Hlavní stránka Hardware Grafické karty Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
autor: Tomáš Šulc , publikováno 30.5.2012
Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Měli jsme možnost zúčastnit se GPU Technology Conference 2012, největší konference zaměřené na grafické karty a technologií okolo nich. Ačkoliv je celá akce primárně zaměřena na odbornou veřejnost, zajímavostí pro „běžné“ uživatele bylo také dost. Ukážeme vám například vykreslování pomocí ray tracingu v reálném čase.


Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Velmi zajímavou přednášku zaměřenou na vývoj realisticky vypadající ohně ve filmech a počítačových hrách ukázala nVidia ve spolupráci se slavným studiem Pixar. Ačkoliv v technologických demech jako je třeba Apex Turbulence z roku 2010 se objevuje oheň a kapaliny akcelerované přes grafické karty a vypadající téměř plně realisticky, v drtivé většině her je i dnes oheň velmi jednoduchý a modelovaný například pomocí dvourozměrných spritů (rychle se měnící textura vyvolávající iluzi pohybujícího se objektu).

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Návod na výrobu realisticky vypadajícího ohně přitom prý není zase tak těžký. Stačí se inspirovat hustotou a rychlostí plamenů v simulátorech, přidat dle potřeby šum a upravit teplotní barvy a řídit se jednoduchým modelem, kdy oheň spaluje palivo, generuje teplo a teplo způsobuje vlnění vzduchu. Výhodou takto vyrobeného ohně je detailní a nikdy se neopakující animace nebo možnost přirozeně reagovat na okolní vlivy (docházející palivo, vzduch a podobně). Nevýhodami naopak vyšší náročnost na tvorbu, výpočetní nároky počítače a menší možnost kontroly ohně ze strany tvůrců hry.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

V první řadě je při vývoji ohně nutné správně nastavit barvy. S tím má údajně většina vývojářů problémy a zapomíná, že oheň je ve skutečnosti velmi světlý. Dalším problémem je rozjetí celého barevného spektra a nepřirozené barvy.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Za druhé doporučují tvůrci nezapomenout na přenos tepla a proudění vzduchu. Tato technika se už však v některých hrách objevuje, dobrým příkladem jsou závodní hry Codemasters a horký vzduch tetelící se nad stojícími monoposty formulí 1.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Post processing efekty použité ve vhodné míře mohou být také ku prospěchu věci. Oheň se rychle pohybuje, vývojáři tedy doporučují použít efekt motion blur. Další post processing efekty lze použít ke zvýraznění vysoké teploty.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012 

Vhodné je dle nVidie a Pixaru použít také šum pohybující se s ohněm, který pomůže zvýraznit rychlost pohybu a turbulentnost ohně.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Níže si na fotkách můžete prohlédnout Pixarem vytvořený oheň, který nám byl prezentován a vypadal opravdu fantasticky (ostatně byl v praxi použit i v jednom filmu série Harry Potter). Vše bylo renderováno na počítače v reálném čase a na jedné grafické kartě nVidia GeForce GTX 680 oheň běžel rychlostí okolo 17 snímků za sekundu. Než se tedy oheň podobné kvality dostane i do „běžných“ počítačových her, budeme si muset pár let počkat. Můj fotoaparát bohužel neumí natáčet videa, vezměte proto prosím za vděk alespoň fotografiemi pořízenými v ne zrovna ideálních světelných podmínkách. I z těch je ale dle mého názoru vidět fotorealistická grafika.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012 Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012 Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
44 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 16.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.