Hlavní stránka Hardware Grafické karty Zamyšlení nad trojicí témat z oboru grafických karet
Zamyšlení nad trojicí témat z oboru grafických karet
autor: Tomáš Šulc , publikováno 13.9.2009
Seznam kapitol
1. ATI je vždy levnější než NVIDIA, budoucnost je však nejistá
2. Nová generace ATI — splnila očekávání, ale revoluce se nekoná
3. Přeznačíš, upravíš a opět přeznačíš
Zamyšlení nad trojicí témat z oboru grafických karet

Zaujaly vás specifikace a nízké ceny připravované generace grafických karet ATI Radeon HD 5800? Přemýšlíte, proč ATI většinou nabízí o něco lepší poměr cena/výkon než NVIDIA a začínáte se ztrácet ve značení grafických karet NVIDIA GeForce? V dnešním odlehčeném článku se nad těmito tématy zkusím zamyslet.


Zamyšlení nad trojicí témat z oboru grafických karet

Nejžhavějším tématem posledních dní je samozřejmě nová generace grafických karet ATI Radeon. Osobně se musím přiznat, že jsem specifikace tak nějak čekal. Jak tomu u nových generací bývá, mají obvykle cca dvojnásobný počet výpočetních jednotek (pixel/vertex shaderů dříve, unifikovaných shaderů dnes), cca dvojnásobný výkon a v neposlední době bývají i něco delší. To vše se v případě nového Radeonu naplňuje. Na trh se tedy dostane jednočipová karta, která svým výkonem dorovná duální řešení předchozích generací (GeForce GTX 295 a Radeon HD 4870 X2), v případě her s špatným škálováním SLI/CrossFire je samozřejmě překoná. AMD navíc u své 40nm karty nasadilo poměrně nízké frekvence, takže se teoreticky nabízí slušný OC potenciál.

Zamyšlení nad trojicí témat z oboru grafických karet

K tomu dostanete zdarma podporu DirectX 11 (přičemž existuje větší naděje, že jej během životnosti karty využijete než tomu bylo například u GeForce 8800 GTX a DirectX 10), tří až šesti monitorů (prý nepřímý konkurent pro 3D Stereo od NVIDIE) a navíc již zmiňovanou příjemnou cenu okolo osmi až devíti tisíc. Sečteno a podtrženo dostanete za své peníze kartu, která na dnešním trhu nemá konkurenci a pokud budete v nejbližší době kupovat novou výkonnou grafiku a nechce se vám čekat na to, s čím přijde za pár týdnů NVIDIA, není jiné volby než právě nového Radeonu a dal bych ruku do ohně za to, že v recenzi dostane od Zdeňka zlatou hvězdu.

Nový Radeon tedy splní vše, co se od něj čeká a nabídne ještě něco navíc. Teoreticky je tedy důvod slavit a okamžitě si pro něj běžet do obchodu. S druhým bodem souhlasím beze zbytku, což jsem psal o odstavec výš a i já sám uvažuji o tom, že si domů jeden kousek pořídím. Na druhou stranu nadšený jako mnoho jiných uživatelů nejsem, nějak momentálně nevidím důvod proč. Je však možné, že až na jaře přijdou první DirectX 11 tituly, názor změním a budu na ně hledět s otevřenými ústy podobně jako kdysi na Far Cry, Doom 3 či Half Life 2. To mi mimochodem připomíná Compute Shadery a další přínos nové generace DirectX. Že by se PhysX konečně dočkal konkurence?

Těžko říct. Možná jste si totiž už v prezentacích grafických karet všimli, že se v nich pravidelně řeší GPU akcelerace Havoku, AI počítaná přes technologii Stream (konkurence pro CUDA) a vše vypadá v prezentacích vždy velmi slibně. Čas od času vyjde i nějaké to parádní technologické demo. Ovšem realita je trochu jiná. I přes neustálé prognózy o příchodu GPU Havoku se ve hrách pořád dokola setkáváme s tím stejným starým CPU Havokem. Přesně s tím, na který si paamtuji už z Half Lifu 2 v roce 2004. A jestli je v přípravě nějaká hra, kde bude GPU Havok aplikován v praxi? No nebuďte bláhoví.

 

Zamyšlení nad trojicí témat z oboru grafických karet

Uniknutí parametrů nového Radeonu už samozřejmě zaregistrovala i NVIDIA, a jak tomu u této společnosti bývá, okamžitě pustila do světa prohlášení o tom, že nový Radeon pro ni vlastně ani není konkurencí: Acer, Dell, HP, MSI and Toshiba are creating computers using AMD’s latest graphics chips. In response, Nvidia said in a statement, “The gaming world has moved to dynamic realism, which depicts actual physical movement more realistically than ever before. For example, the No. 1 PC game coming out next week is ‘Batman: Arkham Assyum,’ which takes advantage of graphics plus physics to give it extraordinary realism. Because we support GPU-accelerated physics, our $129 card that’s shipping today is faster than their new RV870 (code name for new AMD chips) that sells for $399.” Sice nepopírám, že implementace PhysX do Batmanu se NVIDII opravdu povedla a samotný Batman je skvělou hrou, nicméně tvrdit, že kvůli PhysX je celá nová DirectX 11 generace karet horší než cca GeForce GTS 250, to je opravdu více než odvážné tvrzení a nejspíš si už také s úsměvem na rtech myslíte své. Celé tvrzení však podle mne lze chápat i trochu jinak. NVIDIA dění u AMD bedlivě sleduje a ATI pro ni není tak malou konkurencí, jak se společnost tváří navenek.

Navíc zůstává otázkou, s čím se letos vytáhne NVIDIA. O jejich připravované nové generaci víme jen to, že se nebude jmenovat GT300 (GeForce GTX 380). Abychom se totiž nakonec s velkou slávou nedočkali nějakého dosud nevídaného jména se starou upravenou architekturou pro podporu DirectX 11 a cca 512 unifikovanými shadery na ± stejné frekvenci jako u GTX 280, což nám bude předkládáno jako výkřik nejmodernější techniky. NVIDIA však stále naznačuje, že by tomu tak být nemělo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
142 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 47.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.