Hlavní stránka Hardware Grafické karty (Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?
(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?
autor: Václav Vlček , publikováno 4.10.2009
Seznam kapitol
1. O čem NVIDIA TWIMTBP vlastně je
2. Názor AMD
3. Kauza Batman: Arkham Asylum
4. Kauza NfS: Shift a vývoj primárně pro herní konzole
5. PhysX v systému s Radeonem
(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Na konferenci GPU Technology Conference jsme měli možnost vyzpovídat Tonyho Tamasiho a Ashutoshe Rege, kteří jsou zodpovědní za program pro podporu vývojářů TWIMTBP a optimalizaci her pro grafické karty NVIDIA. Jak oni vidí celý problém?


(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Druhou zmiňovanou hrou je potom nový Need for Speed: Shift. Tady je zmiňován problém s neefektivním využitím architektury Radeonu. Ashu tady zmínil jednu podstatnou věc a to obecný trend multiplatformního vývoje her. Stačí se jenom trošku porozhlédnout po internetu a rychle zjistíte, že NfS: Shift byl vedle PC vyvíjen hlavně pro PS3. Odtud také plyne většina problémů, protože uvnitř konzole Sony se skrývá grafický čip RSX. Ten navrhnula NVIDIA a pochází z GPU generace G70. Pak už je asi každému jasné, kterým směrem vývojáři hru optimalizovali a proč si hra s Radeonem moc nerozumí. Naopak pokud by hra byla primárně vyvíjená pro Xbox 360, měla by pro změnu NVIDIA mnohem těžší práci s optimalizací. Konzole od Microsoftu v sobě totiž ukrývá pro změnu grafické jádro od ATI z generace R500.

(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Tony Tamasi se také v rozhovoru rozpovídal o jednom zajímavém faktu, který zůstává pro většinu běžných hráčů poměrně skrytý. A to je již zmiňovaný obecný trend v hraní, který směřuje v poslední době právě k herním konzolím. Jejich ohromná výhoda pro vývojáře je v uniformní platformě. Nemusí se vůbec starat o to, jakou grafickou kartu v systému máte, jak je výkonný procesor a jak co nejvíce optimalizovat hru tak, aby běhala pokud možno na jakémkoliv stroji od těch nejpomalejších vykopávek až po nejnovější nadupaná dělo. Právě tyhle optimalizace při vývoji her pro PC znamenají enormní úsilí a spousty hodin práce, které by jinam mohly jít třeba do delší doby hratelnosti či větší variability hry. O to jednodušší je pak programovat pro konzole, kde je architektura jasně daná a nemění se po několik let.

Pochopitelně klasické PC má proti konzoli zase mnohem větší možnosti, ale vývoj je prostě složitější. Tony celou situaci shrnul jednoduše tak, že "pokud nechceme za pár let hrát na PC jenom konverze konzolových her, je třeba herním vývojářům podat pomocnou ruku. A právě o to se NVIDIA snaží ve svém programu TWIMTBP."

(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Tony i Ashu během rozhovoru hodně zdůrazňovali jejich dobré vztahy s herními vývojáři. Stejně tak prý nepřipadá v úvahu, aby se NVIDIA snažila skrytě upravovat kód tak, aby hry šly hůře na konkurenčním hardware. V případě, že by něco takového vyplavalo na povrch, vývojáři by ztratili celkem logicky zájem o spolupráci s NVIDIÍ a celý program TWIMTBP by ztratil důvěryhodnost. Je to ostatně celkem logické, když vývojáři se snaží prodat svůj produkt, tedy hru, co nejširšímu publiku hráčů. Kdyby byla část z nich (vlastníci Radeonů) znevýhodněná, poškodilo by to samotné vývojáře a distributora.

(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Celou kauzu bych tedy shrnul do pár vět. Je neoddiskutovatelným faktem, že NVIDIA investuje velké sumy do podpory vývojářů ve svém programu The Way It's Meant To Be Played. Ať už to dělá nezištně ve snaze "zachránit hraní na PC", nebo jim jde prostě o to, aby z dlouhodobého hlediska byli zákazníci spokojenější s jejich produkty ať už bezproblémovým chodem her nebo třeba lepšími efekty díky PhysX, výsledky investic jsou opravdu vidět. AMD má menší rozpočet a nemůže si dovolit spolupráci s vývojáři na takové úrovni, jak by si nejspíš přáli. Na druhou stranu se snaží nabídnout zákazníkovi dlouhodobě produkty s lepším poměrem výkonu a ceny. Tedy alespoň do nedávna. S nástupem GPGPU výpočtů a PhysX fyziky se konkurenční boj vyostřil, protože NVIDIA získala výhodu, kterou ATI zatím nemůže nabídnout. V případě titulů s lepší či horší implementací herní fyziky PhysX jsou ale jasně zvýhodnění majitelé grafických karet GeForce. Teprve budoucnost asi ukáže, jak moc důležitá je podpora PhysX, kolik opravdu zajímavých titulů se objeví a který standard vlastně nakonec zvítězí.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
131 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 53.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.