Hlavní stránka Hardware Grafické karty (Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?
(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?
autor: Václav Vlček , publikováno 4.10.2009
(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Na konferenci GPU Technology Conference jsme měli možnost vyzpovídat Tonyho Tamasiho a Ashutoshe Rege, kteří jsou zodpovědní za program pro podporu vývojářů TWIMTBP a optimalizaci her pro grafické karty NVIDIA. Jak oni vidí celý problém?


(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

I když bylo o Batmanovi a podpoře NVIDIE vůči vývojářům her napsáno už poměrně hodně na konkurenčních serverech, pojďme si pro jistotu ještě jednou zopakovat základní fakta. Celý problém se táhne už delší dobu a týká se konkrétně programu The Way It's Meant To Be Played. Pomocí něj podporuje společnost NVIDIA herní vývojáře a snaží se jim pomoci při optimalizaci her tak, aby hry chodily optimálně na grafických kartách GeForce a naplno využívaly jejich možností. Už delší dobu po internetu kolovaly pověsti o tom, jak díky tomuto programu zároveň NVIDIA tlačí vývojáře k tomu, aby znevýhodnňovali konkurenční grafické karty Radeon v titulech zahrnutých do programu The Way It's Meant To Be Played.

(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?
Tony Tamasi

O celém problému jsme si povídali s Tonym Tamasim, který v NVIDII pracuje jako senior vice president of content and technology a Ashutoshem Regem, která má přímo na starosti program The Way It's Meant To Be Played a vede tým, který se přímo stará o spolupráci s herními vývojáři.

(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Začněme nejdřív pozadím programu TWIMTBP, který má za úkol pomoci vývojářům optimalizovat jejich připravované hry tak, aby fungovaly optimálně na kartách GeForce. Celý tým, který stojí za tímto programem, čítá přibližně 200 lidí (!). Rozpočet na tento program dosahuje desítek milionů dolarů. Tony Tamasi přímo řekl, že "z programu v žádném případě nejdou peníze (hotovost) přímo vývojářům. Spolupráce je hlavně formou podpory a částečně potom i v marketingových projektech". Ale ve většině případů je to hlavně o podpoře vývojářů, se kterými se lidé z programu TWIMTBP snaží pracovat na optimalizaci herního engine, případně pak na vylepšení a přidání dalších efektů do hry. Ashutos Rege pak dodává, že spolupráce není nikdy jednostranná. "Snažíme se s vývojáři pracovat na vylepšení jejich engine oboustranně. My se podíváme na kód a jsme schopní říct, kde by šly udělat optimalizace pro zvýšení fps nebo přidání speciálních efektů, které by v rámci možností bylo snadné implementovat. Vývojáři s námi i přímo konzultují postupy a metody, jak do svých her přidali přesně to, co by si představovali".

(Nejen) kauza Batman — sabotuje NVIDIA záměrně ATI?

Podpora programu TWIMTBP jde až tak daleko, že NVIDIA poskytuje vlastní programátory, kteří spolupracují s vývojáři přímo na místě a pomáhají jim programovat jejich vlastní engine bez toho, aby za to museli něco zaplatit. Ashu pak ještě dodal, že "vždycky je lepší provést opravy přímo v enginu hry před vydáním, protože opravný patch vyjde až potom, co lidé hru zkusí a jsou zklamaní z problémů. Nejhorší je potom cokoliv opravovat pomocí ovladačů grafické karty. Je to vždycky mnohem složitější a méně efektivní".

Taková úroveň podpory ale celkem pochopitelně může vyvolávat otázky ohledně férového přístupu i ke konkurenčním produktům AMD/ATI. Nesnaží se NVIDIA nějakým způsobem upravovat kód her v programu tak, aby fungoval dobře na kartách GeForce a zároveň běžel pomalu na konkurenčních Radeonech? 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
131 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 53.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.