Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?
Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?
autor: Z. Obermaier , publikováno 25.1.2011
Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Právě v tento okamžik je na trh oficiálně uváděna další grafická karta rodiny GeForce 500. Nástupce GeForce GTX 460 nabízí srovnatelné provozní vlastnosti, ale o desítky procent vyšší výkon. Společně s vysokým potenciálem k taktování jde o kartu, která má šanci stát se stejnou legendou, jakou byla GeForce 8800 GT.


Naší exkurzi výkonem a možnostmi grafické karty GeForce GTX 560 Ti musíme tradičně začít prohlídkou slajdů. Tentokrát jich není mnoho, výrobce v nich sděluje jen několik zásadních informací.

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

První slajd prozrazuje v podstatě vše. Novinka byla pečlivě laděna k vyššímu obecnému výkonu, ale hlavně k vyššímu výkonu na watt. Obrázek ukazuje, že GeForce GTX 560 Ti je o 33 procent průměrně výkonnější než GeForce GTX 460 1 GB, výkon na watt narostl o 21 procent. I když většinou bývají marketingová hodnocení výkonu "mimo", tentokrát se Nvidia nesekla.Ostatně uvidíte sami.

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Druhý slajd je porovnání s GeForce 8800 GT, jako duchovní předchůdkyní dnes uváděné karty. Pokud bude uživatel upgradovat právě z této karty, získá zejména podporu DX11. Také počet CUDA procesorů má novinka třikrát vyšší a pětkrát vyšší geometrický výkon (Teselace). Dvakrát takovou propustnost pamětí pak završí dvojnásobná kapacita paměti. Zní to celkem impresivně, připomínám, že GeForce 8800 GT se v den uvedení prodávala za cenu 6000 Kč s DPH. A jak se jí dařilo v prodejích, i když si obchodníci na hitu přiráželi ohromné marže.

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Další už známou novinkou je druhý stupeň OCP ochrany. Jistě víte, že AMD má ve svých kartách implementováno kromě klasického OCP ještě druhé, které hlídá, aby karta v brutálně zátěžových aplikacích nikdy nepřesáhla dané TDP karty. V praxi to znamená, že žádný nový Radeon nikdy ve Furmark nebude mít spotřebu vyšší, než je jeho TDP. Starší karty GeForce naopak pojedou na max, nehledě na své TDP - proto jejich extrémní spotřeba v tomto testu.

S GeForce GTX 500 tato situace ale končí. Nvidia implementovala monitoring odběru na všech napájecích větvích karty (PCI-E, 12V ze zdroje) a pokud je spuštěn test, v němž by se spotřeba zvyšovala nad TDP, karta sníží frekvence jádra, aby k tomu nedošlo. Frekvence a napětí spadne na polovinu. V praxi to znamená, že v testech jako Furmark, OCCT a podobně už nikdy neuvidíme vyšší spotřebu než je dané TDP karty. Tuto funkci lze samozřejmě vypnout, povíme si jak v kapitole o spotřebě.

1 GB paměti je limit

Ještě než se podíváme na samotnou kartu a testy, musíme si ujasnit důležitý fakt. GeForce GTX 560 Ti je karta určená maximálně pro rozlišení 24" LCD, tedy 1920×1080 nebo 1920×1200. Jde zkrátka o kartu střední třídy, nikoliv High-end, tam patří jiné produkty. Limitem snad není ani výkon jádra, ale kapacita paměti. 1 GB paměti je zkrátka už pro některé hry a vysoké rozlišení s vyhlazováním málo. Dokonce i GeForce GTX 570 se občas se 1280 MB paměti potýká s tímto problémem, tedy je jasné, že 1 GB na tom bude ještě hůře.

Změřil jsem v jedné z nejnáročnějších DX11 her vůbec (Metro 2033) množství potřebné paměti a uvidíte, že je tomu skutečně tak. Zde mají jasnou výhodu nové Radeony HD 6900 s 2 GB paměti, kterým zkrátka paměť nedojde ani u nejvyšších nastavení. Radeon HD 6950 1 GB bude ale také trpět stejně jako jiné 1GB karty. Zde je důkaz, že 1GB karty se na rozlišení vyšší než 1920×1200 opravdu nehodí.

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

V rozlišení 1920×1200 (4×AF) bez vyhlazování je ještě kapacita paměti 1 GB dostačující i u této náročné hry. Během hraní bylo obsazeno 738 MB, kdy nám ještě několik stovek MB zbývá. Zde není žádný problém.

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Pokud u rozlišení 1920×1200 (4×AF) zapneme i vyhlazování 4×AA, nároky na paměťový buffer karty stoupnou až na hodnotu 973 MB. To už jsme téměř na konci kapacity. Hra naštěstí nedovoluje zapnout vyhlazování 8×AA, jež by paměť zcela jistě zaplnilo celou.

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

U vyššího rozlišení 2560×1600 (4×AF) jsou nároky stejné jako u předchozího rozlišení s vyhlazováním. Kartě zde dochází i výkon na vykreslování scény, nejen paměť. Hra je sice se skřípěním zubů hratelná, k plné plynulosti by se ale musely snížit detaily. Využití paměti je 975 MB.

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Poslední obrázek ukazuje 2560×1600 (4×AF) s vyhlazováním 4×AA. Zde kartě regulérně došla paměť a hra se trhá i v menu. Buffer je zaplněn na maximum - 1023 MB. Toto nastavení bude zkrátka pro některé hry a kartu s 1 GB "smrtící", ve spoustě méně náročných her tomu tak ale není. Uvidíte v měření výkonu. I tak lze ale karty s 1GB pro vyšší rozlišení, než je 1920×1200 doporučit jen v nejnezbytnějších případech.

Modely výrobců

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?

Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy?



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
132 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 57.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.