Hlavní stránka Hardware Grafické karty SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení
SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení
autor: Tomáš Šulc , publikováno 30.5.2011
SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení

AMD Radeon HD 6870 i nVidia GeForce GTX 560 jsou vcelku výhodné karty v ceně okolo čtyř tisíc s daní. Shodou okolností se nám v redakci sešly dva kusy od každé z nich, rozhodl jsem se proto připravit duel SLI versus CrossFire. A už teď mohu prozradit, že obě řešení jsou velmi výhodná, svým výkonem předčí i dražší GTX 580.


SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení

Zatímco ještě před rokem až dvěma platilo, že jedna výkonnější karta je jednoznačně lepší než dvě pomalejší zapojené do SLI / CrossFire, dnes už o pravdivosti tohoto tvrzení naprosto přesvědčený nejsem. Jak totiž ukázal náš test, oběma výrobcům se multi GPU řešení podařilo vyladit tak, že se z nich staly celkem použitelné technologie. Pryč jsou problémy s microstutteringem a v drtivé většině her je vynikající i škálování výkonu SLI / CrossFire, byť se najdou výjimky. U novinek jako Zaklínač 2 je často nutné pár dní vyčkat na vydání příslušného profilu (nicméně část her dobře běží ihned po vydání). Stejně tak jsem během testování nezaznamenal žádné větší problémy s ovladači či kompatibilitou, SLI i CrossFire jsem rozběhal během několika minut.

Co se týče výkonu, nabízí dvě testovaná řešení široké možnosti. Jestliže je jeden Radeon HD 6870 / GeForce GTX 560 optimální kartou do rozlišení 1920 × 1200 px s čtyřnásobným vyhlazováním, pak lze SLI / CrossFire systém těchto karet doporučit k témuž účelu do rozlišení 2560 × 1440 px či jeho 16:10 variantě 2560 × 1600. S výjimkou obecně velmi náročných her Crysis a Metro běžely ostatní tituly naprosto plynule (alternativním využitím může být hraní na třech LCD současně, kupříkladu tři LCD 1600 × 900 px nabízí obdobnou plochu cca 4 MPx). Konkrétně nabídly testované dvojice karet výkon v průměru o 10 až 15 % vyšší než nVidia GeForce GTX 580, zatímco cena je o několik set nižší. Výkonnější (a to velmi výrazně v řádu desítek procent) alternativou k SLI / CrossFire jsou tak jen duální karty Radeon HD 6990 a GeForce GTX 590, za které však dáte minimálně okolo čtrnácti tisíc (zatímco GeForce GTX 560 SLI / Radeon HD 6870 CrossFire vás vyjde na něco přes osm).

SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení

Abych však jen nechválil a nevynášel SLI / CrossFire do nebe, jsou tu samozřejmě i nevýhody, byť jich je méně než dříve. V první řadě je nutné vlastnit základní desku, která CrossFire / SLI podporuje. To by ale neměl být zase takový problém, u Intelu to umí každá slušná deska a na lepší časy se blízká také u AMD (kde to prozatím samozřejmostí není). Stejně tak je nutné počítat s tím, že dvě grafické karty vám zaberou drtivou většinu skříně. Kromě nich s trochou štěstí vtěsnáte ještě dedikovanou zvukovou kartu nebo TV Tuner (počítejte jen s jednou věcí), ale to je tak všechno. Dále se připravte na o něco vyšší spotřebu a hlučnost dvou karet než jedné GeForce GTX 580, rozdíly však nejsou velké a neberte je proto při rozhodování jako závažnou překázku.

Závěrem si dovolím přidat osobní doporučení. Pokud o koupi dvou Radeonů HD 6870 / GeForce GTX 560 přemýšlíte, v první řadě si srovnejte své priority. Pokud chcete hrát v rozlišení maximálně do 1920 × 1200 px, nemá to dle mého názoru smysl a bohatě si vystačíte s jednou GeForce GTX 570 či Radeonem HD 6970. Potenciál dvou maninstreamových karet využijete na 27 a 30" monitorech, případně při hraní na třech LCD (zde je ale vhodné se držet při zemi, na 3× Full HD nebudou mít karty pravděpodobně dostatek výkonu a zejména paměti). Jestliže projdete první podmínkou, zamyslete se nad tím, zda je pro vás důležitější komfort, anebo výkon. Ačkoliv SLI / CrossFire dobře funguje v drtivé většině her, nemusí to na 100 % platit vždy a u některých novinek si na optimalizaci pár dní počkáte. Jestliže tedy chcete hrát novinky ihned v den vydání a neradi řešíte problémy, bude lepší pár stovek přidat a koupit si o 10 až 15 % pomalejší GeForce GTX 580, která těmito neduhy netrpí. Pokud vám ale možné výše nastíněné problémy nevadí, rozhodně mohu SLI / CrossFire z testovaných karet doporučit, jejich výkon je v kombinaci s cenou vážně famózní.

SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení

Poděkování

Poděkování

Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte a MSI, kteří zapůjčili vybavení na testy.

SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení

SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení



Tagy: GeForce GTX 560 SLI  Radeon HD 6870 CrossFire  test  recenze  review  benchmark  srovnani  vykon  gtx 580  cf  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.5.2011 07:25:53   46.183.64.xxx 471
Zajímavý a užitečný článek ale to nejdůležitější co si z něj odnáším je, že moje příští deska by měla zvládat sli/crosfire, už jen proto že tahle technologie je skutečně použitelná... díky
30.5.2011 07:58:00   89.102.174.xxx 175
Stolker napsal:
Zajímavý a užitečný článek ale to nejdůležitější co si z něj odnáším je, že moje příští deska by měla zvládat sli/crosfire, už jen proto že tahle technologie je skutečně použitelná... díky


Já bych jen dodal, že by to měla být deska co umí 2 x 16 linek a více
30.5.2011 07:59:22   213.220.208.xxx 2716
Testovací sestava nabídla kartám 16+16 PCI-E linek, ale bohužel většina desek pro LGA 1155 nabídne pouze 8+8 linek a to by se ve výsledku mohlo nepříjemně projevit. Osobně odhaduji propad o 10-20 %.
Takže je potřeba si dát pozor i na výběr platformy, pokud někdo o SLI/CF vážně uvažuje.
30.5.2011 10:48:54   83.240.22.xxx 351
ja myslim, ze ten rozdil ve vykonu bude minimalni, verze 2.0 nabizi dostatecnou propustnost i pri osmi linkach (mam vyzkouseno, ale nezmereno). Kazdopadne jde urcite o zajimavy napad na clanek, zkusim jej behem leta zpracovat!
30.5.2011 15:07:49   188.123.104.xxx 60
To už bolo niekoľkokrát testované na rôznych zahraničných serveroch, rozdiel je do 5% takže v podstate skoro žiadny. 10-20% bolo pri kombinácii 16x + 4x.
30.5.2011 08:28:24   15.195.185.xxx 112
To je naozaj dobry komentar. Aj mna by velmi zaujimali vysledky roznych kombinacii poctov PCI-E liniek. Netreba vo vsetkych testovanych hrach, stacilo by jeden test. 16+16, 8+8 a 16+4 Skoda, dufam ze sa to niekedy podari preverit.
30.5.2011 08:49:46   87.197.101.xxx 161
No ja mam 2x5850,mal som ich na doske 16+16,pred nedavnom som presiel na LGA 1155 a dosku mam 8+8-v benchmarku AVP mam FPS rovnake.
30.5.2011 08:48:14   88.103.132.xxx 63
Koukám, že místo GTX 590 se vyplatí koupit 2x 560ku. Spotřeba nižší, cena o dost nižší, výkon téměř stejný, SLI desku mám, ještě sehnat penízky na grafiku
30.5.2011 10:43:44   46.33.96.xxx 44
no, 590 má výrazně vyšší výkon, to jen v tom testu se nezvládal projevit, jelikož měl nedostačující výkon PC.
30.5.2011 11:50:07   94.230.155.xxx 233
GTX590 se nevyplácí protože chcípá. Je to mechanicky nekvalitní karta, snad nejhorší co kdy NV vydala, má poddimenzované mosfety které se při delším full loadu občas odpálí. A to nemluvímo OC, to jest naprosto pasé. Radeon 6990 se zase podtaktovává i na defaultech, powertune tam sráží výkon i v normálních hrách a ještě k tomu je doslova extrémě hlučný. Soudobé X2 karty jsou zmetky zmetků a nedoporučuji ani jednu.
30.5.2011 13:45:01   46.33.96.xxx 10
já se o tom nijak nepřu, ale prostě výsledky těch testů neznamenají, že jsou ta řešení stejně výkonná. Pouze naměřené hodnoty nejde srovnávat, protože není možné nasitit ty grafické karty při takto malých požadavcích.
30.5.2011 13:45:39   46.33.96.xxx 10
nasytit
30.5.2011 09:01:19   94.112.60.xxx 35
JiVy napsal:
Testovací sestava nabídla kartám 16+16 PCI-E linek, ale bohužel většina desek pro LGA 1155 nabídne pouze 8+8 linek a to by se ve výsledku mohlo nepříjemně projevit. Osobně odhaduji propad o 10-20 %.
Takže je potřeba si dát pozor i na výběr platformy, pokud někdo o SLI/CF vážně uvažuje.


Ono stačí jenom trochu zaGooglovat......
30.5.2011 09:05:26   95.140.248.xxx 144
JiVy napsal:
Testovací sestava nabídla kartám 16+16 PCI-E linek, ale bohužel většina desek pro LGA 1155 nabídne pouze 8+8 linek ...


Jako opravdu by mě zajímalo, za co tenhle človíček dostal ty záporný body.
30.5.2011 09:26:12   89.102.174.xxx 147
Asi od nových majitelů Sandy Bridge desek, kterým to nedošlo
30.5.2011 10:26:52   178.41.161.xxx 82
V clanku sa pise:

"Dále se připravte na o něco vyšší spotřebu a hlučnost dvou karet než jedné GeForce GTX 580, rozdíly však nejsou velké a neberte je proto při rozhodování jako závažnou překázku."

Ale ano, berte to ako zavaznu prekazku, SPECIALNE pokial nemate volny slot medzi grafikami. Ja som urobil tu chybu, kupil 2 gtx460 do dosky Gigabyte X58a ud7 a bola to hruuuza, ten hluk v zatazi bol neznesitelny. Absolutne neodporucam, SLI nikdy viac, iba ak s vodnym chladenim.
30.5.2011 10:45:37   46.33.96.xxx 52
mám podobnou zkušenost a též bych do toho již nešel. Pokud bych chtěl sli/cf, tak jedině s nejvýkonnějšími kartami a s vodním chlazením a to zas pro mě nemá smysl. Navíc s tím je mnohem více problémů, než by se mohlo zdát.
30.5.2011 11:01:03   193.165.2.xxx 110
V článku jsem nenašel, o jaké modely se přesně jednalo. Na obrázku v kapitole Hlučnost jsou Radeony referenční a nVidie jsou s Asusáckým chlazením. V takovém případě porovnávat hlučnost je trochu mimo mísu... Třeba nejlevnější modely
Sapphire HD 6870 jsou až zázračně tiché. Takže pokud můžete, doplňte prosím konkrétní testované modely. Děkuji.
30.5.2011 11:47:48   94.230.155.xxx 230
Tahle recenze je jak před šersti lety na první SLI. Ala měříte framerate jak zběsilí. Ale počet FPS není úměrný plynulosti. Tehdy bylo CF/SLI naprosto nepoužitelné ačkoliv dle recenzí použitelné. Testuji jej každej rok a doteď platí že třeba 45 fps na jedné kartě je stále mnohem na oko plynulejší jak 45 fps na dvou kartách. Ano hovořím o probmélu microstuteringu, který v recenzi vůbec nezmiňujete ani neměříte.

Rovněž neměříte rozdíl v inputlagu mezi jednou a dvěma kartama.

Nevím k čemu to teda je. To že to škáluje v FPS víme. To jestli se to opravdu zabvilo dětskejch nemocí a AFR rendering se stal použitelnym, jste nepotvrdili ani niak nezkoumali. -1.
1.6.2011 22:43:53   84.168.241.xxx 20
Niektorym ludom toto nevysvetlis, ostatne mam pocit, ze u PCckarov ma 90% ludi grafiku ako nadstavec na nieco a nie hranie hier. Namatkou si zoberme dohadovanie sa o 2-3 fps, farby meniace ventilatory, rozhorcovanie sa nad zaradenim/nezaradenim daneho rozlisenia/hry/antialiasingu/cenovej-ponuky do celkoveho hodnotenia, ci riesenie toho ci karta dostala nejake ocenenie, alebo nie. Nic z toho normalneho cloveka, co kupuje GPU pre svoje realne aplikacne poziadavky nemoze zaujimat.
30.5.2011 12:48:25   178.41.161.xxx 111
DOC_ZENITH napsal:
Tahle recenze je jak před šersti lety na první SLI. Ala měříte framerate jak zběsilí. Ale počet FPS není úměrný plynulosti. Tehdy bylo CF/SLI naprosto nepoužitelné ačkoliv dle recenzí použitelné. Testuji jej každej rok a doteď platí že třeba 45 fps na jedné kartě je stále mnohem na oko plynulejší jak 45 fps na dvou kartách. Ano hovořím o probmélu microstuteringu, který v recenzi vůbec nezmiňujete ani neměříte.

Rovněž neměříte rozdíl v inputlagu mezi jednou a dvěma kartama.

Nevím k čemu to teda je. To že to škáluje v FPS víme. To jestli se to opravdu zabvilo dětskejch nemocí a AFR rendering se stal použitelnym, jste nepotvrdili ani niak nezkoumali. -1.


Bohuzial, musim ciastocne suhlasit, tento skostnateny pristup nie je ale len problem PC tuningu, je to tak vsade vratane velkych zahranicnych HW stranok, stale sa testuje dookola ad nauseum to iste, hry, hry, hry, hlucnost v hrach, spotreba v hrach...pritom grafiky dnes uz sa daju vyuzit na daleko viac veci, ale kedze mainstream potrebuje grafiku na hry, preco by sa niekto unuval zrecenzovat aj vykon grafiky a jej spotrebu v CUDA aplikaciach, resp. porovnat vykon Ati a Nvidia v OpenCL, ze? Na druhej strane nesmie chybat recenzia GTX590/HD6990, lebo to je mainstreamova zalezitost jak lusk...
Skratka ja uz cakam od webu ako je PCtuning v dnesnej dobe viac, jednoducho testovanie grafik oba v hrach je presne to iste, co robi 50 dalsich webov, nie je tu ziadna pridana hodnota, ktora by ma nutila precitat si recenziu tu a nie na anandtech/hardwarecanucks/atd... ze testovat karty este aj o dalsie aplikacie neunosne zvysuje cas straveny testovanim? Fajn, vypustite teda nejake hry, aj tak ich nemozete otestovat vsetky...alebo co takto jeden velky clanok vyslovene zamerany na vykon a spotrebu kariet v GPGPU? Mne je to jedno, len by uz konecne mohol nastat konecne nejaky posun...
30.5.2011 14:17:43   94.230.155.xxx 01
Co se týče GPGPU je to hodně složitý. Ano, začalo sice existovat standardizované API OpenCL které mohou používat oba tábory, problém ale je, že aplikace se tak zatím nepíšou a ani snad nezačnou. Je to totiž neefektivní GPU, ani ATI ani NV (NV je na tom trochu lépe ale ne dost na to aby to stačilo) totiž nejsou dobré ve zpracovávání univerzálního kódu. Je to pak extrémě pomalé, třeba více jak 10x pomalejší než když se kód napíše přímo na architekturu jednoho čipu. A tak to dnes dopadá tak že máme GPGPU programy co běžej 10x lépe na NV a programy co běžej 10x lépe na ATI, v závislosti na tom co zrovna vydavatel plánoval osadit do své serverové platformy. OpenCL jako univerzál se neuchytil a i když jsou ty aplikace OpenCL kompatibilní, spouštět je na čemkoliv jiném než pro co byly psány je kontraproduktivní a je to pomalejší než když to počítá CPU. Tak to bohužel je. Proto to srovnávat či benchmarkovat je velice těžké a jediné závěry co by šlo vyslovit je která strana má koupoeno výce vývojářů a to je zatím NV. HW je mezi sebou naprosto odlišnej a nekomatibilní a nelze jej benchmarkovat na jednom SW. Tam vždy půjde o to žemu ten kód zrovna sedne lépe. Nedopadlo to jak u CPU kde se nám to sešlo docela dobře ala intzel prostě prorazil své a ostatní měli úspěch jen dle toho jak rychle jim to šlo v těch instrukcích Intelu. U GPU to tak není a solidní kompatibilita z minulosti, kdy programy měly třeba i více API jsou ty tam. Naopak se nám ty nůžky rozjíždějí a architektury NV a ATI byly před 10 ti lety dejme tomu na 80% stejné. Před 10 to bylo na 60. Od doby G80 a R600 už nemaj společnýho skoro nic.
30.5.2011 12:58:13   85.207.111.xxx 00
Měl jsem P55 (i5 750 @ 4GHz) a dvě zapojené 8+4, nyní X58 (i7 950 @ 4GHz) zapojené 16+8 (nevím proč nejedou 16+16 ?). 3D mark Vantage: slabší sestava 30500, nyní 33000. Rozdíl minimální. Ani bych desku neměnil, ale chci si koupit SSD do PCI-E, takže tech linek bych měl málo. Grafiky GTX470.
30.5.2011 13:11:22   85.207.111.xxx 01
Desku mám tutu http://www.gigabyte.cz/products/page/mb/ga-ex58-extreme_10/ , kdyby mi chtěl někdo poradit proč mi jedou 16+8 a ne 16+16. Děkuji.
30.5.2011 13:31:20   178.41.161.xxx 00
pekacko napsal:
http://www.gigabyte.cz/products/page/mb/ga-ex58-extreme_10/ , kdyby mi chtěl někdo poradit proč mi jedou 16+8 a ne 16+16. Děkuji.

Su v prvom a druhom PCI-express slote? fakticky hned vedla seba?
30.5.2011 15:41:13   85.207.111.xxx 01
JJ, jsou hned vedle sebe.
30.5.2011 14:21:27   85.207.18.xxx 100
Moc tomu nerozumim, tak se chci zeptat. Pokud tvrdite, ze dnesni karty jiz netrpi
mikroshutteringem, kde vzniklo zlepseni? Je to v ovladacich? fyzicky v reseni crossfire/sli? v architekture novych karet? Ptam se proto, ze by me zajimalo ci by se mi nevyplatilo si prikoupit jednu starsi kartu ke stavajici do sli, nebo musim koupit obe uplne nove? diky
30.5.2011 15:24:40   213.180.49.xxx 00
Quixote napsal:
To je naozaj dobry komentar. Aj mna by velmi zaujimali vysledky roznych kombinacii poctov PCI-E liniek. Netreba vo vsetkych testovanych hrach, stacilo by jeden test. 16+16, 8+8 a 16+4 Skoda, dufam ze sa to niekedy podari preverit.
http://hardocp.com/article/2010/0 /23/gtx_480_sli_pcie_bandwidth_perf_x16x16_vs_x8x8/1
Rozdil je v prumeru 1-2%, takze zandbatelny...Test je tady: >
30.5.2011 15:48:56   178.41.161.xxx 00
Timmah! napsal:
pekacko napsal:
http://www.gigabyte.cz/products/page/mb/ga-ex58-extreme_10/ , kdyby mi chtěl někdo poradit proč mi jedou 16+8 a ne 16+16. Děkuji.[/quote]
Su v prvom a druhom PCI-express slote? fakticky hned vedla seba?
[quote=pekacko]JJ, jsou hned vedle sebe.


no, tak to je divne potom, s tym bohuzial neviem poradit. malo by to fachcit na 16x obidva sloty. v kazdom pripade by to malo mat len zanedbatelny vplyv na vykon, ako niekto uviedol v predoslom prispevku.
30.5.2011 18:22:18   89.103.110.xxx 64
A je to tu zase. Test sice pěknej, ale opět postrádám stejnou věc, jako u testu HD6990 a GTX590 - Testy s více monitory.
Když se rozumný člověk rozhodne cucat ze zásuvky kopy Wattů navíc a koupí dual grafiku, nebo 2 karty do páru, pak to dělá kvůli tomu, že si pořizuje víc monitorů. A testy eyefinity nebo... bůchvíčeho, kde by se využil potenciál tehdle monster prostě neuděláte, co?

... a přitom by to byl prima samostatnej článek.
31.5.2011 12:00:57   83.240.96.xxx 10
Stolker napsal:
Zajímavý a užitečný článek ale to nejdůležitější co si z něj odnáším je, že moje příští deska by měla zvládat sli/crosfire, už jen proto že tahle technologie je skutečně použitelná... díky

Jenom bych dodal pokud se budete shanet po desce podporujici SLI/CF dejte si take pozor na vzalenost PCIex slotu od sebe (aspon dva sloty mezera). Aby se vam za horkych letnich dnu nestalo, ze se vam budou graficke karty prehrivat...
31.5.2011 13:05:56   194.176.105.xxx 11
Milhausl napsal:
mám podobnou zkušenost a též bych do toho již nešel. Pokud bych chtěl sli/cf, tak jedině s nejvýkonnějšími kartami a s vodním chlazením a to zas pro mě nemá smysl. Navíc s tím je mnohem více problémů, než by se mohlo zdát.


Safra to jste me nepotesili, chtel jsem si koupit druhou 6870 ale budou opravdu hned vedle sebe.....takze radeji na to kaslu
31.5.2011 13:09:35   194.176.105.xxx 00
I kdyz. Muzu zapojit do 16/16/1x nebo 16/8/8x Nevi nekdo jak velky bude propad u 6870 pokud bude zapojena do PCI 8x?
6.6.2011 10:24:11   165.72.200.xxx 01
5%? Zanedbatelne. Ale na SLI/CF je opravdu lepsi kaslat.
1.6.2011 09:16:39   90.182.185.xxx 00
Mám desku ASUS M4A87TD EVO, grafiku AMD HD 6870 a zdroj 500W, když koupím druhou grafiku AMD HD 6870, utáhne mi to zdroj?? Nebo musím mít víc jak 700W?
1.6.2011 22:34:02   84.168.241.xxx 10
SLI ma viacero uskali i v hrach co skaluju dobre. Napriklad WoW (a nielen on) skaluje pod DX11 vynikajuco, lenze iba v pravom fullscreen mode. Co je zvlast u WoWu dost naprdlajz pretoze, nie je nad to ho mat ako "windowed full screen" a kym sa povedzme caka na pull bossa, citat si rychlym alt+tabom web. Tu je vykonna jednocipovka nenahraditelna. Podobne sa to tyka i hier, ktore si prechadzate "podla navodu".
7.6.2011 20:28:54   82.209.39.xxx 00
V 3. kapitole v prvnim grafu (3DMark Vantage) je nejaka divna hodnota u GTX590.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

70 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 30.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.