Hlavní stránka Hardware Grafické karty 3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků
3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků
autor: Tomáš Šulc , publikováno 10.12.2010
3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků

Když se řekne benchmark pro grafické karty, spousta lidí si automaticky představí slavný 3DMark od Futuremark. S jeho minulou verzí Vantage výrobce mnoho chvály nesklidil, přesto však přišel s novou verzí pojmenovanou stroze 11. A předem mohu prozradit, že tentokrát je to mnohem lepší, byť na vrchol slávy se benchmark nejspíš nevrátí.


3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků

Nový 3DMark 11 je tu a jaké jsou moje dojmy z jeho testování? Za sebe mohu říct, že jsem s verzí pojmenovanou jednoduše 11 velmi spokojený. Po nepříliš vydařeném Vantage jde dle mého názoru o krok dobrým směrem. Benchmark těží z technologií DirectX 11, z nichž využívá hlavně pokročilých metod osvětlení a teselace. Zejména vizuální stránka druhé scény High Temple je jedním slovem úžasná a ukazuje, jak by mohly počítačové hry vypadat za několik let, čímž se vracíme do éry 3DMarků 2001, 2003 a 2005. Výsledné skóre se však nepočítá jen za čtyř GPU testů (dva specifické na každé testovací scéně), ale také z CPU testu a kombinovaného testu. Jako benchmark procesoru tentokrát posloužila destrukce založená na běžně používaném enginu Bullet Physics. Vítanou novinkou je kombinovaný test, který je velmi náročný a kloubí do sebe DirectX 11 grafiku, Bullet Physics akcelerovaný přes procesore a látky počítané skrz GPGPU DirectCompute.

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků

K testování nabízí 3DMark 11 podobně jako Vantage několik nastavení. Základní Entry je určené pro slabé sestavy, notebooky či netbooky, probíhá ve velmi nízkém rozlišení 1024 × 600 px, je poměrně dost závislé na výkonu procesoru a v praxi se nejspíš bude využívat jen minimálně. Podstatně rozšířenějším (zejména u overclockerů bude jistě oblíbené) se stane nastavení Performance, které běží ve vyšším nastavení a rozlišení 720p. Určeno je pro testování na běžných sestavách a i ono je u výkonných grafických karet závislé na výkonu procesoru, byť podstatně méně než Entry. Naopak takřka nezávislé je nejnáročnější nastavení Extreme, které běží v rozlišení 1080p a jako jediné včetně vyhlazování hran. V současné době pekelně zatopí i nejvýkonnějším grafickým kartám a jeho výhodou je téměř nulová závislost na procesoru. Velmi dobře si jej proto dovedu představit v recenzích grafických karet a sám jej s největší pravděpodobností budu užívat.

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků

U benchmarku jako 3DMark je důležitá i objektivita. Dle prvních měření vše vypadá dobře. Stejně výkonné karty si jsou téměř rovny a stejně tak loga Antec a MSI v testech nic neznamenají, Futuremark spolupracuje snad se všemi většími výrobci počítačového hardwaru. Malý náskok AMD se bude pravděpodobně měnit měsíc co měsíc dle aktuální verze ovladačů, oba výrobci grafických čipů se na 3DMarrk 11 téměř jistě zaměří. Hlavní je, že výsledky karet velmi pěkně škálují a testy mají hardwarové nároky, které grafické karty spolehlivě vytíží i za několik let.

Za sebe tedy mohu konstatovat, že jsem s novým 3DMarkem 11 velmi spokojený a stejně jako nepříliš povedené Windows Vista nahradila nová generace 7 s úplně jinou pověstí, tak i Vantage pravděpodobně rychle nahradí povedený 3DMark 11, který se možná začne pomalu vracet do metodik recenzentů grafických karet.

Poděkování

Děkujeme partnerům Acer, Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků 3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků 3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků 3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků



Tagy: 3DMark 11  test  benchmark  recenze  review  DirectX 11  GPGPU  Deep Sea  High Temple  DirectCompute  Futuremark  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.12.2010 06:56:21   93.91.243.xxx 218
Po 3DMark Vantage, který zapadal k ostatním Futuremark produktům, je 3DMark 11 trochu odbytý a velmi krátký. V předchozím bylo asi 10 různých scén a u nového jen 4.
10.12.2010 07:35:51   88.100.122.xxx 112
Nic moc no :// Ale vlastně proč nic moc? bohužel to nemá ten wow efekt. Ale vlastně může mít ještě něco wow efekt co nebude vypadat lépe nebo podobně než naše realita :o Asi ne. Doba je taková, dříve obrovské rozdíly ale dnes jen detaily. Nicméně jestli bude objektivní, tak pro FM jen klady.
10.12.2010 08:24:24   89.176.167.xxx 241
naopak souhlasím s T. Šulcem. Nevím, proč by notně měl mít benchmark sáhodlouhé scény a "čím více, tím lépe"?! Pro overclocking a hlavně ten extrémní jistě lepší volba.
10.12.2010 17:57:36   83.208.174.xxx 61
Zdá se mi že se bojí ukázat živé věci (džungle i mořské dno jsou hrozně statické = mrtvé). Ve starších 3DMarkách(2000,2001), dělal WOW efekt hlavně perfektní hudba a dynamika. Technologicky by taky šli ty dvě kratičké scény udělat stejně kvalitně i v DX9c.
11.12.2010 23:18:11   194.213.42.xxx 04
Dyť tam žádná hudba nebyla. Nebo jo?
12.12.2010 03:54:57   83.208.174.xxx 10
hudba nebyla tuším jen ve Vantage propracovanější 3DMarky mají dema (nejlepší je asi z 2001):
1999http://www.youtube.com/watch?v=SZ2KUmr-07s 2000http://www.youtube.com/watch?v=vkaXr8EppTI&feature=related
2001http://www.youtube.com/watch?v=dQHtk9hmA94
2003http://www.youtube.com/watch?v=gcYby_LwlJ4
2005http://www.youtube.com/watch?v=qDzL8wSBLj8
2006http://www.youtube.com/watch?v=EPahmH783N8
Vantage - neexistuje?
2011http://www.youtube.com/watch?v=I8a_VP2kOmg
11.12.2010 23:22:04   194.213.42.xxx 20
Tak mám tu takovou zajímavost, kdyby to někoho zajímalo: Jen jak si vede nová karta s fosilním procesorem:

GTX460 1GB + Athlon X2 Windsor @ 2.8GHz - P2385.

Nicméně mě teda překvapuje, že to dělá skoro 4 FPS v CPU testu - CPU test v 3DMarku 2006 byl mnohem - mnohem náročnější.
10.12.2010 08:29:40   90.179.187.xxx 31
3DMark 11: Zatím u mě nefunkční SLI. 2x470. Ale co jsem četl asi nás bude více.
10.12.2010 08:39:05   212.5.212.xxx 79
Ako vzdy - nevyladene, vobec nehovariace hrubom vykone grafiky...... Ale graficky velmi pekne.... Bude coskoro patch... a 5870 stale dobra volba....
10.12.2010 08:56:30   88.102.150.xxx 79
No me tam ty loga tedy fakt vadej, chtej za to penize, kdyby to bylo zadarmo dalo by se to jeste pochopit.... Celkove sestupna tendence pokracuje. Jen vzpominam na sok, kdyz jsem videl 2001 a 03. Tohle nikomu dech nevyrazi. To se u me castecne stalo u Heaven Benchmark....
10.12.2010 09:13:13   62.44.4.xxx 102
Dříve, když přišel nový 3DMark (99, 2000, 2001) tak vždy přinesl novou krásnou grafiku. Od verze 05 až do dneška už mi přijde grafika hodně podobná, už asi není tolik kam jít. V 3DMark 2000 bylo například krásné demo, v 3DMark 2001 zase krásný test 3 (s rybářem u potoka). To bylo opravdu na co koukat, i když objektivita už tehdá byla špatná (viz výsledky testů na 3dfx kartách atd.)
10.12.2010 09:18:40   87.159.152.xxx 63
Osobne som bol s 3DMarku11 trocha sklamany i ked priznam sa, ze z cisto subjektivnych dovodov.

Releasnute video ma dost navnadilo na graficke orgie, ale v realite ma to moc neuchvatilo. Za najkrajsiu real-time grafiku nadalej povazujem s naskokom Unigine Heaven. Na druhej strane uznavam, ze primarnou ulohou benchmarku by malo byt presne meranie, nie ohurenie grafikou, takze toto by som aj odpustil.

Co je vsak horsie, ze aspon zatial nefunguje s GTX 5xx pod 3DMarkom vobec SLI. A to je uz teda dost bota. Jasne, ze sa to casom opravi (hotfix existuje uz i teraz), ale postramoteny prvy dojem mi uz ostane.

Do buducna to vsak aj tak moze byt relativne funkcny etalon na rychle porovnanie DX11 vykonu roznych kariet.
10.12.2010 09:39:36   194.176.105.xxx 21
Z toho si nic nedelej me to zase meri vykon ve 2d u me 6870, takze to maji rozbite :]]]
10.12.2010 09:24:24   84.242.66.xxx 81
Je to pomerne technicky i obsahove nudne.
Chtelo by to nejake oziveni. No v dnesni dobe asi jako vsechno :-).
10.12.2010 09:41:22   194.176.105.xxx 22
pepcadvorak napsal:
Z toho si nic nedelej me to zase meri vykon ve 2d u me 6870, takze to maji rozbite :]]]


Mam vykon nejakych 1680 takze asi jako 5600 s 3ghz i7
10.12.2010 11:35:16   109.164.72.xxx 716
Tak mi příjde, že Futuremark se tak moc snažil vyrovnat rozdíly mezi nvidií a AMD aby byly co nejvíce vyrovnané, že to přepískl a AMD Radeony jsou rychlejší. Chtěl bych vidět kdyby se tessalation faktor dal na max. Podle mě by rozdíl v mnohem větší rychlosti tes u nvidia a pomalejší u AMD byl minimální. Celý ten benchmark je uplně na prd. Je sice pěkný, ale o reálném výkonu karet v DX11 se všemi "fičurkami" neřekni vůbec nic. Kamenujte si mě jak chcete.
10.12.2010 13:17:06   89.239.15.xxx 103
kamenovat te nebudem, zjevne problematice absolutne nerozumis
10.12.2010 13:11:59   89.103.96.xxx 1310
3D marky nehraju.
10.12.2010 15:19:51   109.80.102.xxx 101
Skoda snad jen chybejicich GeForce 580, 570 + dvoucipovych karet jako HD5970
12.12.2010 15:23:24   84.42.173.xxx 11
HD 5970 + i975 na Extreme X2512 (vse na default)
10.12.2010 19:49:15   94.112.60.xxx 30
Necroman napsal:
Skoda snad jen chybejicich GeForce 580, 570 + dvoucipovych karet jako HD5970


Core i7-870 a 5970, default frekvence P6496

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

52 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 25.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.