Hlavní stránka Hardware Grafické karty Testy grafických karet trochu jinak
Testy grafických karet trochu jinak
autor: Z. Obermaier , publikováno 4.5.2009
Testy grafických karet trochu jinak

Dnes se podíváme na jedno "ožehavé" téma, které je vždy aktuální pod každým testem grafických karet, ale i dalších oblíbených produktů. Pokusíme se ukázat, jak snadno lze pouze výběrem her a nastavením změnit celé vyznění testu a mnohdy i kompletní výkon dané karty. U vyrovnaných produktů se dá lehce manipulovat s výkonem, třeba jen vypuštěním jediné hry...


Testy grafických karet trochu jinak

Myslím, že nějaké závěrečné shrnutí ani není nutné. Z námi naměřených výsledků, jsme jen různými kombinacemi her, dokázali změnit mnohdy i významně procentuální vyjádření výkonu grafických karet. Stačí vypustit několik titulů, které sedí té či oné kartě, a závěr je jiný. Říká nám to, že není možné srovnávat naše výsledky s magazíny, které používají jiné hry. Nejprve je nutné si prohlédnout testovací portfolio her, a zhodnotit jeho výběr. Pokud tam uvidíme samé hry, které lépe běží na Radeonech, je nutné k výsledkům i tak přistupovat. Platí to samozřejmě i pro opačný případ, kdy jsou v testu jen NVIDIA hry. Podle čeho vybírají magazíny své hry netušíme, my ale zvolili cestu mnoha her, aby si čtenář mohl vybrat ty "své".

V druhé části se zaměříme, na další problematické rozdíly mezi testy na různých webech. Podíváme se, jak je možné, že ve stejné hře (kde není vestavěný test) to na jednom magazínu vyhrála GeForce a na druhém Radeon. Vždyť jsou hry stejné, ne? Bohužel hry ano, ale lokace a nastavení nikoliv. Já vám ukáži, jak se fps změní při různých nastavení detailů, a různě zvolených úseků hry. Jsem přesvědčen, že jsou závěry zajímavé, překvapen jsem byl i sám. Pod vlivem těchto informací, jsem nabyl dojmu, že recenze bez přesně zdokumentovaného real-playe, nemá v podstatě žádnou vypovídací hodnotu. U nás se na naše průběhy můžete podívat na videu - zde. My testujeme stále stejně.

V této době, kdy nevychází mnoho novinek, zbylo krapet času a právě testuji Radeon HD 4890 a GeForce GTX 275 s vyhlazováním 8xAA. Tato data se mi budou hodit právě do druhé části, kde se podíváme, kam se přikloní výsledky karet s tímto nastavením. Jelikož jde o časově náročný test, a pouze pro účel druhého pokračování tohoto článku, by se nevyplatil, najdete výsledky i v samostatném článku. Zůstaňte naladěni, do tajů hrátek s výsledky grafických testů se opět ponoříme za pár dní.



Tagy: Test  GPU  benchmark  Nvidia  ATI  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
4.5.2009 02:37:39   88.146.180.xxx 20
"K čemu budu testovat dva roky starou single-player hru, kterou dnes už nikdo nehraje (Rainbow Six Vegas), to raději zařadím Tom Clancys H.A.W.X. jako novinku. Řekne mi o výkonu nových karet více."
Tak me, jakozto majiteli notebooku, kde si kartu snadno nevimenim, a budu s ni zit jeste nejakou dobu to napovi, jak moc sem vykonove pozadu, pokud uvidim ze na nove grafice ma hra, kterou stale hraju, protoze mi de, dvojnasobne fps, zacnu premyslet o upgradu. A pak mi vadi ze z grafu postupne mizi starsi grafiky. Rada X1xxx to mi uz tak nejak nevadi ale HD3850 by tam mohl abyt stabylne ne? jako zastupce rady HD3xxx a mohla by se tam klidne jeste rok udrzet. Test grafiky pro me neni jen testem grafiky ale i svedectvim o pozadavcich her a hratelnosti na starsich grafikach.
4.5.2009 04:53:31   78.99.83.xxx 11
Tie obrázky oprav ani jedno nevidno (IE 7 / Opera)
4.5.2009 06:46:02   85.248.47.xxx 12
Ano, obrazky niesu, mozno som pozadu, no pouzivam IE uplne aktualizovany a nejak mi vasa stranka odkedy je nova blbne, niekedy su novinky naspode, nie naboku a pod, smajlici tiez niesu.... Brouzdam po nete casto, no chyby takehoto druhu som postrehol iba s vasou strankou. Mozno pod inym prehliadacom to bezi...... Inac tesim sa na tie obrazky, dik....
4.5.2009 09:50:17   90.177.17.xxx 00
To mě s novým webdesignem konečně v Opeře vše valí jak má. tady je vidět že se nejde zavděčit všem. Ikdyž moment, teď jsem si při odeslání příspěvku všimnul, že nejní vidět smajlík, tak nic
4.5.2009 06:48:19   81.90.168.xxx 10
Obrazky budou opraveny za chvili, nejak se nelze dostat do systemu ...
4.5.2009 06:41:07   81.19.4.xxx 20
Je-li tomu tak, proč hledáte i nadále příčinu v ... KARTÁCH? ?? ???
4.5.2009 06:10:09   82.99.141.xxx 31
Takže objektivní srovnání výkonu grafických karet se udělá tak, že se hry předem vyberou na základě toho, jak jsou v nich grafické karty výkonné, čímž se mimo jiné zařídí, aby to mělo blíže k plichtě?

Hm... tak to je... zajímavé.
4.5.2009 06:23:05   81.90.168.xxx 11
Opět jsi pointu nepochopil, není to o tom vybrat hry takové a makové - podle toho na které kartě jdou lépe. Ať si každý zvolí, ty které chce - buď úplné novinky, nebo nejnáročnější tituly, nebo jen hry co má rád. Je nutné ale tento výběr zohlednit vůči jiným webům, kteří zvolili jinak. Nelze se podívat na výsledky pěti ATI her a stejný verdikt nad kartou čekat na webu, kde je her 15 a například klonící se blíže k NVIDII. Oststně na trhu není zase kandidátů na testy tolik, aby se to tak dalo udělat.
4.5.2009 07:03:05   82.99.141.xxx 00
Ale já se neptal na pointu. Já se ptal na klíč pro objektivní výběr her. Cituji:

„...Správné by bylo zvolit několik ATI her a +/- stejný počet NVIDIA her. Když už jen tak málo titulů, tak z každé skupiny tři. My testujeme deset ATI her a dvanáct NVIDIA her, mnohé z nich se ale nedají stoprocentně považovat za hru vyhovující jen jedné kartě...

...Závěr je ten, že náš soubor her je vůči kartám Radeon objektivní, a nijak je neznevýhodňuje i proti serverům, které vybrali pouze ATI hry...

...Jak vidíme, Anandtech a FiringSquad výběrem her GeForce očividně diskriminují, což dokázaly předešlé grafy...“

Podle jaké logiky jsou neobjektivní právě ty weby, které pro srovnání výkonu karet nevybírají hry podle toho, jak rychle v nich běhají grafiky ATI a nVidie?
4.5.2009 07:38:00   83.240.99.xxx 00
Já se nad touto ligikou taky zarazil. Obr zhruba píše, že "není správné výběrem nadržovat nVidii" a "není správné výběrem nadržovat ATI", ale "je správné výběrem vyvažovat poměr sil", přesně tak to vyznívá.
Ale podle mě není správné ani jedno, ať už uměle nadržuju ATI nebo nV nebo výsledek balancuju, vždycky sem tím ovlivnil měření.
Správné by asi bylo pouze to, kdyby se testy a nastavení vybíraly náhodným výběrem strojově (bohužel by se pak takový test nedal číst ani mezi sebou srovnávat a museli byste mít stovky testovacích her k dispozici).

Celkově z toho ale vychází, že je jedno, jaký test je, kdo ho píše a co vyjde, protože všechny výsledky jsou k ničemu.
4.5.2009 07:39:00   83.240.99.xxx 10
Tedy úplně nejsprávnější by samozřejmě bylo otestovat úplně všechny hry v úplně všech nastaveních
4.5.2009 08:02:47   217.77.161.xxx 11
Dole pisu, ze tohle je muj nazor, nikoli navod "jak by se to melo delat", tohle je subjektivni pohled, jak si to myslim. Diskusi se nebranim, pro ni vznikl tento clanek. Mozna prijdeme na to, jak je to spravne a ze je muj nazor mylny.
4.5.2009 09:59:43   90.177.17.xxx 41
Podle mě je celkové srovnávání výkonu stejně pro posery bez názoru. Když si vybírám podle osobních preferencí, tak mě koncový verdikt vůbec nezajmá a čtu si jen zjištěná fakta. Koneckonců je konečný verdikt jen subjektivním hodnocením recenzenta a nemá cenu ho nijak pitvat, leda že byste tím chtěli někomu (hlavně sobě) dokazovat, že jste koupili lepší věc než někdo druhý. Dělejte to jednoduše, podívejte se na hry co vás zajímají, soustřeďte se na rozlišení co vám vyhovuje, porovnejte hratelnost s různým nastavením detailů, AA a AF a pak se rozhodněte pro kartu, která vám bude nejvíc sedět a nemůžete si vybrat špatně.
4.5.2009 10:43:31   81.90.168.xxx 22
Ano, přesně takhle to je od začátku myšleno ... a zde správně pochopeno.
4.5.2009 06:39:45   90.178.124.xxx 04
O tom, že je tenhle web trochu nazelenalý jsem celkem přesvědčený a ani tenhle povedený článek moje tvrzení nezmění.
Jinak vlastním CPU E6800 3.0Ghz a Radeon 4870 1gb a když chci hrát nějakou hru tak si jí chci zahrát na plný dataily..no prostě vyždímat z toho co se dá a věřte tomu nebo ne, ale většina her při rozlišení 1920x1200 mi prostě jede na full i 8AA a proto jsem zastánce toho, aby se hry testovali na maximální detaily a až tam kde by GK nestíhala tak tam bych začal snižovat ! AA !
4.5.2009 06:47:43   81.90.168.xxx 70
Ano, musí existovat červené i zelené weby. A čtenář ve snaze najít odpověď na výkon požadované karty, musí navštívit právě červení i zelené weby, aby získal konečný obrázek o výkonu ... nelze se spolehnout na jedinou stránku a tu předkládat jako dogma, což zde někteří rádi dělají. Tento článek je určen k zamyšlení, ne jako obhajoba našich metod, jako nejlepších .... to bychom si nedovolili. Tohle je subjektivní Můj názor na věc.
4.5.2009 07:22:54   81.19.4.xxx 20
Jo, tohle má hlavu a patu.
4.5.2009 07:45:45   213.81.223.xxx 00
Díky za článok, myslím že mnohé veci vysvetľuje a bol potrebný.
Napriek všetkému si myslím, že užívateľ, ktorý chce svoj budúci nákup urobiť na základe testov z webu, by si mal prebehnúť 3-4 servery s testami.
4.5.2009 08:27:06   90.178.124.xxx 13
Vždycky jsem věděl, že to nastavení her jak máte tady na Pctuningu hraje občas do karet zelenejm, ale to, že to tady takhle napíšeš tak to jsi frajer všechna čest.
5.5.2009 18:13:15   78.98.114.xxx 10
Ber to tak, že ľudí, ktorí potrebujú považovať každý test za nejakú nV vs ATI vojnu je v CZ/SK dokopy tak 100. Zvyšné tisícky návštevníkov zaujíma, ako si konkrétna karta vedie v tej ktorej konkrétnej hre a v konkrétnom rozlíšení. Človek, ktorý to má v hlave v poriadku si snáď ani nečíta "Záverečné zhrnutie" pretože to je niečo neuveriteľne neobjektívne, zlátané z 50% vecí, ktoré ma nezaujímajú (ku príkladu- mám rozlíšenie 1680x1050 a hrajem LEN a IBA First-person strieľačky. Vyberať si moju novú kartu podľa zhrnujúceho grafu, v ktorom sú zahrnuté ďalšie 3 rozlíšenia a ďalších 15 hier je jednoducho hodné na liečenie...) Jednoducho, zhrnujúce grafy sú dobré len pre flame-wars na diskusných fórach, kde vďaka zaradeniu PhysX či DX10.1 hry s 8xAA vyhrá jedna z dvoch úplne vyrovnaných kariet o 5% a fanúšikovia oboch táborov môžu presvedčovať tých naivnejších, že Radeon/Geforce je jednoducho komplexne o 5% lepšia karta
4.5.2009 07:51:22   193.179.105.xxx 10
Obrazky jsou uz opravene, chybicka v systemu...
4.5.2009 09:07:23   147.32.22.xxx 20
"Myslíte si, že jsou tyto servery objektivní? Když Anandtech zvolil pouze ATI hry, a Guru3D spíše hry vyhovující GeForce?"
Zajímavý je že se podle grafů 4.kapitoly - umisťuje standartní "PCTuning 23x her" někde v půlce mezi "Guru3D" a "PCTuning 12xNVIDIA her" (tedy mezi "spíše hry vyhovující GeForce" a "NVIDIA hrama")
4.5.2009 09:22:23   80.188.215.xxx 14
Zdravím narazil jsem na další problém...

Vždy jsem si myslel že výsledky v těhle testech jsou danné jen a pouze výkonem grafické karty (když je to test grafických karet). Koupil jsem si tedy pln nadšení GTX 275 hned jak vyšla a poté co jsem začal testovat jsem zažil rozčarování. Z mnoha testů jsem totiž zjistil že GTA IV jede průměrně 57FPS/s... 1680x1050, Když jsem však testoval hru doma zjistil jsem že to těch 57FPS nejede.... Nataktoval jsem procesor na 3GHz (Q6600) a... Hra kolísá někde mezi 27-32 snímky za sekundu... Takže očekávaný nárust výkonu se nekoná, takhle mi to totiž jelo i na prastaré X1950...

Nakonec tedy i lituji že jsem si novou grafiku koupil,protože GTA IV bylo jedním z důvodů ale zázrak se nekonná.

To samé Crysis v DX-10... Očekávaný přírustek výkonu je nízký....Na vistě je nízký i s high detaily...

Samozřejmě očekával jsem nižší výkon oproti Core i7 ale ne o 20FPS...
4.5.2009 09:41:40   90.178.124.xxx 11
Ty chceš jako srovnávat GTX275 a Radeon 1950...tak to seš docela frajer :-D
4.5.2009 10:28:12   93.91.50.xxx 00
aktuální patch tam máš?
4.5.2009 10:46:15   81.90.168.xxx 10
To není možné, možná je to menší RAM, nebo špatným driverem, nebo zcela něčím jiným, ale já si za svými naměřenými čísly stojím a jsem schopen je i doložit videem s fps v rohu, to není problém.
4.5.2009 15:27:19   212.80.83.xxx 00
Tady máš pro srovnání test z PCGH
http://www.pcgameshardware.de/aid,670856/GTA-4-PC-Benchmark-mit-7-Grafikkarten-von-Ati-und-Nvidia/Action- Spiel/Test/?page=2
4.5.2009 10:49:58   81.90.168.xxx 01
shipo: To je možné, ovšem srovnání s našimi výsledky a výsledky "ATI her" ukázalo, že ATi na výkonu nic neubíráme. Ale jak říkám, na Shrnutí výkonu bych se díval až naposledy ... nejprve si udělal obrázek ze svých oblíbených her a rozlišení, jak už několikrát padlo v článku i diskusi.
4.5.2009 13:47:55   80.188.215.xxx 00
Prý to je tím že mám Q6600 a vy Core i7... Nebo by to nemělo mít vliv ? Teda teď mi chybí 2GB RAM(reklamace), ale já to testoval na XPéčkách které přece mají oproti vistě minimální nároky na paměť... Myslíte tedy že až je vrátím tak mi to půjde těch 57FPS ???
4.5.2009 13:48:25   80.188.215.xxx 00
Mám,1.0.0.3 tuším.
4.5.2009 15:54:42   62.134.46.xxx 21
Zdravim.

Pro me je testovani v 8xAA dulezite. Z novych a novejsich her nehraji skoro zadnou a 8xAA je prakticky jedinej zpusob, jak vylepsit kvalitu i starsich titulu.

Takze...
Ja jsem pro testovat vzdy s 8xAA, ale do vysledku zaradit jen ty karty, ktere daji rekneme 40-50FPS s timto nastavenim. Stejne jako kdyz nefunguje CF nebo SLI.
4.5.2009 15:59:15   81.90.168.xxx 10
několik 8xAA měření u běžných karet uděláme, ovšem ne všechny testy. U Multi-GPU řešení, naopak budeme testit jen s 8xAA, jako jsme to dělali i v minulosti ...
4.5.2009 16:37:25   84.42.154.xxx 10
Tohle si myslim, lecos vysvetlilo a z meho pohledu jen podle toho co sem si precetl a se znalostmi prachobycejneho hrace PC her bych rekl, ze tak by se mely testovat grafiky...
....pokud v tom neni neco vic, co je skryte obycejnemu smrtelnikovi, ale z pohledu jednoduchosti jak je to tady napsano, bych rekl, ze je to spravny nazor.
4.5.2009 20:59:23   194.213.42.xxx 20
No jo, jako proč si tohle : "Toto nastavení používá mizivé procento uživatelů." myslíte?

Já používám vždycky to nejvyšší možné nastavení aby se mi to nesekalo - tedy s GTX260 se mi neseká s AA zatím nic, ale vážně mě zajímají výsledky 8Q resp. 16x... A myslím, že nás tu na PCT je opravdu hodně. Podle mě byste to měli udělat tak, ať si tam každý najde to svoje, tedy testnout to i s vysokým AA, pak s tím, co podle vás lidi používají a pak bez něj... Je to trocha práce navíc, to jistě, ale myslím, že to tu lidi ocení...
4.5.2009 19:23:06   90.177.175.xxx 14
Ne, opravdu svádět to na hry nebo na to, že by někdo serveru platil, to nejde. Vždycky je to jenom o tom jestli je recenzent debílek, kterej si musí muchlat tu svou jednu miláčkovanou značku, nedej bože, aby byla horší. Jmenovat raději nebudu, nechci mít banán přez celou republiku. Tenhle článek taky celkem zaváněl, každý si domyslí sám ..
4.5.2009 21:56:41   78.141.68.xxx 01
vysvetlit sa to moze x-krat a hocijako v dobrom, su ludia, ktori to nechcu pochopit a budu si kricat len to svoje (ako ich RH rad nazyva, pubescenti)
4.5.2009 22:47:16   94.112.8.xxx 22
To je uz fakt ROFL... pokazdy kdyz nekdo osoci nObra tak vyda neco cim to jako "zamaskuje" a par lidi mu to zere a jede se dal ztrata casu to vubec cist. Kdyby se to alespon testovalo poradne hned a ne to porad maskovat...
5.5.2009 06:50:19   83.208.155.xxx 02
... tak to nečti...
5.5.2009 16:48:36   93.91.150.xxx 00
4 kapitola obrazek hned nahoře . ge force radeon 4890 tak u tyhle karty nebude problem z nadržovánim
5.5.2009 19:37:46   90.183.91.xxx 11
Vybornej clanek, kterej se snazi strizlive osvetlit metodiku a vysledky z ni vyplyvajici.Ja bych se ovsem na miste PC tuningu precejenom priklonil vic k takzvanym "ATI" hram.Mam GTX260(192), ale presto si myslim ze soupis nVidia her je celkove slabsi a cela rada by jich sla uplne vyloucit.Mohl by zustat Bioshock, GTA IV, Crysis Warhead, UT3(maximalne ze soucitu, Bioshock staci) seznam ATI her je na prvni pohled nabytejsi - Fallout 3, Left 4 Dead, Call Of Duty 5, S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky, Race Driver GRID - to sou vsechno mnohem vic aktualnejsi veci, paran to podle me musi poznat na prni pohled.Ja to beru podle toho co mam nebo sem mel nainstalovany a nektery veci z nVidia seznamu sou podle me uplne mrtvy.
13.5.2009 23:38:46   78.98.93.xxx 21
Neviem, neberte ma zle, nikoho nechcem uraziť, ale tento článoček mi príde trošku ako nariekanie do prázdna s tým, že oni testujú ProATi hry a to nieje fér a naopak, a ja to teraz vyžalujem našim čitateľom...
Nadržiavanie jednému či druhému by sa malo prejavovať skôr pri aktivovaní DX10.1 a 8xAA u ATi (ktoré nový DX má a je optimalizované pre 8xAA), poprípade PhysX...
To či hra beží lepšie na jednom alebo druhom akcelerátore je už čiste výsledok merania.
Dajme tomu, že nemáme žiadne výsledky kariet. Ako teda vyberieme hry optimálne pre obe karty? Ťažko. Navyše nVidia znak pri spúšťaní hry vidieť docela často, narozdiel od ATi, čiže je to ťažko povedať, ktoré hry viac sadnú ATi.
Na záver by som rád dodal - keď vyjde nová hra, tak ste obrazne naznačil, že ATi je tá, na ktorej to nefunguje. Race driver GRID, alebo taký HAWX hovoria proti tomu. Iste, Forceware budú ešte dlho lepšie ako Catalysty, to sa poprieť nedá, ale myslím, že 5D jednotky je ťažšie "genericky" zoptimalizovať ako 1D jednotky.
Sory za dlhý post, GN

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

204 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 79.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.