Hlavní stránka Hardware Grafické karty Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy
Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy
autor: Tomáš Šulc , publikováno 13.1.2010
Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Při výběru nové grafické karty člověk nechce udělat chybu. Platí to i v případě, že musíte šetřit a kupujete některý z levnějších modelů. V segmentu grafických karet do čtyř tisíc korun včetně DPH je dnes doslova obrovský výběr a rozhodnout se není lehké. Stačí vám pouze podpora DirectX 10 anebo je lepší DirectX 10.1? Nebo rovnou DirectX 11? A jak jsou na tom jednotlivé modely výkonnostně?


Shrnující tabulka s parametry testovaných karet

První dvě části článku s představením grafických karet NVIDIA GeForce a ATI Radeon naleznete zde a zde.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Testovací sestava

Procesor Intel Core i7 920 @ 3,6 GHz
Základní deska Asus P6T DeLuxe
RAM Kingston 3× 2 GB DDR3, 1600 MHz



Grafická karta
NVIDIA GeForce G 210
NVIDIA GeForce GT 220
NVIDIA GeForce GT 240
NVIDIA GeForce 9800 GT
NVIDIA GeForce GTS 250
NVIDIA GeForce GTX 260
ATI Radeon HD 4350
ATI Radeon HD 4550
ATI Radeon HD 4650
ATI Radeon HD 4670
ATI Radeon HD 4770
ATI Radeon HD 5750
ATI Radeon HD 5770
Ovladače GeForce 195.62
ATI Catalyst 9.12
Pevný disk — systémový WD VelociRaptor WD1500HLFS
Pevný disk — data WD Caviar WD3200AAKS
Zdroj Gigabyte Odin 1200W
Operační systém Windows 7 Ultimate 64bit

Možná vás při pohledu na tabulku napadá, proč jsem slabé grafické karty testoval na takto silné sestavě. Důvody k této volbě mám dva. Jednak jsem chtěl, aby karty byly co nejméně brzděné procesorem a zbytkem sestavy, důležitější je však druhý důvod, kterým je srovnatelnost výsledků v dalších recenzích. Dnes použité testované hry totiž hodlám v nejbližší době používat u všech testů grafických karet (u těch silnějších však samozřejmě ve vyšším rozlišení), takže bude možné snadno srovnat téměř libovolné karty.

Metodika testování

Protože dnes testujeme levné grafické karty s cenou do čtyř tisíc korun, které většina z vás bude používat k menším monitorům, zvolil jsem pro dnešní test nižší rozlišení. Volba proto logicky padla na 1280 × 1024 px neboli stále poměrně hojně užívané rozlišení na 19" LCD panelech a 1680 × 1050 px, což je rozlišení typické pro 22" LCD panely. Testoval jsem jak bez, tak také se zapnutým čtyřnásobným vyhlazováním hran.

Testovací hry

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Call of Duty Modern Warfare 2 — Hry ze série Call of Duty nemají zabudovaný benchmark, testuji proto hraním hry. V nejnovějším pokračování je to mise Exodus, ve které testuji hraním prvních 30 sekund hry, kdy společně s dalšími vojáky a tanky dobýváme předměstí amerického města. Nastavení grafiky je maximální, fps měřím programem FRAPS, AA zapínám ve hře.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Colin McRae DiRT 2 — Offroadové závody DiRT 2 mají vestavěný benchmark, který testuje jedno kolo rallycrossu v Aréně v Londýně. Tento benchmark k testování používám, nastavení hry je DirectX 9 maximum, AA zapínám ve hře. Testovat v DiRTu výhody DirectX 11 nelze, protože hra pouze přidává možnost zapnutí HDAO a tesselace, samotné zvýšení fps se stejnými efekty např. použitím Compute Shaderů možné není).

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem FRAPS. Nastavení grafiky je na high, AA zapínám ve hře.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Dragon Age Origins — Testuji průchod osadou lidí na počátku hry, nastavení grafiky je na maximu včetně AA zapnutého ve hře, fps měřím programem FRAPS.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Nastavení vše na Very High či Ultra High pod DirectX 10, AA nastaveno v benchmarku.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Need for Speed Shift — Společně s 15 protivníky hraji jedno kolo tratě Alpental s denní dobou nastavenou na rozbřesk, fps měřím programem FRAPS, AA nastaveno ve hře.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Testuji pomocí uvolněného benchmarku a testuji hned první scénu s běžným denním světlem. Nastavení hry je maximální pod DirectX 10, tedy Ambient Occlusion režim HBAO High. U karet s podporou DirectX 10.1 povoluji jejich podporu, u těch s DirectX 11 zase zapínám DirectX 11 renderování (dochází ke zvýšení fps), avšak DirectX 11 detaily jako tesselace nechávám vypnuté.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Tom Clancy's H.A.W.X. — Letecký simulátor H.A.W.X. testuji pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je maximální, u karet s podporou DirectX 10.1 a vyšší zapínám tuto podporu. AA nastaveno ve hře.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry je maximální, AA zapínám v ovladačích.

Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy

World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA nastavena v menu hry.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
141 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 60.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.