Hlavní stránka Hardware Grafické karty GeForce GTX 260 v SLI - Analýza škálování výkonu
GeForce GTX 260 v SLI - Analýza škálování výkonu
autor: Z. Obermaier , publikováno 22.6.2009
 GeForce GTX 260 v SLI - Analýza škálování výkonu

Naposledy jsme detailně prozkoumali škálování dvou Radeonů v zapojení CrossFire. Aby byl pohled na dnešní Multi-GPU kompletní, přinášíme pokračování s dvojicí GeForce v SLI. Porovnáme, která technologie škáluje lépe a ve kterých hrách, na závěr nás čeká i výkonové srovnání s většinou dostupných grafik.


 GeForce GTX 260 v SLI - Analýza škálování výkonu

Výkon Multi-GPU v létě roku 2009 je pro nás překvapením. Technologie CrossFire významně šlape SLI na paty a nebýt třech problémových her, tak CrossFire konkurenční SLI porazilo. Se dvěma Radeony získáte vysoký nárůst výkonu ve více než polovině testovaných her, a v těch zbylých je to také slušné. Průměrný nárůst výkonu s druhým Radeonem 66 procent je skvělý. SLI spíše přešlapuje na místě a znatelnou převahu má jen v devíti hrách, čímž se také jeho náskok vůči CrossFire rapidně snížil. I tak ale zatím SLI vítězí s 72 procenty výkonu navíc. Pokud AMD vylepší podporu v oněch problematických hrách, stane se rok 2009 přelomovým okamžikem, kdy CrossFire pokořilo ve škálování výkonu starší technologii SLI. Pokud se na podzim ještě nedočkáme grafických karet nové generace, můžeme si podobný test s Radeony 4800 a GeForce GTX 200 udělat znovu a zjistit, zdali se udál nějaký pokrok. Bude nám stačit otestovat pouze hry, kde mělo CrossFire nyní potíže.

S hodnocením Multi-GPU jako celku ale ještě týden vydržme. My jsme tentokrát testovali dvě samostatné karty, které bývají v herních počítačích méně běžné. Pokud někdo chce CrossFire nebo SLI, většinou sáhne po kompaktním řešení duální karty. Myslím si, že efektivita a škálování výkonu nebude tak vysoké jako v dnešním testu. Ostatně to zjistíme už za pár dní v testu Single-PCB karty GeForce GTX 295, která výkonem nepřekvapí, tak alespoň recenzi oživíme zkoumáním škálování výkonu jako tomu bylo dnes. Na závěr ještě shrnutí škálování technologií dvou samostatných grafik v Multi-GPU v testovaných hrách:

Bleskové shrnutí škálování výkonu

  • Far Cry 2 - Obě technologie škálují stejně dobře, CrossFire ztrácí díky chybě driveru jen v 2560x1600 8xAA
  • Left 4 Dead - Obě řešení škálují stejně dobře, výsledek je vyrovnaný
  • Fallout 3 - Obě řešení škálují stejně dobře, výsledek je vyrovnaný
  • Call Of Duty 5 - Obě řešení škálují stejně dobře, výsledek je vyrovnaný
  • Dead Space - CrossFire se díky problému driveru vůbec nedaří, SLI škáluje perfektně
  • Bioshock - S jasnou převahou vítězí CrossFire
  • World In Conflict - O kus se lépe daří CrossFire
  • Race Driver GRID - Situace je víceméně vyrovnaná, CrossFire je o malinký kousek lepší
  • Half Life 2 Ep2 - Škálování výkonu je hodně podobné, opět o pár procent vede CrossFire
  • Company Of Heroes - Lépe se daří CrossFire
  • Mass Effect - Lépe se daří CrossFire
  • Unreal Tournament 3 - Lépe se daří CrossFire
  • Enemy Territory - Lépe škáluje výkon s CrossFire
  • Tomb Raider Underworld - Díky chybě driveru škáluje CrossFire bez vyhlazování mizerně, jinak je to hodně vyrovnané
  • GTA IV - Obě řešení škálují stejně dobře, výsledek je vyrovnaný
  • Call Of Duty 4 - Zde je na tom lépe SLI
  • Devil May Cry 4 - V této hře si také SLI vede lépe
  • Crysis Warhead - Škálování SLI je znatelně vyšší
  • STALKER Clear Sky - Nárůst výkonu je vyšší u CrossFire
  • Brother In Arms Hells Highway - Situace vyrovnaná, o malý kousek vede CrossFire
  • Mirrors Edge - Jednoznačně vítězí SLI
  • Sacred 2 - Také v této hře škáluje SLI lépe
  • Tom Clancys HAWX - V poslední hře jasně vede CrossFire

 GeForce GTX 260 v SLI - Analýza škálování výkonu

Grafickou kartu GeForce GTX 260 poskytla EVGA

 GeForce GTX 260 v SLI - Analýza škálování výkonu

Bez podpory HP bychom neměli na čem hry testovat, děkujeme!



Tagy: Nvidia GeForce GTX 260 SLI Analýza výkon test recenze  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.6.2009 04:40:20   77.48.161.xxx 58
V tabulce na druhé straně je drobná chybka - 64TMUs má starší 192SP GTX 260, novější verze má odemčený jeden blok navíc, tedy celkem 72 texturovacích jednotek.

Jinak testík pěkný, ale nemůže být škálování SLi zhoršeno tím, že jedna GTX 260 v testu je výkonnější než Radeon HD 4890 a někdy tak možná naráží na strop CPU? Ideální by asi bylo, kdyby obě single-GPU verze byly podobně výkonné.

Také by možná bylo dobré udělat tabulku, ve které by byl shrnut i praktický přínos SLi/CrossFire. To, že CF škáluje lépe v UT nebo ETQW je sice hezké, ale v praxi je to na prd, když hry jedou přes 100FPS. Naopak v náročných hrách, kde je to opravdu potřeba(třeba Crysis), CrossFire selhává.

btw: neudály se náhodou nějaké drastické změny v min. FPS?
22.6.2009 05:43:01   216.131.67.xxx 72
Koukám že je tam chybek víc, no snad to překousnete. Zde testujeme škálování a ne výkon proti sobě, tedy je úplně fuk jak jsou karty přímo proti sobě výkonné. 4GHz CPU limituje grafiky pouze v několika hrách a je zanedbatelné. Praktický obrázek si každý může u své oblíbené hry udělat sám, stačí se podívat na hodnoty fps. Do testu duálních karet připravím i tabulku minimálních fps a podíváme se na to i z tohoto směru.
22.6.2009 17:16:50   77.48.161.xxx 23
Já taky nesrovnávám výkon obou řešení proti sobě. Kdyby ty dvě GTX 260 byly provozovány na svých referenčních taktech, myslím si, že by jejich škálování v SLi bylo lepší, protože díky OC už i jedna karta dosáhné tak vysokého výkonu, že se přiblíží limitu CPU a druhá karta navíc už pak tolik výkonu nepřidá. Přetaktování SPs z 1250 na 1400Mhz není nikterak extrémní, ale ty tři desitiny procenta na CrossFire by to možná smazalo.
22.6.2009 08:46:25   212.111.4.xxx 106
Jako test škálování to beru, ale pro vytvoření "praktického obrázku" k porovnávání výkonu jednotlivých karet bych upřednostnil test na referenčních taktech. Přetaktování je přece jen hodně subjektivní a závislé nejen na schopnostech ladiče a kvalitě chlazení, ale i kusu hardwaru.
22.6.2009 10:35:34   216.131.67.xxx 104
To je hloupost, já netestuji HD 4890 proti 260 ... klidně jsem mohl použít i GTX 285, 250 nebo cokoliv jiného. Srovnání HD4890 a GTX 260/275/280/285/295 najdete v jiném testu z minulosti. Já testuji škálování výkonu a tam na použitých kartách nesejde, měl jsem prostě po ruce Radeony HD 4890 a GTX 260 ... tak jsem škálování měřil s nimi.
22.6.2009 09:18:30   90.177.82.xxx 30
potreboval bych poradit.
Do rukou se mi dostala GTX 275 od Gainwardu a chtěl bych zjistit jestli by fachala v SLI s moji stavajici EVGA GTX 260 (55nm)?

Normalne bych nad sli ani neuvazoval ale vzhledem k tomu ze na 260 mam full cover vodni blok AquagraFx který bohužel nepasuje na 275 tak me napadlo hodit je do páru jestli je to možné. V tom případě by se mi bodli tipy na dobrou základní desku s podporou SLi za rozumnou cenu pro LGA 775. Díky za rady/tipy.
22.6.2009 10:08:59   77.48.127.xxx 10
Tahle kombinace ve SLi bohužel fungovat nebude. SLi je hodně "vybíravé" co se týče použitých modelů. Mnohdy se i na identických modelech od jiných výrobců musí naflashovat stejný BIOS aby karty spolupracovali.
25.6.2009 11:04:05   62.209.192.xxx 00
jj Honza ma pravdu, druhou kartu ale muzes pouzit na pocitani fyziky teda jestli ses tak velkej paran ze obetujes penize za takovy grafiky
22.6.2009 09:43:44   80.188.73.xxx 1416
Tak tenhle test mi příjde téměř k ničemu, SLI vs CF (nejsem příznivcem ani jednoho), ale příjde mi to dosti nefér vůči CF, protože SLI je testováno na jiném CPU, grafiky jsou nataktovány a jsou použity novější ovladače. To mi přijde jako dosti neobjektivni.
22.6.2009 10:38:38   216.131.67.xxx 1511
Frekvence a nastavení systému je stejné, tedy jiný Core i7 není na škodu. Stačí příště pozorněji číst. Proboha jaké novější ovladače? Měl jsem použít radší rok staré? Příště něž napíšeš raději chvíli mysli a pak piš. Grafiky jsou nataktovány protože 1. jsou to OC edice !!, zadruhé takhle simulují výkon GTX 280, která je výkonově HD4890 blíže než běžná GTX 260ka. Opět si příště přečti text, pak se zamysli a až potom piš. Díky!
22.6.2009 16:45:20   157.27.140.xxx 31
je zábavné vidět, jak jsi ochoten vidět jen jednu stranu, ale už tě ani nenapadne, že GTX260 není soupeřem 4890 (ne, že by kterákoli z uvedených věcí měla zásadnější vliv na to o čem test je - škálování SLI/CF).
22.6.2009 15:15:57   88.102.31.xxx 61
Tyto testy mi prijdou velice zajmave sam zadnym CF/SLI sice nedisponuji nicmene si o tomhle reseni rad poctu a zajmam se o nej od uz od sameho pocatku. Nemohu uverit jak se takto mohly obe reseni zlepsit zvaste pak CF!! Doufam ze v tomto trendu budou pokracovat a vy zase ze budete takhle jednou za urcitou dobu testovat CF/SLI. Jinak koukam plno lidi tu nechape ze se nejedna o v CR oblibeny souboj ATI/nV a konkretnich karet. Jde o to okolik si polepsite ve sli/cf pokud si prikoupite ke sve karte druhou, a taky jak se tyto reseni za posledni dobu zlepsily. Samozrejme ze se tu nabizi srovnani dvou GTX260 a HD4890 , ale neni to primarnim ucelem tohole clanku, chudak Obr kolikrat to tu bude muset jeste vysvetlovat.

Preju mnoho zdaru do dalsich recenzi!!!
22.6.2009 18:26:45   92.52.43.xxx 23
Z. Obermaier napsal:
Frekvence a nastavení systému je stejné, tedy jiný Core i7 není na škodu.
ano su rovnake ale aj screeny z everestu ukazuju sice len malinky ale predsa rozdiel v prospech Xeonu
ak chcete robit naozaj "nezaujate" recenzie tak takymto chybam sa vyvarujte pretoze sa potom najde kopa ci uz fanAtikov alebo nVidiotov ktory to budu zvelicovat ako par prispevkov vyssie
22.6.2009 18:33:50   216.131.67.xxx 30
Tak to jsem asi slepý, ale já vidím u CrossFire 3890 MHz CPU a u SLI (s Xeonem) 3890 MHz ... na Everest se nedívej, ten při každém spuštění ukazuje jiná čísla ... tohle prostě nedokážu ovlivnit, neumím poručit větru/dešti ... drobné odchylky budou i na pěti po sobě jdoucích screenech s novým průchodem Everestem ...
22.6.2009 18:41:26   85.207.3.xxx 02
Já jen nedokážu pochopit jak může být GTX 260 v SLi výkonnější než GTX 275.Pokud vim tak GTX 295 nese (v původní verzi) 2X PCB GTX 275 a přitom v těchto testech je slabší i o nikolik procent.
24.6.2009 11:21:51   216.131.67.xxx 00
No protože škálování dvou grafik je vyšší než duální karty, zadruhé ... naše GTX 260 jsou přetaktované edice ... a to o dost.
22.6.2009 19:23:45   90.178.204.xxx 00
zajímalo by mě kde můžu nastavit to anisotropní filtrování ve hře jsem nic takového nenašel jen vyhlazování hran a to je předpokládám to 4xAA a co vůbec způsobuje ono AFx16? všen díky za odpověď.
22.6.2009 23:53:59   194.213.42.xxx 00
To snad záleží na tom v jaké hře, ne? Jinak můžeš to udělat v ovladačích natvrdo, nebo si tam udělat profily pro jednotlivé hry...

Co to je? Teď nedávno tady o tom byl článek tak pohledej, nebo si to vygoogluj. V podstatě je to Antiliasing(= potlačení rastrových chyb, tj. aliasů) na texturách...
22.6.2009 19:24:48   195.212.29.xxx 00
rigix napsal:
Já jen nedokážu pochopit jak může být GTX 260 v SLi výkonnější než GTX 275.Pokud vim tak GTX 295 nese (v původní verzi) 2X PCB GTX 275 a přitom v těchto testech je slabší i o nikolik procent.

pokud vim, tak OBR karty pretaktoval a jak psal jsou pouzity jiny ovladace a pro gtx295 jsou vzaty vysledky ze starsich testu
22.6.2009 21:08:24   82.117.156.xxx 43
Je mi jedno, že Zdeněk musel nataktovat nVidie aby vyhráli Singl grafiky tam jsou zastoupeny a porovnání ve škálování tedy není problém, ale ten rozdílný CPU už podle mě jedno není.
V dřívějším testu na PCTuningu - vliv CPU na herní výkon se jasně ukázalo, že u CF nebo SLI hraje CPU významnou roli a tak si myslím, že díky rozdílnosti to někde může znevažovat výsledky

Připomínka 2: Šel bych s dobou a HL2 bych nahradil hrou Arma 2.
24.6.2009 11:24:22   216.131.67.xxx 22
tak ješt jednou pro dementy jako je bazen: Frekvence grafik není podstatná ty chlapče, jak už jsem několikrát vysvětlil - měřili jsme škálování. je vidět, že neumíš asi moc číst a nebo pochopit text, když ti jaksi nedošlo co jsme testovali. CPU není rozdílný, opět pro méně psychycky zdatné to opakuji.
22.6.2009 20:43:51   194.213.42.xxx 00
V té tabulce v kapitole specifikace je dosti podivné nadepsání GeForce GTX260 55nm a potom dole pod tím v políčku výrobní proces uvedeno 65nm... :-)
22.6.2009 22:42:15   78.45.116.xxx 00
Díky za pěkný článek.
22.6.2009 23:05:01   77.92.197.xxx 10
Zajímavej test ale škoda že tam není v testu i rozlišení 1680 X 1050.. Je dost majitelů SLI/CF,co hrají na tomto rozlišení...
24.6.2009 11:22:35   216.131.67.xxx 04
No to snad ne, pokud někdo používá SLI/CF v rozlišení 1680x1050 je úplně nahlavu ... sorry.
25.6.2009 11:17:42   62.209.192.xxx 10
tak to promin ale treba takovej oblivion, mass effect ci COD5 apod. hraju na tomhle rozliseni, jelikoz nemam posledni nejvykonejsi karty ale uz nejakej ten rok me doma frcej 2x8800GT a chci mit dobry fps i pri jejich minimalnich hodnotach, kdy se objevi i vic nepratel, ne kazdej potrebuje nejvyssi rozliseni co jde nastavit
23.6.2009 08:03:29   212.111.4.xxx 00
A na to právě narážím. Je mi jedno na čem testujete škálování CF a SLI, ale pro "praktický obrázek" výkonu ve hrách tu jsou jiné testy než tento. Tak jak jste napsal výše v odpovědi pro Sobo, to mohlo vyznít tak, že odkazujete na tento test.
26.6.2009 09:12:51   80.250.18.xxx 22
Opět kvalitní práce. Z těch lidí co nerozumí povaze testu si nic nedělejte.
Jen tak dál.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

82 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.