Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní
Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní
autor: Z. Obermaier , publikováno 8.4.2009
Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Na možnost otestovat trojrozměrné zobrazení jsem čekal dlouho a celou dobu se opravdu těšil. Domácí zkušenost je proti různým veřejným předváděním jiná a stokrát lepší. Zařízení konečně přichází i do Evropy a bude se u nás prodávat, tedy je na recenzi správný čas. Dojem z her je neuvěřitelný a dle mého jde o největší vizuální revoluci v počítačových hrách od příchodu prvního Voodoo akcelerátoru.


Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Myšlenka učinit počítačové hry "třírozměrnější" je stará jako celé toto odvětví. V dřevních dobách pixelových her zněly tyto úvahy jako z říše snů. S narůstajícím výkonem počítačů a lepší vizualizací her se ale snahy o lepší požitek staly častější, a mnoho z nich se dočkalo i realizace. Jako prvopočátek realističtějšího 3D zážitku z her, je možné považovat rok 1995, kdy se na trh dostalo několik HMD (Head Mounted Device) zařízení (měly většinou vestavěné LCD displeje). Jednalo se o známé "helmy" pro virtuální realitu. Sám jsem měl možnost i toto zkusit, graficky to sice nestálo za nic, dojem 3D ale zařízení přinášelo solidní.

Zlatá "devadesátá"

V devadesátých letech se s podobnými technologiemi doslova roztrhl pytel a na trh se dostaly desítky/stovky řešení různých výrobců. Už některá první zařízení používala stejný princip jako GeForce 3D Vision dnes. Systémy pracovaly se "shutter glasses" a dojem prostoru byl také vytvářen prací s hodnotou Z-bufferu. To znamená, že dnešní k dokonalosti provedená technologie NVIDIE je s námi principielně již téměř 15 let. Pojďme si nejzajímavější průkopníky v krátkosti představit.

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

V roce 1998 se na trhu objevilo zařízení H3D od společnosti Metabyte. V krabici byly brýle, flicker (synchronizátor brýlí a počítače), CD s drivery, přechodka (sync-doubler) mezi grafickou kartu a monitor. Toto zařízení dokázalo ze 60 Hz vycházející z grafiky udělat signál 120 Hz pro monitor. Součástí byl i manuál tlustý jako telefonní seznam, podle nějž se měnilo nastavení pro všechny podporované hry.

Brýle vydržely nabité až 200 hodin a zařízení fungovalo na 160 tehdejších hrách. Pro některé hry byly dokonce dostupné i speciálně upravené verze, které nabízely ještě o něco lepší zážitek. Nejznámější H3D port byl Quake. Zařízení za 198 dolarů mělo celkem úspěch a další rok proto výrobce uzavřel dohodu s 3Dfx. Komplet se přejmenoval na Wicked3D a byl nabízen v jedné krabici s grafickou kartou Voodoo 2. Posledním produktem byl Wicked3D Vengeance v balení s kartou 3Dfx Banshee. Dokonce existovala i jakási "sociální" verze za 20 dolarů, kdy jste dostali pouze CD a dvoje papírové anaglyfické brýle. Toto balení se nazývalo eyeScream Light.

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

V roce 1999 započal jakýsi obrovský boom 3D brýlí a technologií. Na trhu bylo množství monitorů s obnovovací frekvencí až do 160 Hz, dokonce se daly použít i první LCD panely (zatím pouze s malými úhlopříčkami). Hodně známá byla německá technologie ELSA, která pracovala s grafikami osazeným čipem NVIDIA Riva TNT a TNT 2. Tato společnost ale vyráběla i vlastní karty, které byly na osazené grafice nezávislé.

Dalším známým produktem byl ASUS VR-100, který stejně jako ELSA Revelator, měl vše potřebné osazené na jedné kartě. Stačilo ji nainstalovat, připojit monitor a synchronizační jednotku a pak si užívat hru. Na trhu také byla spousta samostatných grafik (od Hercules, Diamond, Kasan) s 3D výstupem, ke kterým si bylo možné dokoupit jen jakékoliv brýle. Technologie byly mezi sebou většinou kompatibilní, ovšem výjimky se našly. V této podobě došla 3D Stereoskopie do roku 2000.

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Na trhu v této době bylo enormní množství produktů. Leadtek měl svůj koncept VR-300, a mnoho výrobců grafik nabízelo i 3D brýle. Mezi známější patřily sety X3D, Eye3D a podobně. Všechna tato zařízení pracovala s grafikami NVIDIA s univerzálním ovladačem H3D/Wicked3D nebo NVIDIA Detonator Stereo driver. Pokud si dnes chcete vyzkoušet i tato (dnes již) historická zařízení, existuje ke stažení Winx3D ovladač, který podporuje všechny vyrobené modely brýlí a zařízení. Většímu rozšíření v poslední době bránil ústup CRT monitorů s vysokou obnovovací frekvencí a nástup LCD panelů, na kterých je většina zařízení nepoužitelných. I přesto se ale stále několik takových setů prodává.

Současnost

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Jak vidíte, není technologie 3D brýlí ve hrách nová, spíše naopak. I dnes jsou na trhu i další zařízení než jen NVIDIA GeForce 3D Vision. NVIDIA tuto technologii ve svých ovladačích nabízí už roky nazpět, stačilo si dokoupit brýle a hrát. Pro starší zařízení vyšel ovladač s uvedením karet GeForce 8800, na stránkách výrobce je stále ke stažení. Nejbližší zkušenost s 3D obrazem jsme měli na začátku loňského roku, kdy Zalman uvedl dvojici svých 3D monitorů. Model ZM-M220W byl recenzován na mnoha webech, společně s ovladačem a kartami GeForce. Jde ale o pasivní Stereoskopii, kdy jsou použity polarizované brýle. O vše se postará samotný monitor a ovladače. Ty pro vás obraz připraví a vy jej skrze brýle sledujete.

Technologie GeForce 3D Vision se ale vrací ke staršímu osvědčenému modelu aktivní Stereoskopie. Hlavní změna je v tom, že tentokrát je i výrobce brýlí a emiteru NVIDIA, předtím jste si museli vystačit třeba s výrobkem firmy eDimensional. Pokud si například koupíte set od zmíněné firmy, dostanete kompletní sadu použitelnou i na kartách ATi. Set se prodává i v ČR a jeho cena je 2100 Kč s DPH. Ovšem musím říci, že hraní s LCD panelem (obnovovací frekvence pro jedno oko 30 Hz), bude asi po čase fyzicky bolet. Je dobře, že NVIDIA podmínila použitelnost až na 120 Hz panely s frekvencí pro jedno oko 60 Hz, šetří tím zrak svých zákazníků.

NVIDIA GeForce 3D Vision

Nvidia GeForce 3D Vision - Nová dimenze PC hraní

Poslední novinkou na tomto poli je právě GeForce 3D Vision, původní název 3D Stereo se již oficiálně nepoužívá. Jak už jsme si řekli, jedná se technologii postavenou na aktivní Stereoskopii, kdy je zatmívání skel brýlí synchronizované pomocí malé krabičky s názvem IR emiter. Předpokladem pro plnohodnotné využití je výkonná grafická karta a 120 Hz monitor (případně 120 Hz DLP TV). Výkonná grafika je nutností, musí totiž vygenerovat scénu dvakrát. Jak si ukážeme dále v článku, rozdíl v fps je při zapnuté a vypnutém GeForce 3D Vision opravdu drastický. Pomalá grafická karta zkrátka neutáhne generovat plynulý obraz u her dvakrát. Jak zařízení vypadá, co si donesete domů a mnoho dalšího vás čeká v příští kapitole.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
260 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 124.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.