Hlavní stránka Hardware Grafické karty Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost
Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost
autor: Z. Obermaier , publikováno 8.3.2010
Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Grafické karty jsou dnes zřejmě nejviditelnějším kusem hardware, kdy se nové generace s vyšším výkonem a technologiemi objevují v téměř pravidelných časových odstupech. Nejskloňovanějším slovem tohoto roku a zřejmě i několika příštích let bude bezesporu DirectX 11 jako nejvíce prosazované API.


Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Kapitolu o reálných DX11 hrách začněme aktuální rekapitulací situace. Z předminulé kapitoly víme, že DX11 titulů bude v roce 2010 minimálně jedenáct, možná i více. Společnost AMD nám předkládá sedm z nich, ve stejném složení je takto prezentuje už od uvedení Radeonu HD 5870. První DX11 hrou se stala podivná hra BattleForge, pro kterou vyšel doplňující patch.

Dalším titulem je závodní hra DiRT 2 s opravdu dobrou grafikou. Třetí hrou je S.T.A.L.K.E.R. Call Of Pripyat s opravdu hodně zastaralou grafikou, subjektivně (můj názor) horší než v předešlém díle. Tato hra nabízí už řádné DX11 efekty, ve vizuální stránce ji to ale téměř nepomohlo. Nejžhavější novinkou je poté Aliens Vs Predator, jež byl žhavým želízkem v ohni AMD jako stěžejní tahák pro DX11. Po vydání se ale zjistilo, že to želízko zase tak žhavé nebylo a Rebellion ho ukul s rozpačitým výsledkem.

Nadcházející měsíce také nebudou pro majitele DX11 hardware nudné. Za pár dní vyjde zajímavý titul Metro 2033, který na zveřejněných obrázcích vypadá slušně, jde ale o hru vyvíjenou od roku 2006 a v zázraky bych tedy spíše nedoufal. Jde o hodně podobný engine X-Ray použitý u S.T.A.L.K.E.R. Já si myslím, že finální hra bude mít ke zveřejněným obrázkům dost daleko, ale nechejme se překvapit.

Posledním v dohledné době vydaným titulem bude Battlefield Bad Company 2. Jež vypadá jako zatím nejlepší DX11 titul, po stránce hratelnosti i vizuální stránky. Hra je absolutní drtič grafických karet, pro tento titul se nejvýkonnější modely opravdu hodí. Musím ještě zmínit patch pro on-line hru Lord Of The Rings, který by měl přijít také velmi brzy. Na hry a přínos DX11 do nich se podívejme detailněji ..

BattleForge

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Základní hra pracuje v režimech DX9, DX10 (DX10.1) a s posledním patchem i DX11. Patch přidal do hry možnost HDAO, jež zde zapnete volbou SSAO na Very High. Stíny by se měly s tímto patchem dopočítat skrze Compute Shader, tedy metodou Direct Compute. Žádné další funkce Direct3D 11 do hry patch nepřidal. Podívejme se na srovnání ..

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX10.1 - stíny v puklinách ledu jsou tvrdé a výrazné

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - stíny jsou měkčí a vypadají realističtěji

S.T.A.L.K.E.R. Call Of Pripyat

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

V druhé hře je možné využít spoustu novinek z portfolia Direct3D 11. Engine hry umí DX9, DX10 (DX10.1) a DX11. Nejdůležitější je podpora Teselace na některé části modelů. Dále hra umožňuje využít HDAO počítané skrze Direct Compute, kvalitnější stíny Contact Hardened Shadows a vyhlazování. Škoda jen, že i přesto vypadá vizuál hry tak slabě, textury jsou ošklivé a málo detailní, stejně jako i prostředí. Tento engine ve své stávající podobě zkrátka už dobojoval, vývojáři musí sáhnout hlouběji do kódu a znatelně jej vylepšit. V tomto případě musela vizuální stránka ustoupit lepší plynulosti a vyšším fps. U předchozího dílu se hra sotva hýbala i na nejvýkonnějších kartách v CrossFire nebo SLI, tento nový díl jeden na jakékoliv kartě na maximální nastavení plynule. Následuje srovnání ..

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX10.1 - filtr masky není přesně kulatý, ale hranatý

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - Teselace vyhladila přední filtr do kulatého tvaru, ten zadní je ale stále hranatý

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX10.1 - Stíny jsou tvrdé a stejně tmavé po většinu plochy

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - Contact Hardened, stíny vypadají více reálně, okraje jsou realisticky rozmazané

DiRT 2

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Aktivace pokročilých DX11 efektů se ve hře děje nastavením úrovní detailů. Hra podporuje pouze DX9 a DX11, nic mezi tím. Pokud vaše karta nedisponuje DX11 rozšířením, u několika položek nepůjde nastavit režim Ultra. Pokud chcete využít všechny co hra nabízí a máte DX11 hardware, nastavte na Ultra všechny položky. Pomocí Teselace bude vytvářena jemnější síť vody, vlajek a látek ve hře a pomocí techniky PN-Triangles také tváře a postavy diváků. Dále je skrze Direct Compute počítáno HDAO, HDR osvětlení. I když zřejmě vyjmenované efekty ve hře vůbec nepostřehnete, je tato hra bezesporu nejlépe vypadající závodní titul na trhu. Grafika je opravdu perfektní, tady se podívejte na skvělé HD video popisující DX11 efekty ve hře. Podívejme se také na propagační obrázky a srovnání screenů ze hry:

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX9 - malý počet polygonů (klikněte pro zvětšení)

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - Teselace, mnohonásobně hustší síť a realističtější látky (klikněte pro zvětšení)

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - Teselace vody

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX9 - světla nejsou tak jasná

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - i když to není moc poznat, některá osvětlení jsou výraznější

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX9 - Voda je spíše statická

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - Voda je díky Teselaci realističtější

Aliens Vs Predator

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Poslední hrou je novinka Aliens Vs Predator. Hra podporuje DX9 a DX11 režim. Primárně se vždy první spouští DX11 verze, která díky zpětné kompatibilitě pracuje normálně i na DX9/DX10 grafických kartách. Pokud hru nainstalujete a ihned půjdete do offline režimu Steamu, některé položky z menu zůstanou skryté. V tomto případě se ukáže pouze Teselace, další dvě položky přidává až update z 16.2.2010. Tedy pokud neupdatujete hru, uvidíte jen jednu volbu. Pokud se hra updatuje, je možné nastavit Vyhlazování, Teselaci a HDAO s lepšími stíny. Nakonec byla Teselace použita jen na části postav Vetřelců a Predátora, slibované prostředí Teselováno není.

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Obrázek ukazuje základní DX9 polygonovou síť Vetřelce nalevo a napravo jemnou síť po Teselaci v DX11. Nakonec musely odvážné plány ustoupit hratelným fps, tedy jsou Teselovány jen části těla a nikoliv celé, jako ukazuje obrázek.

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX9 - Maximální nastavení

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

DX11 - Teselace, stíny, 4x AA

Ať jsem se pokoušel najít nějaký moment, kde by byly rozdíly vidět, měl jsem smůlu. Kromě citelného poklesu framerate jsem žádné vizuální zlepšení nezaznamenal. Leda snad na ocasu vetřelce, který se v DX11 módu zdá mohutnější s více výstupky. I když jsem zachytil Xenomorfa v naprosto stejné pozici, osvětlení a poloha ve scéně je jiná, tedy je jeden tmavší a druhý světlejší. Na serveru PC Games Hardware se podařilo drobné rozdíly v Teselaci odhalit, podívejte se sami. Dle mého jde o zanedbatelné vizuální vylepšení, stejně jako u několika předešlých titulů.

Srovnání fps s DX11

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Lepší efekty si žádají vyšší výkon, není tedy pravda, že by zapnutí DX11 efektů mělo na DX11 hardware malý výkonový dopad. V jediné hře BattleForge je fps po zapnutí HDAO světel vyšší, to může být ale i dalšími úpravami v patchi. Ještě snesitelný dopad na výkon má maximální možné nastavení ve hře S.T.A.L.K.E.R, hra je stále hratelná, ovšem do lepšího vizuálu se díky DX11 neoblékla. Ve hře DiRT 2 je dopad na fps po zapnutí všech detailů (také 4xAA) na Ultra očekávaný. Bohužel se v tomto rozlišení dostáváme s Radeonem HD 5870 už na hranici hratelnosti. U poslední hry je to už tragédie. Po zapnutí všech DX11 efektů, včetně vyhlazování (4xAA) se při vysokém rozlišení Radeon HD 5870 zapotí a hra je nehratelná. Tady jsem zvědav, jak se popere s DX11 hrami konkurence v podobě GeForce GTX 480.

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Na závěr se ještě podívejme na průběhy ze hry Aliens Vs Predator v DX9 a DX11 verzi hry. Hrál jsem úvodní scénu za Mariňáka, dokud nevyjde ven na světlo. I když nám AMD slibovalo profily pro CrossFire s rychlostí blesku u nových her, skutek zatím "utekl". V DX9 verzi je škálování výkonu na duálním Radeonu HD 5970 žalostné, dokonce pod úrovní Radeonu HD 5870. Je jasně vidět, že druhé jádro je ve hře nefunkční. V DX11 režimu ale funguje dobře. S posledními SLI profily je na tom "stará" GeForce GTX 295 v DX9 lépe. Druhý obrázek ukazuje měření se zapnutou Teselací a stíny, bez vyhlazování. Radeon HD 5870 je o pár fps výkonnější. Určitá malá výhoda tedy měřitelná je. Pokud máte duální kartu, je DX11 jedinou volbou.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
226 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 53.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.