Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přetaktování Radeon HD 6900 - BIOS, Powertune a spotřeba
Přetaktování Radeon HD 6900 - BIOS, Powertune a spotřeba
autor: Z. Obermaier , publikováno 28.12.2010
Přetaktování Radeon HD 6900 - BIOS, Powertune a spotřeba

V dnešním krátkém článku vám ukážeme, jak flashnout nový BIOS umožňující změnu napětí jádra obou karet. Dále se zaměříme na samotné taktování a vliv na technologii PowerTune, včetně měření spotřeby a výkonu. Na závěr pak zariskujeme s BIOSem vyššího modelu v Radeonu HD 6950, půjde levnější karta upgradovat na dražší model?


Přetaktování Radeon HD 6900 - BIOS, Powertune a spotřeba

Nové Radeony HD 6900 potvrdili svou pověst a obě jádra dosáhla k magické hranici 1 GHz. Slabší model sice zůstal 30 MHz pod touto metou, i tak jde o slušný výsledek. Díky vysokým základním frekvencícm se ale o takové "taktovací" orgie jako u Radeonů HD 5800 konat nemohou. Fenomén Radeonu HD 5850 zůstal nepřekonán. Slabšímu modelu jsem taktováním navýšili výkon o 17 procent, čímž se dostal pár procent nad výkon základního Radeonu HD 6970 a nad GeForce GTX 570. Vyšší model se díky svým vysokým taktům podařilo přetaktovat jen o kousek, konkrétně o 12 procent, paměti jen o 3 procenta. Výkon této karty stoupl o 7 procent, což dávno nestačí na GeForce GTX 580 na základních taktech. Pokud GeForce GTX 580 přetaktujeme, uteče Radeonu opět o desítky procent.

Pokud už hovoříme o GeForce GTX 580, zmínit musím brutální spotřebu Radeonů HD 6900 po navýšení napětí. Obě karty přesáhly své maximální TDP o stovky Wattů. U modelu Radeon HD 6950 to bylo neuvěřitelných 270W nad TDP u vyššího modelu pak 220W. Spotřeba je tedy jen o 60W nižší než u brutálně přetaktované GeForce GTX 480 s napětím 1,3V. Také teploty karet a hlučnost chlazení byly vysoké. Na druhou stranu je nutné pochválit neskutečně masivní napájení karet jež takovou zátěž zvládne. Chladič také ukázal ohromný výkon jež uchladí relativně slušně i 480W tepla z grafického čipu.

Pokud AMD vyřeší potíže s PowerTune u originálních BIOSů a tvůrci taktovacích utilit umožní navyšování napětí, nemusíme už k taktování používat dnes popisovaný krkolomný způsob a vše bude pohodlné jek jsem dnes zvyklí z jiných karet. Další problém jež je nutné vyřešit je nemožnost karty taktovat pod kapalným dusíkem (proto až dosud žádný rekord). Jak se jádro dostane pod 5C okamžitě se objeví artefakty a nebo se vypne. I na toto je nutný nový BIOS, snad se ho nadšenci dočkají brzy.

Jaký potenciál se ve vašich kartách skrývá, jsem vám dnes ukázali a navýšení výkonu už je jen na vás. Zdali taktovat budete či nikoliv, je vaše rozhodnutí. Těm odvážnějším lze s klidem doporučit i upgrade Radeonu HD 6950 na vyšší model. Pokud kvůli tomu o Radeonu HD 6950 uvažujete, spěchejte s nákupem. Tuto schopnost možná budou mí první karty z první série. U dalších dodávek možná již AMD tuto možnost omezí hardwarovou úpravou jádra.

Graf ceny produktu Sapphire Radeon HD 6950 2GB DDR5 poskytuje server Heureka.cz

Graf ceny produktu Sapphire Radeon HD 6970 2GB DDR5 poskytuje server Heureka.cz

Přetaktování Radeon HD 6900 - BIOS, Powertune a spotřeba

Za půjčení karet děkujeme společnosti Sapphire



Tagy: AMD  ATI  Radeon  HD 6950  HD 6970  grafická karta  Cayman XT  taktování  overclocking  BIOS  flash  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.12.2010 03:43:47   89.233.130.xxx 1644
Asus slibuje u své HD6970 přetaktování až o 50%, takže moc nechápu chabé přetaktování, kterého jste docílili. Zítra mi dorazí domů 2x HD6970 od Asusu, tak dám vědět, jak to s těmi slibovanými +50% vypadá.
28.12.2010 06:20:34   212.80.83.xxx 441
Těch 50% je na všech grafikách od asusu s "voltage tweak".To je taková folklórní záležitost,nemající se skutečností nic společného.
28.12.2010 07:14:38   83.208.197.xxx 204
Odpověď se skrývá ve slajdu přímo od Asus - https://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/19565-graficke-karty-amd-radeon-hd-6950-a-hd-6970-v-testu?start=7 , oněch 1200 MHz je možné dosáhnout jen s kapalným dusíkem ...
28.12.2010 09:14:08   89.233.130.xxx 927
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.12.2010 11:51:20   92.245.194.xxx 200
no ak niekto caka od grafiky ze ju vpohode pretaktuje o 50%, tak sa necuduj... Je celkom pravdive a vsade overitelne, že to nemôže byt pravda
28.12.2010 15:21:54   89.233.130.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.12.2010 15:25:59   89.233.130.xxx 49
Skočil jsem jim na "špek" :-) ... četl jsem si jen to co má v popiskách Alza. Ale co, vracet je už kvůli tomu nebudu, protože v CF i na 1GHz to hodí fůru výkonu i pro můj 4MPix monitor.
28.12.2010 06:55:59   95.140.241.xxx 163
Opravdu skvely clanek, odborny, ktery se jentak nekde nevidi. Mozna jenom dotaz, k upresneni. Pokud budu z karty zdimat 480W, vasimi slovy maximum napajeci kaskady, jak dlouho to ta napajeci kaskada vydrzi? Nemuze prvni dlouhodoby problem vzniknout prave zde? Grafiku jsem reklamoval jiz tak 5x, ruzne grafiky, ale vzdy Gigabyte nebo ASUS (prvni 2 ASUSky byly moje - NV6800), a vzdy byl problem v napajeci kaskade. Myslite ze napajeci kaskada je na takove vykony pripravena, nebo muze prave zde vzniknout problem, tudiz je mozne pote kartu vratit do stavu uznatelneho reklamacnim procesem?
28.12.2010 07:18:10   83.208.197.xxx 215
Ano, to je důležitá otázka. Při normálním hraní taková spotřeba nikdy nebude, Furmark je extrém. Já bych pro tyto karty doporučil maximálně napětí do 1,4V. Měřil jsem s tímto napětím spotřebu v Unigine a byla 355W, ve Vantage byla 320W. Tedy bych se toho nebál ... ale abych řekl pravdu, spustit při tomto napětí Furmark na několik dní bych si netroufnul
29.12.2010 16:21:44   188.75.128.xxx 51
Z. Obermaier napsal:
Ano, to je důležitá otázka. Při normálním hraní taková spotřeba nikdy nebude, Furmark je extrém. Já bych pro tyto karty doporučil maximálně napětí do 1,4V. Měřil jsem s tímto napětím spotřebu v Unigine a byla 355W, ve Vantage byla 320W. Tedy bych se toho nebál ... ale abych řekl pravdu, spustit při tomto napětí Furmark na několik dní bych si netroufnul


Takze do 1,4V ok. A vice na vlastni riziko. Ale jak jste psal nize, pokud je 480W mozna i teoreticke maximum, tak pustit na vice dni furmark je opravdu nebezpecna zalezitost. Stejne si vsak myslim, ze toto odemykani bude zalezitost pouze prvnich kusu. ATI/AMD po provaleni teto jednoduche metody zapracuje na novych revizich a myslim, ze jejich odemknuti jiz nebude mozne. Osobne vsak povazuji taktovani veskerych komponent v PC dnes za zbytecnost, protoze vykon, ktery jak grafika, tak CPU nabizi, je dostatecny. Problem je spise v naproste deoptimalizaci software, pripadnem uprednostnovani jednoho vyrobce - a je celkem jedno jestli ATI/AMD nebo NV, pripadne INTEL nebo AMD. V jednom je lepsi ten, v druhem zase onen.
28.12.2010 08:28:52   78.110.211.xxx 1031
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.12.2010 08:40:00   88.101.253.xxx 20
Mám Seasonis KnightEnergy 500W 80plus. Utáhne mi to OC při 1.3V nebo bych musel pořídit i nový zdroj?
28.12.2010 09:07:33   77.92.197.xxx 36
Není to Seasonis ale Seasonic a máš stejný zdroj,jako já . Seasonic SS 500ET 80+ OEM. Jestli měla Obrova sestava v Benchnarku max 355 W ,tak máš ještě rezervu . Buď v klidu,to dá.
Ve špičce dává krátkodobě až 520 W...
28.12.2010 10:14:43   83.208.197.xxx 140
355 a 320W měla v tu chvíli jen grafika! Celá sestava 525W a 495W! Napětí ale bylo 1,4V. 500W zdroj je málo, AMD doporučuje 550W.
28.12.2010 13:20:17   77.92.197.xxx 04
Aha,tak sorry. To je jiná papačka Tak to si kup noví zdroj
...
28.12.2010 08:42:32   217.77.165.xxx 161
l.zdvorak napsal:
nechci se nejak zastavat nvidia ale toto skore co ste namerily v 3Dmark 11 po pretaktovani mam se svou pretaktovanou GTX 570 uplne stejny skore tak nevidim duvod taky vypravet ze tyto karty strci Gtx 570 do kapsy kdyz jsou na tom stejne po pretaktovani muj nazor


ja hovorim o nepretaktovane gtx 570, kterou pretaktovany radeon predezene. je jsne, ze kdyz pretocim geforce tak se vykon opet srovna
28.12.2010 08:48:49   78.110.211.xxx 42
aha tak to je jine myslim si ze po pretaktovani 6950,6970 nebo gtx 570 budou tyto karty stejne akorat jim asi po OC utece gtx 580 ale je to pekny jen by me zajimalo co dude zravejsi jestli pretocena 570 nebo 6970?asi bude taky pekne papat ta 6970 pretocena?
28.12.2010 09:11:51   80.188.39.xxx 70
Chtel bych se zeptat autora jestli bude i nejaky clanek o taktovani karet nvidia, tedy spis neco ve smyslu kde by bylo porovnani vykonu a spotreby karet po OC. Neco podobneho jako byl clanek: https://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/18760-taktujeme-graficke-karty-na-maximum-vysledky-2-2?start=1

Moc by me totiz zajmalo jak si povede pretaktovana GTX570 proti Radeonum 6900.
28.12.2010 09:53:34   90.181.123.xxx 1420
Nechci se zastávat ani jedné značky grafik, ale buďme opravdu přesní a korektní. HD6970 zaostává ve většině directx 9 a 10 her za GTX580 asi o 4-9procent(bavím se rozlišeních pro tyto grafiky odpovídající 1920x1080/1200 a vyšší, se zaplým AA i AF) potom v directx11 je to o 3procenta a někdy i méně(jsou hry, kde hd6970 porazí GTx580) ovšem na straně hd6970 je jasná výhoda spotřeby a ceny. Tak já jen si rýpnu do výroku v článku, že i po přetaktování GTX580 je opět výsledek o !DESÍTKY! procent výšše než u hd6970. Není možné! GTX580 bude mít při tom opravdu nesnesitelnou spotřebu a ten rozdíl výkou po přetaktování nebude o moc nebo vůbec vyšší než u hd6970. To je vše
28.12.2010 10:21:37   83.208.197.xxx 2414
neznám ani jednu jedinou hru, kde by Radeon HD 6970 v rozlišení 2560x1600 překonal GTX 580 ... to vám asi nakukali na nedůvěryhodných webech V rozlišení 2560x1600 je GeForce GTX 580 o 14 procent výkonnější než Radeon HD 6970. Pokud karta navýší po taktování výkon o 7 procent, stále na nepřetaktovanou GeForce GTX 580, 7 procent chybí. Když GTX 580 přetaktuju o 15 procent, což není problém (mě jedou na 880MHz, dosáhnu rozdíl vůči přetaktovanému Radeonu HD 6970 - 20 procent, což jsou desítky ...
28.12.2010 21:37:36   89.103.167.xxx 74
6970 je vykonejsi nez GTX580 v: F1, Arcania, Mafia 2, Mass efect 2, Starcraft 2, Crysis warhead, Just cause 2. (2560/8AA, v nekterych i pri 2560/4AA). a kdo tu pak nakukava nesmysly...
28.12.2010 10:16:23   83.208.197.xxx 63
ano, časem zmíněný článek updatuji ... dost naměřených karett po OC už mám, až bude chvilka času, dám to dohromady
28.12.2010 10:42:40   90.181.123.xxx 1029
Z. Obermaier napsal:
neznám ani jednu jedinou hru, kde by Radeon HD 6970 v rozlišení 2560x1600 překonal GTX 580 ... to vám asi nakukali na nedůvěryhodných webech  V rozlišení 2560x1600 je GeForce GTX 580 o 14 procent výkonnější než Radeon HD 6970. Pokud karta navýší po taktování výkon o 7 procent, stále na nepřetaktovanou GeForce GTX 580, 7 procent chybí. Když GTX 580 přetaktuju o 15 procent, což není problém (mě jedou na 880MHz, dosáhnu rozdíl vůči přetaktovanému Radeonu HD 6970 - 20 procent, což jsou desítky ...

Tak pokud vím, tak je to tento web, co si vycucává z prstů některé informace, viz informace o FERMI, jak to bude trhač asfaltu navíc na svém blogu si otevřeně přiznal, jak se bavíš těmi hádkami a reakcemi lidí na články, když vypustíš do světa takový blud. Holt to máš blbě změřený, ale abych ti tak moc nekřivdil, tak určitě na to má i vliv CPU v sestavě na které se testuje "mé" výsledky byly naměřeny na sestavě s Phenomem X6 1090T, který byl ještě nadupnutej na 4,0GHz. určitě i HDD brzdí sestavu, ty nejvíc! "má" sestava měla SSD disk.
28.12.2010 10:56:52   83.208.197.xxx 277
tohle bych normálně smazal, ale nechám to tu pro zasmání ostatním ... ano tvůj Radeon byl výkonnější, protože más SSD disk! Už vím proč mě to tak nevyšlo ...
28.12.2010 13:11:13   109.164.72.xxx 103
Dej si facku.
28.12.2010 11:25:36   85.70.162.xxx 83
Mnooo, tak to je dobrý. Vím že, SSD urychlují načítaní dat, ale že by zvyšovaly FPS? Pokud tedy nepočítám zkrácení nahrávací doby levelů ve hře. Tak jak se dělají "papíry na auto", tak by se u některých měly zavést "papíry na PC", oni někteří co mají nadupaný stroj a hlavně "SSD disk", jsou svými úvahami nebezpeční vůči okolí. P.S. Já mám 2x SSD Corsair F40, Raid 0 - Sand Force řadič, zápis cca 520MB, čtení 560MB v ATTO234, a nevšiml jsem si zvýšení FPS v Battlefield Bad Company 2 co hraji multiplayer.
28.12.2010 11:27:28   89.239.15.xxx 63
no, prestoze se pan obermaier snazil psat co neobjektivneji, citim z jeho textu zklamani. a take ho bohuzel sdilim. presto si myslim, ze plneho potencialu karet se jeste dockame s dalsimi optimalizacemi ovladacu.
28.12.2010 11:36:00   88.101.253.xxx 70
Slo by nekda dopsat, jaky je prubeh OC pri narustajicim napeti? Stacilo by mi OC pri 1,2V a pri 1,3V. To pro predstavu, jak moc pomaha dalsi zvysovani napeti.
28.12.2010 11:53:56   83.208.197.xxx 61
mám to napsané ... do článku jsem to nedal, nedá se to příliš zobecnit, každá karta je jiná. 6950 - 1.1V (830MHz), 1.2V (920MHz), 1.3V (950MHz), 1.4V (970MHz)
28.12.2010 12:28:23   193.29.76.xxx 70
Mám dotaz na Vámi uváděnou spotřebu zbytku sestavy 170W a z ní odvozené spotřeby grafik ("355 a 320W měla v tu chvíli jen grafika! Celá sestava 525W a 495W"). Já bych předpokládal, že při hře, furmarku, či jiném náročném sw stoupne i spotřeba dalších komponent - hlavně cpu. Takže z těch 525W se mi z dá 355W jenom na grafiku jako příliš, nebo se pletu?
28.12.2010 13:03:19   83.208.197.xxx 43
s napětím 1,4V to není příliš, když karta má s 1,1V spotřebu 200W ... já jsem spotřebu zbylých komponent změřil pomocí staré pci grafiky s minimální spotřebou, tedy si myslím že je to +/- správně.
28.12.2010 13:27:50   82.142.90.xxx 60
Můžu se zeptat, zda se dá použít vzorec P=U*I pro výpočet I Zdá se mi to strašně moc. Když 480 = 1,5 * I -> I = 480 / 1,5 -> I = 320 Ampér
28.12.2010 13:29:28   77.48.244.xxx 00
Chtěl bych se zeptat, jak to pak je s tím powertune, o to se stará ten BIOS nebo ASUS SmartDoctor? A dalo by se nějak z té aplikace odstranit to že je pro ASUS nebo předělat aby to bylo třeba jen pro jiného výrobce? A předělával jsi nějak ten BIOS nebo jen ten klíč aby z toho byl "ASUS"?
28.12.2010 13:57:14   90.183.224.xxx 50
randomofamber napsal:
Můžu se zeptat, zda se dá použít vzorec P=U*I pro výpočet I Zdá se mi to strašně moc. Když 480 = 1,5 * I -> I = 480 / 1,5 -> I = 320 Ampér


samozřejmě že tenhle vzorec v tomhle případě neplatí, musíš počítat se strátami v napájení, paměti něco žerou a všechny výkonové prvky na kartě nejsou ideální, na všech je ztráta.

Pokud bys chtěl vědět proud samotného jádra musíš znát ztrátový výkon pouze jádra a né celé karty.
28.12.2010 14:00:39   82.142.90.xxx 30
OK, jen tak pro zajímavost, nevíte kolik asi tak Ampér bude proudit do takové karty a případně jen do GPU?
28.12.2010 14:04:50   90.183.224.xxx 20
randomofamber napsal:
OK, jen tak pro zajímavost, nevíte kolik asi tak Ampér bude proudit do takové karty a případně jen do GPU?


bohužel tuhle kartu nemám ale když koukneš na nějaký screen GPU-Z při zatížení, tak zjístíš!
28.12.2010 15:25:29   93.99.59.xxx 10
Tak jsem se do toho taky pustil zatím jen preflash z 6950->6970. Vše pracuje jak ma akorad mě překvapujou teploty při Kombustoru mam 90°c při 60% otačkách Jak jste na tom ostatní ?
28.12.2010 15:38:42   83.208.197.xxx 10
a ty se divíš, když místo 1.1V dáváš do karty skoro 1.2V? 6970 má vyšší napětí než 6950 ...
28.12.2010 15:46:55   93.99.59.xxx 00
No jako teplota OK, ale při 60% otačkach se divim...Podle recenze mam teplotu stejnou, ale o 10% otačkach vyšších a to mam dobře větranou hlinikovou skríň. No mam objednanýho thermalright shamana tak uvidíme jak si s ní poradí oproti stock chlazení
28.12.2010 15:37:58   83.208.197.xxx 63
randomofamber napsal:
Můžu se zeptat, zda se dá použít vzorec P=U*I pro výpočet I Zdá se mi to strašně moc. Když 480 = 1,5 * I -> I = 480 / 1,5 -> I = 320 Ampér


GPU napájí 6 mosfetů, každý dokáže dodat do karty 50A při nominálním napětí, u vyšších to bude o kousek méně - řekněme 45A. 6x45=270A x 1,5V = 405W jen jádro GPU, když přidáme dvě fáze napájení pamětí, videovýstupu, ventilátoru ... tak nám to těch 480W co jsem naměřil s napětím 1,5V v klidu dá.
21.1.2011 16:46:27   87.244.204.xxx 10
Celý január 2011 mi nefungujú linky na download biosov, sú vymazané a pod. Nemôžete tie odkazy aktualizovať?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

70 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 28.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.