Hlavní stránka Hardware Grafické karty GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?
GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?
autor: Tomáš Šulc , publikováno 12.8.2011
GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

V prvním díle jsme se podívali na rok starý high-end, který – dle očekávání – prakticky vůbec nezestárnul. Dnes prověříme nižší třídu starších karet GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850. Jsou opravdu za zenitem, jak nám tvrdí výrobci? Obě karty jsme vyzkoušeli v šestnácti moderních hrách a přinášíme dobré zprávy pro vaše peněženky.


Testovací sestava

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Protože testuji starší grafické karty, zvolil jsem také slabší testovací sestavu. Jejím základem se stal dvoujádrový procesor Intel Core i3-560 starší architektury Nehalem na základní frekvenci a 4 GB operační paměti. I tento poměrně slabý základ dnes s přehledem stačí k hraní nových her s výkonnými kartami.

Metodika testování

Cílem dnešního měření je zjistit, zda je možné na testované GeForce GTS 250 a Radeonu HD 4850 hrát moderní hry. Nenastavoval jsem proto implicitně nejvyšší detaily, ale volil jsem nastavení grafiky tak, aby hra byla ještě plynule hratelná. V tomto plynulém nastavení jsem pak prováděl měření frameratu a udělal také několik screenů, aby byla patrná kvalita grafiky. V případě, že byl výkon dostatečný i na nejvyšší detaily, zapnul jsem i vyhlazování hran.

Obě testované karty nebyly ani ve své době úplným highendem a nové se prodávaly za cenu okolo čtyř (GTS 250) až pěti (HD 4850) tisíc s daní. Tomu jsem proto přizpůsobil i testovaná rozlišení. Vynechal jsem proto nejvyšší Full HD rozlišení, do kterého tyto karty nikdy nebyly primárně určené, a místo něj testoval v nižších rozlišeních 1280 × 1024 a 1680 × 1050 px.

Testované hry

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

ArmA II: Operation Arrowhead — Datadisk pro Armu II je vybaven vestavěným benchmarkem, pomocí kterého testuji. Nastavení grafiky je představeno na střední.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Assassin's Creed: Brotherhood — Poslední díl série testuji při středním nastavení bez vyhlazování hran (lze zapnout ve hře). Protože hra nemá vlastní benchmark, měřím framerate pomocí FRAPS při procházce Římem.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Battlefield: Bad Company 2 — Fps měřím pomocí programu FRAPS hraním části první mise singleplayeru, kdy společně se spolubojovníky dobýváte sklad, který během mise zničí nálet letadel. Nastavení hry je vysoké a testuji bez vyhlazování hran.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Borderlands — Jako testovací lokaci jsem si vybral část kampaně, kdy po loadingu začínáte v ukrýtu, vyběhnete na prostranství, kde jsem postřílel několik zmutovaných psů a utíkal skrz bránu k hrobce, kde jsem testování ukončil. Celá scéna trvá cca minutu a její průběh jsem logoval pomocí programu FRAPS.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Bulletstorm — Testuji hraním hry na střední detaily bez vyhlazování hran, fps měřím pomocí programu FRAPS. Testoval jsem hraním první části mapy Waterfront v Echo módu.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Crysis 2 — Pokračování velmi náročné hry testuji při nejnižším nastavení detailů bez vyhlazování hran. Hra nemá vlastní benchmark, testuji proto vlastním hraním (během první mise v městském parku) a framerate měřím pomocí FRAPS.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

DiRT 3 — V nových rally závodech měřím výkon pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je nejvyšší možné v DirectX 9 režimu včetně čtyřnásobného vyhlazování hran.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

F1 2010 — Testuji projetím jednoho okruhu hlavního závodu s plným počtem protivníků na trati v Melbourne. Počasí je vždy nastaveno jako jasné, grafika hry je maximální. Testuji včetně vyhlazování hran (zapnuto v menu hry).

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města. Detaily byly nastavené na střední. Testoval jsem jen s vypnutým vyhlazováním (v GTA je vynucení MSAA nemožné).

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Just Cause 2 — Hru jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je střední bez NVIDIA CUDA efektů a vyhlazování hran.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při vysokém nastavení grafiky bez dodatečných efektů fyziky APEX a vyhlazování hran

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 9 bez vyhlazování hran. Vzhledem k velkým nárokům hry bylo nastavení grafiky střední.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Red Faction: Armageddon — Testuji v počáteční otevřené lokaci, ve které máte zničit celkem tři věže se solárními panely. Každou z nich jsem pomocí výbušných barelů rozstřelil a fps měřil pomocí programu Fraps.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Serious Sam HD: The Second Encounter — Nejnovější díl Serious Sama jsem hrál hned na začátku první mise v džungli. Nastavení hry bylo vysoké včetně dvojnásobného vyhlazování hran.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Splinter Cell: Conviction — Poslední pokračování série nemá vestavěný benchmark, testuji proto přímo hraním hry v druhé misi, kdy se proplížím okolo letadla a zastřelím tři stráže. Fps měřím pomocí FRAPS, nastavení grafiky je střední bez vyhlazování hran.

GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte?

Test Drive Unlimited 2 — Testuji hraním klasického závodu se sedmi AI ovládanými protivníky na prvním ostrově (Ibiza). Nastavení grafiky je střední bez vyhlazování hran. Framerate měřím programem FRAPS.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
71 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 33.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.