Hlavní stránka Hardware Grafické karty Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
autor: Tomáš Šulc , publikováno 7.6.2009
Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Zapnutí antialiasingu neboli česky vyhlazování hran je jeden z nejčastějších a nejjednodušších způsobů, jak razantně zvýšit (nejen) u 3D počítačových her kvalitu obrazu. Ale antialiasing, to nejsou jen zubaté hrany, ale i mnoho dalšího. A právě o tom a o dopadech AA na výkon u dnešních grafických karet bude tento článek.


Alternativní pohled

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Naměřené výsledky lze brát několika způsoby. V minulé kapitole jsem udělal ten tradiční, teď se pokusím na výsledky podívat trochu jinak. Testoval jsem totiž s procesorem Core 2 Duo E8500 na frekvenci 3,2 GHz, který dnes nepatří k úplné špičce. A jak známo, tak zejména dvoučipové karty jako je Radeon HD 4870 X2 či GeForce GTX 295 potřebují v nižších nastaveních opravdu silné procesory. Je proto dost dobře možné, že při použití například přetaktovaného Core i7 by tyto karty (a i další jako je GTX 280 či Radeon HD 4870) měly o něco vyšší framerate bez/s nízkým nastavením AA, protože by je nebrzdil procesor, takže by byly propady těchto karet o něco nižší.

Na druhou stranu je dnes taková GTX 280 ve výprodejích k sehnání okolo pěti tisíc, HD 4870 za lehce přes čtyři tisíce, zatímco upgrade na Core i7 vás vyjde nejméně na 15 000 včetně daně. I tak je myslím z testů dobře jasné, že dnes prodávané highendové karty jsou opět o kousek méně ztrátové i při použití kdysi tak extrémního osminásobného multisamplingu a se ztrátou 30 % fps se dá v mnoha hrách snadno vyrovnat.

Závěr a polemika o 8× AA

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Antialiasing je společně a anizotropním filtrováním jedna z funkcí, kterou pravidelně zapínám v každé počítačové hře, i kdybych musel kvůli plynulosti snížit detaily. V dnešní době jsou však poklesy velmi malé a čtyřnásobný antialiasing si můžete dovolit zapnout na téměř každé kartě. Naopak zuby na každém rohu jsou otřesné a jsem velmi rád, že tato doba je už pryč.

Samostatnou kapitolou je v poslední době tolik diskutovaný 8× MSAA. Rozdíly mezi ním a 4× MSAA totiž nepoznáte za každé situace a hodně záleží na tom, zda vám vadí i nejmenší zoubky jezdící po hraně či nikoliv. Také ze screenshotů není poznat vše, proto je berte spíše jako orientační. Hodně totiž záleží i na vlastních prioritách, protože někdo rozdíly v praxi pozná a někdo výhody 8× MSAA vidí málokdy.

O ledasčem svědčí toto vlákno na našem diskusním fóru. A budu osobně velmi rád, pokud se i vy zapojíte do diskuse, zda rozdíl mezi 4 a 8× MSAA poznáte či nikoliv. Nejlépe to poznáte jen tak, že to sami zkusíte na svém počítači a posoudíte, zdali vám nárůst kvality přijde odpovídající výkonnostní ztrátě. Pamatujte přitom, že každá hra má po zapnutí AA jiné výkonnostní ztráty, což je koneckonců patrné i z dnešních grafů.

Poděkování

Za zapůjčení hardwaru k testování děkujeme společnostem Alza.cz, Asus, Gigabyte, Dell, Intel a MSI.

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky



Tagy: Antialiasing  AA  FSAA  vyhlazování hran  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.6.2009 04:50:34   62.209.192.xxx 172
Kami, díky za super článek. Jen bych upozornil na chybu v popiskách všech grafů s Radeony. HD 4870 a HD 4870 X2 používají paměti standardu GDDR5.
8.6.2009 08:37:04   83.240.22.xxx 11
K tem grafum: a sakra
Nevsiml jsem si toho, kdyz jsem je delal a predelat je uplne vsechny je zalezitost na dobre dve az tri hodky urcite
8.6.2009 05:56:17   92.243.204.xxx 124
Škoda,že jste ten antialiasing neotestovaly v GTA 4.Prý jde zapnout přez catalysty.Ale jinak dobrá práce,přihazuju prémii
8.6.2009 07:43:31   194.228.17.xxx 61
Supr článek, hlavně ten teoretický úvod.
8.6.2009 07:44:49   193.85.210.xxx 00
U screenshotů z Crysis má poslední obrázek(8xMSAA) chybný link pro zvětšení. Ukáže se COD 5. A v textu je moře chyb, chce to korekci. Jinak bomba článek, moc se mi to líbí. Muselo to dát kupu práce. Moc díky za prima čtení po ránu.
8.6.2009 08:41:11   83.240.22.xxx 10
Link opraven. Taky diky
8.6.2009 08:08:44   89.176.31.xxx 83
Moc pěkný článek a asi hodně pracný.. děkuji a přihazuji
8.6.2009 08:50:42   213.180.49.xxx 1610
Navim jak kdo ale ja zasadne u her uprednostnuju pocet FPS pred AA. Zvlaste u vyssich rozliseni kdy je uz zubatost hran tak mala ze mi nemuze zkazit dojem ze hry. Pokud me hra zaujme, tak stejne nevnimam nejaky lana nebo cary ale dej hry. Navic mam rad ostrej obraz coz AA zkurvi tim ze ty hrany v podstate rozmaze...
8.6.2009 08:56:53   84.19.66.xxx 62
Článek bezva, jen místo jednoho vysokýho rozlišení bych chtěl vidět pro porovnání pokles na 1024*768 a taky u nějaký levný karty. Ale jinak supr
8.6.2009 11:44:11   83.240.22.xxx 02
Presne jak pise Alien. HD 4670 se dnes prodava od 1700 korun, 9600 GT od dvou tisic. Levnejsi karty nema smysl testovat, protoze jsou na hrani nevhodne vykonem i pomerem cena/vykon(viz nedavny test levnych karet a test HD 4770).

A co se tyce rozliseni 1024 × 768, nejsem si jist, co rict. Toto rozliseni se pouzivalo pred sesti a vice lety na 17" CRT monitorech...
8.6.2009 23:22:05   85.216.219.xxx 00
Okrem nepouzivaneho LOW RESOLUTION chyba test AAA - transparentneho AA aspon u par hier

HALF-LIFE, FAR CRY by s AAA vyzerali lepsie....
12.8.2010 08:59:53   213.192.12.xxx 00
cože? před šesti rokama? já jsem používal 17"CRT ještě před šesti měsícema a pak chudák malej 12 roků starej odešel a když sme kupovali novou lednici tak si ho odvezli s tou 18 roků starou lednicí jó to byl monitor noco teď mám 23" lcd to je o dost lepší ale ten monitor prostě to je vzpomínka
8.6.2009 10:14:48   213.195.211.xxx 37
merlin_alfa napsal:
Článek bezva, jen místo jednoho vysokýho rozlišení bych chtěl vidět pro porovnání pokles na 1024*768 a taky u nějaký levný karty. Ale jinak supr


No nevim, ale podle me jsou levne karty v testu zastoupeny (9600 GT a 4670) Nebo co si predstavujes pod pojmem levna karta? Navic v 1024x768 dneska snad uz nikdo nehraje a pokud jo, tak ma nejspis HW na nemz si o AA nechava zdat.
8.6.2009 11:59:51   79.127.243.xxx 710
co to meles o 1024x768? uz vidim jak progejmri hrajou na 1920, nemalo se ti musim smat DDDDDD
8.6.2009 12:31:10   213.195.211.xxx 61
RulezZzOr napsal:
co to meles o 1024x768? uz vidim jak progejmri hrajou na 1920, nemalo se ti musim smat DDDDDD


No nevim, nejsem progamer, ale tady se bavo o AA. Cili myslis, ze progamer jede v 1024x768 a zapina si 8xAA? Zvlastni kombinace, pokud je na tom aspon zbla pravdy. Ja jedu vse v nativu 1680x1050, ale zase zareagujes, ze progamer nepouziva LCD vid? Pa lolku
8.6.2009 13:21:46   90.179.229.xxx 14
moje 3870 stejně žádný vyhlazování neutáhne
8.6.2009 13:55:44   88.146.8.xxx 32
ale utahne, zalezi na hre/detailech/rozliseni. HL2 na 3870 v 1680 s 8AA vpohode
8.6.2009 18:57:38   62.168.125.xxx 11
toto je blbost. mam 3870 a taha skvele. a po vymene X2 za X3 taha este viac.
8.6.2009 16:24:44   85.207.163.xxx 027
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.6.2009 17:18:33   94.112.111.xxx 14
..co si to za vola?

Naprostej OFFTOPIC

ke článku: Super článek, poučné, shrnutí výkonu, jediný překlep, dávám 50h.
8.6.2009 18:24:49   80.87.222.xxx 40
Byt to na mojom webe, BAN by ta neminul. Bez varovania.
8.6.2009 17:27:37   85.207.210.xxx 53
alienGT napsal:
RulezZzOr napsal:
co to meles o 1024x768? uz vidim jak progejmri hrajou na 1920, nemalo se ti musim smat DDDDDD


No nevim, nejsem progamer, ale tady se bavo o AA. Cili myslis, ze progamer jede v 1024x768 a zapina si 8xAA? Zvlastni kombinace, pokud je na tom aspon zbla pravdy. Ja jedu vse v nativu 1680x1050, ale zase zareagujes, ze progamer nepouziva LCD vid? Pa lolku


Progamer používá LCD, nebude si kazit oči, ale jinak používá rozlišení 1024*768 nebo dokonce i 800*600 a ano zapíná AA, aby se na to dalo koukat. Já v CS i CS:Source používám res 1024*768 + 16xMSAA a kdybych CoD 4 chtěl hrát po síti, tak místo nativního 1680*1050 používám nižší rozlišení i tam. Pokud chceš přesně mířit, je to výhoda používaná především většinou lepších hráčů. Na SP si každý radši zapne nativní rozlišení, ale pokud chceš vyhrát a protivník je člověk, počítá se každá drobnost. Mluvíme pochopitelně o FPS.
8.6.2009 18:55:05   62.168.125.xxx 42
tiez som CS hraval 1024x768 a zapnuty AA. urcite to bolo lepsie ako velke rozlisko. sice si menej videl periferne, ale lepsie sa mierilo
8.6.2009 19:42:00   84.42.154.xxx 37
Ja hraju CoD4 v nativu 1680x1050 s 4xMSAA na plny detaily a stejne sem vzdycky napriklad na GP prvni ve skore :-D, kdybych si nemohl dat plny detaily tak bych to nehral, ja hraju hry kvuli tomu ze mam PC, a samotny PC me zajima vic nez ta hra, ale hry mam kvuli tomu abych PC vyuzil a kochal se tim, co muj stroj dokaze :-D
12.8.2010 09:08:31   213.192.12.xxx 00
hmmm kochas jo? hmm ja se muzu kochat jak to nefunguje a rika k***a ten za*****j krám zas nefunguje
8.6.2009 20:50:35   82.117.156.xxx 33
Já to na netu taky četl, najel jsem na nějaký stránky, kde bylo vybavení progamerů a rozlišení na jakém hrají.
Samý 800x600 apod. zkusil jsem si to taky a v CS1,6 jsem stáhl rozlišení a rozdíl jsem nepozoroval, protože tam prostě nebyl buď su dobrej a nebo ne a nějaký rozlišení ti prd pomůže.
Po prozkoumání i jejich sestav a vybavení musím konstatovat, že mají šunky PC a proto hrají na takovém rozlišení
Myši z roku raz dva, grafické karty a sluchátka to samý.
když se lognu na CS, tak tam zřídka narazím na profi hráče, většinou tam hrají zakempený lamy, co si říkají progameři
Věř tomu, že kdyby sis dal třeba i rozlišení 320x240 tak tě stejnak rozstřílím
8.6.2009 20:11:19   89.102.173.xxx 30
koutlosh napsal:

Progamer používá LCD, nebude si kazit oči, ale jinak používá rozlišení 1024*768 nebo dokonce i 800*600 a ano zapíná AA, aby se na to dalo koukat. Já v CS i CS:Source používám res 1024*768 + 16xMSAA a kdybych CoD 4 chtěl hrát po síti, tak místo nativního 1680*1050 používám nižší rozlišení i tam. Pokud chceš přesně mířit, je to výhoda používaná především většinou lepších hráčů. Na SP si každý radši zapne nativní rozlišení, ale pokud chceš vyhrát a protivník je člověk, počítá se každá drobnost. Mluvíme pochopitelně o FPS.


Proc by progamer pouzival 1024x768 nebo dokonce 800x600, kdyz by mu hra jela stabilnich 100fps v 1920x1200 16xQ CSAA??
CS:Source nemam, ale hraju Insurgency co jede na stejnem enginu, rekl bych jeste detailnejsim, hraju to ve zminenem nastaveni a je to slusna vyhoda, kdyz si ma clovek vsimnout nejakeho snipera v dalce, problemy s mirenim nemam.
8.6.2009 20:18:21   92.243.204.xxx 21
nemůžu si pomoct,ale ati HD 4670 je mainstream.Tu kartu mám a nemůžu si jí vynachválit.Mít místo P D-C nějakej Core i7 ,tak by to byla bezva sestava!
8.6.2009 21:31:30   85.207.210.xxx 10
TO bazen

Nechce se mi nějak věřit tomu, že by členové klanů eSuba, NecroRaisers, nebo nEophyte (a to zmiňuju jenom party z těch našich zaplivaných českých luhů a hájů), kdy hráli na nějakých plečkách, co nerozjedou CS 1.6 nebo i ten Source na 100+ fps i na nativním res dnešních běžných 20" LCD. Na nějakou kvalitní myš a profipodložku se dnes zmůže každý, já taky, nevím, proč by to neměli mít členové sponzorovaného klanu, docela bych se divil, kdyby to někdo honil s geniuskou po hadrovce za dvacku, to už by to s českou progamingovou scénou šlo asi dost z kopce ;) Co se týče "Progamerů", které potkáváš na razdva pubu z Horní Dolní, to je obávám se krapet jiná liga, než jakou mám na mysli ;) Samozřejmě, že je to v prvé řadě o skillu, rozlišení to nezachrání, ale když už je to nějaký high+ skill na soutěži o 15000$, tak se počítá každá drobnost a fakt je, že nižší rozlišení usnadňuje aim a ruku v ruce s tím jde vícenásobné vyhlazování, protože i uvyklý progamer se na to musí dívat. Co se týče tvé poslední věty, to už sem rozhodně nepatří - koutlosh@seznam.cz rád ti dám možnost ;)
koutlosh napsal:
TO bazen

Nechce se mi nějak věřit tomu, že by členové klanů eSuba, NecroRaisers, nebo nEophyte (a to zmiňuju jenom party z těch našich zaplivaných českých luhů a hájů), kdy hráli na nějakých plečkách, co nerozjedou CS 1.6 nebo i ten Source na 100+ fps i na nativním res dnešních běžných 20" LCD. Na nějakou kvalitní myš a profipodložku se dnes zmůže každý, já taky, nevím, proč by to neměli mít členové sponzorovaného klanu, docela bych se divil, kdyby to někdo honil s geniuskou po hadrovce za dvacku, to už by to s českou progamingovou scénou šlo asi dost z kopce ;) Co se týče "Progamerů", které potkáváš na razdva pubu z Horní Dolní, to je obávám se krapet jiná liga, než jakou mám na mysli ;) Samozřejmě, že je to v prvé řadě o skillu, rozlišení to nezachrání, ale když už je to nějaký high+ skill na soutěži o 15000$, tak se počítá každá drobnost a fakt je, že nižší rozlišení usnadňuje aim a ruku v ruce s tím jde vícenásobné vyhlazování, protože i uvyklý progamer se na to musí dívat. Co se týče tvé poslední věty, to už sem rozhodně nepatří - koutlosh@seznam.cz rád ti dám možnost ;)
9.6.2009 18:25:48   79.127.243.xxx 00
hrajou na crt :X lcd je paskvil
8.6.2009 21:31:44   85.207.210.xxx 20
[a fakt je, že nižší rozlišení usnadňuje aim a ruku v ruce s tím jde vícenásobné vyhlazování, protože i uvyklý progamer se na to musí dívat. Co se týče tvé poslední věty, to už sem rozhodně nepatří - koutlosh@seznam.cz rád ti dám možnost ;)
8.6.2009 22:15:52   82.117.156.xxx 21
Třeba jim nižší rozlišení přináší štěstí, nebo ho mají z nostalgie po časech dávno minulých a nebo proto, že jsou navyklí
Nejvíc reálnější se mě ale zdá varianta, kterou sem někde četl, že nižší rozlišení snižuje objem přenesených dat a tím latenci, ať tak, či tak, zaujala mě vhozená rukavice a s díky ji zvedám
Dneska už musím jít spát, zítra ráno vstávám do hokny, ale určitě se ozvu a dáme
Trochu Tě proškolím, tak se nezapomeň dívat a něco pochytit
8.6.2009 22:53:05   91.127.151.xxx 22
Na niektorych (ak nie na vacsine) tvojich prispevkoch sa da celkom dobre pobavit ... ... robis tu kdeakeho machra a sam prd vies a nevyznas sa ...
9.6.2009 04:06:46   82.117.156.xxx 20
K první části tvého příspěvku: Jsem rád že se bavíš, byl to můj záměr.
K druhé části: Ne, opravdu žádnej machr nejsem, ale názor ti neberu, pro mě za mě si třeba mysli, že píšu z Jedličkova ústavu.
PS: Už tvůj nick napovídá, že budeš IQ geniální a jsem rád, že jsi se obtěžoval a napsal mi důležité info o mě, moc děkuji chytrý člověče.
9.6.2009 00:13:31   80.188.215.xxx 00
Dobrý den zajímalo by mě proč jsou v testu už dnes neaktuální karty a naopak ty úplně poslední chybí ? Hlavně mi tam schází GTX 275 a ATi4890... Bude se složení karet obměňovat? Díky.
9.6.2009 00:57:12   89.173.59.xxx 00
PersonalComputer napsal:
Dobrý den zajímalo by mě proč jsou v testu už dnes neaktuální karty a naopak ty úplně poslední chybí ? Hlavně mi tam schází GTX 275 a ATi4890... Bude se složení karet obměňovat? Díky.

Mne tam chyba 4770
9.6.2009 00:56:02   89.173.59.xxx 22
Opravte si grafy vo warhammerovy, Nvidia a ATI maju v rozliseni 1920x1200 uplne rovnake vysledky!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

329 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 157.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.