Hlavní stránka Hardware Grafické karty Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
autor: Tomáš Šulc , publikováno 7.6.2009
Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Zapnutí antialiasingu neboli česky vyhlazování hran je jeden z nejčastějších a nejjednodušších způsobů, jak razantně zvýšit (nejen) u 3D počítačových her kvalitu obrazu. Ale antialiasing, to nejsou jen zubaté hrany, ale i mnoho dalšího. A právě o tom a o dopadech AA na výkon u dnešních grafických karet bude tento článek.


3DMark 06 - Deep Freeze

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
vlevo nahoře AA vypnuto, vpravo 2× MSAA, vlevo dole 4× MSAA, vpravo dole 8× MSAA
pro srovnání je nutné obrázky zvětšit do původního rozlišení 1920 × 1200 px, velikost obrázku je až 2 MB

V testu Deep Freeze 3DMarku 06 jsou rozdíly jednotlivých verzí AA patrné zejména u drátů a stožárů. Režim 2× MSAA nestačí, čtyřnásboné vyhlazování přináší další zjemnění obrazu. Naopak výhody 8× MSAA jsem na statickém screenshotu nezaznamenal. V pohybu rozdíly vidět jsou, avšak velmi malé. Například na drátech (nejezdí po nich jemné zoubky).

Call of Duty 5 World at War

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
vlevo nahoře AA vypnuto, vpravo 2× MSAA, vlevo dole 4× MSAA, vpravo dole 8× MSAA
pro srovnání je nutné obrázky zvětšit do původního rozlišení 1920 × 1200 px, velikost obrázku je až 2 MB

V nejnovějším dílu Call of Duty si rozdílů na obrázcích všimnete zejména u lodí na břehu a na blízké dřevěné konstrukci. Nejvíc patrné jsou rozdíly mezi žádným dvojnásobným vyhlazováním. Čtyřnásobné pak hrany ještě více vyhladí (například loď), ale rozdílů po zvýšení na 8× MSAA jsem si nevšimnul a to ani v pohybu. Platí však, že každý má jinak vnímavý zrak (podobně jako u framerate či input lagu u LCD panelů).

Crysis

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
vlevo nahoře AA vypnuto, vpravo 2× MSAA, vlevo dole 4× MSAA, vpravo dole 8× MSAA
pro srovnání je nutné obrázky zvětšit do původního rozlišení 1920 × 1200 px, velikost obrázku je až 2 MB

U screenshotů z Crysis se zaměřte zejména na vysílač na pozadí, železné zábradlí a střechu budovy. Rozdíly mezi 1× MSAA (vypnuto), 2× MSAA a 4× MSAA jsou patrné a čtyřnásobným režimem si rozhodně pomůžete (pokud jej karta zvládne). Rozdíly po zapnutí osminásobného režimu už jsou však velmi malé, patrné jen v pohybu na stožáru v pozadí.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
329 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 157.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.