Hlavní stránka Hardware Grafické karty Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?
Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.4.2011
Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Kupujete si počítač, máte hluboko do kapsy a hry nejsou vaší prioritou? I přesto se může stát, že čas od času dostanete chuť nějaký titul vyzkoušet. Není přitom hned nutné běžet do obchodu pro dedikovanou grafickou kartu. Vždyť integrované GPU má dnes v sobě takřka každý procesor. Jsou ale k něčemu a dá se na nich opravdu hrát?


Testovací sestava

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Abych mohl výkon integrovaných grafických čipů otestovat, musel jsem použít několik testovacích platforem. Tou nejstarší se stala deska Asus P7H55-M PRO s procesorem Intel Core i5 661 na základní frekvenci 3,33 GHz. Tento procesor v sobě obsahuje grafický čip GMA HD první generace na nejvyšší frekvenci 900 MHz.

Dále jsem testoval výkon výkonnějších grafických jader GMA HD 2000 a 3000, k čemuž jsem využil testovací platformu Sandy Bridge, konkrétně procesory Core i5 2400 a 2500K. Jejich výkon jsem dále srovnal s dedikovanou grafickou kartou ATI Radeon HD 5550. Jde o lowendový model s 320 unifikovanými shadery na frekvenci 550 MHz, 128bitovou sběrnicí a 512 MB DDR2 paměti. Cena karty se pohybuje okolo 1300 Kč.

Co se týče zbytku sestavy, vždy jsem k testování použil DDR3 paměti Kingston s frekvencí 1600 MHz a celkovou kapacitou 4 GB, jako pevný disk byl použit WD VelociRaptor druhé generace a vše bylo napájené 650W zdrojem značky Seasonic. Jako operační systém k testování jsem zvolil Windows 7 v 64bitové verzi, ovladače pro grafické čipy byly v nejnovějších verzích stažených ze stránek výrobců.

Metodika testování

Integrované grafické čipy pochopitelně nemají velký přebytek výkonu, testované hry jsem tak vždy zkoušel na nízké či nejnižší detaily tak, aby se hra pokud možno dala plynule hrát. Vzhledem k omezenému výkonu jsem tak dnes úplně vynechal testy s vyhlazováním hran, na které iGPU nemají dostatek výkonu.

Co se týče rozlišení, testoval jsem v 1366 × 768 a 1680 × 1050 px. 1366 × 768 jsem zvolil proto, že jde o nízké rozlišení typické pro levné notebooky. Právě ty jsou často integrovanými grafickými čipy osazené a naměřené výsledky tak lze použít i k jejich srovnání. Rozlišení 1680 × 1050 jsem pak zvolil jako zástupce běžných stolních rozlišení a jde dle mého názoru o nejvyšší rozlišení, o kterém má smysl při hraní na integrovaném grafickém čipu uvažovat.

Testované hry

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Battlefield: Bad Company 2 — Fps měřím pomocí programu Fraps hraním části první mise single playeru, kdy společně se spolubojovníky dobýváte sklad, který během mise zničí nálet letadel. Nastavení hry bylo minimální bez vyhlazování hran.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

F1 2010 — Testuji projetím jednoho okruhu hlavního závodu s plným počtem protivníků na trati v Melbourne. Počasí je vždy nastaveno jako jasné, grafika hry byla minimální. Testuji bez vyhlazování hran.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Call of Duty: Black Ops — testoval jsem ve válečné misi z Vietnamské války na nejnižší nastavení bez vyhlazování hran, framerate jsem měřil v programu Fraps.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Crysis — hrál jsem cca minutu první mise, kdy po rozbřesku přepadnete nepřátelskou osadu a v prostředí pralesa se strhne přestřelka. Nastavení hry bylo nejnižší možné, framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Veškeré nastavená bylo low v režimu DirectX 9.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Just Cause 2 — Hru jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku v režimu město. Nastavení hry bylo minimální, vypnuté bylo i vyhlazování hran. Just Cause 2 jsem netestoval na Intel GMA HD, hra vždy spadla s chybovou hláškou.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 9, nízké detaily a bez dodatečné fyziky/vyhlazováním hran. Hru se nepodařilo rozběhat na grafickém čipu Intel GMA HD.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Testuji pomocí uvolněného benchmarku a testuji hned první scénu s běžným denním světlem. Nastavení hry bylo minimální se statickým osvětlením.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Serious Sam HD: The Second Encounter — Nejnovější díl Serious Sama jsem hrál hned na začátku první mise v džungli. Nastavení hry bylo nízké bez vyhlazování hran.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Tom Clancy's H.A.W.X. 2 — Testuji pomocí vestavěného benchmarku, nastavení hry bylo minimální v DirectX 9 režimu

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry bylo nejnižší možné.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na nízkou kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
91 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.