Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní
Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní
autor: Z. Obermaier , publikováno 8.4.2009
Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Na možnost otestovat trojrozměrné zobrazení jsem čekal dlouho a celou dobu se opravdu těšil. Domácí zkušenost je proti různým veřejným předváděním jiná a stokrát lepší. Zařízení konečně přichází i do Evropy a bude se u nás prodávat, tedy je na recenzi správný čas. Dojem z her je neuvěřitelný a dle mého jde o největší vizuální revoluci v počítačových hrách od příchodu prvního Voodoo akcelerátoru.


Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

V rámci tohoto testu jsem chtěl obsáhnout co největší počet titulů, abych ověřil schopnosti GeForce 3D Vision na širokém spektru her. Nakonec jsem otestoval asi 25 herních titulů, většinou novinek a nebo her, které testujeme v recenzích grafických karet. Jak už jsem jednou zmínil, aby GeForce 3D Vision ve hře fungovalo, musí nejprve titul projít testem v laboratoři NVIDIA. Tam se ověří a vyzkouší kompatibilita s 3D rozšířením. Pokud hra ve všem vyhoví, je jí uděleno hodnocení Excellent. Když jsou ve hře chyby, které nelze odstranit, je titulu přidělena škatulka Good. Nejhorší kompatibilita a větší problémy jsou označeny jako Fair. Podívejme se na tituly, které patří do těchto kategorií. Vybral jsem jen některé, celý seznam najdete zde.

Kompatibilita her

Excellent: Age Of Empires 3, Assassins Creed, Battlefield 2, Blazing Angels 2, Call Of Duty 4, Call Of Duty 5, Company Of Heroes, Devil May Cry 4, F.E.A.R., Fallout 3, Far Cry 2, FIFA 08, Gears Of War, Half Life 2, Left 4 Dead, Lord Of The Rings Battle For Middle Earth 2, LOST Via Domus, Mass Effect, Mirrors Edge, Prince Of Persia 2008, Pure, race Driver GRID, STALKER Clear Sky, Tomb Raider Underworld, Unreal Tournament 3, a mnoho dalších.

Good: Alone In The Dark, ARMA, Battlefield 2142, Bioshock, Burnout Paradise, Crysis Warhead, Dirt, Gothic 3, GTA San Andreas, Guild Wars, Lost Planet, Oblivion, Tom Clancys Endwar, Witcher a další.

Fair: Battlefield 1942, Call of Juarez (DX10), Call of Juarez, Dead Space, F.E.A.R.2: Project Origin, FIFA 09, Ghost Recon Advanced Warfghter, Ghost Recon Advanced Warfghter 2, Micro Machines, Supreme Commander - Forged Alliance, The Last Remnant, Tom Clancy's HAWX.

Podpora pro GeForce 3D Vision je dnes u 300 her a stále přibývají další. Většina her je v kategoriích Excellent a Good. U první kategorie máte zaručenu téměř dokonalou podporu a použitelnost. U her, které jsou v kategorii Good jde mnohdy jen o maličkosti s kurzorem nebo nějakým špatně zobrazeným objektem, kterého si vůbec nevšimnete. Třeba (dle mého názoru) nejlepší hra v GeForce 3D Vision je Burnout Paradise, která ale paradoxně patří do kategorie Good. Nemusí to tak ale být vždy, třeba Lost Planet je také v Good, ale hratelný nebyl díky problémům se zobrazením. Zde si musí uživatel zkrátka své oblíbené hry ozkoušet. My za vás ozkoušeli několik desítek titulů, abychom vám ulehčili práci.

Zkušenosti s hraním

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Když spustíte hru, objeví se v dolním rohu informace pro vás. Najdete do jaké kategorie hra patří (zde Excellent) a co máte udělat pro bezchybný efekt. Tady máme doporučeno snížit detaily stínu na nízké. U každé hry se tato hláška objeví, a doporučuji nastavit dle instrukcí, vyhnete se potížím s laděním obrazu. Kombinací Ctrl+Alt+Insert tuto hlášku skryjete.

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Burnout Paradise

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Gears Of War

Na obrázcích (pro zvětšení klikněte) je vyfocený obraz na monitoru, který vidí diváci bez brýlí. Scéna je generována dvakrát s určitým posunem, který si můžete nastavit dle libosti. U každé hry je nutná hloubka efektu jiná, pod 50 procent ale nenastavujte, efekt je nejlepší mezi 50 - 75 procenty. Tato věc je ale značně individuální a každý nastavuje dle svého pocitu a gusta. Já hrál většinou se 75 procenty, pouze při problémech se zobrazením jsem snižoval na 50 procent. Ptáte se, jak to tedy vypadá? Opravdu Luxusně!

Závodní hry

Pokud si spustíte hru s auty, například Burnout Paradise na obrázku, stavové informace na monitoru zůstanou v původní hloubce - zároveň s panelem. Vše ostatní se ale zprostorní dovnitř panelu a vy užasle sledujete plastičnost scény a objektů kolem. Musím se přiznat, že mne hry s auty nebaví, v tomto případě jsem ale 2 hodiny v kuse jezdil městem s otevřenými ústy a doslova hltal všechny ty 3D tvary. Pokud se vám povede nějaká efektní havárie, tak vozidlo doslova vyletí proti vám ven z monitoru - jedním slovem masakr! Tady ale narážíme na velikost monitoru, protože 22" LCD je malé a právě při letu vozu směrem k vám ořízne scénu a dojem to trochu pokazí. Na 30" LCD bych možná před letícím vozem i instinktivně uhnul hlavou.

Akční FPS

V případě akčních stříleček, například v Left 4 Dead, je zážitek opět excelentní. Vaše zbraň zůstane v úrovni monitoru a všechno kolem vás ožije v prostoru do obrazovky. Zombíci doslova vyskakují z monitoru a směrem k vám je jejich pohyb opravdu realistický, až jsem se lekal. Zde doporučuji ale použít laserový zaměřovač, protože jsem se s tím klasickým v prostoru občas ztrácel. Hodně dobrý je efekt i u her v třetí osobě, testované Gears Of War vás doslova usadí. Skutečně jsem si připadal, že jsem na bojišti, opět je nutné ale přidat do hry laserový zaměřovač, jinak jsem někdy střílel jinam, než měl.

Strategie

Nejméně efektní je 3D dojem v "placatých" strategických hrách. Postavičky sice vypadají v 3D dobře, pozadí a struktury jsou stále spíše placaté. Efekt tu sice je, ovšem proti jiným hrám je málo výrazný. Pro strategické hry se GeForce 3D Vision moc nehodí. V těchto hrách byly animace a cut-scény skvěle třírozměrné, hra samotná ale už o poznání méně.

Hodnocení her

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

  • Burnout Paradise - Nejlépe vypadající hra ze všech, dojem třírozměrnosti je neskutečně realistický. Jediným problémem je jen "protažení" aut do délky, každý vůz vypadá jako limuzína. Když si pohrajete s nastavením Ctrl+F11, dá se to eliminovat. Opravdu exklusivní zážitek.
  • Race Driver GRID - Také druhý závodní titul je podporován perfektně, nejlepší efekt získáte z pohledu řidiče z vozu, nikoli za vozem. Kdo ale zkusil Burnout Paradise, přijde mu i tak stále vydařený efekt, přeci jen horší a ne tak dech beroucí.
  • Gears Of War - Tahle hra se pro GeForce 3D Vision narodila, já se místo střílení jen rozhlížel po okolí, které si mě získalo opravdovým 3D dojmem. Z her ve třetí osobě jasný favorit na nejlepší 3D vizuál.
  • Devil May Cry 4 - Tohle je zázrak, úvodní demo hry jsem viděl asi pětkrát a každému zájemci o GeForce 3D Vision jsem jej doma s úspěchem pouštěl. Tak skvělého 3D efektu se nedá nabažit. Hra také vypadá na jedničku, prostě perfektní implementace.
  • Dead Space - Hrát večer tuto hru s GeForce 3D Vision, je o zdraví a nebo o zásobě náhradního spodního prádla. I když jsem tuto hru dohrál, ve 3D bych si ji dal klidně ještě jednou, možná i dvakrát ..
  • Tomb Raider Underworld - Tady vám ručím za to, že takhle realistickou Laru jste nikdo neviděl. Přesně pro tento typ her je GeForce 3D Vision nejlepším nástrojem pro opravdu dokonalý pocit ze hry. Byl jsem doslova nadšen, hlavně ze scén pod vodou.
  • Mass Effect - V této hře jsem zaznamenal nějaké problémy s duchy a zobrazením. Daly se eliminovat stažením hloubky efektu, i tak hra vypadala pěkně. Proti některým výše zmíněným hrám byl dojem nejméně výrazný. Zde se musí na podpoře ještě zapracovat.
  • Prince Of Persia - Dokonalost sama. Animované postavy a prostředí jsou úchvatné a vypadá to, jakoby se tato hra přímo pro GeForce 3D Vision programovala. Pouze cut-scény jsou ploché, hra je pohádkově třírozměrná.
  • Lost Planet - Tady jsem byl zklamán, protože zářivým barvám a množství pěkných oblud, by 3D rozměr slušel. Bohužel hra byla rozmazaná i při nízké hloubce efektu, pro hraní nepoužitelné - což je velká škoda. Zde se musí podpora vylepšit.
  • Fallout 3 - Zde opět excelentní práce. S 3D rozšířením dostala hra zcela nový a stokrát lepší náboj. Všechny efekty, výbuchy jsou prostorové a vypadají úchvatně. Občas jsem měl problém s laserovým zaměřovačem, ale další kandidát na "Best 3D look".
  • Call Of Duty 4 - V této hře mi stále utíkal zaměřovač, i ten laserový. Dojem z 3D prostoru je sice skvělý, hrát se to ale moc nedalo. Tady je prostor ke zlepšení. Na pohled je ale 3D dojem fascinující, hlavně při použití ostřelovací pušky.
  • Call Of Duty 5 - Zde nebyl problém se zaměřovačem, ale ve hře byly duchy. Musel jsem je potlačit, a tím snížit zároveň hloubku efektu. I tak to byla ale excelentní návštěva přímo v bitvě, tady opět implementace na jedničku.
  • Far Cry 2 - Tento titul získá s 3D zcela novou podobu, ve které bych si hru klidně i zahrál. Zkoumat pěkně provedené prostředí v trojrozměrném stavu bylo perfektní. Vzhled byl excelentní.

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

  • Bioshock - Tady jsem měl trochu problém se zobrazením, kdy v obraze byly duchy a chyby. Opět zde vidím prostor pro zlepšení, tato hra se mi ve 3D nijak výrazně nelíbila, dojem z prostoru byl omezený a nic moc.
  • Crysis Warhead - Další excelentně zvládnutá 3D implementace. Ten nejlepší dojem kazí jen nízké fps, proto jsem musel snížit detaily. I tak se jedná o přímo fantastickou podívanou, kdy si připadáte jako v džungli.
  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky - Také vzhled této novinky je moc povedený, ovšem občas jsem narazil na nějak špatně renderované objekty, velmi dobrý dojem to ale mnoho nekazí.
  • Left 4 Dead - Absolutní vítěz na poli vizualizace stříleček v první osobě. Mrtvoly na mne doslova skákaly z monitoru, a 3D prostor byl realistický možná až moc. Nejlepší byly scény v lese.
  • Half Life 2 Episode Two - Velice pěkný zážitek, kvůli němuž bych si hru klidně zahrál po letech znovu. Hry na Source enginu vypadají opravdu luxusně.
  • Unreal Tournament 3 - Další adrenalinová jízda. Zkoušel jsem několik map a nevěřil svým (ošáleným) očím. Každou vystřelenou raketu jsem mohl sledovat v prostoru, náramné! V prostředí této hry jsem také strávil mnoho času.
  • Mirrors Edge - Tady jsem zázrak nečekal, o to větší bylo překvapení. Tato hra mne normálně nebavila, v GeForce 3D Vision si ji ale zahraji. Opět jde o neskutečný zážitek z prostoru.
  • F.E.A.R. Project Origin - U této hry jde spíše o mírné zklamání. V obraze se objevilo několik problémů a opět duchy. Zde musím říci, že je hra bez GeForce 3D Vision lepší.
  • Company Of Heroes OF - Trojrozměrný efekt byl dobrý, některé objekty byly ale zobrazeny špatně a nebo v podivné hloubce. Obecně je dojem dobrý, pro tuto hru ale není GeForce 3D Vision nijakým zásadním přínosem.
  • World In Conflict - Tady jsem nečekal nic extra, ovšem realita předčila očekávání desetkrát. Výsledek v této hře je úchvatný, a už se těším jak si dám datadisk pouze s GeForce 3D Vision.
  • Warhammer 40,000 Dawn Of War 2 - Animace a cut-scény byly pěkně trojrozměrné, ovšem hra byla dosti placatá a nevýrazná. Obraz byl bez problémů a chyb, 3D efekt ale není nijak výrazný.
  • World Of Warcraft Lich King - V této masivní onlinovce jsem si pustil jen několik animací v enginu hry, a ty byly neskutečně efektní. Pokud taková je i hra, jedná se o moc kvalitní implementaci. Tvůrci hry dokonce vydali patch pro GeForce 3D Vision, kdy určitá menu jsou zobrazena v prostoru.
  • Tom Clancys HAWX - Poslední letecká hra, byla moc pěkná ale potýkala se s problémy v obraze. I když jsem ladil a ladil, hratelná hra není. Tady se musí ještě zapracovat, ale pokud se podaří bude to bomba.

Dopad na výkon

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Jak se dalo čekat, dopad na výkon je téměř padesát procent. Je to logické, jelikož grafická karta renderuje stejnou scénu dvakrát. Zde je největší kámen úrazu GeForce 3D Vision, jímž je požadavek na vysoký výkon grafické karty. Hra s fps klesajícím pod 40 snímků za vteřinu se bude místy viditelně "cukat". Zajímavou volbou je dvojice grafik ve SLI, čímž dosáhneme vysokých fps i po zapnutí GeForce 3D Vision. Osobně musím ale říci, že jsem žádné "cukání" během hraní nezaznamenal a vše se zdálo plně plynulé. Hodně záleží na konkrétní hře. Ještě stále máme možnost nepatrně snížit detaily, aby byly plynulost zaručena.

Požadavek na vysoký výkon je také "brzdou" v rozšíření GeForce 3D Vision i na větší LCD panely. K dosáhnutí alespoň 60 fps na 30" panelu by v některých titulech znamenalo osadit Quad-SLI nebo Tri-SLI. Většina her by ale byla plynulá s jednou výkonnou grafikou i v tomto případě. Ideálním akcelerátorem pro GeForce 3D Vision je ale bezesporu GeForce GTX 295, která přinese požadovaný výkon zcela jistě.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
260 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 124.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.