtu prodaných karet, mainstream menší část a drtivá většina prodaného hardwaru patří do úplného spodku nabídky.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách
nVidia GeForce GTX 650 (Ti) či Radeony HD 7750/7770 má ve svém počítači řada hráčů

Ti šťastnější a movitější z nás mají ve svých počítačích grafické karty „plnohodnotné“ střední třídy. Ať už jde o karty starší generace jako je AMD Radeon HD 6870/nVidia GeForce GTX 560 anebo aktuální Radeony HD 7870/GeForce GTX 660, lze říct, že jde o poměrně výkonné karty, na kterých si většinu nových her zahrajete bez výrazného snižování detailů. Většina hráčů má ve svém počítači karty ještě pomalejší, které patří do segmentu lownedu a nižší střední třídy. Sem patří třeba v současnosti velmi oblíbené AMD Radeony řady HD 7770, dvojice GeForce GTX 650 a 650 Ti anebo karty střední třídy minulých generací z druhé ruky (typicky GeForce GTX 460). Karty této kategorie se prodávají za ceny okolo dvou až tří tisíc, což už je akceptovatelné pro většinu populace.

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Výrazným trendem posledních let je současně zlevňování a velké rozšíření monitorů s Full HD rozlišením. Pokud se podíváme do nabídky internetových obchodů, začíná cena 22" monitorů s tímto rozlišením na dvou a půl tisících s daní, větší 23" panely pak stojí přibližně o pětistovku víc. I v tomto případě jde pro většinu uživatelů již o akceptovatelnou cenu. Full HD rozlišení je tak dnes u hráčů tím nejrozšířenějším. Jeho podíl činí dle statistiky Steam Survey 30 %. Na druhém místě je rozlišení 1366 × 768 px typické pro levné notebooky a nejlevnější LCD monitory (podíl 20 %). Třetím nejrozšířenějším rozlišením je stále letité 1280 × 1024 px (9 %).

Hrajeme plynule na slabších grafických kartách

Pokud si představíme průměrný herní počítač, bude pravděpodobně osazen dvoujádrovým procesorem řady Intel Core i3 nebo jeho ekvivalentem, 4 GB operační paměti, grafickou kartou AMD Radeon HD 7770 či ekvivalentní a připojen k němu bude levný 22-23" LCD panel s Full HD rozlišením. Lze přitom tušit, že na takové sestavě nepoběží náročnější hry zrovna nejlépe. Hrát na LCD panelech s nižším než nativním rozlišením je přitom dost nepříjemné, interpolovaný obraz je totiž v drtivé většině případů nepříjemně rozmazaný. Vzniknul proto nápad na zajímavý článek — jak na typické výše uvedené herní sestavě rozběhat plynule všechny moderní hry. Cílem bylo snižovat detaily tak, aby se co nejméně snížila vizuální kvalita detailů, průměrný framerate dosáhnul 40 fps a minimální nepadnul pod 30 fps.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
70 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.