Hlavní stránka Hardware Grafické karty Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů
Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů
autor: Z. Obermaier , publikováno 13.10.2010
Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Jelikož se blíží uvedení nových grafických karet Radeon, je na čase se připravit. Karty Radeon HD 5770, HD 5970 a dvojici Radeonů HD 5870 v CrossFire jsme doplnili ke změřenému portfoliu karet z minulého testu o přetaktování. Podívejme si jak si dnes výkon všech moderních karet stojí i po přetaktování a co mohou současné karty ještě nabídnout.


Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Citace ze závěru předchozího článku, jež je zde pro připomenutí základních faktů: Nabídli jsem vám pohled na přetaktování grafických karet, jež nebylo nijak extrémní, ale drželo se schválně v mantinelech domácího bezpečného použití. Nezvyšovali jsem napětí jádra nad bezpečné hranice, ani jsme nemuseli provádět zásahy do BIOSů karet nebo do hardware. Chtěli jsme ukázat spíše takové konzervativní navýšení výkonu, jež zvládne úplně každý a jež také zvládne většina grafických karet testovaných modelů.

Otázku, zda vůbec taktovat řešit nebudu, navýšení výkonu je znatelné a byl by hřích si jej ve hrách nedopřát. Spíše se zamysleme nad taktováním, jež by eventuálně přineslo více škody než užitku. Ano, hovořím o rozumném poměru výkonu a spotřeby. Je sice pěkné, že například GeForce GTX 480 je po přetaktování významně výkonnější než ostatní karty v testu, o 240W vyšší spotřeba je ale také argument. Zde tedy doporučuji spíše nižší napětí a nebo kartu taktovat pouze na základním napětí, výkon se podstatně zvýší a spotřeba zůstane ještě akceptovatelná. Pokud spotřebu a zahřívání neřešíte, taktujte dle libosti nehledě na napětí jádra.

Nejzajímavějšími kandidáty na kartu pro ladiče a taktovače jsou Radeon HD 5850 a GeForce GTX 460 v obou verzích. Obě karty mají vysoké rezervy pro zvyšování frekvencí a výkon také významně narůstá. Také spotřeba i po přetaktování je v únosných mezích. Pokud srovnáme tyto karty proti sobě, přetaktovaná GeForce GTX 460 na výkon Radeonu HD 5850 po přetaktování nestačí. Radeon má větší potenciál k navyšování frekvence a konkurenční kartě o několik procent uteče. Pro GeForce ale zase hovoří nižší pořizovací cena. Zajímavou kartou se také ukázala GeForce GTX 470, která po přetaktování dosáhne na výkon GeForce GTX 480 a významně pokoří i Radeon HD 5870. Za svou cenu jde o solidní kartu, i když spotřeba je vysoká. Ne ovšem tak jako u nejvyššího modelu GeForce GTX 480. Jak si karty vedly proti sobě po přetaktování, a o kolik se jejich výkon zvýšil vůči taktovaným i netaktovaným modelům najdete v příslušné kapitole.

Těsně před uvedením další generace grafických karet AMD Radeon HD 6800, jsem vám dnes nabídli souhrn aktuálního výkonu současných grafických karet změřených s posledními ovladači, včetně přetaktování. O výkonu dnešních karet máme jasno, známe jejich výkon vůči sobě, také možnosti přetaktování a spotřebu. Jsme tedy dostatečně vybaveni porovnat současné modely s těmi nadcházejícími. Podle dostupných informací by se měly v následujících týdnech objevit Radeon HD 6850 a Radeon HD 6870, kam se v naší výkonové tabulce zařadí ještě nevíme, nějaké náznaky výkonu se ale na veřejnost dostaly. My nebudeme předjímat a počkáme si na změřený výkon včetně taktování v naší porci her. V tuto chvíli také mohu s jistotou říci, že Nvidia nehodlá nijak zásadně na nové Radeony reagovat, podle všeho jim bude chtít postavit přetaktované verze GeForce GTX 460 1GB. Zdali to bude stačit uvidíme za týden.

O dalších plánech obou výrobců se toho mnoho neví. Spekulovalo se o uvedení AMD Radeonů HD 6900 ještě letos, několik týdnů po prvních kartách, podle všeho se ale uvedení odkládá až na Nový rok. Zdali se nakonec tato zpráva potvrdí se dozvíme včas, do té doby je ještě spousta času. A co chystá konkurence? Hovoří se o dvou nových High-end kartách, jako nástupcích GeForce GTX 470 a GTX 480 s novým jádrem GF110. Zdali se dostanou na trh letos nebo až příští rok nevíme, opět se dozvíme až přijde čas.

Grafické karty a desku do testu zapůjčil ASUS Computer

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Dále také Gigabyte Czech Republic

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Rovněž NVIDIA ..

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

.. a samozřejmě EVGA Europe

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů

Monitory pro testování grafik poskytlo HP Czech republic

Taktujeme grafické karty na maximum - doplnění Radeonů



Tagy: Grafické karty  VGA  taktování  přetaktování  overclocking  ATI  Nvidia  návod  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.10.2010 06:14:45   194.228.245.xxx 713
Nejake jste spatne spocital rozdilny vykon mezi GTX 480 a X2 ...

X2 = 168,7%
GTX 480 = 142,2%

168,7-142,2=26,5% (v nepretaktovaném stavu)

X2=202,7%
GTX 480=163,3%
202,7-163,3=39,4% (v pretaktovanem stavu)
13.10.2010 06:55:51   83.208.197.xxx 152
Bohužel se pleteš. Pokud by jedna z komentovaných karet byla jako referenční (100 procent) tak bych výsledek té druhé mohl jen odečíst jak píšeš. Pokud je ale referenční jiná, výsledek se počítá takto - výsledek jedné karty / výsledek druhé karty * 100 - 100 zde tedy = (168,7/142,2*100)-100=18,6 procent!
13.10.2010 07:20:32   194.228.17.xxx 52
OBR má pravdu. Porovnáváme 480 a X2 mezi sebou, čili je nutné je převést na stejný základ -> 142,2 musí být bráno jako základ 100% a pak trojčlenkou spočítáme kolik procent nárustu je těch oněch 168,7; což dá těch 18,6%
142,2 ..........100%
168,7............x
(168,7/142,2*100)-100=18,6
13.10.2010 07:42:04   93.181.84.xxx 32
kapitola cena-výkon: "dvojice Radeonů HD 5970 v CrossFire přijde na 86 Kč." - 9 za 8
13.10.2010 08:25:43   194.176.105.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.10.2010 08:56:18   194.228.245.xxx 122
Z. Obermaier napsal:
Bohužel se pleteš. Pokud by jedna z komentovaných karet byla jako referenční (100 procent) tak bych výsledek té druhé mohl jen odečíst jak píšeš. Pokud je ale referenční jiná, výsledek se počítá takto - výsledek jedné karty / výsledek druhé karty * 100 - 100 zde tedy = (168,7/142,2*100)-100=18,6 procent!


ANO mate pravdu! OMLOUVAM SE!
13.10.2010 10:54:58   94.142.237.xxx 61
neříkla jsi předtím Zdeňku, že nové jádro bude GF102 ? teď píšeš GF110
13.10.2010 19:24:24   213.192.35.xxx 50
Pozor na to, co píšeš. Už se tu zase maže. A to měli odvahu a žádali o nominaci na křišťálovou lupu.
13.10.2010 16:52:17   109.202.85.xxx 04
Dobra prace.Hlavne obrovske plus je jasna a podrobna metodika testovani.
Clovek aspon veri, ze si to necucate z prstu.
13.10.2010 18:23:26   213.192.35.xxx 61
Testík velký, ale už aby tu byly nové karty od AMD. Současné karty AMD jsou na trhu prakticky rok a jejich výkon je dobře znám. Po vydání nové generace to bude mít Nvidia hodně těžké. Už rok nemá výkonostní trůn a nová generace AMD obsadí prvenství i v single core kartách. Bohužel díky 40nm a zrušenému 32nm procesu nemá Nvidia čím odpovědět. GF100 je obří čip a neuspěl. Nic většího Nvidia postavit nemůže. Dvojice GF104 se sotva dokáže postavit jedné kartě postavené na GF100. Navíc ani GF104 si Nvidia nemůže dovolit vypustit neořezané v plné síle. Proto se dá velmi těžko čekat, že by mohla vypustit jádro silnější než GF100 na 40nm procesu. Nvidii podrazili nohy v TSMC, protože být tu možnost vyrobit čipy na 32nm, byl by to pro Fermi druhý dech. Takto jim nezbývá než čekat na 28nm. Zde to bohužel vypadá, že GF bude mít 28nm dříve jak TSMC a Nvidia tak opět přijde na trh s kartami později. Na 40nm nemá možnost cokoli předvést a jiný proces nemá. AMD si nechalo slušné rezervy, RV870 je menší jak GF104 a RV840 je proti GF104 doslova mikročip. Navíc měli více času pracovat na DX11 čipu "druhé" generace. Mohou tedy na trh dodat větší a hlavně efektivnější čip.
Myslím, že máme až do příchodu 28nm vymalováno. Čili zhruba tak na rok. O tom svědčí i definitivní konec XFX u Nvidie a pokusy Nvidie o vlastní distribuci karet, jelikož výrobci ji pomalu opouštějí.
13.10.2010 19:38:36   83.208.197.xxx 114
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.10.2010 21:04:00   213.192.35.xxx 10
HD6800 je jen náhrada za chybějící článek, který byl mezi HD5770 a HD5850. Zajímavé ale budou jednojádrové verze HD69XX. Ty budou náhradou za rodinu HD58XX.
Jediným zklamáním by mohlo být možné přeznačení karet založených na RV840. Vypadá to, že by mohly přežít do další generace.
Nic to ale nemění,že AMD vydá nové grafiky s vyšším výkonem. GTX460 přijde o své zajímavé postavení a GTX480 skončí v pozici nejrychlejší single čip grafiky. S novým dvoujádrem nemusí AMD spěchat, protože konkurence ho nemá jak ohrozit.
Důležité je pouze vydat před Vánocemi nové karty v nejvíce prodávaném segmentu. V tomto směru AMD bude mít lákadla, zatímco Nvidia ne.
13.10.2010 20:11:36   212.80.64.xxx 41
Z. Obermaier napsal:
NV nebude mít potřebu na Radeony HD 6800 odpovídat, jejich výkon bude pro mnoho lidí jedno-velké-zklamání ..


Říká se, že bažanti se počítají až po honě. Možná AMD příjemně překvapí.
13.10.2010 21:27:11   94.142.237.xxx 71
Z. Obermaier napsal:
NV nebude mít potřebu na Radeony HD 6800 odpovídat, jejich výkon bude pro mnoho lidí jedno-velké-zklamání ..


pak si ale sám odporuš, protože na svém blogu si uvedl toto : "Výkon - zveřejněná čísla z Vantage jsou reálná, se starými ovladači. Herní výkon je krapet jinde (výš), a značení karet 6800 není vůči HD 5800 vůbec zle vymyšlené, naopak .. neřeknu nic dokud nezměřím sám, ale obavy, že 6800 budou výrazně pomalejší než jejich předchůdci 5800 jsou mylné .. to co předvádí HD 6870 se svým počtem SP vůči HD 5870 je doslova šok .."
14.10.2010 00:18:26   84.16.60.xxx 00
konecne poriadna recenzia ako sa patri a slusi aj metodika je excelentna, ale autora by som sa chcel opytat ktoru kartu by mi odporucil GTX 470 SOC(700/1400/334 alebo Sapphire 5870(850/1200), ide mi len o vykon a hranie v stock taktoch(karty taktujem len za ucelom testu co dokazu) alebo pockat ako sa vyvinie trh po prichode novych grafik. Zatial mam zaujem o 5870 ale ta 470 mi udrela do oka.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

47 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 17.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.