Hlavní stránka Hardware Grafické karty Zamyšlení nad budoucností PhysX
Zamyšlení nad budoucností PhysX
autor: Václav Vlček , publikováno 17.10.2009
Zamyšlení nad budoucností PhysX

Na diskuzních fórech všech technických webů se v poslední době vedou vášnivé diskuze a spory o tom, jak moc je vlastně hardwarově akcelerovaná fyzika PhysX přínosem pro hráče a nebo naopak jsou přidané efekty zbytečné. Aktuální situace je díky jednostranné podpoře PhysX celkem nepříjemná pro majitele ATI, bude to v časem lepší?


Samozřejmě dříve nebo později se nějaký nový engine, umožňující využití DirectCompute nebo OpenCL efektů, objeví. Ať už to bude nadějný open source Bullet Physics za podpory AMD (nejpravděpodobnější varianta), nebo nějaké úplně nové řešení, v každém případě bude mít těžkou pozici. Na jedné straně PhysX, který dneska využívá nejvíce herních vývojářů, je aktivně vyvíjený a nabízí nadstandardní podporu. Na druhé straně Havok, který se zuby nehty drží své pozice, ale pomalu a jistě ztrácí svojí pozici díky zastaralosti. A pak opensource (ODE) nebo malé projekty, jako je třeba CryEngine 3, které limitují nejrůznější faktory od ceny za licence až po omezení dané právě jejich malým rozšířením.

Zamyšlení nad budoucností PhysX
Čísla ze srpnového vydání Gamers Developer Magazine

Dokud se tedy neobjeví nějaké řešení, které by mohlo přímo konkurovat PhysX a to jak svojí technickou úrovní, tak i cenou za licenci (ideálně když bude zdarma), bude celá situace s herní fyzikou poněkud komplikovaná. Hlavně tedy pro majitele karet ATI Radeon. Prostě vznikne začarovaný kruh – vývojáři budou používat PhysX, protože je zadarmo, má dobrou podporu a zároveň nabízí solidní paletu speciálních akcelerovaných efektů i když pouze pro karty GeForce. Majitelé sebelepších Radonů ostrouhají, protože PhysX je proprietární řešení jenom pro GeForce a dokud se neobjeví dostatečně zajímavá alternativa k PhysX, vývojáři ho prostě budou nadále používat. A majitelé Radeonů budou mít nadále smůlu.

Pro Nvidii je stávající situace samozřejmě ideální a nemá jediný důvod něco měnit. Hráčům to může být jedno, pokud mají GeForce a naopak to bude nutit majitele Radeonů k přechodu do konkurenčního tábora. Pro nás pro všechny je na tom smutné to, že vývojáři se nebudou moc snažit se speciálními efekty využívajícími nového hardware prostě proto, že bude komplikované je implementovat pro obě platformy.

A jak tedy ze začarovaného kruhu ven? Můžeme jenom doufat, že se v nejbližší době objeví solidní engine, který by mohl konkurovat PhysX. Bez toho není cesty ven ze začarovaného kruhu. Ať už to bude Bullet Physics, nebo třeba znovuzrozený Havok, je to jedno. Hlavně, že bude něco univerzálního. Nejvtipnější na tom je, že i přes všechny informace o tom, jak to nejde nebo je to komplikované, podle všeho by neměl být větší problém přepsat celou hardware podporu fyziky v PhysX pro některé z univerzálních rozhraní (DirectCompute nebo OpenCL). I kdyby to znamenalo, že výkon nebude takový jako v nativním CUDA prostředí. Tím by se všechno vyřešilo, vlk se nažral a koza zůstala celá. Ovšem dokud nevznikne konkurenční tlak na PhysX nebo si třeba nedupnou některá velká vývojářská studia, nemá Nvidia nejmenší důvod něco podobného udělat.

Zamyšlení nad budoucností PhysX

Nepříjemné na stávající situaci je, že pokud vůbec nějaká změna přijde, rozhodně to nebude v nejbližší době. Mnohem reálnější je totiž horizont několika let. Nejdřív se musí nějaký konkurenční engine objevit, musí opravdu nabízet minimálně obdobné funkce jako PhysX, být za podobnou cenu a musí zaujmout vývojáře. Ti si nechají všechno dvakrát projít hlavou, než zase provedou další zásadní změnu a risknou přechod. Nasadí ho pochopitelně až do dalšího připravovaného projektu a ten se objeví rok dva potom. Tedy aby se stávající situace s PhysX změnila, bude to v hodně optimistickém případě minimálně rok až dva, než se onen hypotetický univerzální engine objeví v nových titulech.

Zamyšlení nad budoucností PhysX

Proto bych s nadějí vzhlížel pouze k akcelerované verzi Havoku nebo Bullet Physics. Ten první má velkou výhodu v tom, že je mezi vývojáři obecně uznávaný a populární, bohužel si za něj Intel nechává dobře zaplatit. To v konkurenci bezplatného PhysX není zrovna ideální. A navíc jak už bylo napsáno, Intel zřejmě žádné překvapení nechystá. Naopak Bullet Physics již existuje a podporuje OpenCL, navíc je mezi vývojáři celkem rozšířený a populární, v množství titulů je hned třetí po PhysX a Havoku. Je open source a zdarma, což je na jednu stranu jeho hlavní výhodou, ale také pro větší vývojářská studia i zásadní nevýhodou. Přeci jenom za vývojem Bullet Physics stojí v podstatě jeden člověk (Erwin Coumans) a s ním tým nadšenců. Ti pochopitelně nemůžou konkurovat komerčním projektům, jako je Havok nebo PhysX. Pokud podpora od AMD opravdu nebude pořádná, což podle některých překvapených reakcí Erwina Coumanse zrovna nevypadá (hezké shrnutí a celý rozhovor), jsem opravdu zvědavý, jak to celé dopadne. Ale i tak bych jim držel palce, protože představují jediné konkrétní řešení, které se aktuálně může alespoň nějak postavit proti PhysX. A tímhle přáním bych celou dnešní úvahu uzavřel, pokračovat můžeme v diskuzi…



Tagy: Úvaha  Nvidia  PhysX  herní fyzika  DirectCompute  Bullet  Havok  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.10.2009 07:36:33   93.91.151.xxx 7810
Jestli se nepletu, tak dříve bylo možné míti Nvidii kvůlu PhysX v kombinaci s Ati,ale poté to v ovladačích nvidia zatrhla. Zdůvodnila to problémy s ovladači... Podle mě jen plácá holé nesmysly. Je to jen, aby se prodávaly karty od ní. Jde ale sama proti sobě, spousta lidí by si koupila nějakou GF jako akcelerátaor fyziky ke svojí Atině. Je však asi pravda, že by poptávka po vyšších modelech klesala. (high end Ati+low,middle Nvidia).
17.10.2009 08:06:32   82.150.164.xxx 2337
Ovšem pokud by nVidia tuhle variantu opravdu podporovala, musela by zajistit i to, aby opravdu fungovala. A to v případě spolupráce s konkurenčními kartami lze jen velmi těžko.
17.10.2009 08:16:29   78.136.179.xxx 277
Napopak ta spolupráce jde lehko když se chce. Stačí se domluvit na standardu. Ten standard již je a hádejte jaký?
17.10.2009 11:14:31   89.102.171.xxx 184
můžeme jen v klidu čekat na nové a skutečné standardy
17.10.2009 12:08:49   86.49.58.xxx 45
//edit: prosim o smaznuti, zazlobil comment system a muj prohlizec
17.10.2009 12:08:03   86.49.58.xxx 63
V kontextu stability a spolehlivosti ovladacu snad mluvis o WDDM 1.1 . Na tom se ale nikdo moc nedomlouval, to je proste MS vec.

@ NV a jeji omezeni - stacilo prece pridat upozorneni v pripade detekce ATI v systemu, ze aktualni konfigurace neni podporovana a ze NV nenese odpovednost za pripadne pady (obecne skody) systemu.

Vyhradne na PhysX staci v soucasnych i budoucich (+- 1rok) titulech bohate karta typu 8600 GT a vys, jsou sehnatelne z druhe ruky za par supu, ale NV neproda nic. Potesila by jen aktualni majitele techto karet, kterym by se lepe prodavaly. Jenze pokud ted svou starsi NV prodaji, co si misto ni koupi? Dokud nema NV na trhu novou generaci, je v pasti a ma maly manevrovaci prostor a bude nucena delat predvidatelna opatreni, coz nahrava konkurenci....
17.10.2009 16:19:28   83.240.99.xxx 812
Ono by stačilo, kdyby nVidia PhysX ATI prostě licencovala. 10USD z každé prodané ATIny a nV nemusí dělat v podstatě vůbec nic.
17.10.2009 23:22:01   194.213.42.xxx 55
No, to by sice šlo a bylo by to i docela pěkné, ale pořád to nVidii neuchrání před propadem prodejů, kvůli tomu, že nemají a dlouho nebudou mít co proti DX11 Hi-endu ATi...
17.10.2009 07:47:01   90.176.204.xxx 8220
podporují ho jen GK od Nvidia a PCtuning. To co Nvidia předvádí v posledních 2 letech je naprosto sebedestrukční.
17.10.2009 08:04:09   78.141.116.xxx 157
Pekná úvaha na ráno, podarilo sa ti to Vašek V každom prípade, pekný aj keď kontroverzným príkladom je Batman, je tam pekne vidno ako by mohly byť PhysX dôležitá pri hraní hry. Nemáš PhysX nedohráš hru, či nenazbieraš body. Toto myslím ale nebude až tak horké, podľa mňa to DX11 dokáže pretlačiť pre oba tábory, síce to nebude hneď ale celkom určite sa toho niekto chytí, súhlasím že asi to bude Bullet. No i keď hry nehrávam tak asi takýto je môj názor na tento problém (v PC mám ATI )
17.10.2009 08:23:38   78.136.179.xxx 396
Batman je jedním z MNOHA příkladů použití herní fyziky a jedním z MÁLA příkladů použití Physx.
Tvrdím, že v budoucnu bude hodně a daleko lepší akcelerace a největší pravděpodobností to nebude na Physxu.
17.10.2009 12:09:05   86.49.58.xxx 17
//edit: prosim o smaznuti, zazlobil comment system a muj prohlizec
17.10.2009 23:30:22   194.213.42.xxx 01
Teď už to asi fakt záleží na vývojářích... Buď je bude zajímat, že fyzika bude fungovat všude, doufaje tak, že budou vyšší prodeje, nebo se pustí snadnější cestou za pomoci nVidie s tím, že to pojede jen polovině lidí... Těžko říct co si vyberou. Vezmu-li v úvahu, že nVidia zatím nemá OpenCL(/DXComp) kartu, tak se o tom jen tak nerozhodne. Zatím se to bude bít a to je docela nahouby. Vždycky jsem měl v PC nVidii, přesto, že je mi tak nějak sympatičtější ATi. nVidia, ale doteď představovala tak asi o 10% větší jistotu, že bude všechno fungovat, takže jsem po delších úvahách nakonec vždy vybral nVidii. Ale sitauce při výběru je pořád k ničemu - ten má to, tomu nefunguje tohle, tohle nevalí s tímto...
17.10.2009 08:31:50   212.80.83.xxx 141
"Guerrilla" je vysloveně postavena na destrukci a ta se bez fyziky jaksi neobejde....máš havok - dohraješ hru.
17.10.2009 23:23:41   194.213.42.xxx 40
Jako myslím, že i pro nVidii by bylo ve výsledku jednodušší zvolit neco pod OpenCL, ale PhysX jí dává jistou výhodu proti konkurenci, takže se jí nebudou chtít jen tak vzdát - obzvlášť po všech těch investicích...
17.10.2009 08:08:39   85.248.47.xxx 231
Podla mna z dlhodobeho hladiska standardy ci uz HW alebo SW urcuje intel a microsoft, tiez niesom z toho nadseny, no oni urcuju standard a vsetko ostatne postupne bud zanikne alebo to pohltia......
17.10.2009 08:28:00   78.136.179.xxx 123
Správně řečeno. Tady, v tomto případu, je standartizační role intelu oslabena tím, že nemá pořádnou grafickou kartu a není v jeho zájmu tuto akceleraci podporovat. Neumíme dělat grafiky a proto proti nim budeme bojovat chuchvalcem procesorů (Larabee). Bojujeme proti grafikám tak přece nebudeme jejich podporu do Havocu tlačit.
17.10.2009 08:27:22   212.80.83.xxx 83
Standard není nutný.Nutí někdo herní vývojáře třeba k užití jednoho jediného herního enginu?Můžou si vvybrat,nebo napsat vlastní.To,že je momentálně nejrozšířenější zastaralý a nenáročný unreal(jež nezná ani hdr) neznamená,že by se nemohl rozšířit "minoritní" Cry_3.Ten by se dal nazvat jako ALL IN ONE.Rozhodně by do něj nebylo třeba roubovat řešení třetích stran.
17.10.2009 09:04:23   78.136.179.xxx 25
Ano správně. Standard je nutný pro přístup k vlastnímu hardware. Tady vlastně hovoříme o jakémsi programovacím jakzyku na vyšší úrovni a tady není nutný žádný standard naopak je žádoucí konkurence.
17.10.2009 09:53:11   90.180.44.xxx 721
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.10.2009 10:47:12   88.100.204.xxx 190
Řek bych, že tohle platilo u vydání a možná i tak rok dozadu, dneska už crysis běží dobře i na lowendu (třeba moje HD 3850) a jestli je pravda, že CryEngine 3 je hlavně hodně dobře vyladěnej (kvůli konzolím), tak bych se náročnosti vůbec nebál.
21.10.2009 19:08:33   62.209.192.xxx 00
pockej, jak muze bejt crysis vyladenej diky nextgen konzolim, kdyz vyvojari tvrdili, ze to na ne nevydaj diky slabymu hardwaru ? nebo uz se udelala nejaka konverze? Tohle netusim Crysis sem zkousel demo a vubec nechytlo
17.10.2009 08:47:26   85.71.63.xxx 224
Podle mýho je tohle jen hra o čas. nVidia má ve skluzu novou generaci karet, takže použije PhysX jako štít, proti Radeonům. Kdyby teď povolila v ovladačích svoje karty na fyziku a AMD na zbytek, tak přejde spousta lidí (včetně mě) na Radeon a GF8800 si nechá na fyziku. Tohle si teď prostě nemůžou dovolit. Takže tímhle dost lidí odradí, ono tolik škody nevznikne, protože kdo má dneska opravdu potřebu dělat upgrade? No až vyjde nová generace nVidia karet, tak pokud se jim to povede, dojde k "prolomení" monopolu na PhysX. Z ovladačů se vymaže "křížení" karet a hlavně se PhysX předělá i pro AMD. Pojede, a na to bych si vsadil, pomaleji než u nVidie, protože software podpora AMD je veškerá žádná a nVidie nemá důvod se hnát do velkejch optimalizací. Ale pojede to na obou platformách, což je základní kámen úrazu pro dnešní PhysX. Alespoň tak bych to udělal já
17.10.2009 08:47:42   85.71.63.xxx 87
Ještě je druhá možnost: nová generace grafik od nVidie bude horší a pak to bude asi stejně všechno jedno. Buď nVidii zachrání Tegra a další věci okolo, takže bude na vývoj další generace nebo by to znamenalo asi jejich pád, případně odchod z GPU pole.
17.10.2009 09:51:49   82.114.214.xxx 1013
no zahlídl jsem, že nVidia bude pravděpodobně Tegru dodávat do nové generace handheldů od Nintenda, což by znamenalo hodně slušný příjem vzhledem k popularitě a na place je i myšlenka, že by v tom případě zároveň dodávala i výkonnější grafické jádro pro novou generaci Wii, když k tomu připočteme grafické čipy v PS3(u Xka a PS3 je na spekulace o budoucím hw ještě brzo...) tak ty příjmy u ních jsou z hodně rozsáhlé oblasti, oproti tomu, jak to bylo u samostatného ATI, teď jsou sice součást AMD, který je ovšem stále ve ztrátě, takže se nedá mluvit o nějakých finančních výhodách, i kdyby si měl každej fanATIk během tohoto měsíce koupit HD 5870(já bych to rozhodně neudělal, takový prachy co to stojí jsem dal za grafiku už hodně dávno a nikdy bych se k tomu stavu nechtěl vracet, ceny se usměrní až s nové generací od nVidie a ani do té doby se neobjeví nic, na co by mi moje GTX 260 nestačila, to už spíš mi bude chybět pár jader v CPU)

jo a článek je velice dobrej a pravdivej, z pohledu her a vývojářů si myslím, že nejlepší by bylo nějaký způsob rozšíření PhysX i pro ATI karty, protože ten open source pseudo engine, to je trapas, jako většina toho, co je open source, stačí se jen podívat na Stalker a člověk se může leda tak zasmát...
17.10.2009 09:52:53   82.114.214.xxx 821
...bude chybět pár jader v CPU)

jo a článek je velice dobrej a pravdivej, z pohledu her a vývojářů si myslím, že nejlepší by bylo nějaký způsob rozšíření PhysX i pro ATI karty, protože ten open source pseudo engine, to je trapas, jako většina toho, co je open source, stačí se jen podívat na Stalker a člověk se může leda tak zasmát...
17.10.2009 09:59:59   90.180.44.xxx 811
Vazne se obavam, ze na prolomeni monopolu PhysX na Nvidia karty to bude chtit mnohem vic nez jen to, co bylo receno. Ted to jeste tak nevypada, ale mrknete na ten seznam PhysX titulu na prvni strance, je tam i vycet tech s HW akceleraci v priprave. A jak se objevi ne jeden (Batman), ale treba pet AAA her s perfektnimi efekty, co proste na radeonu nepujdou, tak uz to bude problem. A kdo bude jako nvidii nutit predelat physx pro ati? Uzivatele? Hodne naivni, par kriklounu na internetu vas v obchode nepresvedci si koupit ATI kdyz na Nvidii budete mit skvele efekty. Vyvojarska studia? Jeste naivnejsi, vzdyt ti maji zadarmo vyvojarske nastroje, ktere jim maximalne zjednodusuji prace. Podivejte, jak se zvedl PhysX za JEDEN jediny rok. Jeste loni mel vetsinu titulu Havok, dneska uz vede PhysX...
17.10.2009 10:50:08   85.71.63.xxx 116
nevím nejsem vývojář, ale takovej vývoj by mi přišel jako elegantní krok z patové situace. Určitě i když roste zájem o PhysX, tak je pořád docela bariéra v té nefunkčnosti na Radeonech. Nevěřím tomu, že nějaký opensource za pomoci AMD něco změní, to vůbec. Protože by muselo AMD kompletně překopat své chování co se software týče a na to nemá peníze. Bez profíků se prostě nikdy nic neudělá opravdu pořádně a do hloubky. Ale pokud by přišel Intel po uvedení nových grafik s novou verzí Havok. To už by byl nejspíš velmi silný soupeř. Takže by bylo pro nVidii nejlepší vyřešit tenhle "problém" s PhysX ještě před tím, než přijde do grafické školy nový kluk
Můj názor jako laika. nejsem vývojář, nenavrhuju hardware a nemakám v marketingu. Jen si rád zahraju nové hry a přečtu o grafikách a hardware obecně...
17.10.2009 12:41:39   90.180.44.xxx 71
No Nvidia to imo "vyresi", jakmile se objevi dostatecna motivace (konkurencni engine, tlak vyvojaru). Prepsat PhysX HW podporu z prime CUDA podpory na OpenCL nebo DC rozhodne neni nemozne. Jenom by to stalo penize a cas vyvojarskeho tymu, ktery radeji aktualne investuji na primou podporu her. Aktualne pochopitelne nemaji jediny duvod s tim neco delat, protoze stavajici situace jim nahrava do karet a pomuze jim s prodejem grafickych karet.
17.10.2009 09:43:03   91.127.168.xxx 77
Je to cele v keli, co spravi ATI je pre vsetkych a co spravi Nvidia je len prenu... Aspon natolko by mohla byt ferov ze kto si cce zahrat na jej debilnom Physixe by mhla spravit jednu kartu zvlast bez gpu iba akcelerator fyziky jak bola pred niekolkymi rokmi ageia.Dat serioznu cenu a je to pretoze Physix patri nvidii takze jej by isli prijmi si zoberte povedzme niekto si kupi GF za 200eur niekto Radeon za 150eur ale keby dali na trh akcelerator za nejakych 80 ecok tak zarobi tak ci tak Ked zakaznici kupia GF zarobia ked Radeon- nezarobia ale keby ktomu radeonu si kupia akcelerator tak uz aj to je nejaky zarobok. Bud 200eur a nic alebo 200 a 80. Si pamatam na ageiu som chcel kupit stal vtedy asi 2800Kc popis bol dost lakavi ktory hovoril o niekolko nasobnej vykonnosti ktoru nedosiahnu ani dve grafiky dokopi
17.10.2009 10:56:40   85.71.63.xxx 723
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.10.2009 09:49:12   83.208.176.xxx 1922
PhysX je dle mě už dávno mrtvá záležitost. nVIDIA jen mrhá penězmi. Navíc, pokud situace pujde tak, jak to zatím nasvědčuje, a Fermi nebude to, co hráčí očekávájí, je docela možné, že nVIDIA jak ji známe teď brzy být nemusí.
17.10.2009 09:57:53   82.114.214.xxx 1726
no a to je pěkná blbost, protože než by se někdo programoval hafo měsíců s fyzikálními efekty pod DX 11, tak radši použije PhysX, kde to má hotové, ATI tady už mnoho měsíců valí tyhle klíny a oblbuje lidi, aby PhysX ignorovali, ale sama nenabízí vývojářům VŮBEC NIC a koneckonců je to i na rozšíření fyzikálních enginů dost jasně vidět, že většina radši sáhne po PhysX, které je zadarmo a je to hotový fyzikální engine místo aby složitě programovali vlastní, nebo platili za Havok(i přes jeho zastaralost 100x lepší než ten Bullet blabla)
17.10.2009 10:01:31   83.208.176.xxx 1414
Počkej, uvidíš, dojde na má slova. Dej tomu tak rok, potom bude vše naopak. Už před lety jsem se nemýlil se spojenim ATI/AMD nebo odkup 3DFX nVIDIí. Všechno vyšlo. Tyto informace jsem měl již dřív, než se o tom začlo spekulovat na netu. I šéf nVIDIE ví, že to není ok, proto prodal akcie. Však mrkni na SP index, uvidíš sám.
17.10.2009 12:02:51   89.102.44.xxx 55
d@rkWolf napsal:
no a to je pěkná blbost, protože než by se někdo programoval hafo měsíců s fyzikálními efekty pod DX 11, tak radši použije PhysX, kde to má hotové, ATI tady už mnoho měsíců valí tyhle klíny a oblbuje lidi, aby PhysX ignorovali, ale sama nenabízí vývojářům VŮBEC NIC a koneckonců je to i na rozšíření fyzikálních enginů dost jasně vidět, že většina radši sáhne po PhysX, které je zadarmo a je to hotový fyzikální engine místo aby složitě programovali vlastní, nebo platili za Havok(i přes jeho zastaralost 100x lepší než ten Bullet blabla)


No kdyby to takle delali porad tak jsme u grafiky z roku 2000!! Proste vzdycky prijdou nove veci a clovek musi " hybnout" prdeli a udelat neco noveho. Nejde porad dokola pouzivat starsi a starsi veci! To ze je Phyxs(nebo jak se to pise) ve vice hrach neznamena ze tam je to co nVidia by chtela aby tam bylo. Je tam pouze CPU verze tot vse. Jediny kde asi nVidie zabodovala je u toho Batmana jinde ani prd!!

Verim tomu kdyby se nVidie snazila jit s technologiema mnohem vice rychleji dopredu jako jde AMD (klidne i pokracovat s jeji fyzikou) tak dnes je obraz ve hrach jinej nez je. 

Prijde mi celkem trapne co vykuti programatori kdyz vidim ze temer s max. rozlisenim i detailama to lita ty hry jako nikdy predtim! Drive kdyz jsi chtel qualitu tak si zaplatil ted je to vse v hnoji a platit nemusis nic pac je vse tak stare a clovek nepotrebuje lepsi kupovat
17.10.2009 12:07:19   89.102.44.xxx 21
17.10.2009 09:50:54   90.180.44.xxx 84
A2C napsal:
Pekná úvaha na ráno, podarilo sa ti to Vašek V každom prípade, pekný aj keď kontroverzným príkladom je Batman, je tam pekne vidno ako by mohly byť PhysX dôležitá pri hraní hry. Nemáš PhysX nedohráš hru, či nenazbieraš body. Toto myslím ale nebude až tak horké, podľa mňa to DX11 dokáže pretlačiť pre oba tábory, síce to nebude hneď ale celkom určite sa toho niekto chytí, súhlasím že asi to bude Bullet. No i keď hry nehrávam tak asi takýto je môj názor na tento problém (v PC mám ATI )
Pozor, to je presne to nepochopeni, proc jsem jsem tohle psal. DX11 nikoho nezachrani, vyvojari ve vetsine pripadu nemaji moc prostredky na to, aby si sami udelali fyzikalni engine a ladili ruzne efekty. To je prave duvod, proc se vsichni chapou PhysX i pres jeho ATI omezeni. Protoze jim naserviruje to co potrebujou na zlatem taliri a jeste s podporou Nvidie.
17.10.2009 12:09:54   89.102.44.xxx 76
Ten cas jednou skonci az Crytek vyda svuj novy engine ktery ma mit v sobe DX11 - ma byt dost vyladeny ne jako to bylo u Crysis. Pak se konecne rozjede to co se rozjed ma.

Nechapu jak muzete psat ze DX11 bude zase k nicemu? Podle ceho soudite? Tedkon to ma vyjit teprve s novyma WIN a vy uz vite ze to bude k nicemu.

Nejlepsi je jak se vsichni na necem domluvi (firmy) a pak se snazi nekdo hrat na svem pisecku dale!!! Za to bych je na kopal. Pak clovek cumi na starodavnou grafiku kterou utahnou na max. temer "vsechny" karty co jsou na trhu
17.10.2009 12:45:30   90.180.44.xxx 72
Kdo pise, ze je DX11 k nicemu? Zkuste se zamyslet, v clanku je jasne napsane, ze DX11 je vybornou platformou pro programovani vsech grafickych karet, to mu nikdo nebere. Problem je v tom, ze jedna vec je mit DirectX (a DC) k dispozici a druha je ho zacit opravdu ve velkem vyuzivat. Proto Nvidia tak tlaci na pisu se svym PhysX, nauci na nem vyvojare delat, bude to maximalne snadne pridat pomoci nej efekty a oni si pak reknou, proc by meli delat neco sveho kdyz uz existuji takove nastroje. Vsechno je jen otazka penez, kolik jsou vyvojari ochotni a schopni investovat do toho, aby se jejich hra odlisila a nabidla unikatni veci jako jsou treba prave fyzikalni efekty pro vsechny akceleratory...
17.10.2009 10:03:59   78.98.77.xxx 74
Keď som testoval VIA Nano L2200 1.6GHz s Asus EN9600GT Matrix 512MB GDDR3 tak som si stiahol aj demo Warmonger. Spočiatku hra veľmi sekala pri 1280x1024 avšak keď som zapol podporu nV PhysX tak to bolo plynulé a aj efektné. Z uvedeného bolo zrejmé, že PhysX výrazne odbremenil jednojadrový procesor, ktorý dovtedy sa vyšťavoval práve hrubou silou na fyzike. Toľko moja skúsenoť.
17.10.2009 10:14:17   90.180.44.xxx 1011
Tronic napsal:
Je to cele v keli, co spravi ATI je pre vsetkych a co spravi Nvidia je len prenu...
No tady bych si dal velky pozor, ATI toho moc nedela, jen halasne ohlasuje podporu. Pred par mesici OpenCL, ale teprve pred par dny udelali prvni verzi funkcnich ovladacu, ktere dokazou vyuzit GPU. Nvidia se OpenCL tolik nechlubi, protoze je pro ni priorita proprietarni PhysX, ale funkcni OpenCL reseni mela davno pred ATI.
Podpora akcelerovane fyziky Bullet - jak jsem i psal, opet velke ohlaseni, ale i samotny autor Bulletu byl z pocatku hodne zmateny, co to vlastne ATI dela za podporu. Nakonec to vypada, pokud jsem to dobre pochopil, ze proste vzali jeho OpenSource kod a nasadili na nej nejake svoje vyvojare, kteri ho maji prepracovat do neceho, co bude schopne konkurovat Nvidii. Konecne krok spravnym smerem, ale prusvih pro nas je v tom, ze maji minimalne rok zpozdeni
17.10.2009 10:18:23   90.178.47.xxx 2310
Mám v poslední době pocit, že na tomto webu se herní fyzika = pouze PhysX, jako by nic jinýho neexistovalo a jako by všechny hry využívající trochu více fyziku byly jenom na PhysX. PhysX je formát jednoho výrobce, ne zrovna kdo ví jak povedený. Mnohem líp se jeví už dost dlouho HAVOK, který jede i na konzolích. Těch fyzikálních enginů je celá řada a většina z nich je o dost dál jak PhysX. Připadá mi to, že je to jediná berlička, které se chytit v době, kdy Nvidia nemá na trhu čím konkurovat novým produktům Ati. PhysX není o realistické fyzice, mechanice, kapalinách atd., PhysX je pouze fyzika na efekt, k realitě má ale velice daleko.
17.10.2009 10:30:28   90.180.44.xxx 148
Co takhle si ten clanek opravdu precist. Jak jsem psal, podle cislel ze srpnoveho GDM je PhysX aktualne nejpouzivanejsim engine. Ja se ho nesnazim nejak zastavat nebo ho vyzdvihovat, ja jen upozornuju tou uvahou na fakt, ze se nam tady do budoucna rysuje celkem seriozni problem. Proste efekty nove generace akceleratoru jsou presne to, co bylo videt v Batmanovi a vic. Jenze aktualne jediny engine, ktery tohle vyvojarum umozni snadno implementovat do jejich titulu je PhysX. Havok se par let nikam nepohnul a open reseni jako je Bullet nebo ODE nemuzou komercne podporovanym projektum konkurovat. Herni vyvojari nejsou tupci, aby sami nevideli jednostrane zamereni na GeForce. Ale proste prinos, ktery pro ne ma PhysX pri vyvoji her je vetsi, nez jeho omezeni. Jinak by si ho nezvolili...
17.10.2009 12:13:38   89.102.44.xxx 32
Ten tam ale programatori hry nedaji. Oni max. tam udelaji verzi pro CPU to ze tam potom nekdo parkrat do roka uvidi neco vice nez jinde tak to si tam sama da nVidia aby mela co do propagacnich materialu. Bylo by dost ubohe propragovat svoji fyziku ktera nikde by nebyla
17.10.2009 12:14:48   77.48.243.xxx 55
já osobně z vašeho článku nějaké nadržování PhysX necítím ..spíš naopak. Osobně si mylsím, že to dopadne jak jsem psal níže ve svém komentáři. Podle mě je to docela logické a hlavně pro Nvidii obchodně zajímavé, ovšem pokud se jí povede Fermi. Což ví dneska jen ona sama.
17.10.2009 12:12:40   77.48.243.xxx 124
Výborný článek ..díky za něj. Já si myslím, že to celé dopadne tak, že jakmile Nvidia vydá generaci Fermi ..tak postupně uvolní to co slibovala při uvedení PhysX a sice, že povolí akceleraci grafiky na Radeonech a na fyziku bude nutná GK od Nvidie nebo stařičká Ageia. Nyní tomu tak není prostě proto, že Nvidia nemá konkurenci k novým Radeonům...a řada Nvidiotů by si dneska klidně koupila HD 5870 na grafiku a starší G200 nebo G80 by si nechala na fyziku, což by znamenalo pro Nvidii problém a v podstatě nulový zisk. Takže očekávám příští rok nějaké prohlášení ve stylu ..krásně jsme to pro vás vyřešili a od teďka už bude možné mít Radeon na grafiku a Geforce na fyziku.
17.10.2009 12:20:08   89.102.44.xxx 211
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.10.2009 12:19:15   81.201.60.xxx 22
uz sem to jednou psal a napisu to zas, pro hru je fyzika dulezita hrajeli pri hrani roli, jinak ani moc ne, a v tom rozsahu ji neni potreba akcelerovat pres gpu.
17.10.2009 12:22:22   88.102.74.xxx 187
..mě jako majitele ATi začne trápit až v momentě, kdy bude nějaká hra co bude vyžadovat GPU akceleraci PhysX a já jí budu chtít hrát. Což se zatim nestalo.

A pochybuju, že bude nějakej vývojář natolik šílenej, aby to zkusil..

A že nemam super fyziku ve hře? No co, lepší mít těch 100 FPS díky ATi.
17.10.2009 14:56:13   89.24.136.xxx 123
Souhlasim. A koneckonců je mi srdečně jedno, jestli mám v PC Nvidii nebo Ati. Koupim si to, co je nejvýkonější za rozumný peníze. Teď mám Ati a k vánocům si koupím kartu třeba od JZD Slušovice, když bude dobrá. (Zatim to vypadá zase na Ati).
17.10.2009 12:40:16   85.207.210.xxx 328
Přijde mi vcelku úsměvné, jak tu někteří ve fanatickém poblouznění přednášejí katastrofické vize pro nVidii, odchod z pole GPU, zánik S jejich více než 50% zastoupením na americkém trhu to zas tak slabé nebude, sice věřím, že nová řada 58xx má moc s tím trochu zamíchat, ale bojím se, že na to, aby si nVidia sbalila svých pět švestek a šla dělat čipy pro průmysl, tak to vážně nestačí ;) A navíc, pokud by se skutečně splnilo nejtajnější přání přiblblého fanatika a nVidia skončila, přišla by ledová sprcha v podobě zjištění, že Ati není žádný dobrodinec, ale firma a ta se chová tržně, takže... sbohem levné Radeony
17.10.2009 12:56:46   89.103.182.xxx 1815
Psst, nekaž jim sladké sny. AMD/ATI je přece hodnej strejda co prodává levně, protože má svoje fanoušky rádo. To určitě není pravda, že by se z nich snažilo vyždímat maximum peněz, to dělá jenom zlá Nvidia a ďábelský Intel.
17.10.2009 15:53:04   92.245.194.xxx 62
Citace:
Proti tomu CUDA od Nvidie je univerzální a hlavně dneska už obecně uznávané a využívané rozhraní, které umožňuje programovat GPU v obecně akceptovaných jazycích
včetně vlastní varianty C, nebo přímo C++ v případě chystané nové generace Fermi. AMD sice hlasitě proklamuje podporu otevřeného OpenCL rozhraní, ale zatím (před pár dny!) vydala pouze beta verzi SDK s podporou CPU i GPU. Neříkám, že v budoucnu to nebude fungovat, to určitě ano, ale zatím je všechno jenom ve fázi zdlouhavého vývoje.


1.uznava ho nvidia a PCT
2.WTF? vie niekto o tom ze by sa v tom dalo programovat v C++? alebo aspon kedy to bude? to pan redaktor z tych makiet vycital? alebo ma nejaky tajny zdroj? preco nam nepovie viac
3. naproti tomu OpenCL je rozhranie vydane iba par dni s vykricnikom.
Cize nevadi ze nVidia to nema, staci ked povie, ze to bude(kedy, to ani srnky netusia). Ati to ma, ale stale je to menej ako to co nvidia nema, to som blázon
17.10.2009 17:15:31   83.240.66.xxx 41
Podle mě to nebudou PC, ale příští generace konzol, kde dojde k většímu nasazení fyziky ve hrách. Někde se psalo, že se do budoucna u Microsoftu počítá opět s grafikou od AMD, takže by se dalo čekat, takže Microsoft a AMD budou určitě prosazovat společné řešení a větší naději na úspěch bych dával spíš jim, než nVidii. I když v současnosti to má líp nastartované. Physx nejspíš dřív nebo později skončí na propadlišti dějin, stejně jako GLIDE od 3DFX.
17.10.2009 17:52:17   90.179.133.xxx 35
Prosím autora o přidání odstavce kde rozebere situaci kdy NVIDIA zakázala PhysX když je na PC Windows7 a karta ATI. Ať je v jinak pěkném článku úplně všechno kolem PhysX.



Dále pak ještě informace, jak to bylo tenkrát s PhysX na ATI. Jestli NVIDIA nabídla PhysX s podmínkou plné implementace CUDA nebo jestli to bylo s podmínkou implementace jen PhysX pod CUDA (aby nemuseli předělávat už hotovou věc a nemuseli udržovat dvě verze Physx).
17.10.2009 18:23:20   90.180.44.xxx 52
Lidi lidi, ctete trosku nez neco napisete :-).
Psal jsem o tom v minule uvaze tady https://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/15148-nejen-kauza-batman-sabotuje-nvidia-zamerne-ati

Navic dnesni clanek neni nejaky technicky rozbor PhysX, ale uvaha o tom, co nas ceka...

Co se tyce PhysX na ATI, do toho jsem nechtel moc rejpat. Na GTC opakovalo vice zastupcu Nvidie, ze PhysX nabidli AMD bez licence, oni ho nechteli. Nebudu komentovat, jestli je to pravda nebo ne, jak moc je takova vec realna. Proste to nevim a seriozni informaci uz v tomhle rozruchu, ktery dnes okolo vznikla asi uz nenajdeme...
17.10.2009 18:41:25   90.179.133.xxx 33
Právě proto, že je to o tom co nás (ne)čeká by si to malý odstaveček zasloužilo. Jen takové shrnutí, dvě tři věty a otázka nakonec. ***** Jinak PhysX na ATI je právě spíš než otázka licence, otázka CUDA. Možná až budete dělat nějaký rozhovor se zástupcem NVIDIE by stálo zjistit jak to vlastně bylo. ***** Jinak pochvala za článek.
17.10.2009 23:19:15   194.213.42.xxx 22
Vzhledem k tomu, že DirectCompute a OpenCL jsou plně programovatelné(navíc nemají obecně nevýhodu omezené chache jako první verze CUDY), přepsání by vůbec neměl být problém. Jde nejspíš opravdu o to, jak se k tomu postaví nVidia ale taky i ATi, protože tam by z hrdosti taky mohli dělat nesmysly a doufat, že se jim Bullet(i když co tady čtu tak na ten taky pěkně kašlou) nějak vyvrbí...
18.10.2009 09:55:10   213.220.210.xxx 156
No, v jakekoliv hre jsem si zatim PhysX zkousel, tak to bylo celkem k smichu. Batman a jeho letajici dlazdicky, heh, to fakt nepotrebuju. Myslim, ze majitele ATI karet nemaji naprosto vubec co zavidet. Nejhezci fyzikalni efekty, ktere jsem v posledni dobe ve hre videl, ma Red Faction Guerilla a ten zadny PhysX nema. Tahle serie nikdy zadne specialni enginy na fyziku nepotrebovala, presto fyziku skvelou mela a narocnejsi nez jine hry nebyla. Najednou je i pro letajici dlazdicky a mlhu potreba mit jeste jednu akceleracni kartu, aby se to vubec hybalo. Docela nechapu.
18.10.2009 13:28:55   89.173.71.xxx 05
Ked tak uvazujem, v demo verzii Batman bolo mozne po upraveni konfigu zapnut PsychX pre ATI.

Otazkou do buducna stale ostava, ze ci sa bude musiet PsychX crackovat pre majitelov karty ATI?! Realne to je, mozno par veci fungovat nebude, ale vzdy je to lepsie fungovat aspon na 90% (Aj ked osobne nemam rad, ked funguje nieco len na 90%, f nasom pripade ak si odmyslime lietajuce kachlicky, wela by sme nestratili) v tomto nezvycajnom priklade.


Stane sa teda tato realna/fiktivna skutocnost do buducna?!
18.10.2009 13:41:09   217.196.208.xxx 26
Zvlašt karta na akceleraci fyziky. problem je v integraci, kdyby tenkrat ageia neprodala sama sebe nvidii je ted ve větří vatě než předtim protože by prodala (teoreticky) 2x tolik karet, nebyly by problemy s kompatibilitou, podporu by provadela sama ageia a bylo by všechno v pohodě, co takhle koupit (pronajmout) licenci na physX a začit znovu vyrabět přidavny akcelerator? každý ma v pc přebytečni slot a i majitele jedne nvidie v pc by uvažovali o koupi, přecejenom vypočty fyziky zatežuji gk a vykon by mohli jit tam kde paři. o ati ani nemluvě
18.10.2009 13:43:48   217.196.208.xxx 10
jednoduše jde o ulechčení procesoru , nic vic,. a souhlasim s tebou s RF bomba byla už jednička (v te době)
18.10.2009 15:05:06   90.180.210.xxx 94
Fakt se bavím, Igor Staněk asi už nespí tak klidně a proto nenechá vyspat ani vás...U takovýchto článků mi chybí blicí smajlík, ale opravdu.
18.10.2009 17:44:38   88.146.184.xxx 115
Zdravím,přijde mi to všechno jako by,,někdo třebaP.Vlček chtěl tímto tématem upozornit na to že i když NV nemá momentálně na trhu co by konkurovalo ATI a asi dlouho nic mít nebude,,,tak je vlastně pořád jednička na trhu grafických karet.Je to těžké pro tento web se s smířit s tím že jejich zelený chlebodárce už není to co býval a propagovat něco co není vůči zákazníkovi je ještě těžší,prosím abyste mě neukamenovali ale přemýšleli,,,nezastávám se ati,mám rád zdravou konkurenci,,,
19.10.2009 07:11:02   213.226.208.xxx 32
Zdravim vešechny, asi před půl rokem, jsem sehnal zastaralou kartu do PCI od Agiea PhysX (original, ne to demo od Asuss) . A spolu s VGA ATI HD 2600XT to opravdu funguje. Po zapnutí PhysX ve hře se s kartou zvýší FPS cca z 38 na 42. Pokud kartu vyndám, tak se FPS sníží po zapnutí PhysX z 38 na 5 FPS (což je opravdu nehratelný) testovaná hra je Mirror's Edge. PS všem toto řešení vřele doporučuji.
19.10.2009 08:15:47   212.5.205.xxx 31
musim pochvalit velmi pekny clanok na to, ze ich je po nete a po forach strasne vela co sa tyka tejto problematiky...moj nazor na danu vec....nvidia si teraz zavarila tym ze zakazala v ovladacoh kombinaciu nv+ati...z toho by aspon mala nejaky zisk z low end kariet, ale ako vieme dlho sa to neuhrialo, uz existuju vselijake physx hacky a co ja viem co vsetko...ako sa uz pisalo vyssie DirectCumpute je len rozhranie a preto vytvorit zbrusu od nuly fyzikalny engine, ktory by na tom fical vyzaduje nemale financie aj ked ATI sice ma DX11 a podoporu DirectCompute...aj CUDA bolo kedy si len rozhranie a pozrite sa, dnes sa na to robia aplikacie a funguje aj na tom PhysX, ktory je dokonca zdarma...ja nevidim problem aby ATI prepisala uz existujuci Physx engine, ktory by funguval napr. na rozhrani DirectCumpute aj ked neviem aka je tam politika a ci by cosi takeho bolo mozno ale logicky podla mna je toto najvyhodnejsie riesenie pre obe strany...ATI by neprisla o investicie vrazanim do vyvoja noveho fyzikalneho enginu a bolo by na poli o jeneho hraca viac, ktory by sa mohol podielat na zdokonalovani uz existujuceho enginu...ale ako vieme konkurencia a rivalita je kruta a myslim si, ze ATI si len tazko pripusti, ze toto riesenie(spolupraca s Nv) by fakt mohlo funguvat...neviem ako by sa k takemuto cosi postavila nvidia, ale momentalne je cislo 2 prave ATI co sa tyka fyziky a nova sice super karta s DX11, DirectCumpute na ktory sa tak spoliehaju a nie je na tom nic podobne funkcne a konkurencie schopne ako Physx u nv, tak to im situaciu nezachrani

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

113 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.