Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nová generace nVidia Quadro s technologií Fermi
Nová generace nVidia Quadro s technologií Fermi
autor: Jan Buriánek , publikováno 12.8.2010
Nová generace nVidia Quadro s technologií Fermi

Na začátku akcelerované grafiky byl pevně zakotvený algoritmus stínování ploch, v roce 2000 spatřila světlo světa nová generace karet využívající obecné stínovací algoritmy, nyní v roce 2010 vstupujeme do nové epochy tzv. výpočetní počítačové grafiky. Co že to v praxi znamená nejen pro herní, ale zejména filmový a designérský průmysl?


Pokud jste příznivci nVidia akcelerátorů, pak domácí uživatelé a hráči počítačových her obecně ve svých počítačích nejspíš mají instalován akcelerátor typu nVidia GeForce, případně konkurenční ATI Radeon. Pokud jste profesionální studio, máte ve svém počítači instalován akcelerátor typu nVidia Quadro.

Pro řadu běžných uživatelů je rozdíl mezi světem Quadro a GeForce nejasný. Pokusíme se tedy věc trochu osvětlit a přidat něco víc než tvrzení „Quadro se hodí pro OpenGL a GeForce pro DirectX“…

Nová generace nVidia Quadro s technologií Fermi

Potřeba domácího uživatele je přeci jen trochu jiná než profesionála. Například pokud mu počítač nebo karta z jakéhokoliv důvodu „stávkuje“ s jeho oblíbenou hrou, tak sice „prská“ a „nadává“, ale nakonec se s takovou věcí smíří nebo se pokusí takovou situaci řešit sám (mnohonásobné přeinstalovávání, hledání ve fórech apod.). Pokud se navíc objeví nějaká vylepšená grafická karta, tam mu nečiní problém jednoduše „šáhnout“ po nové.

V profesionálním světě musí vše fungovat dobře a pokud možno bez chyby. Výpadek funkce nebo kompatibility s nějakou tou průmyslovou aplikací (ProEngineer, CATIA, Ensight, Fluent, …) může být fatální. Čas zde hraje naprosto klíčovou roli. Prakticky se předpokládá, že vše bude předem jasně otestováno a vše bude fungovat na „první dobrou“. Právě toto je hlavním cílem a benefitem řady nVidia Quadro. S tímto akcelerátorem přichází hned několik vrstev služeb. První je samo sebou opravdu helpdesk. V případě Quadro produktů je opravdu k dispozici doslova „horká linka“ řešení problémů a to nejen přes internetová fóra, ale i 24/7/365 e-maily. Druhou vrstvou jsou tzv. Solution Architects. To jsou nejen ti, co naslouchají potřebám průmyslových zákazníků a snaží se jim na míru upravit produkty pro jejich aplikace, ale též ti co opravdu testují kritické aplikace, které se v průmyslu používají. Dochází tak k certifikaci řady produktů a jejich verzí, na které se lze spolehnout. Logický požadavek průmyslu je záruka (ta bývá zpravidla 3 a více let) včetně jisté kvalitativní záruky produktového cyklu, tj. není dobré v průběhu výroby mnohokráte měnit akcelerátor, raději až vše funguje jak má.

Nová generace nVidia Quadro s technologií Fermi

Produkční cyklus nových Quadro produktů se tak pohybuje v řádu let. Pak již následují zmíněné společné nástroje typu AXE knihovny. V neposlední řadě se však Quadro produkty zaměřují na vysokou propustnost na úrovni geometrie. V průmyslových aplikacích často není čas na velkou „optimalizaci“ (LOD apod.) a vyžaduje se hlavně real-time okamžité vykreslení gigantických geometrických 3D modelů (viz. ropné plošiny, továrny, letadla, vesmír, molekuly, …). Běžně se u podobných modelů pohybuje počet trojúhelníků v řádech desítek či dokonce stovek miliónů trojúhelníků což je například ve hrách nemyslitelné.

Z uvedených důvodů jednoduše nelze srovnávat výkon právě vytvořené herní grafické karty s profesionálním akcelerátorem. Srovnávají se naprosto jiné světy s jinými požadavky na funkci, kvalitu a záruku.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
80 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 36.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.