Hlavní stránka Hardware Grafické karty Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?
Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.4.2011
Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Kupujete si počítač, máte hluboko do kapsy a hry nejsou vaší prioritou? I přesto se může stát, že čas od času dostanete chuť nějaký titul vyzkoušet. Není přitom hned nutné běžet do obchodu pro dedikovanou grafickou kartu. Vždyť integrované GPU má dnes v sobě takřka každý procesor. Jsou ale k něčemu a dá se na nich opravdu hrát?


Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Integrované grafiky od Intelu už nejsou zdaleka tak otřesné jako bývaly, o žádný hit vhodný pro méně náročné hráče však bohužel také nejde. Pokud se týče kompatibility s hrami, je aktuální situace o mnoho lepší než před lety, kdy pravděpodobnost funkce ve hře byla sázkou do loterie. Ideální ale není ani dnes. Původně jsem kromě zveřejněných dvanácti her chtěl testovat ještě Mafii 2 a GTA IV. Tyto dvě hry se však s žádnou integrovanou grafikou vůbec nepodařilo spustit, a musel je tak vynechat. Stejně tak se mi nepodařilo rozběhat starší Intel GMA HD ve hrách Metro 2033 a Just Cause 2, což také není dobrá vizitka, a s GMA HD jsem tak nakonec uspěl v 10 z plánovaných 14 her, novější čipy GMA HD 2000 a 3000 se pak chytly ve 12 ze 14 her.

Integrované grafiky od Intelu se nemají čím chlubit  ani po stránce technologické. Na jednu stranu se asi shodneme na tom, že nikdo by na integrované grafice nechtěl v Metru 2033 zapínat teselaci, na stranu druhou dokáže DirectX 11 renderování v některých hrách o něco zvýšit framerate, což by se naopak hodilo víc než dost. Tak či tak na to můžete zapomenout, GMA HD podporuje DirectX 10, novější jádro v Sandy Bridge procesorech pak přidává DirectX 10.1. Podpory DirectX 11 se pak dočkáme až u integrovaných jader v procesorech Ivy Bridge.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Slabší kompatibilita s hrami i absence podpory nejnovější generace rozhraní DirectX by se daly snadno přehlédnout, pokud by byl výkon integrovaných čipů odpovídající. Bohužel ani tady není situace zrovna ideální a v mnoha novějších hrách se dostanete do situace, kdy bude framerate v pekle i v případě, že máte hru nastavenou na ty nejnižší možné detaily a hrajete v nízkém rozlišení 1366 × 768. Často vám navíc nepomůže ani fakt, že máte ve svém stroji procesor s nejvýkonnějším jádrem Intel GMA HD 3000. Pomyslným hřebíčkem do rakve je pak výkonnostní srovnání s ATI Radeonem HD 5550. Ačkoliv jde o grafickou kartu za pouhých třináct stovek, která ve srovnání s konkurencí svým výkonem i poměrem cena / výkon propadá, integrované grafiky i ona strčí hravě do kapsy a nejvýkonnější GMA HD 3000 překonává v některých hrách i více než trojnásobně. Bonusem je pak podpora DirectX 11 a zejména bezproblémová kompatibilita se všemi hrami.

Závěr článku je proto poměrně jasný. Pokud to s hraním počítačových her myslíte alespoň trochu vážně, rozhodně si kupte dedikovanou grafickou kartu. I kdyby mělo jít o bazarový model za pět stovek, bude její výkon vyšší než u nejvýkonnějšího integrovaného řešení Intelu, nemluvě o podstatně lepší kompatibilitě s hrami. Pokud však na svém počítači hrajete dohromady dvě hodiny v měsíci a dávat okolo tisíce korun za nejlevnější dedikovanou grafiku se vám nechce, je integrované řešení na podstatně lepší úrovni než před lety. Stále ale počítejte s tím, že dobrou polovinu nových her si nezahrajete. V menším procentu případů bude na vině špatná kompatibilita, v tom větším se vám pak stane, že na hraní nebude mít grafický čip dostatek výkonu.

Poděkování

Děkujeme společnosti Intel za zapůjčení všech procesorů.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

 

Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte a MSI, kteří zapůjčili zbytek vybavení na testy.

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát? Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?

Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát? Test integrovaných grafik od Intelu — dá se na nich hrát?



Tagy: Intel  GMA HD  HD 2000  HD 3000  Gpahics Media Accelerator  grafika  test  recenze  benchmark  review  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.4.2011 06:25:20   194.228.23.xxx 3954
Čtivo pěkné, osobně ale nesouhlasím se závěrem. Celý článek se nese v duchu desktopových sestav. Je si ale třeba uvědomit, že hlavní síla nových procesorů/grafik je v noteboocích. Tam také podle mého tyto produkty primárně směřují. Do jakéhokoli desktopu lze dokoupit dedikovanou grafiku, do notebooku nikoli. Proto poněkud pokulhává srovnání s desktopovou grafikou. Před nějakou dobou jsem vyměnil výkonný desktop za notebook (westmare) a xbox a výkonům a specifikaci nových procesorů jen tleskám.
8.4.2011 06:31:20   133.5.165.xxx 1421
souhlas. Me by zajimalo jaky je pomer cena vykon, rikate ze ta dedikovana grafika je za 1300Kc, o kolik je drazsi intel procesor s a bez grafickeho cipu?
8.4.2011 08:23:23   195.225.72.xxx 4214
Proč trvat na intel procesoru?
8.4.2011 14:14:10   94.230.156.xxx 2013
třeba protože má nejlepší poměr výpočetní výkon/hřejivost a o to jde u notebooků především
8.4.2011 14:49:09   193.84.46.xxx 1015
No není to vždy pravda - Atom - Bobcat atd.
1.10.2011 13:58:16   89.176.243.xxx 00
Tim si nejsem jistej, jsem sice Intelista, ale kdybich měl někomu stavět PC za rozumný prachy se základnim grafickym výkonem, tak bych to asi stavěl na platformě Llano.
8.4.2011 10:19:57   90.179.59.xxx 3114
Hrát na notebooku cokoli jiného než nějaké casual hříčky mi připadne jako šílený nápad, navíc notebook mám jen jako nouzovku na cestování, popř. práci u zákazníka. A na tyto výše zmiňované hříčky mi stačí už prastaré Centrino. Na pořádné hraní a práci mám pak výkonný desktop a nějaké nesmysly s intelíma "grafikama" řešit nemusím.
1.10.2011 13:56:45   89.176.243.xxx 00
To já na notebooku dost často hraju Age of Empires II po síti se ségrou nebo s kámošema. Ale na to je lepší starší notebook s rozlišenim 1400x1050 (4:3). Ta hra stejně širokoúhe nemluví. Takže hry který jdou na notebooku jdou i na 5 let starym notebooku a vážnější hry na notebooku nešly, nejdou a ani nepůjdou.
8.4.2011 06:32:56   77.48.101.xxx 87
Asi sem hnida, ale jsem jedinej komu příjdou grafy z testu COD:Black Ops poněkud divné? Proč VSYNC ON? Netrklo recenzenta při zkoumání grafu, že bude asi něco špatně?
8.4.2011 09:15:12   83.240.22.xxx 122
No ja myslim, ze v tomto pripade to je uplne jedno. Na integrovanych Intelech se hrat neda a jestli ma Radeon 60 anebo 80 fps nehraje roli, ta karta je tam jen ke srovnani.
8.4.2011 06:45:16   195.225.72.xxx 43
co zvládne většinu her na low nastavení ve FullHD kolem 60FPS, většinou stačí i o něco méně. Na tohle jsou pořád nepoužitelné:-/ Tedy u "novějších" her. Na starší hry stačí leccos.
8.4.2011 07:04:14   78.80.192.xxx 161
Vzhledem k tomu, že v portfoliu Intelu nejsou stejně výkonné CPU s a bez grafiky (a nové modely se bez grafiky tuším nedají koupit vůbec), tak tato otázka postrádá smysl.
8.4.2011 07:15:30   85.70.225.xxx 4212
Nízké rozlišení 1366×768? Já mám za nízké rozlišení 800x600 nebo 640x480. A pamatuju dokonce dobu, kdy se za vysoké rozlišení považovalo 640x480 (mimochodem optimální pro 14" monitory, ne pro 2,8").
8.4.2011 08:31:53   62.84.144.xxx 265
Tzv. HD ready rozlišení neboli 1Mpix je skutečně malé rozlišení a dnes ho protlačují pouze notebooky. Standardem se pomalu stává FullHD, protože nic jiného nemá smysl dnes kupovat a velmi rozšířené jsou rozlišení v oblasti 1,3Mpix (1280x1024 a 1440x900) nebo 1,7Mpix (1680x1050). 1,3Mpix jsou dnes již hodně na ústupu, jejich doba byla tak před pěti lety, pak je nahradily větší panely 16:10 s 1680x1050. V posledních dvou letech na trchu dominují 16:9 panely s FullHD což jsou 2,1Mpix.
Proto je 1366x768 opravdu nízké rozlišení ve kterém by použitelná grafická karta měla v low detailech umět cokoliv. Pokud neumí, pak je to zobrazovadlo a ne grafická karta
8.4.2011 08:32:00   195.225.72.xxx 211
640x480 je nízké rozlišení, některé hry ho mají jako minimum, některé začínají snad i na 800x600, sehnat monitor s tak mizerným rozlišením je oříšek:-)
Vše je širokoúhlé 1680x1050 je časté u PC, u televizí a monitorů se docela objevuje 1360x768 a 1920x1080, málokdo si dnes pořídí něco s poměrem 4:3 i z 16:10 se stává vzácnost.
1.10.2011 13:52:19   89.176.243.xxx 10
Kdybi někdo vyráběl monitor 16:10 s rozlišenim 1920x1200 za rozumnou cenu tak bych ho okamžitě koupil.
1.10.2011 13:54:13   89.176.243.xxx 00
1366x768 je stejně nízký jako 1024x768 jenom je to širší, takže dnešní notebooky nás vracej do 90. let. Problém je že u LCD to vypadá furt rozpixelovaně ať je tam jakýkoliv rozlišení protože je to ostřejší a proto v dnešní době je 1366x768 opravdu miniaturní rozlišení.
8.4.2011 08:21:01   62.84.144.xxx 104
No prostě stále platí, že jsou to pořád jen zobrazovadla a ne grafické karty. Na provoz "kancl operací" je to v pořádku. Na video je to v pořádku. Na hraní se to nehodí. Každopádně je vidět ale značný posun kupředu. Zajímavý bude výkon Llano od AMD s 400sp. To už by mohlo být mnohem blíž k HD5550.
8.4.2011 08:41:19   195.49.188.xxx 181
Tipoval by som, že výkon najvýkonnejšieho AMD Liano so 400 SPs bude +/- autobus ako práve tu nameraný výkon testovanej zostavy s low-end ATI Radeon HD 5550 s 320 SPs 128bit.,512 MB DDR2 s Intel procesorom.
8.4.2011 08:41:22   195.49.188.xxx 416
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.4.2011 08:41:23   195.49.188.xxx 320
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.4.2011 19:35:31   109.107.208.xxx 20
Asi jo, já bych to dříve nazval grafická karta a dedikovanou bych nazval 3D akcelerátor
8.4.2011 08:31:20   88.103.186.xxx 101
kingbean napsal:
souhlas. Me by zajimalo jaky je pomer cena vykon, rikate ze ta dedikovana grafika je za 1300Kc, o kolik je drazsi intel procesor s a bez grafickeho cipu?


Toť otázka za kolik nám intel vnucuje na tvrdo grafiku,kterou nechceme(když bych ji chtěl tak si vyberu desku s grafikou)Můj odhad je ,že platíme navíc o cca +-400kč
1.10.2011 13:49:20   89.176.243.xxx 00
Koukni se co Intel nabízí za 4000 a vzpomeň si na socket 775 co za ty prachy bylo a zjistíš že to neni drahý.
8.4.2011 08:50:30   193.165.2.xxx 311
Trošku mi chybí srovnání s AMD3200/4200/4250/4290. To jsou IGP, na kerých občasné hraní neurazí. Mně osobně bohatě 3200 stačila na 1600x1200 Call of Duty 2 na střední až vysoké detaily bez AA. Docela by mě zajímalo, jak by si vedla proti Intelu.
8.4.2011 08:55:08   85.135.170.xxx 1031
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.4.2011 09:22:29   88.208.100.xxx 224
Tento článek má hlavně přínos pro majitele notebooků, které dnes velmi "frčí" a laikové mají kupodivu pocit, že by na tom měly normálně běhat hry. Denně slyším hlášku "chtěl bych notebook na hry pro syna do deseti tisíc" - wtf? Takže hráčů kteří mastí na takovýchto integrovaný grafikách je dnes opravdu velmi mnoho.
8.4.2011 09:45:48   89.103.182.xxx 144
Ale jak už tady bylo řečeno, měl se zaměřit spíš na notebooky než na desktop. U desktopu je integrovaná opravdu jenom do kanceláře a navíc se dá kdykoliv dokoupit normální grafika, desky bez slotu na ni, se snad ani nedělají. Ale u notebooků je to jinak. Do testu měly být spíš zařazeny starší hry (Half-life 2, Flatout 2, WoW atd.). Sám přemýšlím o novým notebooku a řeším dilema dedikovaná/integrovaná, protože si občas rád zapařím některou ze starších her, ale nový tituly mě už neberou. V současnosti mám v ntb Mobility Radeon X1600, takže by mi bohatě stačilo, kdyby se integrovanuá karta přiblížila jeho výkonu. Ale líbí se mi, jak se teď objevují řešení jako Nvidia Optimus (na baterku integrovaná, v zásuvce dedikovaná grafika).
8.4.2011 10:01:21   89.103.73.xxx 151
smith007 napsal:
Trošku mi chybí srovnání s AMD3200/4200/4250/4290. To jsou IGP, na kerých občasné hraní neurazí. Mně osobně bohatě 3200 stačila na 1600x1200 Call of Duty 2 na střední až vysoké detaily bez AA. Docela by mě zajímalo, jak by si vedla proti Intelu.


presne tak, starou AMD 4200 mam tady v komplu a semtam zahrani starsich games je uplne bez problemu
8.4.2011 10:29:19   212.5.212.xxx 86
dá se na nich hrát? - no nedá! na Intely nie. Skvor by som uvital test Amd chipsetov a vykonu v zavislosti od CPU x2 x3 x4
1.10.2011 13:44:50   89.176.243.xxx 01
Daj se na tom hrát hry, ale nesmíš překročit herní rok 2005.
8.4.2011 11:18:28   194.50.64.xxx 103
to je tak na piškvorky
8.4.2011 12:21:57   147.32.146.xxx 114
Myslím že lidé co chodí sem na pctuning vědí že hrát nové hry na integrovaných grafikách je blbost. Naopak na starší hry, které se hrají na lance to bohatě stačí (CS, Trackmania, LOTR bfme 2, UT3, COD MW1) samozřejmě v nějakém rozumném rozlišení, ne fullHD. I tak díky za recenzi a rozebrání problematiky
1.10.2011 13:47:40   89.176.243.xxx 00
Bohužel ani na to CoD MW1 to nestačí, je to smutný ale je to tak. Zrovna v mulťáku je ten framerate sakramensky důležitej a hrát s 25 FPS na nízký detajly je prostě o ničem. Já to zkoušel včera na svym notebooku a když dam uplně absolutně všechno na minimum tak je to hratelný i v 1600x900 ale jako na mulťák to moc neni, tam to FPS nesmí takhle kolísat.
8.4.2011 13:33:08   194.138.12.xxx 314
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.10.2011 13:45:29   89.176.243.xxx 01
Tak se do tý Ameriky odstěhuj když ti to vyhovuje.
8.4.2011 19:27:24   88.101.59.xxx 90
Clanek jako takovy celkem kvituji,ale vyrazne mi chybi AMD/ATi 4290 se sideport pameti a pretaktovanim (500 MHz bez sideportu VS 800 MHz se sideportem). Desek s 785G cipsetem se jiste prodalo mnoho do segmentu HTPC, ve kterem je zde testovane HDready rozliseni zcela bezne.

Myslim, ze tady jste minuly celkem slusne zastoupeny segment, takovychto uzivatelu/sestav je bude dle meho skromneho soudu vice, nez tech s Core i5 661 (kde jen CPU stoji vic nez 785G deska + Phenom II x4), i kdyz jako zdurazneni mirneho pokroku na strane Intelu je v tomto testu jiste pritomnost nejvykonnejsiho zastupce rodiny Arrandale zadouci.

Vsichni jiste vidi, ktere logo je v zaveru clanku dominantni.

Tomasi, tato skutecnost z clanku sala az to hezke neni, kuprikladu fakt, ze jsi v liceni dostupnosti na dnesnim trhu opomenul AMD ci Nvidia reseni je "politovanihodny". Receno politicky...
8.4.2011 19:28:47   88.101.59.xxx 13
Pyshtone napsal:
Clanek jako takovy celkem kvituji,ale vyrazne mi chybi AMD/ATi 4290 se sideport pameti a pretaktovanim (500 MHz bez sideportu VS 800 MHz se sideportem). Desek s 785G cipsetem se jiste prodalo mnoho do segmentu HTPC, ve kterem je zde testovane HDready rozliseni zcela bezne.

Myslim, ze tady jste minuli celkem slusne zastoupeny segment, takovychto uzivatelu/sestav je bude dle meho skromneho soudu vice, nez tech s Core i5 661 (kde jen CPU stoji vic nez 785G deska + Phenom II x4), i kdyz jako zdurazneni mirneho pokroku na strane Intelu je v tomto testu jiste pritomnost nejvykonnejsiho zastupce rodiny Arrandale zadouci.

Vsichni jiste vidi, ktere logo je v zaveru clanku dominantni.

Tomasi, tato skutecnost z clanku sala az to hezke neni, kuprikladu fakt, ze jsi v liceni dostupnosti na dnesnim trhu opomenul AMD ci Nvidia reseni je "politovanihodny". Receno politicky...
Hanba mi a mne podobnym, takova HRUPKA
8.4.2011 19:54:03   95.103.163.xxx 131
skor by ma zaujimalo, ci nove Intel GMA HD 3000 su postacujuce pre pozeranie DVD, HD filmov, stream videa, praca s fotkami... vykon vo Full HD rozliseni, problemy pri instalacii w7 bez dedikovanej GK.... predsa nie kazdy pc musi byt urceny na hranie.
8.4.2011 23:34:35   88.100.248.xxx 160
"framerate v pekle i v případě, že máte hru nastavenou na ty nejnižší možné detaily a hrajete v nízkém rozlišení 1366 × 768." Vzpomínám na dobu, kdy jsem hrál Half-life Opposing force, které bylo z nějakého důvodu náročnější než původní HL v rozlišení 400x300 v softwarovém renderingu a byl jsem happy... Jo, to byly časy
10.4.2011 19:42:50   109.107.208.xxx 43
Taky si vzpominam jak jsem na sve extra vykone 386SX na 40MHz (!)(takovou delalo jenom AMD) a 4MB RAM hral DOOMa II v 320x240 (a to se mi nektere mapy sekaly)... a taky jsem byl stastny jak blecha
1.10.2011 13:43:02   89.176.243.xxx 00
Dobrej zabiják výkonu byl Duke 3D v 800x600.
18.4.2011 17:13:27   85.162.142.xxx 01
uf, na čem jsi to hrál na 486tce s 2MB grafikou? Jak to vypadalo? To se tam hýbaly jen kostičky, ne
15.4.2011 07:05:24   90.178.234.xxx 63
Neházejte HD3000 z 2500K a 2600K to jednoho pytle. Jedna běží max na 1100MHz druhá až na 1350MHz.
1.10.2011 13:38:50   89.176.243.xxx 00
Teď jsem kupoval ThinkPad L520 s intel HD3000 a musim říct, že na inteláckejch grafikách se ještě furt hrát nedá. Zahrajete se na tom na nejnižší detajly hry jako CoD4 a podobně, nebo FarCry, Doom3, FEAR ale na nový hry to ještě ani zdaleka nemá. Jediný co na tom běží slušně jsou hry na Unreal 3 enginu. A pak mě taky překvapil Hitman Blood Money, ten jede uplně na plno v rozlišení 1600x900 ale to jsou vyjímky.
1.10.2011 13:40:50   89.176.243.xxx 00
Ale kvuli hrám jsem to nekupoval a navíc je tam jenom Core i3, možná že s i5 a kíp nataktovanou grafikou by to bylo lepší. Teď budu kupovat 8GB RAM, možná to taky něco zlepší. Tam je jenom 2GB a z toho je použitelnejch 1,8 GB a to je na Win7 fakt málo, takže na hrxy zbyde pár set mega, takže si myslim že ta ramka by mohla zvýšit i herní výkon.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

91 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.