Hlavní stránka Hardware Grafické karty Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu
Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu
autor: Tomáš Šulc , publikováno 18.8.2010
Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Po představení všech zúčastněných karet obou výrobců AMD/ATI a Nvidia tu konečně máme první testy. Dneska se podíváme na ty nejlevnější karty a střední třídu. Protože se nejedná o nejvýkonnější karty, otestovali jsme je v rozlišeních 1280×1024 a 1680×1050. Změřili jsme i spotřebu a vybrali pro vás ty nejlepší kousky.


Megatest grafických karet – odkazy na jednotlivé části testu

Představení modelů s jádry Nvidia

Představení modelů s jádrem ATI

Od low-endu po střední třídu

Opravdu jen ten nejlepší hardware

Shrnující tabulka s parametry testovaných karet

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Testovací sestava

Procesor Intel Core i7 920 @ 3,6 GHz
Základní deska Asus P6T DeLuxe
RAM Kingston 3× 2 GB DDR3, 1600 MHz





Grafická karta
NVIDIA GeForce G 210
NVIDIA GeForce GT 220
NVIDIA GeForce GT 240
NVIDIA GeForce 8800 GT
NVIDIA GeForce GTS 250
ATI Radeon HD 3870
ATI Radeon HD 5450
ATI Radeon HD 5550
ATI Radeon HD 5570
ATI Radeon HD 5670
ATI Radeon HD 5750
ATI Radeon HD 5770
Ovladače GeForce 258.96
ATI Catalyst 10.7
Pevný disk — systémový WD VelociRaptor WD1500HLFS
Pevný disk — data WD Caviar WD3200AAKS
Zdroj Gigabyte Odin 1200W
Operační systém Windows 7 Ultimate 64bit

Možná vás při pohledu na tabulku napadá, proč jsem slabé grafické karty testoval na takto silné sestavě. Důvodem k tomu byla jednak snadná srovnatelnost všech testovaných karet (mainstreamové karty jako NVIDIA GeForce GTS 250 či ATI Radeon HD 5770 jsem testoval ve všech rozlišeních od 1280 × 1024 px bez AA až po 1920 × 1200 px s 8× AA) a pak také to, abychom u karet otestovali jejich opravdový výkon a nikoliv to, jestli je brzdí běžný mainstreamový doujádrový procesor.

Metodika testování

Protože dnes testujeme levné grafické karty s cenou do čtyř tisíc korun, které většina z vás bude používat k menším monitorům, zvolil jsem pro dnešní test nižší rozlišení. Volba proto logicky padla na 1280 × 1024 px neboli stále poměrně hojně užívané rozlišení na 19" LCD panelech a 1680 × 1050 px, což je rozlišení typické pro 22" LCD panely. Testoval jsem jak bez, tak také se zapnutým čtyřnásobným vyhlazováním hran.

Testovací hry

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Call of Duty Modern Warfare 2 — Hry ze série Call of Duty nemají zabudovaný benchmark, testuji proto hraním hry. V nejnovějším pokračování je to mise Exodus, ve které testuji hraním prvních 30 sekund hry, kdy společně s dalšími vojáky a tanky dobýváme předměstí amerického města. Nastavení grafiky je maximální, fps měřím programem FRAPS, AA zapínám ve hře.

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Colin McRae DiRT 2 — Offroadové závody DiRT 2 mají vestavěný benchmark, který testuje jedno kolo rallycrossu v Aréně v Londýně. Tento benchmark k testování používám, nastavení hry je DirectX 9 maximum, AA zapínám ve hře. Testovat v DiRTu výhody DirectX 11 nelze, protože hra pouze přidává možnost zapnutí HDAO a tesselace, samotné zvýšení fps se stejnými efekty např. použitím Compute Shaderů možné není).

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem FRAPS. Nastavení grafiky je na high, AA zapínám ve hře.

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Dragon Age Origins — Testuji průchod osadou lidí na počátku hry, nastavení grafiky je na maximu včetně AA zapnutého ve hře, fps měřím programem FRAPS.

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Nastavení vše na Very High či Ultra High pod DirectX 10, AA nastaveno v benchmarku.

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Testuji pomocí uvolněného benchmarku a testuji hned první scénu s běžným denním světlem. Nastavení hry je maximální pod DirectX 10, tedy Ambient Occlusion režim HBAO High. U karet s podporou DirectX 10.1 povoluji jejich podporu, u těch s DirectX 11 zase zapínám DirectX 11 renderování (dochází ke zvýšení fps), avšak DirectX 11 detaily jako tesselace nechávám vypnuté.

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Tom Clancy's H.A.W.X. — Letecký simulátor H.A.W.X. testuji pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je maximální, u karet s podporou DirectX 10.1 a vyšší zapínám tuto podporu. AA nastaveno ve hře.

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry je maximální, AA zapínám v ovladačích.

Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu

World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA nastavena v menu hry.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
128 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 44.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.