Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů
Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů
autor: Tomáš Šulc , publikováno 29.7.2011
Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Výkon grafické karty je pro každého hráče jeden z nejpodstatnějších aspektů a pravidelný upgrade by měl být samozřejmostí. Naštěstí ale díky stagnujícímu vývoji grafiky ve hrách se cykly obměny hardware prodlužují. Jak si zahrajete s loňským highendem Radeon HD 4890 a GeForce GTX 275? Otestovali jsme 16 moderních her!


Testovací sestava

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Protože testuji starší grafické karty, zvolil jsem také slabší testovací sestavu. Jejím základem se stal dvoujádrový procesor Intel Core i3-560 starší architektury Nehalem na základní frekvenci a 4 GB operační paměti. I tento poměrně slabý základ dnes s přehledem stačí k hraní nových her s výkonnými kartami.

Metodika testování

Cílem dnešního měření je zjistit, zda je možné na testované GeForce GTX 275 a Radeonu HD 4890 hrát moderní hry. Nenastavoval jsem proto implicitně nejvyšší detaily, ale volil jsem nastavení grafiky tak, aby hra byla ještě plynule hratelná. V tomto plynulém nastavení (většinou vysokém až nejvyšším) jsem pak prováděl měření frameratu a udělal také několik screenů, aby byla patrná kvalita grafiky. V případě, že byl výkon dostatečný i na nejvyšší detaily, zapnul jsem i vyhlazování hran.

Obě testované karty ve své době patřily do vyšší střední třídy a nové se prodávaly za cenu okolo šesti až sedmi tisíc korun s daní. Tomu jsem proto přizpůsobil i testovaná rozlišení a zvolil jsem vyšší dvojici 1680 × 1050 a 1920 × 1080 px.

Testované hry

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

ArmA II: Operation Arrowhead — Datadisk pro Armu II je vybaven vestavěným benchmarkem, pomocí kterého testuji. Nastavení grafiky je vysoké.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Assassin's Creed: Brotherhood — Poslední díl série testuji v nejvyšším nastavení bez vyhlazování hran. Protože hra nemá vlastní benchmark, měřím framerate pomocí FRAPS při procházce Římem.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Battlefield: Bad Company 2 — Fps měřím pomocí programu FRAPS hraním části první mise singleplayeru, kdy společně se spolubojovníky dobýváte sklad, který během mise zničí nálet letadel. Nastavení hry je maximální a testuji včetně vyhlazování hran (zapnuto ve hře).

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Borderlands — Jako testovací lokaci jsem si vybral část kampaně, kdy po loadingu začínáte v úkrytu, vyběhnete na prostranství, kde jsem postřílel několik zmutovaných psů a utíkal skrz bránu k hrobce, kde jsem testování ukončil. Celá scéna trvá cca minutu a její průběh jsem logoval pomocí programu FRAPS.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Bulletstorm — Testuji hraním hry na nejvyšší detaily včetně vyhlazování hran, fps měřím pomocí programu FRAPS. Testoval jsem hraním první části mapy Waterfront v Echo módu.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Crysis 2 — Pokračování velmi náročné hry testuji při středním nastavení detailů včetně vyhlazování hran. Hra nemá vlastní benchmark, testuji proto vlastním hraním (během první mise v městském parku) a framerate měřím pomocí FRAPS.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

DiRT 3 — V nových rally závodech měřím výkon pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je nejvyšší možné v DirectX 9 režimu včetně čtyřnásobného vyhlazování hran.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

F1 2010 — Testuji projetím jednoho okruhu hlavního závodu s plným počtem protivníků na trati v Melbourne. Počasí je vždy nastaveno jako jasné, grafika hry je maximální. Testuji včetně vyhlazování hran (zapnuto v menu hry).

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města. Detaily byly nastavené na vysoké. Testoval jsem s vypnutým vyhlazováním (v GTA je vynucení MSAA nemožné).

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Just Cause 2 — Hru jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je vysoké bez NVIDIA CUDA efektů, vyhlazování hran bylo vypnuté.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při nejvyšších detailech s vypnutými dodatečnými efekty fyziky. AA nastaveno ve hře.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 9 s vypnutým vyhlazováním hran. Vzhledem k velkým nárokům hry bylo nastavení grafiky jen High.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Red Faction: Armageddon — Testuji v počáteční otevřené lokaci, ve které máte zničit celkem tři věže se solárními panely. Každou z nich jsem pomocí výbušných barelů rozstřelil a fps měřil pomocí programu Fraps.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Serious Sam HD: The Second Encounter — Nejnovější díl Serious Sama jsem hrál hned na začátku první mise v džungli. Nastavení hry bylo Ultra včetně čtyřnásobného vyhlazování hran.

Nové hry vs. staré grafiky – k upgradu je jen málo důvodů

Test Drive Unlimited 2 — Testuji hraním klasického závodu se sedmi AI ovládanými protivníky na prvním ostrově (Ibiza). Nastavení grafiky je maximální bez vyhlazování zapnutého ve hře. Framerate měřím programem FRAPS.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
69 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 30.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.