Megatest grafických karet — opravdu jen ten nejlepší hardware |
autor: Tomáš Šulc , publikováno 19.8.2010 |
Seznam kapitol |
---|
1. Srovnávací tabulka, sestava, hry a metodika |
2. 3DMark 06/Vantage |
3. Call of Duty Modern Warfare 2 |
4. Colin McRae DiRT 2 |
5. Crysis |
6. Dragon Age Origins |
7. Far Cry 2 |
8. S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat |
9. Tom Clancy |
10. Warhammer 40 000 Dawn of War II |
11. World in Conflict |
12. Spotřeba |
13. Celkový výkon |
14. Poměr cena/výkon |
15. Kterou kartu zvolit |
16. Závěr |
Konečně se dostáváme do závěru našeho velkého testu a podíváme se na ty nejlepší z nejlepších. Nejvýkonnější a pochopitelně nejdražší karty postavíme proti sobě a vybereme ty nejvýhodnější kandidáty ke koupi. Která značka nabídne lepší poměr výkonu a ceny? Bude to ATI? Nebo dokonce Nvidia?
Megatest grafických karet – odkazy na jednotlivé části testu
Představení modelů s jádry Nvidia
Představení modelů s jádrem ATI
Opravdu jen ten nejlepší hardware
Shrnující tabulka s parametry testovaných karet
První část článku s představením karet NVIDIA GeForce najdete zde, část s představení karet ATI Radeon zde, část s testy lowendových a mainstreamových karet zde.
Testovací sestava
Procesor | Intel Core i7 920 @ 3,6 GHz |
Základní deska | Asus P6T DeLuxe |
RAM | Kingston 3× 2 GB DDR3, 1600 MHz |
Grafická karta |
NVIDIA GeForce 8800 GT NVIDIA GeForce GTX 260 NVIDIA GeForce GTS 250 512 MB NVIDIA GeForce GTX 460 768 MB NVIDIA GeForce GTX 460 1 GB NVIDIA GeForce GTX 465 NVIDIA GeForce GTX 470 NVIDIA GeForce GTX 480 ATI Radeon HD 3870 ATI Radeon HD 4870 ATI Radeon HD 5770 1 GB ATI Radeon HD 5830 ATI Radeon HD 5850 ATI Radeon HD 5870 1 GB ATI Radeon HD 5970 2 GB |
Ovladače |
GeForce 258.96 ATI Catalyst 10.7 |
Pevný disk — systémový | WD VelociRaptor WD1500HLFS |
Pevný disk — data | WD Caviar WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200W |
Operační systém | Windows 7 Ultimate 64bit |
Testovací sestava byla identická se sestavou v první části testu s pomalejšími kartami. V tomto případě už nejspíš není divu, proč jsme použili takto výkonný stroj. Zejména duální ATI Radeon HD 5970 je karta na výkon procesoru velmi náročná a abychom ji brzdili co nejméně, použili jsme takto výkonnou sestavu.
Metodika testování
V této části megatestu jsme se zaměřili na výkonné grafické karty. Logicky jsme tak použili vyšší rozlišení 1680 × 1050 px a 1920 × 1200 px a nároky vzrostly také na vyhlazování. Testovali jsme v režimech jak bez, tak s 4× a také 8× vyhlazováním hran. Poslední jmenovaný režim jsme pochopitelně použili jen u her, které jej podporují. Pouze v nejvyšším rozlišení 2560 × 1600 px jsme netestovali. Tyto panely totiž vzhledem k jejich ceně používá jen zanedbatelný zlomek uživatelů a drtivá většina majitelů karet jako je GeForce GTX 480 hraje v 1920 × 1200 s vyšším režimem AA.
Testovací hry
Call of Duty Modern Warfare 2 — Hry ze série Call of Duty nemají zabudovaný benchmark, testuji proto hraním hry. V nejnovějším pokračování je to mise Exodus, ve které testuji hraním prvních 30 sekund hry, kdy společně s dalšími vojáky a tanky dobýváme předměstí amerického města. Nastavení grafiky je maximální, fps měřím programem FRAPS, AA zapínám ve hře.
Colin McRae DiRT 2 — Offroadové závody DiRT 2 mají vestavěný benchmark, který testuje jedno kolo rallycrossu v Aréně v Londýně. Tento benchmark k testování používám, nastavení hry je DirectX 9 maximum, AA zapínám ve hře. Testovat v DiRTu výhody DirectX 11 nelze, protože hra pouze přidává možnost zapnutí HDAO a tesselace, samotné zvýšení fps se stejnými efekty např. použitím Compute Shaderů možné není).
Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem FRAPS. Nastavení grafiky je na high, AA zapínám ve hře.
Dragon Age Origins — Testuji průchod osadou lidí na počátku hry, nastavení grafiky je na maximu včetně AA zapnutého ve hře, fps měřím programem FRAPS.
Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Nastavení vše na Very High či Ultra High pod DirectX 10, AA nastaveno v benchmarku.
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Testuji pomocí uvolněného benchmarku a testuji hned první scénu s běžným denním světlem. Nastavení hry je maximální pod DirectX 10, tedy Ambient Occlusion režim HBAO High. U karet s podporou DirectX 10.1 povoluji jejich podporu, u těch s DirectX 11 zase zapínám DirectX 11 renderování (dochází ke zvýšení fps), avšak DirectX 11 detaily jako tesselace nechávám vypnuté.
Tom Clancy's H.A.W.X. — Letecký simulátor H.A.W.X. testuji pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je maximální, u karet s podporou DirectX 10.1 a vyšší zapínám tuto podporu. AA nastaveno ve hře.
Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry je maximální, AA zapínám v ovladačích.
World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA nastavena v menu hry.