Hlavní stránka Hardware Grafické karty Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali
autor: Tomáš Šulc , publikováno 16.8.2012
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali

Na GeForce GTX 660 pravděpodobně netrpělivě čeká řada z vás. „Šestka“ totiž u nVidie pravidelně patří kartám s vynikajícím poměrem cena/výkon a cenou okolo pěti tisíc. Dnes oficiálně vychází dlouho očekávaná GeForce GTX 660 Ti. Zrodila se legenda? To nevím, GeForce GTX 660 Ti je totiž trochu jiná, než jsme byli dosud zvyklí.


Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali
jádro GK104 shodně sdílí GeForce GTX 660 Ti, 670, 680 a 690 (duální karta)

Pokud se na trhu s grafickými kartami orientujete a znáte alespoň rámcově parametry jednotlivých karet, jistě není nutné připomínat, že nVidia GeForce GTX 670 a 680 sdílejí stejné jádro — GK104. Zatímco u GeForce GTX 680 je toto jádro plně aktivní, pro GeForce GTX 670 se používají částečně defektní jádra s jedním deaktivovaným výpočetním blokem. U karet nVidia GeForce s „šedesátkovým“ označením bylo u minulých generací zvykem použít menší, speciálně navržené jádro. nVidia však toto jádro (označené pravděpodobně GK106) minimálně prozatím nemá a naopak má pravděpodobně velkou zásobu z větší části defektních jader GK104, které nelze použít ani pro GeForce GTX 670. Po nashromáždění jejich většího množství tedy vznikla GeForce GTX 660 Ti, která právě tato jádra používá. Tento postup ostatně není nijak výjimečný, v minulosti takové karty dělala jak nVidia (GeForce GTX 465), tak konkurenční společnost AMD (Radeon HD 6790).

Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali
GeForce GTX 660 Ti se v referenční verzi (shodné s GeForce GTX 670) vůbec nebude prodávat

Jádro GK104 je rozděleno do osmi SMX bloků s 192 unifikovanými shadery a 16 texturovacími jednotkami. Jak už bylo řečeno, u GeForce GTX 680 je plně aktivních všech osm bloků, u GeForce GTX 670 sedm a u GeForce GTX 660 Ti je to taktéž sedm. Počet 1344 unifikovaných shaderů a 112 texturovacích jednotek tedy mají GeForce GTX 660 Ti a 670 shodný. Liší se ale v paměťovém subsystému, který má jádro GK104 rozdělen taktéž do osmi bloků po 32 bitech a čtyřech ROP jednotkách. Zatímco u GeForce GTX 680 a 670 je aktivních plných osm bloků, u GeForce GTX 660 Ti je jich jen šest (používají se tedy jádra s těmito vadnými bloky). Sběrnice má díky tomu netradiční šířku 192 bitů a ROP jednotek je v jádře aktivních celkem 24. I přes použití netradiční sběrnice se však kombinací různých pamětí nVidii podařilo na kartu vměstnat 2 GB paměti GDDR5. Referenční frekvence karty jsou shodné jako u GeForce GTX 670, tedy 915-980 MHz pro jádro (dle technologie Boost) a 6,0 GHz efektivně pro paměti GDDR5.

GeForce GTX 660 Ti má dle výše uvedených parametrů velmi blízko k GeForce GTX 670, liší se vlastně jen šířkou paměťové sběrnice a počtem ROP jednotek. Rozhodně tedy nejde o tolik očekávanou mainstreamovou kartu zaměřenou na ideální poměr cena / výkon. Cena je na kartu s tímto názvem nastavena poměrně vysoko na „baťovských“ 299 amerických dolarů bez DPH. Při započítání DPH 20 % a použití kurzu 20,5 Kč se dostáváme na českou cenu 7350 Kč, což je lehce nad úrovní AMD Radeonu HD 7870. Nejvýhodnější karty střední třídy se přitom většinou prodávají v ceně okolo čtyř až pěti tisíc.

 Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali

Letmý pohled do prezentace nVidie ukazuje, že výše uvedený předpoklad je správný. I samotný výrobce svoji novinku srovnává právě s AMD Radeonem HD 7870, ke kterému má GeForce GTX 660 Ti nejblíže. Rozdíl samozřejmě není tak velký, jak tvrdí nVidia. Ten jsem samozřejmě podrobně proměřil v devíti hrách.

Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali

Co se týče technologií, podporuje GeForce GTX 660 Ti vše, co ostatní karty architektury Kepler. Na prvním místě je samozřejmě podpora rozhraní DirectX 11 v nejvyšší verzi 11.1. Nejvyšší verzi 11.1 v praxi dle mého názoru využijete jen minimálně, „standardní“ DirectX 11 se však hodí a podporuje jej řada moderních her. Škoda jen, že v řadě z nich jsou rozdíly stěží patrné i při detailním pohledu.

Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali

Letošní nejdůležitější počítačovou hrou je pro nVidii Borderlands 2, na jejímž vývoji se společnost výrazně podílí. Očekávaný hit bude po dlouhé době další hrou, která bude podporovat GPU akcelerovanou fyziku PhysX. Fyzikální engine tedy nVidia stále úplně nezatratila, byť počet kvalitních her z posledních dvou let, které akcelerovanou podporují, spočítáte na prstech jedné ruky. nVidia jde u propagace Borderlands 2 dokonce tak daleko, že každé zakoupené GeForce GTX 660 Ti a výkonnější kartě (GTX 670, 680 a 690) dostanete plnou verzi hry zdarma.

Gigabyte GeForce GTX 660 Ti — jiná, než jsme čekali

Další z technologií, které nVidia v současnosti u svých karet propaguje, je vylepšený režim post processing vyhlazování TXAA. Přináší kvalitnější vyhlazení než standardní FXAA, plnohodnotné vyhlazení však z logiky věci nemůže nahradit (viz nedávný článek o vyhlazování hran). Rozšíření FXAA ve hrách je však prozatím minimální, osobně vím o podpoře jen v novém MMORPG The Secret World.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
70 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.