Hlavní stránka Hardware Grafické karty 2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2
2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2
autor: Štefek Petr , publikováno 4.5.2005
2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2
Dnešní článek se podívá na zoubek dvěma grafickým kartám pro sběrnici AGP, kterou ještě nějaký ten čas uvidíme a rozhodně ji nemůžeme odepsat. Testu se zúčastní ASUS GeForce 6200 a slabší Leadtek GeForce 6200 64-bit. Druhá jmenovaná grafická karta je chlazená pasivně a rovněž je menších rozměrů, než její kolegové.  První karta je osazena čipem NV43 známým z řady GeForce 6600 a druhým je nově příchozí NV44A.
2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2

NVidia celkem v tichosti uvedla svůj low-endový čip NV44A, který má být náhradou za dřívější NV43 v segmentu AGP. Na tomto čipu je zajímavé především to, že se jedná o nativní AGP grafický čip, který poslouží v těch nejlevnějších kartách nVidie.

Společnost vytvořila tento čip z jednoduchého důvodu - potřebovala na výrobě AGP low-endu ušetřit, jelikož doposud používala pouze nativní PCI Express grafické čipy NV43, kde je potřeba použít speciálního můstku z PCI Express na AGP, navíc se používání NV43 (původně určeného pro řadu GF6600/GT) pro tyto karty zdálo jako plýtvání.

2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2

Bohužel tím se naprosto znemožní hrátky s odemykáním pipelines, protože nový čip NV44A má fyzicky pouze jednu čtveřici pipelines. Jinak je tento čip funkčně naprosto shodný s dražším a výkonnějším kolegou NV43. Podpora technologie PureVideo zůstává a jako všechny grafické karty GeForce 6200 s čipy NV43 mají karty s tímto novým čipem vypnuty kompresní algoritmy, což je výkonově sráží zase o něco dolů. Pokud tedy chcete využívat FSAA, tak na karty s čipy NV44(A) rychle zapomeňte a podhlédněte se raději jinde. Díky absenci Z-komprese není FSAA použitelné ani ve starších titulech.

2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2

PureVideo je technologie, která je na kartách řady 6200 a 6600 plně funkční, což je pro high-endovou sérii 6800 docela ostuda. Tato technologie umožňuje hardwarově přehrávat WMV a HD-WMV, což výrazně sníží zátěž procesoru (pro přehrávání je nutný procesor 2GHz+).

NV44A4 pixel pipelines a 3 vertex pipelines a otevření dalších pipelines již není možné, neboť čip má tento počet dán fyzicky. Zde je tedy výrazný rozdíl oproti NV43, kde je možné otevřít neaktivované pipelines (mohou být i vadné). 

Druhá varianta: NV43, 110nm mainstream pro AGP

Tento čip je přítomen na grafických kartách GeForce 6600(GT) a GeForce 6200. Prvně jmenované karty využívají všech možností tohoto čipu a liší se jen taktovacími frekvencemi. Karty GeForce 6200 mají tento čip taktován dost nízko (300MHz), ale přetaktováním lze dosáhnout hodnot přes 500MHz. Takto dobré přetaktování ovšem není pravidlem.

2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2

Karty GeForce 6200 mají tento čip využit jen částečně, protože má v tomto případě deaktivovánu polovinu pipelines a přišel rovněž o speciální kompresní algoritmy, které v některých případech znamenají dosti citelné snížení výkonu. Pokud jste dostatečně šikovní, tak existuje jednoduchá možnost, jak si z GeForce 6200 udělat plnohodnotnou GeForce 6600, kde jsou aktivovány i kompresní algoritmy pro FSAA.

2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2

Pokud si někde opatříte BIOS GeForce 6600 AGP z modelové řady společnosti od které máte pořízenu GeForce 6200, tak jednoduchým přeflashováním získáte výkon navíc. Pozor na karty s čipy NV44A, kde tato úprava samozřejmě není možná. Před samotným přeflashováním si zkontrolujte zda nejsou deaktivované pipelines vadné.

Stejně jako předešlý čip NV44A i NV43 má plnou podporu Shader Modelu 3.0 a PureVideo, které najde využití pouze u některých uživatelů, protože ne každý pracuje s formáty videa, kde má PureVideo smysl (WMV a HD-WMV).

2 x GeForce 6200 AGP na rozdílném základu 2

Osobně si myslím, že pokud chcete hrát nějaké hry, ale zároveň ušetřit, tak se raději orientujte na karty s čipy NV43, kde si můžete výkon ještě znatelně vylepšit otevřením pipelines a přeflashovaním BIOSu na GeForce 6600.

Konkurence

GeForce 6600 představuje konkurenci pro Radeon X700 AGP, který po přetaktování výkonově předčí. V současné době došlo k velkému zlevnění Radeonu 9800Pro, který lze pořídit za necelých 4500 s DPH, což ho zase na nějaký čas dostává do hry. Hlavní výhoda Radeonu 9800Pro je 256-bitová paměťová sběrnice, což se zákonitě projeví při FSAA. V DirectX je tato karta pořád výkonnější než GeForce 6600.

GeForce 6200 je díky své ceně jen malý kousek za GeForce 6600, což znamená, že pokud vám nevadí nějaká ta stovka navíc, tak raději investujte do GeForce 6600. Další alternativou může být Radeon 9600Pro či Radeon 9550, které oba velmi dobře přetaktujete a u starších her budete mít výhodu Z-komprese při FSAA.

Pro GeForce 6200 64-bit platí jednoduché pravidlo, které zní, tuto kartu nechat u výrobce a nijak nad ní neuvažovat, či ji dokonce koupit. Za prodejní cenu, která činí skoro 2200 s DPH existuje spousta lepších variant. Pokud chcete pasivně chlazenou kartu do serveru či pracovní stanice, tak raději vsaďte na Radeon 9550, který je podstatně levnější.

Orientační ceny zmiňovaných karet:

  • GeForce 6600 AGP  3600,- s DPH
  • GeForce  6200 AGP  3100,- s DPH
  • Radeon 9600Pro 3000,- s DPH
  • Radeon 9550 1800,- s DPH
  • Radeon 9800Pro 4500,- s DPH
V tabulce vidíte srovnání testovaných karet.

 Radeon 9600Leadtek GeForce 6600ASUS GeForce 6200 128-bitLeadtek GeForce 6200 64-bit
VPURV350NV43NV43NV44A
Výrobní proces0.13 µm TSMC0.11 µm TSMC0.11 µm TSMC 0.11 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů76 milionů147 milionů147 milionů73 milionů
Paměťová sběrnice128-bit DDR
(I - II)
128-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
64-bit DDR
(I - III)
Paměť128-256 MB128-256 MB128 MB128 MB
Takt čipu325 MHz300 MHz300 MHz350 MHz
Takt pamětí200 MHz
(400 DDR)
275 MHz
(550 DDR)
275 MHz
(550 DDR)
250 MHz
(500 DDR)
Paměťová propustnost6.4 GB/s8.8 GB/s8.8 GB/s4.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)1300 Mpixel/s2400 Mpixel/s1600 Mpixel/s1400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)1300 Mtexel/s2400 Mtexel/s1600 Mtexel/s1400 Mtexel/s
Vertex Shader2333
Počet Pixel Pipelines484 (z 8)4
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 3.03.03.0
DirectX9.0a 9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.