Hlavní stránka Hardware Grafické karty Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude
Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.5.2012
Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude

Před časem jsme vám přinesli test alternativního vyhlazování FXAA od nVidie, které je schopné vyhladit obraz i ve hrách, kde běžné metody vyhlazování hran nefungují. Dnes otestujeme konkurenční řešení od AMD — MLAA 2.0. Zaměříme se především na srovnání kvality jednotlivých technologií a jejich hardwarové nároky.


Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude

Post processing efekt morfologické vyhlazování druhé generace (MLAA 2.0) pro grafické karty AMD Radeon generace HD 5000 a vyšší se dá hodnotit z několika pohledů. Jako alternativa ke klasickému režimu vyhlazování hran nemůže ve větším měřítku uspět. Tato technika dodatečné úpravy obrazu pomocí matematického algoritmu nedokáže opravit některé typy vad, které však v praxi u obrazu v pohybu velmi vadí. Jde především o vadu nespojitých linií a malých v dálce blikajících objektů. Nevýhodou je také nežádoucí vyhlazování textů a dalších dvourozměrných objektů.

Pokud se však na morfologické vyhlazování (a stejně tak na konkurenční technologii nVidia FXAA) budeme dívat jako na techniku, která dokáže klasický režim vyhlazování hran alespoň částečně nahradit u her, které jinak antialiasing nedpodporují, jde o výbornou technologii s praxi obrovským přínosem. U her jako je Grand Theft Auto nebo Borderlands jsou rozdíly po zapnutí post processing vyhlazování patrné na první pohled, tolik do očí bojící zubaté hrany téměř úplně zmizí a klady výrazně převažují nad mínusy.

Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude

Ovladače Catalyst 12.4 WHQL přináší podporu druhé generace morfologického vyhlazování a nabízí se proto otázka, jaké jsou rozdíly ve srovnání s první generací. Odpověď je malé. Rozdíly v kvalitě vyhlazení první a druhé generace MLAA jsou při podrobnějším zkoumání screenshotů sice patrné, jsou však malé a v praxi si jich všimne jen velmi zkušené oko. O něco nižší jsou také hardwarové nároky MLAA 2.0, už u původního morfologického vyhlazování však byly velmi malé a v praxi už nehraje velkou roli, zda hra poběží 50 nebo 52 fps.

Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude

nVidia před několika týdny konečně uvolnila své post processing vyhlazování FXAA, na závěr proto srovnejme ještě tyto dvě technologie. Při pohledu na hardwarové nároky (údaje o FXAA jsou převzaté z jeho testu) jsou menší propady výkonu při zapnutí post processing vyhlazování na kartách nVidia GeForce, rozdíl však není velký a u obou výrobců karet je post processing vyhlazování méně náročné než klasický antialiasing (režim 4× MSAA). Ve srovnání kvality obrazu je naopak lepší MLAA 2.0. Vyhlazení detekovaných hran je podobně dobré, MLAA však na rozdíl od FXAA nerozmazává obraz a lépe si poradí také s parazitním vyhlazením textu. Na obojím by zelený výrobce grafických karet ještě měl zapracovat. Společnost na druhou stranu spolupracuje s řadou herních studií a nejsou výjimkou hry, u kterých je FXAA implementováno přímo do jejich nastavení a vyhlazuje se jen obraz hry bez textů a dalších objektů. Zde naopak ztrácí AMD.

Poděkování

Děkujeme partnerům Asus, Intel, Gigabyte a MSI, kteří zapůjčili vybavení na testy.

Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude

Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude Morfologické vyhlazování MLAA 2.0 — funguje všude



Tagy: antialiasing  test  vyhlazovani hran  recenze  benchmark  rozbor  clanek  amd  radeon  morfologicke vyhlazovani  morphological antialiasing  mlaa  mlaa 2.0  post processing  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.5.2012 05:32:27   213.81.156.xxx 3710
Dobre ranko testuje sa MLAA ci MLAA 2.0 ?? .. tabululky by to chcelo upravit..
"Společnost na druhou stranu spolupracuje s řadou herních studií a nejsou výjimkou hry, u kterých je FXAA implementováno přímo do jejich nastavení a vyhlazuje se jen obraz hry bez textů a dalších objektů. Zde naopak ztrácí AMD." - Cize AMD straca, lebo jeho technologia "funguje všude" a to pismo ktore FXAA rozmaze MLAA 2.0 nerozmaze?? Pozoruhodny zaver...
Obe technologie su post procesing, obe su z nudze cnost.. ale AMD ma lepsiu technologiu, bez ohladu na to ci spolupracuje so studiami ci nie..
15.5.2012 06:38:52   114.153.0.xxx 1016
jsi hnidopich kdyz nvidia spolupracuje na vyvoji hry tak to jeji FXAA funguje lip nez MLAA 2, v te dane hre. Kazdopadne nechapu, proc kdyz uz vyvojari jsou ochotni implementovat FXAA, neimplementuji rovnou MSAA? ikdyz to je vlastne narocnejsi vykonove
15.5.2012 06:53:20   212.5.218.xxx 83
MSAA je veľmi ťažké až nemožné spojazdniť na niektorých typoch enginov, preto. A FXAA priamo v hrách je super ak si vývojári dajú záležať, má toľko možností nastavenia až sa hlava zatočí, ale ak si nedajú záležať nemusí to nevyhnutne dopadnúť lepšie ako MLAA.
Škoda že nVidia neumožňuje v ovládacom paneli nastaviť úroveň FXAA, každý by si vybral to čo mu viac vyhovuje (ostrejšie/mäkšie, rýchle/kvalitné...).
15.5.2012 11:17:20   94.230.155.xxx 363
Oboje je dle mého názoru useless, protože to rozostřuje obraz. Vyměnit zubaté hrany za celkově méně ostrý obraz, to nikdy neudělám, já osobvně mam rád ostrost, proto taky hraju na PC, mam rád velká rozlišení a vše ostaré a high res, kdybych chtěl celoobrazovnkovej blur, měl bych dávno konzoli....

FXAA od AMD aspoň troch funguje, ale to co předvedla Nvidia je doslova hrůza, já tam žádný AA nevidim, jen masivní blur, rozmazává to naprosto vše a naprosto ohavně, to je stejnej efekt jako kdybych celej obraz downsamploval o 25% a pak zase upsamploval nahoru, ztratím tunu detailu a ostrosti a tím logicky zmizej i ty ostré hrany že, hnus.
15.5.2012 15:53:00   78.98.43.xxx 39
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.5.2012 06:26:58   195.168.29.xxx 1417
Este ze som taky slepy, ze ZIADEN rozdiel na tych obrazkoch nevidim )) neviem, ale mne je akekolvek vyhladzovanie fuk,zbytocna strata vykonu so zanedbatelnym vysledkom.
15.5.2012 06:42:33   46.149.115.xxx 394
to říkám všem, co nosí brejle - stačí je sundat a AA je bez ztráty výkonu všude
pokud je hra dobrá, AA nepotřebuje, pokud není, nezachrání ji...
15.5.2012 08:19:06   212.5.218.xxx 101
Stačí zvoliť nenatívne rozlíšenie na LCD, výkon dokonca stúpne
15.5.2012 06:57:25   93.99.204.xxx 60
Ještě zbývá vyzkoušet a porovnat SMAA Injector http://mrhaandi.blogspot.com/p/injectsmaa.html
Je universální pro všechny grafiky a taky by neměl tolik rozmazávat jako FXAA.
15.5.2012 08:18:13   212.5.218.xxx 00
Je pravda že o SMAA som počul samé dobré veci.
Pre FXAA však taktiež exituje injector a keď sa dobre nastaví pre danú hru tak IMHO vyzerá super. Zdá sa však že toto vynútené cez ovládače nie je práve najlepšie.
15.5.2012 08:48:47   217.197.148.xxx 211
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.5.2012 11:51:39   217.77.161.xxx 00
Fullhd na 22" ma uz celem male pixely a proto tam rozdil nemusi byt velky (taky zalezi na tom, jak moc mate ostry zrak).

Na 22" je spise bezne rozliseni 1680x1050 a tam uz vidim zuby vsude ... nejhorsi to je v pohyby, kdy ty zuby pochoduji sem a tam a na prerusenych tenkych objektech (kabely).
Nastesti pro 1680x1050 se nejaky ten AA rezim vynutit da a karty to zvladaji s prehledem (po strance vykonu) ... presto treba v Mass Effect 3 klasicke MSAA vyhladi jen hrany a porad v obraze zustanou zubate ryzbe textury apod - porad to vypada blbe.
Musim zkusit zrovna v tom Mass Effectu FXAA (jeste nemam nejnovejsi ovladace) ale zase se mi nelibi, ze to cely obraz rozmaze i pismo
Pripadne zkusim ten SMAA, to jsem zatim neznal.
16.5.2012 09:19:17   93.99.166.xxx 50
To, že jsi slepý, už tady všichni víme, takže zbytečný jsou akorát tyhle tvoje příspěvky.
15.5.2012 14:31:06   82.150.169.xxx 00
Prosím vás, vy, co máte Nvidii, funguje vám zapnutí FXAA u konkrétních her? Já tam tu možnost mám, ale není funkční. Funguje pouze v případě, kdy ho zapnu globálně. Jinak já jsem za FXAA docela rád, hrál jsem postarší Tron 2.0 a tam MSAA prostě nefungoval.
18.5.2012 19:17:47   87.197.126.xxx 11
Skusal som len Rage a posledneho Wolfa. Na oboch mi to fungovalo s jednotlivymi profilmy pre kazdu hru. Globalne som ani neskusal. Mam posledne beta drivery a skusane na GTX 570.

k FXAA a MLAA.

Osobne si myslim ze MLAA ani z daleka nie je lepsia volba ako FXAA. Predovsetkym v pohybe vyzera MLAA minimalne o triedu horsie. Prakticky v hre nie je hrana ktora by sa nehmirila pri pohybe a mne take veci dost lezu na nervy. FXAA pouzivam hlavne injectory ktore sa daju este aj rucne doladit a s nimi je prec akykolvek blur a ostane len vyhladeny cisty obraz.Vyborne FXAA funguje v kombinacii s downsamplingom alebo nizsim MSAA (2x). Na vykon to ma minimalny dopad a vysledok je lepsi ako s 8xMSAA.

2xMSAA+FXAA+downsampling z 2560x1440

http://h9.abload.de/img/sunnydayinwhiterunriydo.png

http://h9.abload.de/img/werewolfattack03aoa90.png
20.5.2012 10:56:54   89.102.13.xxx 00
Takže z textu jednoznbačně vyplývá, že MLAA 2.0 je, pro současnou dobu dobře odladěný post processing způůsob vyhlazování neduhů obrazu, v mnohém výrazné zlepšení oproti původní verzi.

Mezi FXAA a MLAA2 jsou znatelné určité rozdíly ale jedná se o naprosté ekvivalenty.
Otázkou spíš je, proč se tyto post procesing systémy nedostanou do DitectX jako jeden standard?

V současné situaci mi přijde lepší MLAA2 z toho hlediska že funguje plošně vsšude a dobře. Zazímco FXAA je závislá na konkrétních tvůrcích, kteří ho implementují do svých výtvorů - to mi připadá jako rána pod pás od nVidie, především pro uživatele.
21.5.2012 11:38:19   87.197.126.xxx 10
FXAA tiez funguje vsade. Staci vynutit cez drivery. V poslednych driveroch je dostupne pre vsetky hry aj vsetky dnesne aktualne karty od NV.MLAA nefunguje vobec dobre. Prakticky tam obcas pozeram ci je vobec aktivne lebo hrany sa mihaju s nim aj bez neho. Zuby su sice prec ale mihotanie hran je rovnako rusive ako bez akehokolvek AA. To FXAA zvlada o dost lepsie. Tak ale obe verzie su len ako doplnok a nie plnohodnotne vyhladzovanie. Pokial sa to nekombinuje s inym AA alebo aspon downsamplingom tak ani jedno nie je dostatocne.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

43 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 21.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.