Hlavní stránka Hardware Grafické karty Testy grafických karet trochu jinak
Testy grafických karet trochu jinak
autor: Z. Obermaier , publikováno 4.5.2009
Seznam kapitol
1. Věčný problém ~ Jak číst testy
2. Co budeme srovnávat?
3. Jak to vyšlo?
4. Jak vybrat hry?
5. Závěr
Testy grafických karet trochu jinak

Dnes se podíváme na jedno "ožehavé" téma, které je vždy aktuální pod každým testem grafických karet, ale i dalších oblíbených produktů. Pokusíme se ukázat, jak snadno lze pouze výběrem her a nastavením změnit celé vyznění testu a mnohdy i kompletní výkon dané karty. U vyrovnaných produktů se dá lehce manipulovat s výkonem, třeba jen vypuštěním jediné hry...


Testy grafických karet trochu jinak

K sepsání tohoto článku mě vedly stále se opakující výkřiky v komentářích, typu: "Na Anandtech to vyšlo jinak, jste zelený web". Podobných komentářů se vždy objeví několik, a to s jistou pravidelností. Naposledy jsem se s nimi setkali v recenzi Radeonu HD 4890 a GeForce GTX 275. Několik čtenářů nás nařklo ze zaujatosti, protože "všude" byl Radeon HD 4890 téměř výkonově vyrovnaný s GeForce GTX 275, jen u nás vyšla GeForce o deset procent výkonnější. Ovšem takto nevyšla GeForce GTX 275 jen u nás, to se ale již těmto kritikům nehodí, oni rádi předkládají jen ty "své" weby. Dokonce se našlo i několik stránek, kde Radeon HD 4890 porazil i GeForce GTX 285, což je opravdu perla (myslím, že takové výsledky mají pouze dva magazíny, což je hodně zvláštní). Ptáte se, jak je to možné? Jak jsou možné tak veliké výkyvy výsledků napříč servery? Odpověď je prostá - za vše může v prvé řadě výběr her, nastavení a jejich počet.

Dvě části testu

Nyní čtete první část našich dvou volných pokračování, v ní se budeme primárně zabývat výběrem her a vlivu na výsledek. V druhé části se podíváme na další dva faktory, výběr testovacích lokací a nastavení her a vyhlazování. Budete možná překvapení, jak se dá výkon zcela otočit "správným" výběrem testovací lokace ve hře. My si to ukážeme na několika příkladech, v některých hrách jsou srovnání hodně zajímavé. Pokud má hra vestavěný test, je možné považovat výsledek za objektivní, pokud tedy nevytáhneme tajnou zbraň ve správném nastavení voleb hry a vyhlazování. U real-play je ale možnost k ovlivnění vyšší, a ukážeme vám, že i když mají dva servery stejnou hru, může to díky výběru lokace vyjít opět jinak. Magií je také nastavení hry, například u S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky se dá jediným posuvníkem přidat vítězství jedné nebo druhé kartě. Tedy ani zde se nedají dva výsledky srovnávat, protože většina zahraničních serverů screeny s přesným nastavením nepublikuje.

Výběr her - alfa i omega

Budeme uvažovat v teoretické rovině, že všichni použijí pouze nejnovější ovladače pro všechny karty, a vliv starých výsledků tedy pomineme. Důležité jsou tedy zejména herní tituly. Vždycky existovaly a také vždy budou, hry kde si lépe vedou karty jednoho nebo druhého výrobce. Ať je to lepší optimalizací enginu hry pro danou architekturu, nebo za to může lepší práce při vytváření ovladače, je úplně jedno. Musíme zkrátka akceptovat fakt, že některé hry sedí lépe Radeonům a jiné GeForce. Zcela jiná situace nás také čeká s duálními kartami, kde jsou rozdíly ve funkčnosti ještě markantnější. Většinou platí, že na GeForce si nové hry zahrajete naplno už po vydání a u Radeonů musíte chvíli čekat na adekvátní podporu v ovladači. V poslední době ale tento fenomén není u běžných grafik mnoho patrný, výrobci spíše ladí podporu pro duální karty, na běžných kartách obou výrobců je většina her hratelná ihned. Platí to zejména pro Radeony, které tím svého času dost trpěly.

A právě výběrem těch "správných" her si už dopředu můžete být jisti výsledkem testů. Ano, je to tak. Tento článek není v žádném případě kritikou testovacích metodik jiných webů, ta by byla stejně zbytečná a nemístná. Já chci jen ukázat, že nikdy nelze srovnávat výsledky dvou serverů, které používají zcela jiné hry a nastavení. Pokud se podíváte na výsledek karty na dvou magazínech, a každý testoval s jinými tituly, jinak nastaveným vyhlazování, výsledky budou vždy rozdílné. Naopak přílišná podoba by byla podezřelá. Pokud si chce čtenář udělat reálný obrázek, musí se na oněch dvou serverech podívat do historie testů a srovnat s minulými testy, aby viděl posuny výkonu. Já osobně doporučuji k posuzování výkonu nového produktu, spíše metodu progresivní.

Výkon karty - vyberte si sami

Testy grafických karet trochu jinak

Není vhodné brát například naše shrnutí výkonu jako dogma, což si ani nepřejeme. Proč by například Vás měl zajímat průměrný výkon z dvaceti her, když deset z nich vás nezajímají a nikdy je nezapnete? Ať si každý z našeho portfolia her, vybere ty tituly, které ho zajímají a výsledek si odvodí z nich. Materiálů a čísel je v článcích pro to dost. Pokud je například Radeon HD 4890 ve hře S.T.A.L.K.E.R výkonnější než GeForce GTX 275, a já tuto hru hraji, může pro mne být Radeon výkonnější karta i když v průměrném výkonu skončila horší. Daleko lepší je právě si vybrat skupinu oblíbených her a podívat se na konkrétní výkon, procentuální vyjádření v závěru výsledek vždy zkreslí, a je pouze orientační. Právě z tohoto důvodu je portfolio našich testovacích her tak široké. Z dvaceti dvou her si už své oblíbené vybere snad každý. Druhým důvodem pro takové množství testů je eliminování manipulace s výsledky, o němž je celý dnešní článek.

Čím méně her - zkreslenější závěr?

Když jsem před chvíli psal o hrách, kde si vede lépe jedna nebo druhá karta, nakousl jsem právě ten nejzásadnější problém testů. Pokud si totiž nějaký server zvolí například hry, které sedí dlouhodobě právě Radeonům, jsou všechny testy ovlivněny právě tímto výběrem. Jestli byl výběr náhodný (jde třeba o nové hry) nebo záměrný se asi nikdy nedozvíme, výsledek se ale dá očekávat předem. Právě díky výběru her bylo množství serverů označeno jako propagátory jednoho nebo druhého producenta grafik, a čtenáři si myslí, že daná zvýhodněná firma server "zaplatila".

Obecně platí, že čím více her, tím méně možností k ovlivnění výsledků na jednu nebo druhou stranu. Být objektivní a snažit se výběr her vyvážit je velmi těžké a mnohem těžší, než nasázet deset her sedících lépe GeForce. Pokud někdo označí server za poplatný nějakému výrobci, a ten testuje na pěti hrách. Může být toto nařčení i oprávněné, viz třeba Anandtech. Ten si vybral k testům pouze šest her a samé "pro ATI tituly". Já myslím, že ideální počet her k dosažení jisté objektivity a reálného pohledu na herní výkon, je mezi deseti a patnácti (ATI i NVIDIA hry). Výběr her spíše podmínit žádanosti titulu a jeho datu vydání. K čemu budu testovat dva roky starou single-player hru, kterou dnes už nikdo nehraje (Rainbow Six Vegas), to raději zařadím Tom Clancys H.A.W.X. jako novinku. Řekne mi o výkonu nových karet více.

Vyhlazování 8AA - doping pro Radeon

Testy grafických karet trochu jinak

Testy grafických karet trochu jinak

Testy grafických karet trochu jinak

Obrázky jsem pořídil v rozlišení 1680x1050 na kartě GeForce GTX 200 s použitím 4xMSAA a 8xMSAA (8xQ). Už při prvním pohledu je patrný malý rozdíl. Není pochyb, že režim 8xAA je vizuálně lepší, a kolem testování s 8xAA se strhla živá debata, a dokonce na fóru vznikla i anketa zdali testovat nebo nikoliv.

Já samozřejmě vím, že pokud bych testoval 8xAA, získají Radeony 4800 navrch nad GeForce GTX 200, jak nám to ukázalo několik testů, kde recenzenti toto nastavení použili. Pokud ovšem někde použili pouze toto jedno nastavení, je to očividné a vědomé manipulování výsledkem směrem k Radeonu. Tímto bychom také mohli snadno změnit výsledek testu Radeon HD 4890 vs GeForce GTX 275. Toto byla voda na mlýn našich fanoušků karet ATI. Výkřiky typu, "testujte s 8xAA, tam se projeví výkon Radeonů, které jste takhle vědomě znevýhodnili" byla spousta.

My se ale srovnání s 8xAA nebojíme, tady je první důkaz. V testu Radeonu HD 4870 a GeForce GTX 260, jsme to také vyzkoušeli - zde je test. Nadále ale měřit 8xAA nebudeme, pokud ano, jen několik dílčích testů a nikoli všechny hry. Toto nastavení budeme aplikovat u nejvýkonnějších duálních karet a testů Multi-GPU, nikoliv u běžných karet, kde nemá smysl. Toto nastavení používá mizivé procento uživatelů.

V rámci objektivity a v zájmu vyhovění všem čtenářům, bychom si přáli mít možnost do všech testů zařadit i toto nastavení, ovšem časově to není možné. Už takhle zabere trojice rozlišení s vyhlazováním spoustu času, a dalších několik testů by přípravu recenze protáhlo možná i o dny a to si nemůžeme dovolit. Stejně jako nezařazujeme do výsledků testy s PhysX, nebude se do finálního skóre dále počítat ani několik testů s 8xAA. Zařazením testů s vyhlazováním 8xAA se totiž pouze zvyšuje pracnost článků, nikoli jeho čtenost ani honorář. O tom, jak změnit výsledky grafik za pomoci "správného" vyhlazování, si ale povíme až v druhém pokračování tohoto článku, dnes se budeme zabývat pouze výběrem herních titulů.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
204 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 79.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.