Hlavní stránka Hardware Grafické karty Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
autor: Tomáš Šulc , publikováno 10.2.2012
Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Zubaté hrany trápí většinu hráčů her všech žánrů, a tak na potlačení „zubů“ zapínáme antialiasingové filtry. Málokdo však ví, jak aliasing vzniká, jak funguje antialiasingový filtr a jaké jsou jeho hardwarové nároky. Na to vše v dnešním článku odpovíme – a k tomu si ještě otestujeme osm grafických karet až do režimu 8× MSAA.


Portal 2

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
vlevo nahoře AA vypnuto, vpravo 2× MSAA, vlevo dole 4× MSAA, vpravo dole 8× MSAA
pro srovnání je nutné obrázky zvětšit do původního rozlišení 1920 × 1080 px bez komprese, velikost obrázku je 2-3 MB

Populární avšak již poměrně zastaralý Source engine patří do skupiny těch, které vyhlazování hran nutně potřebují. Bez jakéhokoliv vyhlazování jsou ve hře Portal 2 patrné zuby na zemi, portálové zbrani i kostce. Dvojnásobné vyhlazování velmi pomáhá, zuby jsou však stále patrné a režim 4× MSAA přináší další výrazné zlepšení. Také režim 8× MSAA mírně zvýší kvalitu obrazu, rozdíly jsou už však menší. Jasně patrné zlepšení kvality je jen u daleko lépe viditelné a spojité praskliny na okně v povzdálí. 

Serious Sam 3

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
vlevo nahoře AA vypnuto, vpravo 2× MSAA, vlevo dole 4× MSAA, vpravo dole 8× MSAA
pro srovnání je nutné obrázky zvětšit do původního rozlišení 1920 × 1080 px bez komprese, velikost obrázku je 2-3 MB

Serious Sam 3 vyhlazování hran ocení zejména u drátů, antén a hran boduv. Největší zvýšení kvality opět přináší základní režim 2× MSAA, výrazně však pomůže i 4× MSAA a patrný je rozdíl i u režimu 8× MSAA.

Test Drive Unlimited 2

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
vlevo nahoře AA vypnuto, vpravo 2× MSAA, vlevo dole 4× MSAA, vpravo dole 8× MSAA
pro srovnání je nutné obrázky zvětšit do původního rozlišení 1920 × 1080 px bez komprese, velikost obrázku je 2-3 MB

V Test Drive Unlimited 2 pomůže zubech na vozidlu už nejnižší režim dvojnásobného vyhlazování, vyšší režim 4× MSAA dále vylepší kvalitu prostředí a režim osminásobného vyhlazování pak nepomůže témněř vůbec. Na srovnávacích snímcích je patrný také ve třetí kapitole zmíněný limit vyhlazování MSAA, kterým je úplná ignorace pletiva plotu (který alasingem velmi trpí a jsou z něj místy patrné pouze tečky).

Splinter Cell: Conviction

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
vlevo nahoře AA vypnuto, vpravo 2× MSAA, vlevo dole 4× MSAA, vpravo dole 8× MSAA
pro srovnání je nutné obrázky zvětšit do původního rozlišení 1920 × 1080 px bez komprese, velikost obrázku je 2-3 MB

V posledním dílu stealth akce Splinter Cell poznáte přínos vyhlazování až do režimu 4× MSAA, osminásobné vyhlazování už kvalitě obrazu moc nepomůže. I v této hře jsou však patrné limity režimu MSAA, konkrétně na nespojitých elektrických drátech v pozadí.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
150 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 72.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.