Hlavní stránka Hardware Grafické karty Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity
Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.3.2012
Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity

LCD monitor s full HD rozlišením dnes není problém koupit za pět tisíc. Nemáte-li hluboko do kapsy, za cenu jedné highendové grafické karty lze takové panely koupit hned tři a otevřít si cestu k famóznímu hraní. Jaké jsou hardwarové nároky a jak si s netradičními poměry stran poradí nové hry? Ve druhém díle si představíme řešení od AMD.


Výkonnostní srovnání Surround vs. Eyefinity

Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity

Po vynesení všech naměřených výsledků do tabulky a spočítání procentních poklesů výkonu se objevily zajímavé výsledky. Ačkoliv jsou rozlišení 5760 × 1080 a 3240 × 1920 px na plochu identická (v obou případech jde o tři propojené Full HD monitory), v druhém jmenovaném rozlišení mají všechny tři testované grafické akcelerátory menší pokles výkonu. Rozdíly jsou přitom výrazně větší než je možná chyba měření. Osobně si myslím, že to je dané standardním poměrem stran rozlišení 3240 × 1920 px. S rozlišením 5760 × 1080 px si totiž drtivá většina her poradí tak, že rozšíří zorné pole. Kvůli tomu musí být v paměti o něco více dat a celkové nároky na výkon jsou navzdory stejnému počtu pixelů ve stejné hře o něco vyšší.

Co se týče poklesu výkonu obecně, na třech Full HD monitorech výkon proti jednomu Full HD LCD poklesne přibližně na polovinu. Největší pokles výkonu na cca 45 % jsem naměřil u dvou nVidia GeForce GTX 580 zapojených do SLI, nejmenší (v průměru lehce pod 60 %) pak u dvou AMD Radeonů HD 7970 zapojených do CrossFire. U jednoho Radeonu HD 7970 byl pokles přibližně poloviční. Grafické karty AMD Radeon tedy mají při hraní na třech LCD menší pokles výkonu. Je však nutné dodat, že GeForce GTX 580 jsou na konci svého životního cyklu a za několik týdnů je nahradí nová generace postavená na nové architektuře, která na tom může být daleko lépe.

Pokud srovnáme jednotlivá řešení mezi sebou (řádek Relativní výkon), vychází jako nejvýkonnější kombinace pro hraní na třech monitorech dvojice AMD Radeonů HD 7970 zapojených do CrossFire. Je sice nejdražší ze všech, relativní výkon cca 60 % je ale s přehledem nejvyšší. Dvě nVidie GeForce GTX 580 naopak nedávají velký smysl. Relativní výkon je jen okolo 45 %, a pokud chcete alespoň trochu šetřit, bude lepší volbou jeden Radeon HD 7970 s relativním výkonem lehce pod 40 % a cenou okolo dvanácti a půl tisíce (dvě GeForce GTX 580 stojí nejméně 20 tisíc, dva Radeony HD 7970 pak cca 25 tisíc korun). I v tomto případě však platí, že nVidia chystá novou generaci karet a za pár týdnů může být opět v kurzu.

Shrnutí

Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity

Jak už jsem psal v prvním dílu zaměřeném na test nVidia Surround, hraní na třech monitorech je úžasným zážitkem. Monitory sice mají rámečky a některé hry si s extrémními rozlišeními / poměry stran neporadí nejlépe, na rámečky se však dá v rámci možností zvyknout. AMD i nVidia navíc nabízí opravu bezel correction, kdy je obraz pomyslně zobrazen i pod rámečky a nedochází tak k rušivým „přeskokům“ mezi monitory. Stejně tak her, které by na třech monitorech byly příliš deformované nebo vůbec nefungovaly, je dnes už jen minimum. I přes drobné nedostatky mohu hraní v Surround / Eyefinity režimech jen doporučit. Samozřejmě máte-li patřičné hardwarové vybavení.

Cena monitorů v posledních letech značně klesla a pokud přemýšlíte o pořízení Eyefinity, jde o jednorázovou koupi, panely vám vydrží mnoho let. Osobně doporučuji Full HD panely s úhlopříčkou okolo 23", poměrně slušné LCD této kategorie s lepší než TN maticí dnes pořídíte za cenu okolo pěti tisíc korun s daní, tři panely vás tedy vyjdou cca na patnáct tisíc, což by pro movitější hráče nemělo být až tolik peněz. Problém je s grafickými kartami. Abyste si v Eyefinity / Surround dobře zahráli, je potřeba mít pokud možno ten nejvýkonnější hardware na trhu. Naprostým základem je jeden AMD Radeon HD 7970, jenž vás přijde na necelých třináct tisíc. Daleko vhodnější je však koupě dvou karet do CrossFire, kde bude cenovka dvojnásobná a příliš neušetříte ani koupí dvou nVidií GeForce GTX 580 / Radeonů HD 7950 (výkonnější bude při podobné ceně rozhodně druhé jmenované řešení). Karty vám navíc rozhodně nevydrží věčně, na trhu se objevují stále náročnější hry a pokud to s hraním na třech panelech myslíte vážně, pravděpodobně bude nutné karty měnit s každou novou generací, což se už výrazně prodraží (a to nemluvím o zbytku počítače, i ten je více než vhodné udržovat na vysoké úrovni).

Testovací graf

Sečteno a podtrženo je hraní na třech monitorech úžasným zážitkem, který lze i přes drobné chyby rozhodně doporučit. Jde však o highendové technologie a jako takové je nutné k nim přistupovat. Tři LCD panely dnes sice nestojí až tolik peněz, potřebujete k nim však i špičkový zbytek počítače, který se už prodraží daleko víc (počítejte i s častými upgrady). V současnosti bych doporučil Eyefinity s dvěma grafickými kartami AMD Radeon HD 7970 (případě dva Radeony HD 7950). Pokud chcete něco ušetřit, relativně dobře si zahrajete i s jednou kartou. Kupovat méně výkonný hardware už nemá smysl, výkon bude příliš nízký. Pakliže máte raději nVidii, vyčkejte na příchod nové generace karet, dvojice GeForce GTX 580 totiž ve srovnání s konkurencí rozhodně nepodává odpovídající výkon.

Poděkování

Za zapůjčení tří monitorů HP Compaq LA2306x  pro test Eyefinity / Surround děkujeme společnosti HP.

Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity

Děkujeme partnerům Asus, Intel, Gigabyte a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.

Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity

 Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity Hrajeme na třech monitorech — test AMD Eyefinity



Tagy: hrani na trech lcd  surround  eyefinity  amd  nvidia  recenze  radeon  hd 7970  crossfire  vykon  recenze  test  review  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.3.2012 06:54:23   188.120.195.xxx 232
Když teď koukám na poděkování a vidím, že se testovalo s TN monitory, docela by mě zajímalo, jak vypadá 3x TN pivot v praxi. Mám jeden starší TN monitor s pivotem, který ale nepoužívám (pivot), protože se na to kvůli špatným vertikálním pozorovacím úhlům nedá moc koukat (každé oko vidí trochu jiné barvy). Proto mi přijde, že technologie TN je pro pivot vyloženě nevhodná a zajímalo by mě, jak jsou na tom nejmodernější TN panely s rozdílem barev na přechodu mezi monitory. Nebyla by fotka?
8.3.2012 07:13:50   89.103.127.xxx 10
Nechci být rejpal, ale chtěl bych upozornit na kosmetickou vadu. U Metro 2033 je napsán pokles výkonu rozlišení 5760*1080 do sloupce s rozlišením 3240*1920. Jinak velmi pěkný článek
8.3.2012 08:02:05   193.26.47.xxx 71
takovej hezkej(a pracnej) článek a o stutteringu ani slovo? Vždyť 3 monitory bude na jedné kartě honit málokdo.
To je velká škoda.
viz např.
http://techreport.com/articles.x/21516/1
8.3.2012 09:43:01   62.201.20.xxx 141
To víš,když tě někdo bude lanařit na koupi několika monitorů a další grafiky do cfx,tak ti pochopitelně nebude říkat,že budeš mít problém se stuteringem a nebudeš moct zapnout v sync na všech monitorech zároveň.
8.3.2012 18:48:56   80.251.250.xxx 21
I tak je to ale škoda že to nenapsali. Já sem se rozhodl že proto koupím jenom jednu 7970 a pokud by to bylo moc nehratelné tak až potom dokoupím ještě jednu.
8.3.2012 10:50:23   89.111.108.xxx 511
Je třeba udělat testy hraní na třech monitorech...nevím proč, ale přijde mi to malinko účelové
8.3.2012 18:45:06   80.251.250.xxx 30
Proč? Já si třeba chci koupit tak do měsíce HD7970 a tři monitory už doma mám ... takže pro mě test na jedničku.
8.3.2012 22:50:35   212.67.93.xxx 41
Protože Eyefinity nepřišlo s HD7970...
8.3.2012 11:11:40   94.112.157.xxx 01
Nemáte vy takhle náhodou chybu v tech tabulkách? Třeba u hry metro 2033 v grafu máte zobrazení v 5760*1980,ael v tabulce už je rozlišení 3240*1920. U hry CRYSIS 2 je zase rozlišení 5760*1980 ve větším framerate není to divné? Pak taky mate v tabulce u CRYSIS 2 s 1080p s CF 90FPS přitom z grafu plyne že se 90FPS ani nedotkla. Tak kde jsme dá se tomu věřit? Už jsem si tohoto všiml i u GTX 580 SLI. Dík za vysvětlení
8.3.2012 11:50:51   79.238.171.xxx 164
Tak tato pakovina mi nesmie do domu. ;-) I ked vacsi nez 30" monitor by som prijal a problem ceny to fakt nie je (miesta snad trochu). Ja tam tie ramceky vidim a to zvlast ak si predstavim hru, ktora nie je tak excelente "marketingovo" vhodna ako (starostlivo screenshotnute) simulatory, napriklad mapa strategie, ci cut-scena v Mass Effecte. To musi byt nadhera, ked ma Shepard na ksichte zrovna v strede mrezu, pac stoji trocha bokom. :-) Ak uz bez toho nemozem byt (a 30" 2560x1600 mi nestaci), tak rozhodne radsej projektor, bez ramcekov, s nizkymi hw narokmi na PC, 100% kompatibilitou a uhloprieckou este viac uplne niekde inde. ;-)
8.3.2012 11:57:00   89.111.108.xxx 50
Tak u optimalizovaných her by mi ráměčky snad tolik nevadily, ale celkově vhodných her pro hraní na třech monitorech je málo, kdysi jsem hrál Supreme commandera nebo co to bylo za strategii a ten podporoval hraní na dvou monitorech, takže najednom jsem měl oddálenou mapu na druhém přiblíženou, podobný přístup byse podle mě mohl uplatnit u více her a nebylo by třeba řešit rámečky a stejné rozlišení monitorů...
Jinak na práci je více monitorů super, ale taky bych rád něco lepšího než současné maximum 30" a 2560x1600 pixelů
8.3.2012 12:12:50   79.238.171.xxx 32
To suhlas, ale na pracu stacia dva a optimalizovanych hier moc nebude (ak vobec nejake), ked primarne sa hry robia na konzole, ktore bezia na velkych domacich TV, takze velkost uhlopriecky ich netrapi, natoz aby mali na cosi podobne vykon.
8.3.2012 14:02:16   178.17.1.xxx 121
Ach jo, pokud máš FullHD 21" LCD, či Full HD projetor a obraz veliký 3 m, tak stále vidíš ten samý obraz, jen větší, Ovšem s Eyefiniti, ři nVidia Surroundem vidíš mnohem větší prostor ve hře, proto jsou vícemonitorové systémy perfektní pro FPS apod.
8.3.2012 13:31:50   213.81.156.xxx 10
Ja nad tym uvazujem, len trochu inac.. na pracu net a filmy mi staci 24" v pripade potreby si zapnut jeden alebo dva dalsie panaly nie vsak uz 24" staci cosi mensie na pivot.. su moznosti to nastavit takto?
8.3.2012 22:36:32   188.175.147.xxx 00
Osobne si myslim ze TN panely jsou na eyefinity k nicemu.. a taky si myslim ze wide panely pokad jsou na šířku tak je obraz až moc široký.. Osobne mam řešeni 3 x 17" S-PVA monitory siemens P17-2 z polska za cenu kdy me všechny 3 vyšly pod cenou nejlevnejsiho TN panelu.. a pohaním to taktlou HD5870 a BF3 na high není problém... problem je jenom že musí byt aktivní redukce z display portu na dvi.. cena kolem 500.. todle se vetsinou nikde nedoctete pokud chcete pripojit 3 DVI monitory. můžu jenom doporučit hraní je úplně někde jinde a práce taky.
8.3.2012 23:15:02   87.197.151.xxx 40
Tiez sa pridám a doporučujem, fungujem na 3M od vianoc, po laborovani s SLI GTX560 vs AMD 6970 zatiaľ zvíťazila AMD, hlavne kvôli lepšie riešeným ovládačom. Nvidia už nepodporuje profily, klávesové skratky a keď kvôli niečom potrebujem surround zrušiť (výstup na TV), potom to treba celé nastavovať znova. U amd je možné vytvoriť klávesovú skratku a niekoľko profilov, komfort obsluhy je neporovnateľný. Navyše dojem z SLI bol dosť negatívny, papierovo aj benchmarkovo a dokonca aj finančne lepšia kombinácia 2xGTX560 oproti 6970 ma sklamala - prepady fps, input lag, celkový dojem z hrania viditeľne horší ako u single karty.
Ako monitory jednoznačne non TN - mne sa osvedčili DELL U2412M - cena nie je o toľko vyššia aj 1200 bodov na výšku sa zíde. Aj DP.
9.3.2012 01:30:38   81.201.60.xxx 00
snad jen ze ste se drobet opozdily.
Ale na co je na obrazcich obdoba lightboxu, ktera je u tak velkych obrazku jako ne screen 3lcd nepouzitelne,
27.3.2012 11:51:58   88.101.96.xxx 20
Zazněly tu dotazy na použitelnost TN panelů, ostatně s ohledem na práci je cena/výkon dnešních 24" TN FullHD dost v pohodě (od 3 tisíc s LED podsvícením).
Já momentálně 3x TN mám (24" na výšku, 24" na šířku a 22" palců na výšku), byť ne na hraní (hraju jen na prostředním, třetí monitor mám ostatně připojený přes USB DisplayLink, který sice stíhá i fullscreen video, ale u her už by asi byla komprese dost znát, i kdyby se to umělo domluvit s grafikou).

Dá se najít takové natočení, kdy je rozsah úhlů dostatečný, i pokud se člověk na židli hýbe, odsouvá atd. U těch TN panelů otočených na výšku je jen dobré předem vyzkoušet, na kterou stranu je otočit, do jedné strany se rychle ztrácí kontrast, do druhé to zvolna tmavne.

Ještě co se týče rámečků, prostředním monitorem zakrývám rámečky bočních monitorů, takže ten přechod není tak velký (jako kdyby byly dva rámečky vedle sebe)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

56 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 25.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.